Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

za okt 27, 2018 11:34

Nog één race te gaan dit seizoen, een Lekkere Lawaaidag op Zolder, met de 156. Daarna knutselwinter.. Wat zijn jullie plannen ?

Laat ik aftrappen met de mijne: voor 2019 gaat het accent liggen op lekker gummen met dikke zespitters. Ik heb daar inmiddels een beetje ervaring mee, en los van de rondetijden: de beleving van een Busso V6 aan boord is toch wel héél erg tof. Ronduit verslavend.. De Giulia zal volgend jaar wat minder worden ingezet. (Die neem ik wel als het eens een keer lekker hard regent.. :mrgreen: )

De hoofdrolspelers in de komende knutselwinter en de races SI in 2019: de 116 Giulietta en de 156 GTA. Met de GTA inmiddels een paar races gereden, nog niets aan geknutseld, maar dat gaat dus gebeuren: wegligging/uitlijning moet eens goed op punt gezet worden, wielen/slickmaat nog te bepalen en ze gaat een kilootje of 50 lichter worden ! Ik mik op 1150 kilo ex rijder met 30 liter benzine, maakt een PK/gewichtsverhouding van 1 op 4,3. Niet verkeerd..

Afbeelding
Afbeelding

De polyester delen net binnen. Ziet er best goed uit, nu de pasvorm nog.. Alle deuren en de kofferklep zitten tussen de 4,2 (achterdeuren) en 4,6 kilo (kofferklep & voordeuren) per item. Samen met de ruim 9 kilo besparing op de poly motorkap scheelt het bij elkaar straks rond de 50-55 kilo netto.

Dan kennen jullie wellicht deze nog:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al het laswerk (kooi naar schokdempers, chassis versteviging, fatsoenlijke stoelmontage) is gedaan. Motorruimte fatsoeneren, 3.2 poetsen, en weer in elkaar zetten met de "Extreme Tuning" spruitstukken en zij uitlaat, de vorig jaar bestelde Quantum Racing "Busso transaxle-style" schokdempers. Torsie's gaan/zijn er af. De Jet weegt straks 1130-1135 kilo ex rijder en 20 liter peut. PK/gewichtsverhouding zal op 1 op 5 uitkomen: de 3.2 loopt nog op een 3.0 24V computer. Plan is de standaard GTA computer van de 156 naar de Jet, en DTA op de 156.

Twee racers met dezelfde motor, maar natuurlijk totaal verschillende concepten. Uiteraard reuze benieuwd naar de te realiseren rondetijden: met de Jet 1 race gereden en met een door rietjes ademende V6 (spruitstukken) een whopping 2.11 neergezet. Jaja.. Met de 156 van 2.10 naar 2.06, dat begint er op te lijken. Hoop dat in 2019 de 2 minuut barriëre wordt genomen..

Gezien de tijd (altijd wel een dingetje..) zal de Jet waarschijnlijk in de tweede helft van seizoen 2019 in actie komen.

En omdat ik het toch niet kan laten: oud-rijders, gelegenheidsrijders, en rijders-in-de-dop: de electrische auto rukt op, de planeet wordt warmer, regeltjes steeds meer verstikkend, en, hoe gezond je NU ook bent, niemand garandeert je dat je er volgend jaar óók nog bent. En los daarvan: voordat je het weet ben je 56 en opa. Ask me how I know.. :D Dus haal je racert uit de mottenballen, of jaag je racing-bullet through the church, bouw een auto of koop er eentje. Er zijn er genoeg in NL of directe omgeving. Hoeft ook niet allemaal de wereld te kosten. Ik garandeer je: NIEMAND zal de laatste adem, die hij/zij ooit uitblaast, gebruiken voor de woorden "Ik wou dat ik MINDER geracet had in mijn kekke Italiaanse racert", dus.....
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

za okt 27, 2018 17:25

Het TS blokje is moegestreden, de paardjes gaan met pensioen. Vervanging wordt een turbo blok, gewoon standaard maar fris opgebouwd en met een Squadra chipje. Voorin nog wat buisjes lassen van de veerpoten naar de radiateurbalk. Alle bedrading nalopen en een nieuwe zekeringkast monteren.

