_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 12:43

Er is oliedruk als ie op toeren loopt ??? Ook bij stationair hoop ik. Kun je niet eens meten wat die krukassensor meet in de verschillende toerentallen/belastingen ? Dan weet je of het daar in zit. Misschien is ie gewoon vuil of iets verbogen. Als de afstand niet goed is kan het best zijn dat hij bij hogere toerentallen niet meer kan meten. Die 140 was dat in 4 of in 5e versnelling of allebei ?
Er is gelukkig ook oliedruk stationair, maar dan erg laag, zeker bij een warme motor. Loopt op met toeren. Dat hoort toch?
140/150 was te bereiken in 4 en in 5, dat maakte niet veel uit. In beide gevallen het aan-uit-aan-uit effect, vooral einde rechte stuk en richting scheivlak.
Het lijkt er op uit jullie verhalen (veel dank daarvoor :!: ) dat het inderdaad dit BDP sensor / krukas probleem is.
De vraag is hoe het is te verhelpen.
Volgens mij is dit de volgorde van handelen:

- Uitsluiten dat het veroorzaakt wordt door brandstoftekort, dus brandstoffilter schoonmaken/vervangen.
- Sensor schoonmaken en afstand checken, en de BDP sensor iets dichter op het vliegwiel zetten wellicht.
- Motorolie vervangen met een soort die dikker blijft bij hogere temperaturen
- Krukasrevisie / ander blok erin lepelen (het grote sleutelfeest kan weer beginnen, het houdt natuurlijk nooit op :D )

Lijkt dit ergens op?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 17:38

Tja, als het in 4 en 5 is, is het niet zozeer toerental afhankelijk. In 5 maakt hij bij 140-150 toch een stuk minder toeren dan in z'n 4. Ik zeg niet dat de sensor geen problemen geeft. Ik zou inderdaad eerst een zorgen voor een fris filter en ook de leidingen en slangen controleren.
Je kunt inderdaad de carterpan eens verwijderen en je lagers bekijken. Ik heb eventueel nog weg een spare 75 TS voor je.

Andretti Molletti

Re: RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 21:00

Tja, als het in 4 en 5 is, is het niet zozeer toerental afhankelijk. In 5 maakt hij bij 140-150 toch een stuk minder toeren dan in z'n 4. Ik zeg niet dat de sensor geen problemen geeft. Ik zou inderdaad eerst een zorgen voor een fris filter en ook de leidingen en slangen controleren.
Je kunt inderdaad de carterpan eens verwijderen en je lagers bekijken. Ik heb eventueel nog weg een spare 75 TS voor je.
Heel scherp Juultje!!!
Dus die accuplus vastzetten heeft geen resultaat gehad, of was het daarvoor nog veel erger?
voor nu eerst de makkelijke weg kiezen en idd je leidingen filter en evt pomp vervangen cq wisselen.
Wat ook een instinker is, heb je wel accuspanning op je pom of is er misschien spanningsval in je bedrading van bv een eerder gebruikt alarm?

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 21:05

Bij mij toenertijd was het wel degelijk de krukas slingering en BDP sensor die daardoor niet het juiste signaal krijgt.
Zie: http://home.wanadoo.nl/sanderqv/syncfou ... fout5V.jpg. Alle groene pulsen zouden even groot moeten zijn. Dit is niet het geval en komt omdat de afstand sensor tot 60-2 tandenwiel niet constant is.....
Ik had hier ook alleen last van, als de olie echt goed warm/heet was. Hoe warmer/dunner de olie hoe lager in toeren het probleem optrad. Tevens had ik bij echt hete olie wel dat het oliedruklampje ging branden bij stationair. Toen van 5w40 naar 20w50 olie gewisseld en dat niet meer gezien als ik het me goed herinner.
Ook werkte de VVT niet meer als de olie goed warm was. Deze was enigzins versleten in combinatie met misschien iets te lage oliedruk zorgde ervoor dat deze niet meer vervroegde. Oftewel geen vermogen meer bij warme motor. Heb je hier ook (nog) last van?

Km-stand zal ergens tussen 200 en 210 dkm zijn geweest toen ik 'm verkocht.

Als je op een eenvoudige manier kunt meten (lampje/ledje parallel aan injectoren misschien?) , dat de injectie onderbroken wordt op het moment dat het probleem optreed, weet je zeker dat dit het probleem is.

