Pagina 1 van 2

Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: ma apr 02, 2018 11:11
door GTA287PK
Zaterdag rond 14.00 de Perenkist nog in de zon gewassen, in m'n T-shirt.. Zondag zo'n beetje diepgevroren tot in mijn beenmerg. Zonder camper, (12 volt/verlichting troubles), zonder luifel, en met minimale uitrusting (een 166 is een riant grote auto, maar toch..) op een onmenselijk vroeg tijdstip op zondagochtend naar de baan. Enige voordeel: bij (min of meer) aanhanger-legale snelheid op de cruisecontrol verraadt alleen de toerenteller dat de Busso loopt. In de Iveco wil je oordoppen in..

Okee, ruimte voor één extra wielenset. Op basis van de weer-deskundigen slicks en Yoko's Advan Neova's. Slicks op de auto, er zou in de ochtend een paar druppels vallen dus wie weet. En dat werden er een paar meer.. De Advan's er maar op dan. Helaas helaas helaas geen vrije training. En dat wil je met een nieuwe motor, nieuwe remmen en onbekende dempers: ik had de voor de Giulietta 3.2 gekochte Quantum's er nog opgezet. Alleen voor, achter lukte niet op tijd ivm geen goed bevestigingsmateriaal. Tijdtraining geofferd aan inrijden motor en remmen, dempers op "natte vinger-stand" gezet. In de tijdtraining meteen al een heel plezierige verrassing: met de Quantums heb je GRIP in de regen ! Met de Bilsteins is de Audi S bijvoorbeeld nauwelijks door te komen als je niet bijna letterlijk stapvoets rijdt. Een naderende bocht dwingt tot sturen, maar dat had eigenlijk nooit zoveel effect. Nu een uiterst gehoorzaam neuske die bij het corrigeren van overstuur ook "op koers" blijft. Geweldig. Het eerste bewijs (ik had er tot dusver nul ervaring mee) dat echte racedempers verschil maken is geleverd ! :blue_lol: Weinig tempo gemaakt: nieuwe motor (dus) en koelwater dat zakte naar 45 graden temperatuur.

Race één: 19'e startplek. Grilleke beplakt met ducttape. De nattigheid had zeker regenbanden gerechtvaardigd, maar die lagen dus op 150 km afstand.. Ik heb eerder in de nattigheid gereden op de Advan's, nooit echt een wandeling in het park geweest maar nu ging het best lekker. Op de Bilsteins was de Juul in de regen altijd een hele hand vol, twee eigenlijk. Met de Quantums gaf de voorkant veel vertrouwen, op de Advan's nu best goed mee te rijden. Afgevlagd als 13'e.

Race twee ! Droge lijn op de baan, de hemel-pakkingen waren vervangen maar moegestreden door de kou en de nattigheid geen zin meer om nog van wielen te wisselen, dus weer starten op de Neova's. De start ging alleszins aardig. Ik heb een vaag idee hoe Mozes zich kan hebben gevoeld, toen hij door de Rode Zee ging, hoewel uiteraard de omstandigheden nogal anders waren. In de Tarzan al op de 7'e of 6'e plek, net ver genoeg opgestoomd om van de klapper van de blauwe 156 cupper niets meegekregen/gezien te hebben. Daarna de rest van de race in niemandsland. Op het eind een motor die weer niet wilde doorlopen op het rechte eind, en na afvlaggen meteen afsloeg bij gas los. Morgen eens kijken hoeveel peut er nog in zit (hoewel ik altijd ruim vul), en of de slangen in de tank niet naar boven zijn gekropen.

Op de straatbandjes toch een alleszins redelijke 2.09 gereden. Met wel degelijk spijt dat ik te lui was om voor de tweede race even van wielen te wisselen.. Ben het niet gewend in de race gelapt te worden door die zwarte jongens.. :D Ik heb ze nog wel even toegezwaaid.

Koud tot op het bot het interieur van de 166 lekker opgestookt en op weg naar huis weer lekker ontdooit. Op tijd aan de knutsel, voor Assen moet alles 101% op punt zijn.