En ondertussen een verhuizing van de garage van Baarn naar Hilversum.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

za okt 27, 2018 18:13

Afstoffen, poetsen, tanken, vloeistoffen verversen, nieuwe bandjes erop en gaan! :mrgreen: :mrgreen:

Owja, en wat schade herstellen :evil:
Laatst gewijzigd door Niels op zo okt 28, 2018 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

za okt 27, 2018 19:48

De werkzaamheden voor het seizoen van 2019 :o

Airbox klaar maken (bijna gereed)
Thermostaat aanpassen
Oil catch tankje plaatsen
Nieuwe achteras eronder
Andere V- bak eronder
Shift light
Uitlaat aanpassen naar side pipe
Uitlijnen/uitwegen
Nieuwe rollerbank sessie

Dit zijn denk ik wel de werkzaamheden die nog moeten gebeuren voor het nieuwe seizoen.
Ben ook bezig om nieuwe zij schermen te bestellen van een alfetta gtv group 2.
Deze hoop ik ook binnen te hebben en gemonteerd te hebben voor het nieuwe seizoen.
Dan wil ik eigenlijk ook nog de poly deuren klaar hebben voor het nieuwe seizoen, maar daar zit nog niet zo’n haast achter.
Verder heb ik nog wel een hoop te doen naast dat lijstje, maar als ik dat lijstje klaar heb voor het nieuwe seizoen ben ik al blij :mrgreen:

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

za okt 27, 2018 23:12

Bij de witte Juul eerst maar eens de motor opfrissen; laatste race een beetje pech. Spietje van distributie tandwiel bleek afgebroken, dus versprongen met nare consequenties. Misschien ook naar eens wat plastic erop; deuren, motorkap, kofferklep. Daarnaast andere dempers, die Quantums zijn niet geschikt voor een 105.
Bij de Turbo moet de nieuwe voorwielophaning van Eastracing erop en eventueel wat gewichtreductie door deuren van plastic.
Voor de chauffeur ook wat gewichtsreductie door sporten en minder Tripeltjes....
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

ma okt 29, 2018 10:03

Tsja, plannen... nog geen idee. In ieder geval de 156 weer netjes erbij zetten.

Als ik TS 16V cup blijf rijden dan heb ik alleen wat kleine projectjes om nog wat gewicht te lozen.
Als ik de knoop doorhak om weer "vrije klasse" te rijden, dan wordt het een wat groter project.

Of overweeg ik zelfs de 156 te verkopen en iets anders te gaan rijden, of even niks te gaan doen.
Ben dit jaar maar 3x geweest en 2x afgehaakt omdat ik gewoon geen zin had en 2x kon ik niet.
Misschien dat ik 8 november nog naar Zolder ga.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

ma okt 29, 2018 10:19

tja 2019:

Kijken wat de kalender wordt.. door de weekse dagen is nog steeds een no go, ik maak een uitzondering voor Spa (myalfa trackday) en eventueel wat langer verblijf gekoppeld aan mogelijke race in UK.

auto wordt momenteel aan gewerkt, strakkere klepveren om grotere bandbreedte in toerenbereik te krijgen (naar boven dus). En volgend jaar toch op slicks. Dat zijn de enige technische wijzigingen aan de auto, naast zorgen (met oog op grensoverschrijdende inschrijvingen) stoel met geldige keurdatum. (rest is op orde). En er moet een nieuwe blusser in .
En er is een nieuwe helm onderweg. Dan is alles weer bij.
Dan staat er nog een GTAm replica in de wachtrij, en een GTV6 . Beiden hoop ik wat meer tijd voor te vinden daar ook door te gaan met bouwen. De nodige spullen staan in bestelling.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

ma okt 29, 2018 11:50


Of overweeg ik zelfs de 156 te verkopen en iets anders te gaan rijden/ 2x afgehaakt omdat ik gewoon geen zin had en 2x kon ik niet.
Rij je wel met (écht) plezier in de 156 Michel ? Ik heb me vanaf dag één wel een beetje verbaasd dat een knutselaar als jij in een reglements-keurslijf bent gaan rijden.. Zodra er weer vrij rijden is (met een beetje weer/temperatuur) moet je maar eens een keer een paar rondjes blaffen in de V6-Giulietta of de 156 GTA. Ik heb zéér sterk het idee dat we je daarna véél vaker aan de start gaan zien...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ErikJ
Member
Member
Berichten: 107
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 19:20
Locatie: Betuwe

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

ma okt 29, 2018 12:12

Beetje als Pieter. Na 250.000 km zonder enige vorm van revisie is het blok moegestreden.

Maar ik ga voor een andere route dan Pieter. Fase 1: Het 2.0 TS blok opfrissen. Nokkenassen en drijfstangen aanpassen. Fase 2: vrij programmeerbare ECU en dan zal ook de brandstofinjectie en ontsteking wat aangepast worden. Als gevolg moet ook de 1.6 bak plaats maken voor een 2.0 met een fris sper diff. De originele brandstofleidingen vervangen door de omvlochten variant.

