Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Het grote "2018/2019 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 10:54

Ik ben retedruk. Eigen baas, pappie van twee jongvolwassenen, heb een werkelijk fenomenale vriendin, sinds een goeie twee maanden ook gestegen op de sociaal/maatschappelijke ladder (opa !!!! :mrgreen: ) , en dan ook nog een liefhebberij die de nodige uurtjes vraagt. Een liefhebberij die je eigenlijk als Liefhebberij (capital L) moet schrijven. Alfaa'tjes, en dan vooral om mee te racen... Ik zou best tijd willen hebben om iedereen die zoiets heeft van "hee ! Dawillikookwel !! Maar hoe/wat/waar/kosdatnou, en ......." persoonlijk over de race-streep te trekken. Want dat is nodig. Iedereen die ook maar een snarske affiniteit heeft met autosport moet een keer een seizoen (of 5, 10, 20, ) hebben meegereden/meegestreden. Kan het maar mooi van je bucketlist. Het zal mijn tijd nog wel duren (hoop ik), maar het is vóór 2050 sowieso afgelopen met verbrandingsmotoren. Dan mag/moet je met een veredelde Duracell-kist gaan racen. Leuk hoor.... :|

Maar die tijd heb ik dus niet. Vandaar dit nieuwe draadje. Ik hoop dat iedereen het volstampt met zijn/haar (kom op nou dames... Ik mocht de laatste race op Zolder voorop rijden, en zelfs een paar toerders/sporters van de DNRT die meereden met SI binnenhengelen, maar ben tot op het race-bot vernedert door een (ik schat) begin/mid twintiger in een (dacht ik) Citroën Saxo oid. Kanonne, wat hat die dame er de race-sokken in !!) ideeën/knutselarij voor seizoen 2018. Geen rookgordijnen, niks onder het race-petje houden (Jasper Slop !!!!!! :evil: ) kom op met die projecten/super-innovatieve race-ideeën. Laat het bij ex rijders, huidige rijders en potentiële rijders óveral eens flink gaan jeuken. Inspireer elkaar, daag elkaar uit, help elkaar. Laat ieder op zijn manier proberen om volgend jaar STRUCTUREEL 30 auto's aan de start te krijgen. En er is vast wel één of andere handigert die de hele inhoud van dit draadje (hopelijk barst de server straks uit zijn digitale voegen !!) op instafeesgramboek copy't en paste't. Want daar zul je me niet vinden.

Ik wil met name de 2.0 TS 16V cuppers uitnodigen om alle zinnige en onzinnige ins-en-outs over hun ervaringen/bouwen/geknutsel hier ook te plaatsen/delen. Het is immers een erg laagdrempelige klasse, de auto's zijn voor fietsengeld op te halen en het (laten) bouwen kost je, met een beetje mazzel, minder dan twee luxe zomervakantie's. Dussss...... loerende TS 16V cuppers in spé: je slaat meerdere vliegkes in ene klap: die zomervakantie's had je toch al geen zin in, je spaart per saldo het milieu (kerosinedampen versus 16V uitlaatgasjes), je meiske kan rustig Robinson eiland/Love is in the air/my kitchen rules (of hoe heet dat kijkvoer allemaal) kijken terwijl jij lekker aan het schroeven bent. Je verwezenlijkt een lang gekoesterde race-wens, je bespaart geld, en je verbetert als kers-op-de-taart óók nog eens je relatie !!


Anyway ! Plannen van Yours Truly: seizoen 2018 volledig rijden met de Giulia Super, AKA de Perenkist, AKA de Cassa di Pere. Het opbouwen/prepareren van de 3.2 GTA-Giulietta gaat (pas) eind 2018 handen en race-voeten krijgen. Daarmee ga ik strijden in seizoen 2019.