Speciale schouderklopjes/woorden van troost/respect/support voor iedereen die zo aan het sleutelen is geweest. Het zat Walter, Cees, Jasper Robert en Wijnand (wie ben ik vergeten ?) bepaald niet mee.. Gelukkig nu weer en paar weken tijd om alle kinderziekte's eruit te krijgen.

Dank aan alle deelnemers !! Tegen de 30 (!!) auto's, daarmee geef je een visitekaartje af. Ook erg leuk dat het aantal 2.0 16V cuppers groeit als kool ! De pechvogel van de 156 (wie reed daarin, was dat Mik ?) : goodluck met het fixen van de auto !

Uiteraard ook Marco van Doorn van Alfaspecials en Hans Vooijs van Onixx Starcraft bedankt voor alle support. Zonder jullie lukt het allemaal niet.. :thumbs:

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: ma apr 02, 2018 11:53
door Hans33sw
Leuk geschreven!
Hoop de volgende keer toch een keer te kunnen toeschouwen. Was dit weekend helaas te druk met de motor terugbouwen. (Ok, ok, en the Misses wou ook wel wat aandacht)

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: ma apr 02, 2018 15:12
door DJ
Leuk verslag weer Emile. :thumbs:

Zet gewoon een thermostaat in de perenkist.
Racen met 45 klvlst temperatuur is ook niet best, en dat geklooi met ducttape....

Thermpstaat heb je geen nadeel van.
Wel ff een of twee 3 of 4 mm gaatjes boren in de thermostaat.
Makkelijk met ontluchten en haalt instelpunt paar graden naar beneden.

Gr
DJ

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: ma apr 02, 2018 16:10
door ErikJ
Was inderdaad berekoud, m'n eerste regenrace, leerzaam, tijden verbeterd. Maar bovenal toch weer goed geamuseerd. Veel gelachen. De start van race 2 was turbulent genoeg: https://youtu.be/YJIVVawgCTQ

Leermoment: Na de 156 crash zat ik te wachten op de vlaggen. Niet doen, gewoon doorknallen. Later Mike nog voorbij en kwam Wijnand weer in zicht maar die was te ver voor echte actie.

En maar eens rollenbank test doen om te kijken hoeveel paardjes nog op stal staan. Ding van Pieter loopt zo vlot weg. Onderstel geeft steeds meer vertrouwen dus daar zijn we op de goede weg.

Op naar Assen.

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: ma apr 02, 2018 21:33
door Michel75
Paasraces 2018.... gemengde gevoelens....

Kwalificatie ging naar omstandigheden goed, 5e algemeen in de regen met de Twin Spark cup auto, op de Toyo's.
Ik had het idee dat ik er niet uit kon halen wat erin zat, maar 6 ronden gereden en alleen achter een treintje...
Had dus een gat moeten laten vallen om een betere tijd neer te zetten, maar niet gedaan.
Desondanks best of the rest achter de 155 kanonnen en 1e in de cup.

Ik had erg last van een beslagen voorruit, dus daar moest ik wat mee.
In de box de ruiten schoongemaakt en behandeld met rain-x buiten en handzeep binnenin.

Toen race 1... we moesten heel lang wachten in de auto en een extra ronde opwarmen...
Voordat we gestart waren had ik al een beslagen voorruit!
Nou uiteindelijk mochten we toch starten en ik had een k-start van heb ik jou daar.
Dus iedereen vloog me voorbij en kon het gevecht aan, niet geheel volgens plan, want ik hoefde alleen maar iedereen voor te blijven vanaf de start, aangezien inhalen lastig was en de snelheid in de regen er wel was. Nou dat viel dus tegen en al vrij gauw zag ik niks meer en moest ik anticiperen op de remlichten van de anderen... dus de snelheid er steeds meer uit en wanhopig geprobeerd om de ramen te poetsen, maar ik kon er niet bij... Dus hem in de pitbox geparkeerd en nijdig op mezelf uitgestapt....

Bleek de schade qua positie mee te vallen, aangezien er code rood kwam en de doorkomst in de ronde daarvoor de uitslag werd...
11e overall mocht ik race 2 starten!

