Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 10:30

Ineens schoot me de naam van mijn allereerste natuurkunde leraar te binnen: meester van Oosten. En schoot " moment is kracht maal arm" me weer te binnen. ff rondgeneusd op die link: ik voel me dan dat hert wat " vastgevroren" zit in het felle licht van de koplampen.. "Explain it to me like I'm a six year old !" :evil:

De totale afwezigheid van grijze cellen die die "equations" kunnen bevatten noopt andermaal tot het hanteren van de "Bekker-klooit-aan" methode, ondersteund door know-how van mijn race-buddies en het "beter goed gejat dan slecht bedacht" adagium.. :jumping:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 11:08

Gewoon een zo licht mogelijke auto bouwen.
Waar dat kan inderdaad het gewicht zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt leggen.
Pas als je bij het punt bent aangekomen dat er uitgewogen moet worden, kan het zijn dat je, als het écht niet anders kan, voor de balans ergens gewicht gaat leggen (juist op een punt verder op de "bezemsteel"). Maar eigenlijk wil je dat niet en probeer je juist ergens (tegenover het punt op de voorgenoemde bezemsteel) nog meer gewicht weg te halen. En vergeet niet dat je met afstelling van de veerlengtes veel kan bereiken, wanneer het gewicht niet geheel lekker verdeeld is in de basis.

Strafgewicht deelt men niet voor niets uit als bonus voor te snelle wagens in een cup. Ook al legt men het dan in het zwaartepunt neer, je wilt het gewoon niet meenemen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 11:23

En zorg dat je je rolcentrum goed krijgt, eerst met name aan de voorkant. Bij een 75 geldt: te veel verlagen :arrow: rolcentrum voorzijde eindigt onder het wegdek :arrow: excessieve bodyroll. Met de standaard fusees niet heel makkelijk op te lossen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 11:36

Via DJ had ik een oplossing hiervoor waarbij de originele draagarmen zijn bewerkt, waardoor de fusees op de draagarmen staan.
Wellicht kan hij je hier nog aan helpen!?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 11:58

Da's bij een Giulia dus precies hetzelfde. Ik heb op de Juul die AH "front Geometry Pack", waarmee je ook de fusee op de draagarm krijgt, de voorkant flink kan worden verlaagd en de draagarmen toch nog vann "buiten-onder" naar "binnen-boven"lopen. Resultaat was serene rust in de neus én in het stuur. Fantastische mod voor twee drollen en een knikker.

Voor de 75 wordt het zeer zeker een custom-made voorwielophanging en iets fraais (met camberverstelling) op de DeDion triangel...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 11:59

Voor de Dion maakt Stan75 iets heel moois...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:01

I know.. :wink:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:21

Fantastische mod voor twee drollen en een knikker.
Misschien moet er ook maar eens zoiets op de markt komen voor de 116-serie. Liefst ook voor 2 drollen en een knikker - maar dan moet ik nog wel even aan een knikker zien te komen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:23

:jumping:
Kijk wordt nog een echt een leuk draadje!

Hans heeft het helemaal bij het goede eind en neemt ook nog eens de tijd om het uit te leggen.
Michel en anderen allemaal goede tips.

Het gaat erom gewicht op de effectieve plekken te hebben en zo min mogelijk gewicht waar je er niks aan hebt.
Met simpele praktische dingen kan je al heel veel winst halen.

Ik denk dat je om te beginnen eerst eens goed moet onderzoeken hoe je 75 erbij staat.
Zwaartepunt, rolcenters, gewichten enz. En dan een plan van aanpak, richtig bepalen en dan bouwen.
Bouwen, aanpassen, blijven aanpassen is echt wat gerommel in de marge. Soms moet je gewoon met een vers wit vel beginnen en al je opgedane kennis erin gooien :wink:

Even een ander kijk op de zaak: Motor naar achteren schuiven, mooi maar kost ook veel kruim, voorwielen wat meer naar voren schuiven doet het ook. Wil niet zeggen dat dit de makkelijke oplossing is, maar het "out of the box" denken.

ps low budget hint: AR105 onderste draagarmen, ze zijn heel licht (je gaat toch naar coil-overs) en zijn te koop in een omgedraaide fusee versie...(116 naar 105 interface blokje, klaar)
Beter nog je hoeft ze maar van je perenkist te schroeven :twisted:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:32

Even een ander kijk op de zaak: Motor naar achteren schuiven, mooi maar kost ook veel kruim, voorwielen wat meer naar voren schuiven doet het ook. Wil niet zeggen dat dit de makkelijke oplossing is, maar het "out of the box" denken.
Interessante optie, maar ik voorzie woest veel werk :shock: (stuurkolom, voorschermen en bumper, carter, uitlaat, je Ackermann opnieuw 'doen'). Motor naar achteren is ook een hoop werk maar klinkt mij toch minder lastig in de oren, en je auto ziet er tenminste nog uit als een 75 :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:41

Nee, Maurizio, Hans heeft niet helemaal gelijk, het punt waar hij de natuurkunde erbij betrekt gaat het helemaal mank.
Een zwaardere auto kan helemaal niet in theorie zo hard remmen als een lichtere, want de wrijvingscoëfficiënt neemt af, het is geen constante.

En bij de tekst "En voila, het antwoord waarom een F1 auto die toch echt heel weinig weegt tegenwoordig nog steeds remproblemen heeft." gaat hij er aan voorbij dat een F1 even een ton aan downforce meebrengt.
Als hij natuurkundeles wil geven, moet hij het wel goed uitleggen. Zo te lezen heeft hij veel kennis opgedaan en gelezen, maar zijn theoretisch onderbouwing klopt gewoon niet.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:43

Afbeelding

ziet er ook uit als een 75... :jumping:

Nee, Maurizio, Hans heeft niet helemaal gelijk, het punt waar hij de natuurkunde erbij betrekt gaat het helemaal mank.
Een zwaardere auto kan helemaal niet in theorie zo hard remmen als een lichtere, want de wrijvingscoëfficiënt neemt af, het is geen constante.
Is maar hoe je het leest.... Ik lees hier, als het gewicht op de goede plek zit (het zwaartepunt ter hoogte vd rolcenters), heb je minder load transfer.
Maar we gaan te ver in op detail, resume: even goed terug naar de basis, wil je het goed doen :wink:
Laatst gewijzigd door Maurizio op zo nov 08, 2015 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:51

Zo en nu de garage in en sleutelen ipv theoretisch geneuzel :twisted:
Laatst gewijzigd door Maurizio op zo nov 08, 2015 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:51

Ja, daar heb je me zuiver tuk natuurlijk, met de Darth Vader-mobiel :twisted: :oops:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 08, 2015 12:58

Maar waar ligt die motor:

Afbeelding

Hier hebben ze natuurlijk álles aangepast...

Goed voorbeeld voor Emile!
Laatst gewijzigd door Michel75 op zo nov 08, 2015 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Racen - Technisch”