Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: 10 Juni SI Zandvoort

vr jun 16, 2017 10:02

Raceverslag 10 juni 2017

Eindelijk de remproblemen opgelost? Het leek er eerder die week wel op: nadat er aan de koeling en het remsysteem was gesleuteld, leken de remproblemen bij een test op Zandvoort voorbij. Met nieuwe bandjes en vers laagje zwarte verf op de velgen stond hij ‘s ochtends klaar in de pitbox.

De kwalificatie:
Ik had besloten om vroeg de baan op te gaan om een vrije ronde te kunnen hebben. Helaas begon de auto na een half rondje te stotteren. Eerder die week had de auto ook al even gestotterd en dacht ik aan een kapotte bobine. Binnengekomen in de pits bleek uiteindelijk de accupool los getrild te zijn! Dit is het achtste seizoen met die auto, en opeens kan ik geen accupool meer vastzetten unsure-emoticon:-/ . Accupool vastgezet en met nog maar acht minuten te gaan ging ik de baan op, genoeg voor vier rondjes. Alleen werd in de eerste twee rondjes geel gezwaaid, niet bevorderlijk voor een toptijd. Maar uiteindelijk wist ik er nog een redelijk rondje uit te persen: 10e algemeen en 2e in mijn klasse. En: de remmen bleven hard, geen fading!

Eerste race:
Gezien de eerdere remproblemen ging ik de eerste race toch wat (te) voorzichtig van start, daardoor heb ik mij het kaas van het brood laten eten en ben ik uiteindelijk wat plekken kwijtgeraakt. Maar later wist ik Roy in zijn 145 in te halen en had ik even de illusie om Emile met zijn Giulietta V6 te kunnen pakken. Dat lukte niet, maar mede door wat uitvallers finishde ik als 10e algemeen, 2e in 75 TS Cup. En een evenaring van mijn snelste ronde op Zandvoort.

Tweede race:
Waarom ik als 11e moest starten is mij een raadsel, maar ik had een goede start, de plekken die ik vorige race had verloren heb ik vrij snel teruggewonnen: Jan-Willem in zijn 146 al snel bij de start, Jorik met zijn 33 een paar bochten later. Ik had ook een kort gevecht met een snellere Alfa 155 Q4, maar op de rechte stukken liep dat ding zo hard weg. Uiteindelijk wel Emile in Giulietta gepakt (later bleek die wat temperatuur en incontinentie probleempjes te hebben). Jasper reed met zijn gele 75 een stuk voor mij, die heb ik niet meer kunnen bijhalen. Finish als 9e, 2e in 75 TS Cup, en de snelste ronde aangescherpt naar 2.10.4, twee tienden eraf.

Derde race:
Ik had een goede start, Jasper verprutste zijn start en ik schoot hem voorbij. Uiteindelijk wist hij mij een paar ronden later in de Tarzanbocht in te halen en ontstond een gevecht tot aan de finish. Ronde na ronde, bumper aan bumper, kruislings inhalen en overal naast proberen te prikken. Jasper verdedigde hard maar fair en ik kon hem er moeilijk naast prikken zonder teveel risico te nemen. In mijn spiegel zag ik op een gegeven moment Harold in de derde 75 dichterbij komen. Ik heb toen even een gaatje laten vallen naar Jasper, waardoor hij minder hoefde te verdedigen en wij weer een gat trokken richting Harold. Uiteindelijk wist ik Jasper richting het Scheivlak buitenom in te halen, maar Jasper sloot gelijk weer aan. Drie bochten daarna verprutste ik het: ik keek teveel in mijn spiegel, mistte mijn rempunt en verschakelde ik mij. Jasper kwam weer binnendoor langs en alhoewel ik er wel weer naast wist te komen, heb ik hem niet meer weten in te halen. Met een halve seconde verschil kwamen we over de finish. In de uitloopronde naast elkaar rijden: duimpje naar elkaar opsteken, dikke grijns op ons gezicht, wat een gaaf gevecht. Jammer van dat foutje, leermoment voor de volgende keer. Uiteindelijk ben ik gefinisht als 8e, 2e in 75 TS Cup. En mijn ronderecord weer scherper gezet: 2:10.2. Volgende keer op Zandvoort verwacht ik in de 2:09 te duiken, maar eerst woensdag 5 juli een uitje op Assen!
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: 10 Juni SI Zandvoort