Toen race 2! Die begon ik weer ruk, ik moet toch leren starten met die Selespeed, want iedereen vloog me weer voorbij omdat ik te laat reageerde... Eenmaal onderweg reed ik geheel links op de Tarzan af, waarbij collega Mik in zijn 156 dacht om de bocht even aan te snijden vanaf de buitenkant. Dus die stuurde hem vol mijn kant op... kon alleen maar toekijken hoe hij om mij heen draaide en vol in de vangrail dook...
Met enige schrik aan de inhaalrace begonnen... ik haalde Arie nog bij en bijna in, maar doordat ik meer naar hem keek als naar het rempunt miste ik in de laatste ronde de S-bocht en kwam Dimitri mij nog voorbij...

Wel 4e uiteindelijk in de cup en met een 2.10:6 het cuprecord in Zandvoort in handen.
Dus een weekend van ups en downs, maar wel weer een hoop lol, gezelligheid en leermomenten in 1 dag!

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: di apr 03, 2018 12:50
door vV
tja, ik kan hem kort houden: shake down met nieuwe blok ging pet. Een (wellicht electrische ?) gremlin. Dacht hem na paar rondjes kwali ( met als resultaat achteraan starten) het gevonden te hebben in de vorm van een net niet lekker vastzittende massakabel aan de accu. Race 1 liep ie ook goed alleen te nat om echt zaken te doen. Mede door uitvallers 4 plekjes opgeschoven naar voren. Mooi, best een aardige positie er op de inmiddels opgedroogde baan voor te gaan zitten. Nou ja vergeet het maar, hij had er geen zin in boven de 5000 toeren... Dus naar binnen gebracht, verplicht in de pitstraat race uit moeten zitten, daarna opgeladen... En nu even gaan puzzelen wat er aan dehand is...
De opsteker van het jaar kwam van Luuk: ""je hebt in ieder geval al meer gereden dan het hele vorige jaar""... klopt als een bus! :thumbs:

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: di apr 03, 2018 18:20
door HAAK28
Ik had vorig jaar hetzelfde. Toen lag er een vacuumslangetje af bij de ontsteking.

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: di apr 03, 2018 18:50
door Niels
Mijn dag was prima!

Na alle ellende van de laatste race afgelopen jaar, loopt ie weer als een lier! In het verkeer en drukte pole kunnen rijden op stok oude regenbanden die behoorlijk mishandeld waren op zolder op een droge banden. Deden het nog best goed in de quali, veel beter als ik gedacht had eigenlijk.

In de race kon ik er echter niet mee voorop blijven. Mike had nieuwe regenbanden gekocht, en ook Serge kwam er langs. Nu zijn ze wel echt op zegmaar... :shock: :mrgreen:

Race 2 ging super, al was ik wel voorzichtig in het begin met het zoeken naar grip. Bij de start wel even de leiding kunnen pakken vanaf P3, maar meteen op het rechte stuk kwam Mike er met de dikke turbo al langs.

Na een paar rondjes wel vertrouwen in de baan gekregen en in het verkeer nog een aardig tijd uit gehaald. Nu de dempers nog even naar intrax, daar was ik van de winter niet meer aan toe gekomen, en zelf weer even fine tunen en dan weer op naar de volgende!

En dat op een ronde zetten van Emile was natuurlijk de kers op de taart... :P :mrgreen: :jumping: :jumping: :jumping:

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: di apr 03, 2018 20:07
door GTA287PK
Geniet er van vriend, dit was er toch écht eentje uit de categorie " ééns maar nooit weer". 8)