De Nord gaat de komende maanden tot op het laatste schroefje uit elkaar. Er is inmiddels een seizoen of 6 nogal best hard mee gereden, dus die mag helemaal race-fris beginnen aan het komende seizoen. Ik heb even gedacht aan de opbouw van een TS, maar zo'n race-Nord hóórt gewoon in een 105. Eenmaal frisch und munter en goed afgesteld zal ze er weer zo'n 180 tot 185 krukas-PK's uitgooien. De koets wordt hier-ende-daar bijgewerkt, 6 jaar strijd heeft, hoewel minimaal, toch wat spoortjes achtergelaten. Daarnaast ga ik de polyester voordeuren er (eindelijk) eens inknutselen. Met zo hier en daar nog wat fijnslijperij mik ik op een startgewicht van 850 kilo, met 15 liter peut/ex rijder. Op technisch vlak: plan is een tandwielen sperdiff in plaats van die platenmeuk. Ik rij nu met een ZF met ca. 50% sperwerking. Die kan het steeds vaker en steeds vroeger eigenlijk niet meer bijbenen.. Ik kan natuurlijk naar 65-70%, maar dan is de Juul "met het handje" niet meer te manouvreren en da's in mijn beperkte ruimte nogal annoying. En het blijft slijten. Daarnaast ga ik nu toch écht van de Bilsteins B6 afscheid nemen (Tip voor 105 rijders-met-beperkt-budget in spé: koop de "Alfa 75" B6. Deze hebben dikkere zuigerstangen. Ik zweer je dat op één of andere manier de boel minder flext/beter reageert dan de B6 "105"!! Vóór past 1 op 1, achter heb je XXL dempertorens nodig.). Hoewel ik het een goede demper vind, je er best tempo mee kunt maken, en voor twee drollen en een knikker te koop, het is en blijft een "fast road/track day" demper. De rest van de techniek is technisch fris, maar alles gaat wel uit elkaar voor een nieuw drolletje vet/laagje lak.

Ik zal me de komende weken eens even verdiepen in een opvolger voor Photobucket, daar zijn door diverse forummers al goede tips voor genoemd. Ploaties horen er natuurlijk bij.

Voor zowel seizoen 2018 als 2019 is dus de insteek "full pull", alles rijden wat er op de kalender staat, en (dus) op jacht naar de Grote Wisselbekert. Het ding is potverpillepap lang genoeg uithuizig !!! :mrgreen:

Nou, zegt het voort, kom op met je woeste (of minder woeste) plannen, help elkaar met tips en bouwen, en laten we van 2018 een SI-seizoen van heb-ik-jou-daar van maken !!!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 11:55

Zijn je pillen op Emile? :mrgreen: :jumping:
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 12:23

Ik ga pilletjes-vrij door het leven vriend, alles functioneert nog prima. 8) En nu maar kijken of dit verse draadje nu uit de race-rails gaat lopen.. :blue_lol: Maar goed, net als de meest annoying reclame ooit gemaakt (Insentro IT oid): elke aandacht is goede aandacht ?!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 13:15

:jumping: mij moet (weer) van het hart dat ik altijd veul hoor over stoere auto's in aanbouw maar dat ik ze nooit zie rijden. soms komt er zo`n project te koop...(wegens wegsijpelen motivatie omdat ie nog niet af is? ja dat kan wanneer je telkens wat nieuws bedenkt wat anders moet ipv hem (st)rijdbaar te maken..), maar de meeste staan stil , op bokjes of oude banden, wachtend op een tijd die vaak nooit gaat komen...
Dus aan bouwers: maak het ding eens af, ga rijden. Dan weet je wat zinvol is om te veranderen.... En dat zou best wel eens mee kunnen vallen...
De adrenalinekick van rijden is vele malen groter dan die van sleutelen, denk ik.

Eigen project. morgen nieuwe blokje inlopen op de rollenbank en afstellen. Dan nog nieuw stuurhuis erin (zoals zoveel oude burman huizen ook deze gescheurd..) en inloopolie vervangen voor het definitieve spul. En afhankelijk van resultaat op de bank wellicht een uitlaatspruitstuk laten fabriceren bij Kiwi parts.
Dan is ie klaar voor 2018. Nu ik nog...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 13:19

258
-Side pipe, zijn we die hopeloze uitlaat tenminste een keer kwijt.
-Koppeling nakijken
-Short shifter
-Verse slickies
-Div meters op het dashboard die nix doen nakijken

En klaar istie

158
-Side pipe
-Short shifter
-Blok afbouwen ( op carbs?)
-En nog veul kleine klusjes

En hoppa, volgend jaar alle races met 2 autos.............
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 14:43

Kijk . Hulde voor AMT Corse. Een VERDUBBELING van de race-vloot. Voor 2019 wéér ? Er zijn immers 4 piloti in de familie die best een stukkie kunnen en willen sturen... :mrgreen:

@ vV: spijker op zunne kop. Zorg nou eens dat die dingen rollen en ga er eens mee rijden. Daarná ga je fijnslijpen. Heb ik ( op de "Bekker-klooit-aan-methode") ook gedaan. Werkt prima.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ErikJ
Member
Member
Berichten: 107
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 19:20
Locatie: Betuwe