do jun 29, 2017 00:33

Raceverslag 10 juni 2017

Alle spulletjes de avond voor de race verzameld, de 33, Ronnie en ik waren er klaar voor! 's ochtends de 33 in Amersfoort opgehaald en richting Zanvoort waar we rond 08:00 waren. De 33 bleek niet van de aanhanger af te willen, remmen vast? Banden vast geplakt aan de kar? Nee het bleek dat we de lier vergeten waren los te halen :oops: . Na de keuring de 33 nog wat stijver qua stabi achter gezet, bandenspanning gecheckt en wat brandstof erin, camera's gemonteerd en ready to go! Ondertussen waren mijn neefje en nichtje ook gearriveerd met een heus spandoek, zo leuk! Nou kwalificeren maar, echter de accu van de 33 bleek te zijn overleden, aanduwen en dan kwalificeren maar!

De kwalificatie:
Weer even wennen aan de nieuwe stabi setup en ivm startproblemen redelijk achteraan het veld gestart, 33 de eerste ronden goed opgewarmd en er toen voor gaan zitten, echter veel geel dus niet echt een vlammende ronde eruit gekregen. P12 met een 2:12 maar gelukkig met de nodige Alfa's om me heen met soortgelijke tijden.

Eerste race:
All systems go van af P12! De 33 kwam als een duiveltje uit een doosje van de startlijn en we konden Harold voor de Tarzan verschalken. Niet te veel risico bij de eerste bocht en daarna achter Pieter. Heerlijk bumper aan bumper en uiteindelijk Pieter in ronde 2 weten uit te remmen bij Audi S. Toen op jacht naar Jan Willem in de 146. De 33 ging als een kogel, en na wat slipstreamen ook de 146 weten de uit te remmen bij de Tarzan. Next up was Emile echter die bleek te ver weg, in rondje 8 zag ik een zwarte 155 opdoemen in mijn Spiegel, ik dacht even nu al H&S boys...? Het bleek de Q4 van Sieger te zijn. Alle remmen los in de 33 en proberen de 155 achter me te houden, hetgeen helaas niet lukte op het rechte stuk werd ik in ronde 9 gepakt. Aanhaken dan maar en in de slipstream van de 155 in de laaste ronde de snelste rondetijd ever door mij neergezet: 2:10:134. Ook bleek achteraf dat ik 6 van de 10 ronden in 2:10 had gereden. Theoretisch snelste ronde 2:09:836.
P9 overall, een fantastische race en voor het nagenieten: hij is voor en achteruit gefilmd:
https://youtu.be/JlfHnSf64zM
VA 19:33 mijn snelste ronde.

Tweede race:
De 33 weer geprepareerd benzine erin, oliecheck en momentsleutel rondje, klaar voor race 2. Camera nog op een andere setting gezet (geen succes, sorry), het zonnetje was doorgebroken en de buitentemperatuur was al aanzienlijk aan het oplopen. Nu heeft mijn 33 geen koelvin en kon ivm het accuprobleem niet meer zelfstandig starten. Een kwartiertje warmlopen is geen probleem qua watertemperatuur voor de boxer maar tijdens het opstellen voor race 2 werd het kwartiertje wachten ineens een half uur, en dat trok de 33 slecht, kokende motor op de opstelplaats, en de nodige koelvloeistof verloren. Maar afzetten en hopen dat iemand je aanduwd was ook geen optie. Rook uit de kap, en door de ventilatierooster, familie van Pieter aan m'n deur die aangaven dat er een plas vloeistof onder de auto lag. Lichte paniek maakte zich van mij meester. En toen ja toen gingen we gelukkig eindelijk de baan op, niet echt relaxed.
https://youtu.be/DKSalc2_CzU
Opwarmrondje was meer een afkoelrondje voor de 33 en toch ook spannend voor mij of de watertemperatuur voldoende zou zakken.