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: do apr 05, 2018 00:31
door Het-Licht
Afgelopen zondag was weer lekker racen op Circuit Zandvoort. Avond van te voren de auto al naar circuit gebracht en gekeurd. Scheelt haasten in de ochtend.
De volgende ochtend richting Zandvoort de eerste spetters op de ramen, de eerste tekenen van regen. De kwalificatie was dan ook kletsnat. Het waren de eerste meters op het circuit na Zolder oktober vorig jaar. Om dan gelijk te beginnen op een kletsnatte baan was toch even wennen de eerste rondjes. En het was NAT! Veel spray, zoeken naar de meeste grip op de baan en beslaande ramen. Uiteindelijk toch lekker ritme kunnen vinden en ondanks dat grip vooral voor niet ideaal was er toch met 2.23.0 een P6 Algemeen en P2 Twinsparkcup uit gepeuterd. Samen met maatje Michel van Klink (P5) op de 3e rij! Voor ons alleen maar 200+PK geweld op regenbanden, wij met max 160PK en semislicks ! Toch wel een erg fijn bandje in de regen die Toyo R888R.

Race 1:
Voor de race voorbanden iets harder en de dempers wat zachter om te kijken voor meer grip voor. Tijdens de opwarm ronde blijkbaar iemand naast de baan gekomen dus nogmaals een opwarmronde. Dan de start, best goed van me plek, P6 om kunnen toveren in een P5. In de Tarzan plek goed kunnen verdedigen en met P5 de eerste ronde uit gekomen. Mike van de Vecht haakte mooi aan dus tempo opvoeren om te kijken of ik een gaatje kon slaan. De mannen voor me waren vrij snel foetsie met hun snelle machines dus hoefde alleen naar achteren te kijken. Dat ging steeds lastiger want de auto begon als een malle te beslaan ! Kon alleen de voorruit het onderste deel vrij houden van condens met de blower op standje 4. Verder wel heerlijk gereden in de regen, vind het heerlijk beetje glibberen en zoeken naar grip. De baan werd steeds sneller maar uiteindelijk werd de race met een code rood stil gelegd omdat er wel veel mensen langs de baan stil waren gevallen. P5 algemeen, P1 Twinsparkcup met een 2.17.5 !

Race 2:
In de laatste paar rondes van Race 1 voelde ik een vibratie tijdens het remmen en bochten naar links dus had het vermoeden dat de rechter aandrijfas de geest aan het geven was. In de pitbox de rechter as controleren en eigenlijk voelde die wel OK aan. Rem ook niets aan te zien. Dan de linker kant. Op het moment dat ik het wiel eraf haalde zag ik het meteen, een scheur in me remschijf ! Daar sta je dan, ik heb diverse reserve onderdelen bij me, maar geen remschijven. Bij iedereen die 4x98 schijven kan hebben nagevraagd, maar niemand die een setje reserve heeft. En zondag, dus naar een automaterialenzaak gaan kan ook niet. Uiteindelijk hulplijn Buddy van der Wereld opgebeld. En die had een set nieuwe op voorraad ! Maarja, krijg die dan maar eens op Zandvoort ! Uiteindelijk aspirant Twinsparkcup rijder Marcel zover gekregen om vanuit Aalsmeer naar Roelofarendsveen te rijden om de schijven te halen en naar Zandvoort te brengen. De start was 16:20 en om 16:05 kwam Marcel de pitbox in gerend met een schijf. Held ! Gauw de remmen weer in elkaar gesleuteld, wiel erop en naar de startopstelling. Gelukkig liep het schema wat uit dus nog wat extra tijd om tot rust te komen want gestrest aan een race beginnen is niet ideaal.
Vertrekken van p5 betekent starten aan de buitenkant. Met de start toch beetje kaas van me brood laten eten en Mike van de Vecht en Arie Vreugdenhil kwamen er onderdoor. Das jammer. Ook kwam na een tijdje Harold met de 75 op bezoek die duidelijk veel sneller was dan ik dus die ging er ook voorbij. Wel me nog een beetje breed kunnen maken door naast elkaar door Slotenmaker te gaan (Altijd spannend !) Arie had een klein gaatje naar me kunnen slaan, daarvoor was Mike die een gaatje had op Arie. Kon relatief makkelijk naar Arie toe rijden maar er voorbij was een ander verhaal. Heerlijke strijd gehad met hem, ging er hard maar erg fair aan toe. Was eigenlijk niet van plan om het hem heel erg moeilijk te maken want ik wilde liever samen naar Mike voor ons toe rijden. Maar Arie geeft geen cadeautjes dus het gat met ons en Mike werd alleen maar groter. Had de banden spanning al wat lager gezet met het oog op een opdrogende baan, maar door de schijf-stress nooit meer aan de dempers gedacht. Dus banden werden behoorlijk heet en kreeg steeds meer onderstuur. Baan droogde sneller op dan ik gedacht had dus nog steeds met te hoge spanning vertrokken. Uiteindelijk na een aantal pogingen Arie in kunnen halen in de Renault Bocht, nog een rondje me best moeten doen om de plek vast te houden maar daarna was ik hem kwijt. Gat met Mike was inmiddels onoverbrugbaar dus de race uitgereden. P8 algemeen, P2 Twinsparkcup met een 2.11.1. Toch niet slecht!

