Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2556
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 09:54

Dat was gisteren dus zover, tijdens een vrij rijden dag op Zandvoort. Ik heb de auto al een dik half jaar, en nog nooit mee gereden. Door continu pittige drukte op de zaak ook nog niet aan sleutelen toegekomen. Vrijdagmiddag "geforceerd" vrij gehouden (ik moest en zou eens rijden met dat hok !!) en de auto lopend gemaakt. Auto startte niet, motor kreeg geen benzine, bleek ergens een totaal geknikte benzineslang verscholen.. Alleen nog tijd gehad voor remolie verversen en kijken of alles vast zat (niet dus, met remmen ontluchten zag ik de klauw linksvoor vrolijk bewegen..) en overal olie in zat. Oh ja, en snel nog even een rechter spiegel van de Juul geschroefd en op de Jet gezet. Debuteren zonder rechter spiegel op een erg druk circuit leek me niet jofel.

NIET gedaan/kunnen doen door tijdgebrek: zitpositie (te ver "voorover"= bij mij gegarandeerd rugpijn..), pedalen (kilometer ruimte tussen rem- en gaspedaal, daar ga je met tussengassen), nog géén oliekoeler (!!!) gemonteerd, en een toerenteller die geen toeren aangaf.. Oh ja. Er zit zo'n draaiknop-rembalans versteller in (waar ik een pesthekel aan heb, vind die dingen echt ruk), maar, zo bleek, óók nog op een plek waar je, als je eenmaal ingesnoerd zit (vierpunts, viel me voor het eerst op) nét NIET meer bij kunt. Dáár was over nagedacht.. :mrgreen: Dus de hele sessie vrij rijden (ik kon nog maar één kaartje bemachtigen) met een kwistig kwispelende achterkant.

Anyway, tor warm rijden en gas erop. Op 11 jaar (!!) oude R1R's. Al na twee ronden waren we dikke vrienden. Wat rijdt zo'n transaxle toch gaaf... (Noot: ik heb alleen ervaring met Giulia's en een 24-uurs race in een 156) De auto is gebouwd als rally auto, zwaar (niets leeggezaagd in deuren/kleppen, alles voor een kenteken/APK zit er ook nog op !), te veel dansen en (over) hellen, maar wat een rust in neus/stuur, wat een mooie balans ! Ik heb al zoveel opmerkingen gelezen/gehoord over "V6 te zwaar en balans weg", maar ik merkte er niets van. Dit in schril contrast tot de straat 156 GTA, die is wel degelijk topzwaar in de neus, maar daar zit natuurlijk ook nog een bak, en één kop steekt ook nog eens boven de vooras uit.

De Jet is heerlijk met stuur (uiteraard) en gaspedaal te sturen. Meteen besloten dat de stuurbekrachtiging blijft (jawél, héérlijk !), rembekrachtiging gaat er af. Balans natuurlijk pet (zie hierboven) maar desondanks veel te weinig pedaalgevoel, niet te doseren. Auto neigt iets "onderstuurd-neutraal" : als de voorwielen niet meer grippen, is een haar liften voldoende, en de auto stuurt direct in. Vervolgens kan het gas er én snel én volledig weer op. Overstuur ligt echt erg ver weg. Uiteraard door lomp doen meteen op te roepen, maar al pogend snelle ronden te rijden viel de grip achter me geweldig mee. (Niet gehinderd door enige kennis van transaxle race-set up: ik reed mét achter stabi) Wel behoorlijk deinen (voor het Scheivlak zit een "nieuwe hobbel" en dat voel je.. Maar ik vind de auto zeer goed beheersbaar. Gemoedelijk, erg gemakkelijk te rijden. Dat kan ik van de Cassa di Pere niet zeggen, dat blijft een auto die probeert je kop eraf te trekken als je niet 100% alert bent.

De Busso-sound en rijbeleving van/door dit zesmans orkest ?? In één woord: MAGISTRAAL. Blijft dat de auto niet zo snel is/aanvoelt als ik had verwacht/gehoopt. Het open sportfilter IN de warme motorruimte, de dunne uitlaatspruitstukken, het 3.0 24V motormanagement, dunne "motorfiets-style" einddempertje, het kost allemaal veel paardjes, vrees ik...