De 33 was veel heter dan normaal maar toch ben ik gestart, god zege de greep. Wederom kwam de 33 als een raket van de startlijn. Vanaf P9 gestart achter Sieger, Emile en Jasper, ik kon Jan Willem achter me houden en Emile inhalen in de Tarzan, Jasper had ik ook te pakken maar die glipte miraculeus toch nog binnendoor bij de Tarzan. Sieger had zowaar een nog betere start dan ik en zat voor Jasper. Toen het gas erop om Jasper te gaan pakken, Jasper was met Sieger in gevecht voor plek zes en ik zat eerste rang. Door het geknok voor me bij Audi S verkeerd uitgekomen qua lijnen en daar dat strafte Emile en Pieter gelijk af. Terug naar P9. Meerder rondjes op de Eatmyrust bumper van Pieter gehangen maar geen mogelijkheid om er voorbij te komen. Inmiddels was de 75 van Pim aangesloten en werd de 33 op het rechte stuk voorbij geblazen, helaas stopte de achteruit camera er op dit moment mee ivm platte batterij.

Pim pakt ook Pieter waarna ik weer enkele ronden naar Eatmyrust zat te kijken. Aan het eind van race zakte het tempo van Emile. Hah vogeltje voor de poes dacht ik daar gaat die big busso jet aan de zegekar. Maar toen Pieter Emile voorbij was merkte ik dat de remmen van de 33 begonnen te faden, en niet zo'n beetje ook. Vooral bij Tarzan en Audi S was begon ik er doorheen te trappen. Ik moest dus tempo maken om Emile te verschalken. Uit eindelijk lukte dit met m'n laatste beetje remkracht bij het aanremmen van de Tarzan. YESSSSS! Later aligator! Maar wacht eens ff zwaaiden ze nu geel bij ingang Tarzan...NEEEEEE. balen, plekkie teruggeven aan Emile en op voor poging twee. De 33 had bij de slipstream op Emile overigens ook al wat geprutteld, hadden we nu brandstof tekort...nee toch er zat voldoende peut in.
Het bleek dat naast de remmen ook de brandstofpomp de geest begon te geven en de twee webers niet meer van genoeg benzine kon voorzien op het rechte stuk. Daar ging m'n kans op Emile... en erger nog daar zag ik Jan Willem en Harold al opdoemen in m'n spiegels. Hoe ga ik dit volhouden? Nou met hangen en wurgen, hevig inhoudend en op 75% van het vermogen het laatste rondje in, bos uit rechte stuk op, de 33 wil echt niet meer en Jan Willem steekt me voorbij P12 :( en daar zit Harold ook al op de bumper. Kom op met die finishstreep!!!! Uiteindelijk 0,140 voor Harold weten te blijven pfewwww, kruipend terug naar de paddock en op naar race 3.
https://youtu.be/OGdhjuWeRjI
17:42 uitremmen Emile 8)

Derde race:
Camera setting aanpast tov race 2, helaas geen batterij meer voor de achteruitcam. Gezien de problemen met de brandstofdruk in race 2 wat extra benzine erin gegooid. Op de startopstelling motor maar afgezet en buiten de auto gewacht, nog een heftige crash van een MX5 bij uitkomen Tarzan gezien maar gelukkig alleen blikschade. Wat rondgevraagd voor aanduwhulp en zo de warmuplap in.