Kortom, een heerlijke dag racen op Zandvoort. 5e Algemeen Squadra Italia, gedeeld 1e Twinsparkcup. Volgende ronde: Assen !

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: do apr 05, 2018 11:43
door GTA287PK
Wereldbuddy ! Mooi voorbeeld van "het kan wél ! " JW !

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: do apr 05, 2018 20:22
door Het-Licht
Inderdaad, al moet ik zeggen dat ik bijna de handdoek gegooid had!

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: zo apr 08, 2018 09:02
door Pietro Originale
Raceverslag 1april 2018

Het was geen grap: racen op 1 april. Wat wel een grap was, was het weer.
De weersverwachting voor eerste paasdag was de dagen ervoor redelijk okay, dus ik dacht dat het voldoende was om twee soorten semi-slicks mee te nemen. Maar op zondag liet de verwachte droge periode op zich wachten: het bleef koud en nat.

Dat was jammer, want na een hele winter klussen was ik er op gebrand om op een droge baan te knallen en alle verbeteringen aan de auto te benutten. Het lijstje met verbeteringen was lang: een gereviseerd sperdifferentieel, gereviseerde schokdempers, nieuwe stijvere veren en de voorkant van de auto verstevigd zodat er minder flex in zit. Allemaal wijzigingen die de wegligging zou moeten verbeteren, vooral op een droge baan. Ik had de wijzigingen alleen niet kunnen testen. En er stond ook nog eens geen vrije training op het programma. Dus de kwalificatie zou gelijk een testsessie zijn.

Maar goed: natte baan. De stabilisatorstang voor losgegooid (de auto rolt dan wat meer en dat is lekker op nat) en de bandjes eronder gedaan die nog iets van grip zouden moeten geven op een natte baan.

De kwalificatie verliep nat en was vooral een beetje aftasten. Hoe reageert de auto met het nieuwe sperdifferentieel, hoeveel onderstuur heb ik op de natte baan? Op het einde van het rechte stuk had ik nog even halve een hartverzakking toen voor mij opeens een auto sterk vertraagde, ik kon gelukkig op tijd ontwijken. Ik besloot uit zelfbescherming achter Emile Bekker te blijven hangen om te zorgen dat ik niet de baan af zou spinnen. Doorgaans is Emile een vlotte rijder en als ik maar een beetje bij hem in de buurt bleef, zou de tijd wel okay zijn. De kwalificatietijd viel echter tegen: we bleken allebei niet echt een supertijd te hebben gereden. Een 18e plek, tijden geleden dat ik mij zo slecht had gekwalificeerd.

Terug in de pitbox kreeg ik het advies om eens de rembekrachtiger los te halen. Dit zou meer gevoel in het rempedaal geven en minder kans op blokkerende wielen. Met die slechte kwalificatie in het achterhoofd dacht ik toch niks te verliezen te hebben en besloot uit te proberen. Dat was een lichtvaardige en geen goede beslissing: een regenrace bleek niet echt het juiste moment om dat uit te proberen.
Ik had een slechte start: ik zat te suffen en de auto’s vlogen mij voorbij. Ik kreeg ook nog een tikje van Jorik. Maar kon daarna wel redelijk aansluiten. Alleen bleek de benodigde pedaaldruk nog veel hoger dan ik verwacht had en was het vooral aftasten waar en hoe hard je moet remmen. Ik had een listig momentje in de Slotemakerbocht toen mijn voet te snel van het koppelingspedaal schoot: leuk als de kont van de auto kwispelt met meer dan 100km/u. Vervolgens verremde ik mij 3 drie keer met excursies door de grindbak en werd ik ook nog eens ingehaald door twee Volvo’s. Slechtste race sinds tijden: 21e plek... Humeur gedaald tot onder het vriespunt.