Groeten, Sander.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 21:05

Tja, als het in 4 en 5 is, is het niet zozeer toerental afhankelijk. In 5 maakt hij bij 140-150 toch een stuk minder toeren dan in z'n 4. Ik zeg niet dat de sensor geen problemen geeft. Ik zou inderdaad eerst een zorgen voor een fris filter en ook de leidingen en slangen controleren.
Je kunt inderdaad de carterpan eens verwijderen en je lagers bekijken. Ik heb eventueel nog weg een spare 75 TS voor je.
Het zal wel blokje lepelen worden vrees ik, want als ie stotterde in 4, gooide ik m snel in 5 waar ie dan bijna direct ook aan de gang ging.
Maar dit klusje ga ik niet de komende maand doen ivm een ander 'projectje' wat even af moet.
Is die 75 TS gewoon nog een straatmobiel, of al enigszins circuitwaardig?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 21:23

Bij mij toenertijd was het wel degelijk de krukas slingering en BDP sensor die daardoor niet het juiste signaal krijgt.
Zie: http://home.wanadoo.nl/sanderqv/syncfou ... fout5V.jpg. Alle groene pulsen zouden even groot moeten zijn. Dit is niet het geval en komt omdat de afstand sensor tot 60-2 tandenwiel niet constant is.....
Ik had hier ook alleen last van, als de olie echt goed warm/heet was. Hoe warmer/dunner de olie hoe lager in toeren het probleem optrad. Tevens had ik bij echt hete olie wel dat het oliedruklampje ging branden bij stationair. Toen van 5w40 naar 20w50 olie gewisseld en dat niet meer gezien als ik het me goed herinner.
Ook werkte de VVT niet meer als de olie goed warm was. Deze was enigzins versleten in combinatie met misschien iets te lage oliedruk zorgde ervoor dat deze niet meer vervroegde. Oftewel geen vermogen meer bij warme motor. Heb je hier ook (nog) last van?

Km-stand zal ergens tussen 200 en 210 dkm zijn geweest toen ik 'm verkocht.

Als je op een eenvoudige manier kunt meten (lampje/ledje parallel aan injectoren misschien?) , dat de injectie onderbroken wordt op het moment dat het probleem optreed, weet je zeker dat dit het probleem is.

Groeten, Sander.
Sander,

Wat betreft de lampjes: Er zit amper nog een draadboom in, geen ARC dus die lampjes doen het niet. Alleen de metertjes (benzinetank, watertemp, oliedruk) doen het nog. Oliedruk bij stationair met warme motor is slechts iets boven 0. Hoort dit meer te zijn?
Als die grafiek een uitdraai is van de BDP sensor van deze motor, is het duidelijk foute boel. Die grote slinger door de piekjes heen geeft aan wat er aan de hand is.
Er is overigens plenty power bij warme motor (tot 4500 tpm dan) dus het VVT probleem is opgelost. Km stand nu is 221 dkm, dus dat klopt.
Het probleem treedt alleen op na de 1e ronde trappen op zandvoort, dus bij een hele warme motor. Zo warm wordt ie tijdens normaal gebruik nooit, of je moet wel een hele erge hekel aan 'het nieuwe rijden' hebben. :D

Typisch geval van pech gehad. Door jullie hulp is de diagnose (en welke checks eerst nog even te doen alvorens het op te geven, thanks juultje & dré) in elk geval gesteld zonder er nodeloos garage-geld tegenaan te smijten, dat is top. Nu moet ik samen met mijn racecompaan beslissen wat de volgende stap wordt.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 22:17

@Sander: zit er een regelmaat in de slingering??? dus elke keer bij tandje 15 oid???

Zou het kunnen dat er tandjes gemagnetiseerd zijn??
Is het een poging waard een andere krukaspoulie te proberen en de BDPsensor eens te vervangen van een "well known" 75TS?

Ik zou het proberen ivm weinig werk-veel werk.