Okee, ik kocht dus een (soort van) kant & klare V6, omdat zelf bouwen door tijdgebrek een kansloze missie bleek. Maar de to-do list is inmiddels al weer zodanig lang, dat ik 90% zeker dit seizoen met de Giulia blijf rijden. Daar ga ik verder ook niet mee expirimenteren/Willy Wortelen, de tijd die ik daarvoor vrij kan maken gaat in de Jet. Wel vaker vrij rijden met de Jet, en de hele dag de MyAlfa trackday op Spa. Mét alle bovengenoemde makke's gefixt. (Én nieuw rubber.. :blue_lol: )

Ik heb, ondanks alle bovengenoemde dingen, zó genoten van deze (plm.) 12 ronden... \:D/ :-D :lol:

Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 379
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 10:47

erg leuke giulietta, gister mogen bewonderen.
Ik had nog 3 sessie kaarten over gister :jumping:
Alfa [___/==\ ° /==\___] 75
alfa 75 1.8 turbo 1987
alfa GTV6 2.5 1981
alfetta gtv 2.0 twin spark 1979
Alfa Giulia 1300 1972
AR75R002

Gebruikersavatar
Niels
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 785
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 10:59

Een grote motor betekent niet meteen dat het hard gaat... :P

Mooi dat je hem hebt kunnen proberen! Lichter maken, goede uitlaat en zoals ik al zei, programmeerbaar motormanagement computer erop van KMS of DTA, zal die van opknappen!
www.scuderia-hscorse.nl

You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 11:11

Een auto die bij mijn weten nog niet of nauwelijks circuit heeft gezien en het toch gelijk 12 ronden vol houd valt niks tegen toch?
Ik lees tenminste geen dramatische zaken? Eigenlijk alleen afwerking en afstelling?

Wat dingen repareren (toerenteller) , een rollenbanksessie om vermogen te checken (meten=weten, misschien valt het allemaal wel mee) , zitpostitie in orde maken, gewicht dumpen en het remsysteem naar eigen smaak aanpassen.
En dan nog eens wat km's maken om te kijken wat er aan onderstelafstelling valt schaven.
Te doen halverwege seizoen?

Vwb oliekoeler, zit er al wel een olietemperatuur meter in dan?
Wat voor radiateur zit er eigenlijk in? Koelwatertemp bleef wel netjes?
Was gisteren weliswaar zonnig, maar erg warm vond ik het niet, teminste niet in R'dam.

Gr
DJ

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 11:25

Een grote motor betekent niet meteen dat het hard gaat... :P

Mooi dat je hem hebt kunnen proberen! Lichter maken, goede uitlaat en zoals ik al zei, programmeerbaar motormanagement computer erop van KMS of DTA, zal die van opknappen!
Het is meer een kwestie van een correct afgesteld motormanagement.
De juiste hoeveelheid benzine en de vonk op het goede moment. Meer is het uiteindelijk niet.
Of het nu origineel Bosch is of een vrij programmeerbaar motormanagement is wat dat verzorgd gaat echt geen dramatisch verschil maken.

Het zou wel kunnen dat je onder de streep uiteindelijk voordeliger uit bent met een vrij programmeerbaar management, maar dat is dan domweg omdat originele motormanagement systeem niet is ingericht om makkelijk aan te passen, waardoor dat aanpassen extra rollenbank tijd kost. Maar als dat GTA blok standaard is hoef je er geen exotisch afstellingen voor uit te vinden om hem goed te krijgen.

Een goede uitlaat zal meer doen. (ervanuitgaande dat whatever motormanagement je gaat gebruiken juist word afgesteld)
En de injectors in orde natuurlijk, dat is ook geen vanzelfsprekendheid.

Over uitlaat gesproken, wat zit er allemaal op en aan dan? Omdat je het over dunne pijpjes hebt.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Niels
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 785
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 12:29

Standaard computer heb je nix aan. Programmeerbaar cpu is zuivender in het geval van de GTA computer, en veel eenvoudiger.

Je kan meteen de luchtmeter de prullenbak in doen, wat het inlaat traject ook weer meteen ten goede komt. Daarbij komt, is het meteen een goede basis voor eventuele toekomstige aanpassingen.
www.scuderia-hscorse.nl

You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
vV
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 12:40

naar ik begrepen heb kan je met optimaliseren in en uitlaattraject (mooie spruitstukjes van Extreme tuning erop, en de rest erachter goed natuurlijk) en een goede computer met een 3,2 tegen de 300 betrouwbare pk`s komen zonder wilde nokkenassen en zo.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6166
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 13:08

Standaard gta computer is niks mis mee. Doet niks onder voor menig programmeerbaar systeem. En zeker als er relatief weinig aan de motor is veranderd en er geen grote veranderingen gepland staan voor de motor in de toekomst zou ik liever het originele management een keer goed laten afstellen bij een specialist en onnodige zaken laten uitschrijven. Alle mappen die erg lastig af te stellen zijn staan dan grotendeels al goed zoals bv koude start e.d. Duizenden uren aan fabrieksmapping zijn een fijn uitgangspunt om mee te werken.

Standaard gta lmm is overigens nauwelijks een belemmering voor vermogen.