Maar toen werd het droog! De tweede race ging super: superstart, maar vlak voor de Tarzan moest ik wel nog een schuin overstekende, gecrashte 156 ontwijken. Daarna heb ik een aantal auto’s kunnen inhalen, pikorde tenminste een beetje kunnen herstellen: 13e plek

https://www.facebook.com/eatmyrustracin ... 065117723/

Een koud en nat dagje, maar wel leerzaam. De upgrades geven wel vertrouwen voor de toekomst! En dat remmen zonder rembekrachtiger ga ik nog eens op mijn gemak proberen op een -droog- testdagje.

Dank aan trouwe steun Ewout en aan spontane klussers Sander en Jeroen. Die ruitenwisser deed het voorheen ook, echt waar!

Welkom nieuwe sponsors Holland Storage Solutions en Altero Kunststoffen, naast trouwe sponsors Wasserette Nieuwmarkt en Brandloft!

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: wo apr 11, 2018 23:27
door Jorioni Cooperini
Hierbij mijn verslag van de eerste races van het jaar. Ronnie en Marco hadden de 33 deze
winter van wat kleine modificaties voorzien, zo hadden we de stoel en slicks, regenbanden en
velgen van Louis overgenomen en jaja een regenachterlicht gemonteerd. Ook een spaghetti
spuitstuk en andere brandblusser. Marco had een paar led koplampjes gemonteerd.
De boxer had een nieuwe distributieriem, klaar voor 2018 dus.
Pieter appte in de week voor de race of ik zin had om met hem en Peugeot Marc in
de box te komen staan. Ondanks dat de weersvoorspelling er goed uit zag leek me dit toch een
gezellig en daarom goed plan.

In alle vroegte naar het circuit, Ronnie en Marco waren er al dus de 33 van de aanhanger af
en naar de keuring. Ondertussen was het begonnen te regenen en werden we bij de briefing
verwacht. Toen we weer uit de briefing kwamen regende het echt en besloten we de regenbanden
maar te monteren.
RainX op de buitenkant en binnenkant van het voorruit gesmeerd. Nog snel m'n achteruitcamera
gemonteerd, vooruitcamera moest aan de kooi maar hier was geen tijd meer voor. Insnoeren in
de gordels en hop die baan op.

Kwalificatie: https://youtu.be/quqKpFRFLGU
Tijdens het warmdraaien op de opstelplaats kwam ik er kort voor vertrek achter dat de ventilatie roosters
van de 33 dichtgeklapt waren. Normaal staan ze altijd open maar vanwege winterse test kilometers
nu dicht. Ohoh, in de zeikende regen zonder ventilatie rijden...als dat maar goed gaat, nou ja er zat
verse RainX op de voorruit... Na de opwarmronde zat de 33 helaas al potdicht, alle ramen beslagen.
Voelde me net Stevie Wonder en kon eigenlijk alleen Pieter en Emile volgen (Pieter had gelukkig
achterlichten). Met m'n handschoen kon ik net een brievenbus formaat ruimte op de voorruit condensvrij
maken. Ik zag geen ene hol. Wel m'n rondjes gereden in de hoop dat het beter zou worden maar geen
fatsoenlijke tijd neergezet. Achteraan (P20) starten dus. De achteruit gefilmde beelden staan online, mooi om
te zien hoe jullie me allemaal voorbij stormen, en ik lijk wel de persoonlijke filmcrew van Erikjan.
Jasper ook nog ff in beeld op 10:25!