En pieter, opgeven is geen optie ;)

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: 75 trackdaytool

do mar 22, 2007 22:35

Wat betreft de lampjes: Er zit amper nog een draadboom in, geen ARC dus die lampjes doen het niet. Alleen de metertjes (benzinetank, watertemp, oliedruk) doen het nog. Oliedruk bij stationair met warme motor is slechts iets boven 0. Hoort dit meer te zijn?
Tja, dat moet meer zijn, maar kan net zo goed aan de meter liggen... De oliedrukschakelaar (bij oliepeilstok in de buurt) zal er nog wel inzitten, daar kun je ook direkt meten.
Een lampje/ledje om parrallel aan de injectoren te meten moet je zowiezo zelf aanleggen als je dat wil proberen.
Als die grafiek een uitdraai is van de BDP sensor van deze motor, is het duidelijk foute boel. Die grote slinger door de piekjes heen geeft aan wat er aan de hand is.
Dit is inderdaad een uitdraai van de gele 75 TS +/- 2.5 jaar geleden ofzo? De ontbrekende puls bij 301.87 zijn de 2 missende tanden van het 60-2 wiel, de slingerende omhullende is inderdaad het probleem. Te zien is, dat de blauwe gedigitaliseerde versie (in motronic) een puls mist waar de amplitude het kleinst is. Daar zit dus het echte probleem.
Er is overigens plenty power bij warme motor (tot 4500 tpm dan) dus het VVT probleem is opgelost. Km stand nu is 221 dkm, dus dat klopt.
Het probleem treedt alleen op na de 1e ronde trappen op zandvoort, dus bij een hele warme motor. Zo warm wordt ie tijdens normaal gebruik nooit, of je moet wel een hele erge hekel aan 'het nieuwe rijden' hebben. :D
Hmm, ik had er eigenlijk altijd last van als ik erin reed... Was ook niet m'n auto voor dagelijks gebruik ;).
Typisch geval van pech gehad. Door jullie hulp is de diagnose (en welke checks eerst nog even te doen alvorens het op te geven, thanks juultje & dré) in elk geval gesteld zonder er nodeloos garage-geld tegenaan te smijten, dat is top. Nu moet ik samen met mijn racecompaan beslissen wat de volgende stap wordt.
Ander blok erin hangen? Is vergeleken met wat je al gedaan hebt niet veel werk lijkt me. Het blok heeft ook wel al wat meegemaakt.
Het enigste is, dat ik dit blok altijd zo lekker aan het gas vond hangen vergeleken met andere TS's die ik heb gehad.

Groeten, Sander.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

zo apr 01, 2007 23:20

Update:

Omdat mijn race-genoot (mede eigenaar van de gele 75) het niet kan verkroppen dat ie niet kan rijden, gaat de 75 gaat naar een specialist toe waar er zal worden gerepareerd en geprepareerd. Terwijl dat aan de gang is, heb ik een ander speeltje om me over te ontfermen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi is ie niet, gaaf is ie wel!
Over 1 maand zitten er in elk geval weer kentekenplaten en APK op.
Morgenavond begin ik.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 trackdaytool

zo apr 01, 2007 23:33

Heeee een bekende!! 8)
Ben benieuwd Pieter hoe en wat je allemaal gaat tegenkomen op je pad naar Apk goedkeuring (als ik me niet vergis heeft ie in 2003 oid voor t laatst gereden en dat was dan nog op een circuit... :shock: ) Suc6 man, zal het met plezier volgen! :lol:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 75 trackdaytool

ma apr 02, 2007 00:10

Die GTV heeft zo langzamerhand meer km's gemaakt op een trailer, dan op eigen kracht! :blue_lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: 75 trackdaytool

ma apr 02, 2007 08:45

Die GTV heeft zo langzamerhand meer km's gemaakt op een trailer, dan op eigen kracht! :blue_lol:
Om precies te zijn: op een Ford, met Alfa-blok!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

ma apr 02, 2007 09:42

Respect!
In mijn ogen de mooiste Alfa voor op een circuit!

Zal het topic zeker blijven volgen.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

ma apr 02, 2007 09:46

Respect!
In mijn ogen de mooiste Alfa voor op een circuit!
Thanks!

Hahaha, deze valt niet in de categorie "mooi" hoor! :mrgreen:
Wel weer eens wat anders dan een 75, dat wel.

Opknappen zal wel weer ouderwets "lachen" worden.
Maar ik heb gelukkig al wat ervaring opgedaan.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

wo mei 02, 2007 23:44

De gele 75 TS is dus te koop.
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”