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 17:58

Als de keurmeester me niet weer een rolkooi kunstje flikken....... Deze winter (en begin komende week al) :twisted: :

- voorste chassisbalken verstevigen met 40x40 mm balken doorgelast tot aanhechting oude torsie punten en extra dwarsbalk voor
- daardoor weer uitlijnen (maar weet nu dat dat elke Euro waard is)

- origineel dashboard er uit en vervangen door glasvezel variant en dan ook de bekabeling aanpakken

- nog wat details, maar wil vooral investeren in kilometers maken om wat op de anderen in te lopen.
# Eat, sleep, race, repair, repeat.

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 18:03

Nou 4 autos is wat ambitieus en kostbaar, eerst maar eens een heel seizoen met 2 stuks racen :jumping:

Wat zouden jullie doen; de 158 op het std injectiesysteem , maar wel met snelle nokken en uitlaat, of 40/45mm webers erop.
Ben zelf wel van oldskool carbs, die snap ik tenminste nog een beetje...
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 18:35

Paul: carburateurs...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 18:36

Erik: geflockt dash toch ?? :mrgreen:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 19:40

Na mijn Bbq komen er deze winter nieuwe 48mm ITB's incl nieuwe grotere carbon airbox. Nieuwe kabelboom maken, incl nieuwe mapping.

Motor is nu 2 jaar oud, dus even verse lagertjes erin en dan kan die weer. Bak er achter weg om carter te kunnen demonteren, dus meteen de iets lekkende krukaskeerring even vervangen.

Verder dempers rondom naar AST voor rebuild, achteras uit de standaard ophangrubbers halen. En verder zijn er altijd nog wel wat verbeterpuntjes of optimalisatie puntjes te vinden :P
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 20:00

Ben er nog niet helemaal uit, maar heb het idee dat ik een beetje achteraan begin te lopen in de 75 TS Cup (onderstel) wapenwedloop. Dit lijstje broeit momenteel in mijn hoofd:

- net als Erik: voorste chassisbalken verstevigen met 40x40 mm balken doorgelast tot aanhechting oude torsie punten en extra dwarsbalk voor. Misschien doorlassen naar kooi.

- torsies eruit, zwaardere veren erop

- sperdiff laten opfrissen (minimaal zes seizoenen gesperd, zal niet veel meer doen)

- vaag schakelen oplossen

- elektra opfrissen

Motortje begint aardig te roken, maar dat fixen stel ik uit tot winter 2018 ;-)

Ik ga ervan uit dat in 2018 Eric, Wijand, Walter en Robert uitgesleuteld zijn en eindelijk weer komen rijden 😈
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 20:47

ik wel! reden lag overigens niet alleen in sleutelen... :?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 22:22

Na dit jaar 1 raceje te hebben gereden (3e in de ts 16v cup, niet slecht voor een 1e wedstrijd), 2x verhuisd te zijn, huisje verbouwd te hebben en een kindje erbij te hebben gekregen, ga ik 25 november de 156 poetsen, de banden oppompen en 26 november een OCA dagje doen.

Verdere winterprojectlijst:
- De auto mag nog 60kg verliezen volgens de cupregels en die ga ik vinden ergens...
- Eén deze dagen verwacht ik de ecu terug van Squadra voor het nodige onderste uit de motorkan.
- Team Dynamics Pro Race 1.2 wielen besteld (15" 7J ET15).
- Liggen nog wat metertjes tbv oliedruk e.d. te wachten op montage

Supersnel klaar dus allemaal!
Heel handig zo'n 16v cuppert!

Voor winter 2018, of zodra deze motor (met 2 ton op de tellert) het begeeft, wil ik een fris blokje opbouwen.

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het grote "2017 winter" projectendraadje !!!

do nov 02, 2017 22:30

Ik loop inderdaad ook tegen de slappe voorkant van de 75 aan, met name in de langzame bochten laat ik teveel liggen. Dus rolkooi doortrekken naar voren, dwarsbalk bovenop en andere draagarmen voor. Mogelijk ook polyester deuren maken.

Of...het oude Squadraatje met het oranje neusje op punt zetten
Of...de 75 3,6 laten ontwaken
Of...de 155 Q4 racert pakken
Of...de Brede Bert klaar maken
Of...een drivertraining op ijs wintersport
Of...gewicht chauffeur terugbrengen
Kortom, choices...moeilijk.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Terug naar “Racen - Algemeen”