Race 1: https://youtu.be/im7Tni4KejU
Nadat ik bij Mickey's (naast onze box :) wat allesreiniger had geleend en daarmee de
binnenkant van het voorraam te lijf was gegaan en de vooruitcamera had gemonteerd was het na
de lunch helaas nog steeds niet droog. Wat was ik blij dat we in de box stonden, wat een koud
nat snertweer. Maargoed, tijdens de opwarmronde begon de voorruit alweer te beslaan, gelukkig
alleen aan de passagierskant, de rest bleef open. Helaas voor de beelden van de camera,
maar ik kon gelukkig in ieder geval redelijk goed zien! Opstellen, extra opwarmronde omdat Dimitri
eraf geschoten was, nogmaals opstellen en lichten uit en hop gaserop! Toch? Pieter bleef voor me
stil staan...nou moe? Ik had het toch goed gezien? Gelukkig zag ik Emile naast me ook
wegstuiven dus gaaaan! Emile kneep echter naar binnen en ondanks dat de 33 een smal autotje
is werd het toch wel erg krap tussen Emile en Pieter die inmiddels ook was gestart. Ik voelde
me als Max in een Ferrari tang en raakte Pieter licht. In m'n spiegel zag ik Walter in zijn
75 aan komen stormen, die moet een megastart gehad hebben. Leuk voor Walter maar hem toch
maar ff dik geblokt om te voorkomen dat hij binnendoor zou glippen.
Ik kon Emile goed volgen, de regenbanden bleken heerlijke grip te hebben. Uiteindelijk
verremde Emile zich bij ingaan Audi S (18:48) en kon ik hem voorbij. De volgende auto voor me was de
156 van Mik, deze kwam vervolgens ook steeds dichterbij. Met nog 2 ronden te gaan wist ik zeker dat
ik nog bij Mik kon aanhaken en nog een inhaalpoging zou kunnen wagen.
Rechte stuk op vol gas, wat zie ik daar nu? Rode vlag? Bummer...als er maar niets ergs
gebeurd is. Rustig terug naar start finish gehobbeld en geen sporen van een grote crash gezien.
Wachten maar. Nee geen herstart meer en op een keurige P12 gefinished. Rode vlag bleek voor de
hoeveelheid langs de baan gestrande Alfa's en Volvo's te zijn geweest.