Start vanaf P12, wederom een bliksemstart maar verlies momentum wanneer een binnendoor poging door Jasper wordt gepareerd. Hierdoor kan Harold buitenom in Tarzan. Na een schakelfout pakt ook Japser me terug voor Gerlag. Richting slotenmaker pak ik veel momentum en probeer een actie buitenom, helaas nogmaals gepareerd door Jasper. Nog geen optimaal vertrouwen in de in race 2 gekookte remmen maar probeer bij Jan Willem in de 146 aangehaakt te blijven. Helaas bij slipstream gevecht op rechte stuk met de 146 blijkt het brandstofdruk probleem er nog steeds te zijn. Topsnelheid is out the window dus dat wordt een lastige race...

Ik kom in een 145/146 sandwich met Roy in m'n nek en op de bumper van Jan Willem. In ronde drie probeer ik bij Audi S Jan Willem te pakken maar hij verdedigt de binnenkant waardoor ik buitenom probeer. Helaas blokkeren mijn remmen en mislukt de inhaalpoging. Roy zit vanaf dat moment vol in de aanval en een rondenlang duel ontstaat met heen en weer inhalen van elkaar. Superclose racing met nog een klein tikje op de kont van de 33 in de Tarzan (4:55). In verband met mijn topsnelheid probleem kies ik voor verdedigende lijnen, de 145 is all over me en mijn gekookte remmetjes beginnen weer sponzig te worden. Als dit maar goed gaat.

In ronde 5 bij het insturen van de Audi'S is de remdruk vóór zover te zoeken dat de achterremmen vastslaan. Roy zit eerste rang voor wat serieus frontwheel drive driftwerk met 100 km/h gaat de 33 dwars richting Audi's (10:40 in de film). Ik weet m'n plaats te behouden maar door brandstofdruk probleem ben ik op het rechte stuk een sitting duck. Roy cruised me voorbij en Dimitri kruipt op mijn bumper. Het vertrouwen in mijn remmen is weg, met de remdruk regelaar zet ik de druk zo veel mogelijk naar voren maar het is een grote sponzige bende.

In ronde 7 weet ook Dimitri me voorbij de rijden op het rechte stuk. Ik hoop ondertussen alleen maar dat ik de finish weet te halen. In ronde 8 rijdt Jan me op het rechte stuk nog voorbij, bijna laatste :( Kom maar op met die finish vlag en verlos m'n 33. We halen de streep en finishen uiteindelijk op een dramatische P14, bij het inrijden van de pits blijken de remblokken voor te zijn verdwenen, staal op staal. Als ik de 33 in paddock parkeer komt er een rookwolk van de remmen via de ventilatie naar binnen. Helemaal afgegumd, top! :)

Bedankt allemaal voor een mooi weekend met heerlijk close racing! CU in Assen!
https://youtu.be/E58M7HAqUUk
Dwars door de bocht op 10:40 :wink:
Laatst gewijzigd door Jorioni Cooperini op do jul 06, 2017 19:51, 9 keer totaal gewijzigd.
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 10 Juni SI Zandvoort

do jun 29, 2017 10:17

Mooie beelden man ! Maar dat onderstuurde oranje dweilorkest had je moeten pakken !! :mrgreen:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: 10 Juni SI Zandvoort

vr jun 30, 2017 08:27

Leuk filmpje, incl de achteruitcamera (makkelijk bij het inparkeren zeker :D ) Wat is die rode lamp die in de bochten opflikkerd ? Oliedruk ?

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: 10 Juni SI Zandvoort

vr jun 30, 2017 22:47

Gaaf filmpje! Mooi kofferdeksel heb ik hè? :mrgreen:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

Re: 10 Juni SI Zandvoort

za jul 01, 2017 10:24

@barend, die rode lamp lijkt mij het zonlicht op de contactschakelaar. De oliedruk lamp zit ergens anders :wink:

Groet,

Ronnie
Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: 10 Juni SI Zandvoort

zo jul 02, 2017 14:00

ook de laatste filmpjes staan erop.
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Terug naar “Racen - Algemeen”