Programmeerbaar management en goede mapsessie kost ook serieus muntjes. Zelf zou ik niet voor kms of dta gaan maar voor vems.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

zo mar 26, 2017 13:22

Standaard 3.2GTA vermogen:

viewtopic.php?f=8&t=78249&start=15

Tel er nog wat bij op als de boel is ingelopen en wat voor dumpen van de kat in een racer.
Kom je op 270-275 oid?
Lijkt me netjes voor een atmosferische motor die af fabriek 250 heeft en met standaard onderdelen is gebouwd.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2556
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

ma mar 27, 2017 10:26

Plaatjes bij de praatjes: ik heb (uiteraard daar waar bereikbaar) de buitendiameter van de spruitstukken opgemeten: 35 (!!) tot 38 mm... :?

Afbeelding

Dan ploatie's van het motorfiets-style einddempertje en de radiator, die is neem ik aan standaard Jet.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik er nu tegen aan kijk: goede cold air intake (ik heb al een "koplamp met gat" en een CDA box), goed compleet uitlaat systeem (bijvoorbeeld met spruitstukken van deze mannen en dan een goed motormanagement. (Zoals zovaak: veel verschillende inzichten/invalshoeken mbt het MM, vind ik lastig als leek..) Dan moet de focus op gewicht en onderstel setup. En dan komen uiteraard óók die invalshoeken weer... Misschien dit gedeelte maar weer aanpakken volgens de "Bekker klooit aan" methode.. :blue_lol:

http://www.extreme-tuning.bg/en/project ... al-lenghts
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3299
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

ma mar 27, 2017 11:47

Emile, ik heb je helemaal gemist zaterdag!
Op verschillende video's heb ik ondertussen wel gezien dat we tegelijkertijd op de baan zijn geweest :D

Ik kan je aanraden om eens met Buddy van der Wereld erover te praten, die heeft veel ervaring met de GTA motoren en de busso's in het algemeen, lopend op verschillende motormanagementsystemen.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1410
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

ma mar 27, 2017 13:49

heb je ook gemist...eerste ritten was ik te laat voor, en heb supersport om 13:20&15:00 gereden met de 75 Turbo :mrgreen:

stond op de andere paddock , want heb de Imsa van Jeroen ook alleen op de baan zien rijden...

waren er in verhouding, toch nog wat trans-axle´s :thumbs:

mooi dat de trans-axle dus geen verkeerde keuze voor je is geweest , rijdt idd erg gemakkelijk :driving:

benieuwd wat dat positieve gevoel aan tijden gaat brengen :wink:
Nu:
Giulia 2000 Ti '70
Giulia 1750 super '72
Berlina 1750 '71
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
scarb 5082

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

ma mar 27, 2017 14:19

Zo te zien is het idd verstandig om eerst aandacht te besteden aan koeling, de uitlaat en inlaatraject.
Ik denk niet dat jij het als je de auto eenmaal als je broekzakt kent, "op punt hebt" en op slicks het gaat redden met deze radiateur.
Zeker niet op een warme dag.
De koelfan is origineel alfa 75TS. Die is weliswaar zwaar maar wel goed.
BMW heeft trouwens radiateurs die vrij makkelijk zijn in te bouwen in een transaxle en groot en betaalbaar zijn.
Oa tbv E30 325 en E35 535. (zie oa site van hbase.nl)

En daarna het motormanagement van je keuze goed laten afstellen, op de bank.

Wat dat motormanagement dan zou moeten zijn hangt oa wat je in de toekomst nog wilt en budget.
Blijf erbij dat het goed programmeren belangrijker is dan de hardware.
Ik ben overigens niet anti vrij programmeerbaar. Ik rijd zelf notabene met een Emerald K6. Echter die bracht mij, inclusief dumpen van de alom zwaar restrictief veronderdelde LHM exact nul vermogenswinst.
Was ook niet het doel, reden van aanschaf was betrouwbaarheids issue met originele motronic ML4.1 wat ik niet opgelost kreeg.
En daar heb ik nu geen last meer van. En ik kan makkelijk allerhande parameters loggen, en ben alvast klaar voor een toekomstige serieuzere motor.

Gr DJ
Laatst gewijzigd door DJ op ma mar 27, 2017 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

ma mar 27, 2017 14:22

O ja, en probeer net als Eric een lichtere compacte en betaalbare startmotor te vinden ipv dat lompe originele ding.
Zwaar en zit in de weg voor de uitlaat. Of te dicht bij de uitlaat. Hoort trouwens origineel een hitteschild tussen, dat ontbreekt hier.
Overigens is originele hitteschild eigenlijk te klein....maar ja, ruimte gebrek.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
vV
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4835
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

Re: De eerste race-kilometers in de BigBusso Jet !!

ma mar 27, 2017 16:32

een aluminium radiateur van een gtv6, past dat op een jet? Scuderia 116 maakte die voor een 285 excl verzend , maar al wel incl btw meen ik.
Anders OKP, wel stuk duurder.

edit: http://www.scuderia116.fr/pieces-detach ... ls&idp=666 3 kg lichter Emile!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Racen - Algemeen”