Race 2: https://youtu.be/VMBtscY0OfI
Gelukkig inmiddels droog en de baan werd door de andere klasses ook droog gereden, dus slicks
erop! Wel nog steeds bokkoud maar droog! Het bleek dat in mijn enthousiasme in race 1 om Mik
in te halen ik 3 plaatsen grid penalty voor race 2 had gekregen omdat ik door rood licht op start
fininsh was gereden tijdens de code rood. Niet gezien door mijn half beslagen voorruit en volgens
publiek was het rood licht ook enkele seconden voordat ik onder start finish doorging aangezet.
Ik was het met de straf niet eens maar kwam er te laat achter om nog te gaan protesteren.
Nou ja dan maar snel die 3 wagens voor me in zien te halen. Ik had een goede start (beetje
weinig toeren bij wegrijden) en zat achter de zilveren 156 van Michel en blauwe 156 van Mik.
Ik koos de binnenkant en toen op eens zag ik Michel op me afkomen en vlogen de onderdelen in
de rondte. Mik bleek hard te zijn gecrashed. Ik kon Michel ontwijken en hem mooi voorbij en
ook de 75 van Wijnand kon ik bij Gerlach bocht voorbij. Zo de grid penalty was weer goed
gemaakt! Achter de 147 van Ewald aan! De baan had een droge lijn maar ook nog natte stukken.
Ik had geen idee hoeveel grip de slicks zouden bieden maar durfde niet echt buiten de droge
lijn te gaan. Ewald liep langzaam op me uit en Michel pakte me weer terug. De 33 miste echter
topsnelheid en de slicks sloegen bij het uit accelleren vaak door. Toch was de
bochtensnelheid goed en liepen we met z'n drieen op de 156 van Lorenzo in. Michel kwam
Lorenzo voor Audi S voorbij, Ewald bij Tarzan en ik haakte goed aan. Mijn achteruit camera
valt op dit moment helaas uit (had te lang op opstelplaats aangestaan :( )
Inmiddels kwamen van de achterkant Dimitri en Wijnand zich melden.
Vanuit de Hugenholtz exit had ik een goede run op Lorenzo, bij Slotenmakerbocht zat ik aan de
binnenkant, bij het inkomen Scheivlak werd ik door Lorenzo op hoge snelheid geraakt (7:53) op
de achterkant. Raakte hierdoor wat momentum kwijt maar bleef toch aan de buitenkant bij
Lorenzo zitten, kwam wel buiten de droge lijn maar bleef zitten. Bij bocht 9 dook Wijnand
naar binnen bij Lorenzo, ik zat buiten en Lorenzo raakt me hard in de zijkant (8:18). Zie ook
Scheivlak TV (https://www.youtube.com/watch?v=XFjkaDCyQYQ) 1:50. Ik kon de 33 opvangen
en gelukkig door. Wel zat er speling in de achteras/wiellager door de 2 tikken van hiervoor en
maakte de 33 bij het uitkomen van de bochten telkens een rare zwiep, ook stond het stuur niet
meer recht. Walter kwam me helaas kort na dit incident voorbij en daarna had ik Dimitri op mijn
achterbumper. In het verleden hebben Dimitri en ik mooie gevechten gehad, dus ging ik er goed
voor zitten. In het bochtige deel van de baan liep ik uit maar op het rechte stuk kwam Dimitri toch
telkens wel heel snel dichtbij. De 33 mistte duidelijk topsnelheid want voorheen waren de
twinsparks geen probleem qua rechtelijn snelheid.
Na Dimitri een paar rondjes achter me te hebben gehouden was er bij inremmen Tarzan zeer veel
druk van Dimitri. Dus dan maar ultra laat in de remmen. Dimitri stak binnendoor en remde nog
wat later en kon de bocht daardoor niet houden, ik stak weer binnendoor. Spiegel aan spiegel
door Gerlach en Hugenholtz. Uiteindelijk was Dimitri er naar een rondenlang gevecht dan toch
voorbij. De ronden daarna vol doorgehaald om de druk op Dimitri te houden en nu zag ik in mijn
spiegel Pieter snel dichterbij komen. Dimitri liep inmiddels lang langzaam bij me weg. Gelukkig kon
ik door mazzel met het inhalen van de Volvo's Pieter afschudden. In de laatste ronde verremde
Michel zich nog bij Audi S waarna Dimitri er voorbij kon. Ik kan bij Michel op de bumper hangen tot
de finishstreep maar er net niet voorbij. P12 again!

Een waardeloze kwalificatie maar 2 prachtige races, wel balen van de tikken die ik had gehad,
vooral die op hoge snelheid. Aan de andere kant heb ik me ook wel eens verremd
en iemand geraakt dus; it's all in the game I guess maar wel balen van de vrij vorse schade .
De 33 heeft dikke schade aan beide rechter portieren en ook mn mooie nieuwe velg en band
hebben een dikke tik gehad. It will never look pretty again...

Wel leuk dat ik uiteindelijk een 4e prijs op het podium in ontvangst mocht nemen. Het was ook
supergezellig met Ronnie, Marco, Marc en Pieter in de box. Volgende keer neem ik een speakertje
mee! Wat een mazzel dat ik precies met dit koude snertweer lekker in de box zat... Nu maar eens
kijken waarom de 33 vermogen mist, wielager achter vervangen, deuren uitdeuken en op naar de
volgende race!!!!

Re: Paasraces 2018: the day after.

Geplaatst: zo apr 15, 2018 12:57
door brolli21

Dank aan trouwe steun Ewout en aan spontane klussers Sander en Jeroen. Die ruitenwisser deed het voorheen ook, echt waar!
Nou ja,spontaan,spontaan... Ik ga niet met Marc mee voor de koffie hoor ;)
Wel fijn dat we uiteindelijk de oplossing vonden voor de haperende Bluetoothverbinding van je ruitenwissers :jumping: