Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2984
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Assen, woensdag 5 juli

wo jul 12, 2017 22:00

De vloek van Assen geslecht?

Assen en ik liggen elkaar niet. Tot nu toe heb ik er nooit een normale racedag gehad: brandstofproblemen, remproblemen, problemen met een vliegwiel en als kers op de taart twee jaar geleden een koprol in de grindbak. En als de problemen op een dag nog niet gekomen waren, had ik altijd wel moeite om een behoorlijke tijd neer te zetten en met de top van het veld mee te komen.

Maar nadat de remproblemen van afgelopen races opgelost waren, had ik mij voorgenomen om dit varkentje eens te gaan wassen. De auto uitgelijnd (hij had licht x-pootjes) en thuis op de computer lijnen zitten oefenen (er zit één listig bochtje in die ik maar nooit onder de knie kreeg).

De kwalificatie ging best wel goed: een 4e tijd algemeen en 2e in de cup achter Djan en Elmer (rijden samen). Die zijn altijd wel snel op Assen, dus ik was redelijk tevreden met het resultaat.

De start van de eerste race ging super: Elmer kwam moeilijk weg en bij de eerste bocht lag ik al voor hem. Maar sterker nog: ik had een paar snellere auto’s weten in te halen! Lang kon ik daar niet van genieten, op de rechte stukken kwamen zij mij weer voorbij. Nu weet ik hoe Fernando Alonso zich voelt in zijn McLaren-Honda ;-) Een tijdje kon ik hen wel bijhouden, maar toen we de Volvootjes gingen lappen, verloor ik de aansluiting. Inmiddels zag ik de 75 van Elmer en de 146 Jan-Willem achterop komen. Op een gegeven moment had JW de 75 van Elmer afgeschud en liep hij naar mij toe. In het eerste gedeelte van het circuit was hij wat sneller, maar in het tweede gedeelte liep ik weer op hem uit. Zo hebben we de eerste race al jojo-end uitgereden. Resultaat: 4e algemeen en 1e in de 75 TS cup.

De start van de tweede race ging ook weer goed, ik kon zelfs de 75 turbo van Jouke weer een tijdje bijhouden. Ik had wel een hele tijd de 75 van Djan en de 146 van Jan-Willem in de achteruitkijkspiegel, in het eerste gedeelte van het circuit moet ik verdedigende lijnen rijden maar verderop liep ik weer op hun uit. Op een gegeven moment verloor Djan de aansluiting en reed alleen JW nog een stukje achter mij. Echt een bedreiging werd hij echter niet meer. Resultaat: weer 4e algemeen en 1e in de 75 TS cup.

Wat echter wel een bedreiging bleek, was de rook die in de uitloopronde onder de motorkap vandaan kwam. Gelijk schoten er allerlei (kostbare) scenario’s door mijn hoofd. Bij binnenkomst in de pitbox stond er iemand met een oliedop in zijn handen. Ik was vergeten de oliedop terug te doen! De hele motorruimte en motorkap zaten onder de olie! Boeltje laten afkoelen en schoongemaakt. Uiteindelijk ging er bijna 1,5 liter olie bij, dat klinkt veel en is het ook. Maar op 6 liter standaard is het ook weer niet heel dramatisch. Dus bijgevuld en dop goed vastgedraaid en klaar gemaakt voor de derde race.

Inmiddels bleek dat Djan en Elmer waren uitgevallen met een gescheurde remleiding. De derde race zat ik niet helemaal lekker in mijn vel door het oliedop akkefietje, maar ik heb de race gecontroleerd kunnen uitrijden. Resultaat: alweer 4e algemeen en 1e in de 75 TS cup.

Los van een verstrooid momentje een geslaagde dag, mijn persoonlijk beste tijd met seconden aangescherpt en goed mee kunnen komen met de top. Conclusie: best baantje dat Assen, ik kom er graag terug! :-)

Maar eerst het Super Race Weekend op Zandvoort. Vrijdag 4 augustus mogen we weer!
Nu: Rosso 75 TS racer (1991), een Beier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
vV
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

Re: Assen, woensdag 5 juli

do jul 13, 2017 10:10

op welke banden is dit mooie resultaat neergezet? Ik ben de weg een beetje kwijt over wat in de 75TS cup voor 2017 nu het bandenvoorschrift geworden is..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2495
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Assen, woensdag 5 juli

do jul 13, 2017 10:28

rond, zwart, "-maat ergens tussen 14 en 17, breedte ergens tussen 165 en 205, geloof ik. Zoiets. :mrgreen:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2984
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Assen, woensdag 5 juli

do jul 13, 2017 10:33

Toyo en Nankangs zijn toegestaan, in maat 195/50R15.

Ik reed op Assen op een gebruikt setje R888 die eerst een leven in de Westfield Cup hebben gehad.
Nu: Rosso 75 TS racer (1991), een Beier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru
Guru
Berichten: 1661
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Assen, woensdag 5 juli

do jul 13, 2017 14:00

Helemaal vlekkeloos ging het nog niet, maar wat mij betreft is de vloek op Assen wel opgeheven :D
Daar kan ik niet in meegaan :evil: .

Race 1 en 2 niet uitgereden vanwege technisch malheur, iets met de drukgroep. Race 3 niet gestart.
Ik van de week de bak er af gehaald en de drukgroep gedemonteerd.

Drukgroep is stuk, de drukplaat rammelt en ik kan hem met de hand heen en weer bewegen. :shock:
Daarom rammelde de boel dus bij ingetrapte koppeling. :evil:
Vliegwiel is ook beschadigd, 1 van de 3 lassen waarmee de starterkrans geborgd is, is er af.
Dit geeft waarschijnlijk een lichte onbalans en dus vibraties.

Hele spul vandaag opgestuurd naar de (Italiaanse)leverancier, wordt vervolgd

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: Assen, woensdag 5 juli

vr jul 14, 2017 08:01

Dat is dus wat ik zei Andre, waarschijnlijk had je heel veel onbalans gekregen met uiteindelijk een gescheurd bell-house tot gevolg.
Ik zou een racekoppeling pakken (Tilton, Ap ofzo) ik heb al redelijk wat van deze "verzwaarde" en standaard drukgroepen op dezelfde manier stuk zien gaan met racen. De vingers waar de drukplaat mee vastzit scheuren gewoon af.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6134
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Assen, woensdag 5 juli

vr jul 14, 2017 18:56

Wij laten regelmatig drukgroepen verzwaren bij vekoma, nooit problemen mee gehad. En bij het driften wordt nogal eens een clutch kickje gedaan... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru
Guru
Berichten: 1661
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Assen, woensdag 5 juli

vr jul 14, 2017 19:05

Ik houd t maar op pech.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru
Guru
Berichten: 1661
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Assen, woensdag 5 juli

zo jul 23, 2017 17:23

Ik heb t hele spul weer terug uit Italië. Nieuwe drukgroep en koppeling. Tandkrans opnieuw vastgezet en het geheel is gebalanceerd. Prima service.

Deze week t spul weer monteren en proefrijden.

Terug naar “Racen - Algemeen”