_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

vr mar 02, 2007 12:52

Gefeliciteerd Pieter! Je gaat er op terugkomen om overal naar toe te rijden, na een jaar ben je echt genezen. Maar je gaat iig lekker cursusrijden! Goed man. Niet alles hoeft zo duur te zijn als Jaco zegt, maar vaak is de helft ook al een hoop geld :wink:
Thanks!

Haha, ja ik weet het. Mijn DIY zitpositie is ook best k%t. Moet maar even zo, de nepstoel gaat toch vervangen worden op den duur.

En qua geld: als zelf Geert :wink: een serieus setje coilovers koopt voor zijn debutrace, kan je nagaan waar het niveau heen gaat in de SI. Voor de aspirant racers onder ons: De status waar deze auto zich nu bevindt, zeg maar "start" op het grote ganzenbord der racerij, heeft al wat duizendjes gekost. We tellen de uurtjes en de kosten voor het (grotendeels geleende) gereedschap voor het gemak even niet mee. Ook die zijn nodig, want ik kan me geen monteurs of eigen garage veroorloven :-)

Mijn 75 heeft een harde koets, en is een stuk gangbaarder dan de Guiletta GTV qua racespulletjes.
Dus waarschijnlijk zal ik niet de 'einzelgangende uitvinder' gaan spelen met een GTV waar ik veel geld in smijt en die dan nog stuurt als een natte krant, maar bewezen concepten (75) gebruiken. Minder leuk, minder spannend maar mijn portomonee en tijd zijn eindig en ik wil wel hard gaan. Het aloude "bangs for the buck" kijkt weer om de hoek.

Zoals het er nu voor staat komen 2 topics:
- Lap de Guiletta GTV op
- Hoe bouw ik een 75 racer (indien mijn mede-racegenoot ook bijspringt met de bekende €€€)

Laatste klusjes aan de 75 voor de cursus:
- uitlijnen sporing & castor
- achterstabi er onder vandaan
- accu wisselen, want de huidige is erbarmelijk slecht (en een plakbandje op de pluspool :-))

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

ma mar 05, 2007 10:25

Zo, de accu is gewisseld, pa had nog een versere accu in de schuur staan. Echte Opel originalteile :D
Nu hopen dat het stroomprobleem achter de rug is. De andere dynamo was dus nog OK, die hou ik voor backup.

Uitlijnen is ook gedaan, er was dus niks aan de hand (Niemand heeft de waarheid in pacht :!: ). De uitlijner (die er behoorlijk verstand van had) heeft m helemaal op zo'n gloednieuwe 3D superbank onder de loep genomen. Castor en toespoor waren al ok, evenals het camber wat heel netjes gesteld was met 2 dikke shims (ipv een stapel dunnetjes)
Hij heeft even alles nagelopen, en het camber rechts nog iets vergroot om het hetzelfde te krijgen als links, en daarna de sporing helemaal recht gezet tot op het laatste cijfer achter de komma. Omdat ie toch op de brug stond, heb ik gelijk de achterstabi losgegooid aan 1 kant. Ik neem het uitgenomen verbindingsstukje los mee. Bevalt het niet, zet ik het zo weer terug.

Het enige wat me nu nog opviel, is dat ondanks de gloednieuwe thermostaat, de temperatuur toch nog terugvalt naar 60gr op het metertje als ik netjes 100-120 tuf op de snelweg. Vanaf koud warmt ie op naar 80, en valt dan verloop van tijd terug. Als ik stilsta bij een stoplicht, staat binnen een paar seconden weer op 80. Zou mijn temp niet goed zijn, of is het metertje brak of de sensor gevoelig voor rijwind oid? Wie kan hier iets over zeggen?

Verder zweet het blok een beetje olie, met name linksvoor niet bij de kleppendekselpakking, maar die eronder (koppakking toch?) Olieverbruik is nagenoeg 0, dus gewoon veel peilen en tijdig erbij gooien, en af en toe een lapje over de dynamo halen.

Gelukkig was het dit weekend een keertje droog toen ik er in reed, dus m een paar keer om een bochtje gesmeten. Dat valt niet tegen zeg :D

Al met al is ie er klaar voor. De plannen zijn om als ie het na de racecursus nog doet, er een rolkooi (met FIA certificaat) in te laten lassen. Immers, je leeft maar 1 keer. Verdere doorontwikkel plannen zullen vallen onder een nieuw project.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 75 trackdaytool

ma mar 05, 2007 12:04

En qua geld: als zelf Geert een serieus setje coilovers koopt voor zijn debutrace, kan je nagaan waar het niveau heen gaat in de SI
Tja doorontwikkeling houd je niet tegen.

Als er voldoende nieuwe aanwas aan rijders is, komt er vanzelf een keer een eigen startveld.

Bij voldoende starters gaat in SI dan de algemene klasseindeling zoals toegepast door Huub en Co gelden, dus klasse-indeling naar rondetijden. Ga je harder (ervaring en/of doorontwikkeling van de auto) krijg je nieuwe racemaatjes om je mee te meten. (oftewel kan je weer onderaan beginnen :wink: ).

Afgezien daarvan: een dure auto, dure schokdempers etc zegt niets over het mannetje aan het stuur (behalve misschien dat ie meer geld te besteden heeft). Er zijn er toch altijd weer die met een simpele, op papier niet veel voorstellende auto verbazingwekkende resultaten kunen halen.

En voor degenen met echt veel geld en/of ambitie is er altijd de ARC nog toch?

succes met de cursus en uiteraard de verdere opbouw van de auto(s)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

ma mar 05, 2007 16:07

Inderdaad. In eerste instantie wil ik eerst maar eens relatief goedkoop beter leren rijden tijdens trackdays nadat ik de cursus heb gedaan. Daar zijn zowel de 75 als de GTV voor geschikt.
Om een auto (en jezelf) 'DNRT veilig' te krijgen, kost aardig wat centjes.
Als je die kosten bekijkt, is het upgraden van het onderstel (van gangbare auto als een 75) nog relatief goedkoop.

Maar alles op zijn tijd. Stap 1, instap-niveau circuit auto bouwen, is gelukt.
Stap 2 is leren rijden, dus laat ik daar nu maar eens mee beginnen. Geld uitgeven kan altijd nog. (Zal wel gaan gebeuren hoor)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 75 trackdaytool

do mar 08, 2007 23:12

Geld uitgeven kan altijd nog. (Zal wel gaan gebeuren hoor)
Dat zal zeker gaan gebeuren :D
Da's altijd iets waar je je op verkijkt heb ik na deze winter gemerkt.
En het kan altijd beter, duurder, mooier etc.
Er is altijd een snellere auto, ook als je die van jou weer een stapje sneller hebt gemaakt.
Stel een budget vast en houd je daar aan.

Mijn 75 TS is een standaard APK auto.
De remmen zijn wat aangepast, interieur eruit en kooi erin.
Ik heb mezelf een budget van 3K gesteld.
Daar komt nu een Intrax onderstel voor (zoals hierboven al aangehaald), spaghetti uitlaatspruitstukken, v-bak revisie en een remdrukverdeler.
Verder nog aardig wat laswerk ivm doorgeroeste krikpunten.
En dan is de koek alweer op.. :?
Zeker als je dat laat doen ipv zelf.

Verder komt er nog genoeg bij aan kleding, helm en running costs zoals inschrijfgeld, banden, benzine, remmen etc.
Maar dat is weer een ander, helaas wat minder goed vast te stelllen budget :wink:

Het blijft gewoon een dure hobby.
Zelfs met een relatief eenvoudige APK-auto.

Maar ach, geld moet rollen.
En dan het liefst op het circuit!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

wo mar 21, 2007 14:05

Zo, de eerste circuitkilometers staan op de klok. De racecursus is met succes afgelegd, geen schade gereden en alles doet het nog!