Kruis achter de stoelen van de rolkooi aanpassen want ik zit net niet goed in de auto.

En op één of andere manier zal het altijd op meer werk uitlopen dan van tevoren gedacht. Dus laten we van dit draadje ook even het "stoom afblazen hoekje" maken als het even tegen zit. Voor een opbeurend of raadgevend commentaar. :D :wink:
# Eat, sleep, race, repair, repeat.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

ma okt 29, 2018 12:27

What else is new.. :lol: Dat "als je toch bezig bent"... Maar :thumbs: voor de plannen op "doorontwikkelingsvlak". Persoonlijk ben ik ook geen "cuppert"... Leuk als het (wat/iets) over een andere technische boeg wordt gegooid ! Hou ik van.

Eerste opbeurende commentaar: er is áltijd iemand die net ff méér zit te kl*t*n dan jezelf.. :mrgreen:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

ma okt 29, 2018 13:46

Rij je wel met (écht) plezier in de 156 Michel ? Ik heb me vanaf dag één wel een beetje verbaasd dat een knutselaar als jij in een reglements-keurslijf bent gaan rijden.. Zodra er weer vrij rijden is (met een beetje weer/temperatuur) moet je maar eens een keer een paar rondjes blaffen in de V6-Giulietta of de 156 GTA. Ik heb zéér sterk het idee dat we je daarna véél vaker aan de start gaan zien...
Wanneer het een close battle is, is het zeker leuk.
Ik zou hem alleen lichter willen maken en wat meer knutselvrijheid willen hebben inderdaad.
Hij is nu 1225kg met mij en +/-25 liter benzine erin. (in Cup spec met glas rondom en niets uit geslepen)

Ik ben spullen aan het verzamelen om de 916 GTV van een compressor te voorzien, de gedachte om dat op de 156 te schroeven komen steeds vaker op... al zou ik dan misschien eerst willen zien hoever je kan komen met gewoon lichter maken en het onderstel verbeteren.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

wo okt 31, 2018 20:21

Om ook even een duit in het zakje te doen.
Bedoeling is om volgend jaar weer mee te doen, nu heb ik dat al vaker gezegd... :oops:
Maar het heeft er alle schijn van dat het in 2019 toch echt gaat gebeuren.
En heb er sowieso ook veel zin in na in oktober 2014 voor het laatst gereden te hebben.
Overigens wel met enige regelmaat wezen driften om toch nog iets met autosport te doen.
Kan ik iedereen aanraden trouwens, veel minder gedoe dan racen, minder duur dan racen, (goedkoop wil ik niet zeggen als je leuk en betrouwbaar wilt driften) en bijna net zo leuk.

Opgefriste motor met paar pk's extra staat klaar
Hoeveel pk's moet de rollenbank uitwijzen. Op basis van de nokkenassen ga ik uit van ergens tussen 180 en 190pk. In standaard trim heeft m'n motor 1 keer de 160 aangetikt op een rollenbank, Maar meest 157/158pk. Er is niet veel bijzonders aan veranderd, andere zuigers, andere nokkenassen, andere klepveren. Inlaat traject alleen beetje clean gemaakt. ARP bouten in de geshotpeende drijfstangen. (nieuwe grondboringen in de drijfstangen ivm aanhaalmoment van de ARP bouten)
Rest is standaard. Netjes opgebouwd, uitgewogen, gebalanceerd. That's it.
Frisse bak met verlichte tandwielen en lichte alu koppeling ligt klaar.
Fris opgebouwde cardanas moet alleen nog even naar Terberg voor controle balancering.
Kooi is weer reglementair met juiste maat hoofdrolbeugel.
Oude frontje waar geen recht lijn meer in zat agv "battle damage" is vervangen voor een recht strak en roestvrij 2de hands exemplaar.
Compleet nieuwe hele fraaie uitlaat van Kiwiparts. Helaas wel iets zwaarder dan de oude uitlaat, maar dat is ook logisch met grotere buizen en dempers. Geluidseisen.... pfff :evil:
Remmen alleen nalopen/opfrissen. Die deden het wel.
Wel grotere nieuwe 25mm hrc geplaatst en de rembekrachtiger die ik toch al jaren niet meer had aangesloten verwijderd.
Onderstel hoefde nog minder aan te gebeuren, dat deed het wel. :D
Alle kogels nog even nalopen op speling, beetje verse verf en misschien nog wat gaten boren en slijpen om nog een kilootje te lozen.
Ik heb nog mooie alu voorwielnaven klaar liggen van Richard Melvin. Qua prijs per kg besparing eigenlijk niet echt effectief maar vond ze te mooi om ze niet te kopen. :D En het is onafgeveerd gewicht wat ook nog eens met wieltoerental draait. Dus een heeeeel verantwoorde "investering" :lol:
Kilo's lozen is sowieso de bedoeling, mijn auto was altijd nogal zwaar met 1020 kg leeg gewicht. (leeg als in zonder benzine en zonder rijder) Moet straks toch eindelijk op een leeg gewicht van onder de 1000 uit komen. Rijder moet eigenlijk ook nog paar kg af... :P

Nog te doen: compleet nieuwe kabelboom en dashboard opbouwen, dat gaat veel kg's schelen tov het oude originele dash met originele kabelboom en originele kachel.
Veel verf werk, ( ik heb een hekel aan verfwerk, dus dat vind ik al gauw veel.... :D )
Nieuwe voorruit, nieuwe achterruit van lexaan, de oude begon te scheuren, en nieuwe Altero kunststoffen zijruiten. Thx Emile!
En dan kan frisse motor en bak erin en vers geverfde onderstel eronder.
Schokdempers voor de zekerheid nog even op de testbank bij Frans Verbaas, maar dat doe ik als laatste.

Helaas veel onzekerheden in mijn werk verlofschema. Maar zoals het er nu uit ziet ben ik in april vrij. Dan hoop ik klaar te zijn voor wegen, lijnen en rollen. Om daarna ook nog te kunnen racen moet ik nog even zien dat ik na 4 jaar niet racen weer een licensie krijg. Licensie heb ik de laatste 3 jaren niet meer aangevraagd. Vond ik zonde geld als je toch al weet dat je niet gaat rijden.
Wanneer ik dan voor het eerst weer aan de start sta zal ook afhangen hoe mijn werk verlofschema en de racekalender met elkaar samen vallen. Een eerste race helemaal in begin april haal ik sowieso niet. En in mei ben ik ws. weer aan het werk.

Ook op de to do list, de rijder weer (?) op punt krijgen. Race tactics cursus van RSZ, paar uur instructie van een ervaren instructeur op een open pitlane trackday, SIm training. Even kijken wat er mogelijk is. Maar ik wil zo snel mogelijk weg van de situatie dat de auto (veel) sneller is dan de rijder. Dat vind ik niks. Gat tussen wat de auto kan en wat ik eruit haal moet zo klein mogelijk.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

do nov 01, 2018 20:51

Leuk als je er weer bij bent!

190pk en onder de 1000kg is wel serieus!
Verven is voor de poetsers :-P

Ria even mailen voor je licentie... je had hem ook om het jaar kunnen verlengen, 1 jaar overslaan mag.
Hopelijk doen ze niet zo moeilijk voor een oude rot als jou!

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

do nov 01, 2018 21:41

Da's een complete rebuild DJ ! Licentie is idd geen punt voor een racert met Grande Stature zoals jij. Mijne werd na een 10 -jarige pitstop zonder gedoe verlengd/vernieuwd. Je "historie" is vast maatgevender als de duur van je pitstop. Lijkt me ook wel logisch. Echte prof-amateur-prof's zoals wij verleren het toch nooit.. :mrgreen:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn jullie race-plannen voor seizoen 2019 ??

vr nov 02, 2018 07:45

Leuk als je er weer bij bent!

190pk en onder de 1000kg is wel serieus!
Verven is voor de poetsers :-P

Ria even mailen voor je licentie... je had hem ook om het jaar kunnen verlengen, 1 jaar overslaan mag.
Hopelijk doen ze niet zo moeilijk voor een oude rot als jou!
Kan ook nog blijken dat het straks 180 of 175 pk is, en 999 is ook onder de 1000 kg. :wink:
Eerst maar eens raceklaar!
En belangrijkste vind ik eigenlijk dat ik straks hopelijk in groepje terecht kom dat aan elkaar gewaagd is met min of meer vergelijkbare rondetijden. Dan kan je racen ipv rondjes rijden.

Vwb verven, een ongeschilderde roestige rolkooi, is geen gezicht natuurlijk en komt niet over bij de TC.
En nieuwe 2de hands neusje moet ook in kleur van rest van de auto natuurlijk.

En oude rot?? Ik heb 5 seizoenen geracet met een licensie. En dan ook nog eens effectief halve seizoenen ivm mijn werk.

We gaan het meemaken, voorlopig nog tot eind november aan het werk, daarna weer verder klussen aan de racer.
Beginnen met dash en kabelboom.

Gr
DJ

Terug naar “Racen - Algemeen”