Wel bleken de oude straatbanden voor een beginner als ik onrijdbaar op een koude, natte baan. Ik heb de 75 een paar stevig achterstevoren gezet, maar gelukkig altijd op het asfalt gebleven. De reeds gekochte Trampio's die door mijn collega werden langsgebracht na dag 1 boden uitkomst. Met dit verse schoeisel verschalkte ik de BMWtjes met gemak. Wel ben ik 1 keer ook op deze banden op een vochtige baan net iets te ver gegaan, met een spin bij 100 km/u als gevolg :D

Het enige wat technisch niet goed bleek is de benzinetoevoer naar de motor. Na ongeveer 1 ronde gassen, bij langdurig volgas, eventueel aangevuld met bochten en hobbels, gaat bij 4500 tpm de motor in heftige aan-uit aan-uit modus. Meer toeren kan wel, maar onder voortdurend protest. Hierdoor kon de snelheid niet ver boven de 140km/u komen. De enige remedie om dit enigszins te beperken was met een zo vol mogelijke tank te rijden, dus veel ritjes naar de pomp.
Bij straatgebruik is hier niets van te merken, en kan je gewoon naar de 160 km/u.

De hele benzinetoevoer zal moeten worden herzien, wat ik toch al van plan was ivm de veiligheid.

Zal worden vervolgd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: 75 trackdaytool

wo mar 21, 2007 14:10

Dan zal waarschijnlijk het hulppompje in de tank RIP zijn, teminste als je bij een volle tank geen problemen hebt.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

wo mar 21, 2007 15:38

Dan zal waarschijnlijk het hulppompje in de tank RIP zijn, teminste als je bij een volle tank geen problemen hebt.
Dat kan, maar klopt het dan dat je bij normaal rijden de tank moeiteloos leeg kan rijden tot de laatste druppel?
Het effect treed ook op bij een volle tank, maar dus alleen in situaties waar veel benzine wordt gevraagd (Hoge toeren, acceleratie)

Ook heb ik gecheckt of de 12v plus van de ECU goed vast zit op de accu (tip van Dré) en dat is ok.

Kan het ook zijn dat het benzinefilter (deels) verstopt is, of de opvoerpomp nog wel werkt, maar niet meer voor de volle 100%? Dat zou ook de symptonen kunnen verklaren.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: 75 trackdaytool

wo mar 21, 2007 18:36

Dan zowiezo eerst de filter vervangen :wink:

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: 75 trackdaytool

wo mar 21, 2007 22:26

Hoi Pieter,

Leuk om te zien dat m'n oude 75 TS (weer) gebruikt wordt, waar ik 'm ook voor bedoelt had !
Het enige wat technisch niet goed bleek is de benzinetoevoer naar de motor. Na ongeveer 1 ronde gassen, bij langdurig volgas, eventueel aangevuld met bochten en hobbels, gaat bij 4500 tpm de motor in heftige aan-uit aan-uit modus. Meer toeren kan wel, maar onder voortdurend protest. Hierdoor kon de snelheid niet ver boven de 140km/u komen. De enige remedie om dit enigszins te beperken was met een zo vol mogelijke tank te rijden, dus veel ritjes naar de pomp.
Bij straatgebruik is hier niets van te merken, en kan je gewoon naar de 160 km/u.
Dit doet me toch wel denken aan het probleem wat ik had met deze gele TS. In die staat heb ik 'm toen ook verkocht, met de vermelding erbij dat het blok volgens mij "op" was + probleembeschrijving.
Zie http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 5&start=16 voor een korte beschrijving. Volgens mij slingerde dus de krukas, met uitvallen van injectie + ontsteking tot gevolg..
Ik weet niet of dit nog hetzelfde blok is wat er in zit, maar als dat het geval is, zou het dus goed hetzelfde probleem kunnen zijn......

Succes met oplossen ervan! Hopelijk maakt de 75 nog vele circuit km's.

Groeten, Sander.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 10:38

Hoi Pieter,

Leuk om te zien dat m'n oude 75 TS (weer) gebruikt wordt, waar ik 'm ook voor bedoelt had !

Dit doet me toch wel denken aan het probleem wat ik had met deze gele TS. In die staat heb ik 'm toen ook verkocht, met de vermelding erbij dat het blok volgens mij "op" was + probleembeschrijving.
Zie http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 5&start=16 voor een korte beschrijving. Volgens mij slingerde dus de krukas, met uitvallen van injectie + ontsteking tot gevolg..
Ik weet niet of dit nog hetzelfde blok is wat er in zit, maar als dat het geval is, zou het dus goed hetzelfde probleem kunnen zijn......

Succes met oplossen ervan! Hopelijk maakt de 75 nog vele circuit km's.

Groeten, Sander.
Sander,

Dat klinkt als een vrij heftig probleem, en ik denk dat we met hetzelfde blok te maken hebben. Van motoren heb ik geen verstand, maar ik snap wel dat als er onzin uit de BDP sensor komt, dit behoorlijk roet in het eten gooit. Moet dit slingeren ook niet gepaard gaan met olielekkage, of kunnen de krukaskeerringen die slingering gewoon aan? Het blok verbruikt nl bijna geen olie, wel wat koelvloeistof, en er is oliedruk als de motor op toeren loopt.
Wat was trouwens de km stand van het blok toen je m verkocht?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 10:45

Er is oliedruk als ie op toeren loopt ??? Ook bij stationair hoop ik. Kun je niet eens meten wat die krukassensor meet in de verschillende toerentallen/belastingen ? Dan weet je of het daar in zit. Misschien is ie gewoon vuil of iets verbogen. Als de afstand niet goed is kan het best zijn dat hij bij hogere toerentallen niet meer kan meten. Die 140 was dat in 4 of in 5e versnelling of allebei ?

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 11:25

Ik heb het wel eerder meegemaakt op een TS. Door flink versleten lagers wiebelt de krukas en kan de bdp sensor niet meer goed meten waardoor de motor in de toerenbegrenzer loopt. Het vreemde is dat ie op het circuit uitslaat bij 140 en op de snelweg bij 160. Voelt het alsof ie in de toerenbegrenzer loopt of valt ie dood? In het laatste geval denk ik meer aan een benzinetoevoer probleem. Om de juiste diagnose te stellen zou ik eerst de pomp in de tank vervangen daarna pas de lagers bekijken :wink:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 11:50

Dennis,

Gezien dit stukje text:

Het enige wat technisch niet goed bleek is de benzinetoevoer naar de motor. Na ongeveer 1 ronde gassen, bij langdurig volgas, eventueel aangevuld met bochten en hobbels, gaat bij 4500 tpm de motor in heftige aan-uit aan-uit modus. Meer toeren kan wel, maar onder voortdurend protest. Hierdoor kon de snelheid niet ver boven de 140km/u komen. De enige remedie om dit enigszins te beperken was met een zo vol mogelijke tank te rijden, dus veel ritjes naar de pomp.

lijkt t mij idd op versleten axiaal lagers van de krukas. Mede door (praktijk) ervaring met de oude motor van Ronald v Maanen. (zelfde klacht en oorzaak)
Na een rondje knallen is je motor warmer en olie dus dunner... het aan - uit - aan is in mijn beleving ( hoe ik t zou omschrijven) eerder het gevolg van een toerenbegrenzer als van te weinig peut.
Het inhouden door te weinig brandstof(druk) treedt op het ciruit meestal op bij bocht uit en minder op hoge snelheden.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 12:14

Thanks Bralfa, had ik idd niet gelezen.

Bij te weinig peut valt de motor dood ipv heftig aan/uit. Geen goede voortekenen.... Om het zeker te weten zou ik de carterpan toch maar lossen en de lagers inspecteren.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Terug naar “Racen - Technisch”