Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Finale Race's SI

zo okt 23, 2016 10:11

Deze Pieter onderschrijft de stelling van de andere Pieter: ga driften!

Ik zou het alleen niet met je eigen auto doen, het is toch een aanslag het onderstel. Maar bij Driftsport.nl en een aantal anderen kan je voor een leuk bedrag een middagje driften in een BMW op Lelystad. Ik heb het nu 2x gedaan, ook een keertje met DJ in zijn 5 serie. Leuk, gezellig en leerzaam!
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Finale Race's SI

zo okt 23, 2016 11:30

De lol en het nut van driften kan ik volledig onderschrijven.
Het is ook veel minder "gedoe" en stuk betaalbaarder dan racen.
Dwz driften op nat, voor de lol om wagenbeheersing te verbeteren, ik heb het niet over driftcompetitie op droog. Dat is heel ander verhaal.
Slijt van banden en remblokken is peanuts. En setje driftbanden koop je compleet met velg op MP voor 50 tot 100 euro op MP. Maakt immers niet uit hoe en versleten de banden en hoe lelijk de velgen zijn. Mensen zijn allang blij als je setje wielen komt ophalen waarvan ze dachten dat het onverkoopbaar.. :lol: (alleen aan de achterkant, voor fatsoenlijke banden gebruiken)

Slopen van je auto valt allemaal wel mee. Was daar vroeger ook bang voor, maar durf nu wel te stellen dat driften op een natte baan minder belastend is voor je auto dan racen. Op droog word het een ander verhaal maar dat is nvt, op alle normale driftdagen van alle organisatoren word de baan nat gehouden. En op Lelystad bijvoorbeeld heb je 1 grote natte asfalt vlakte met een baan van pilonnen. Dus vast staan in het grind en grind uit je auto scheppen wat op circuit wel kan gebeuren heb je ook geen last van. Ik heb bij driftdagen op Lelystad ook letterlijk nog nooit gezien dat mensen elkaar raakten. Er word afstand gehouden.

Als volgend jaar hopelijk mijn racer weer rijd gaat de drift bmw er uit en pak je gewoon m'n racer naar het driften. 1 auto is altijd minder werk en goedkoper dan twee aparte om te racen en te driften.

Nog een kleine nuance, de grote baan op Weeze is wel redelijk belastend voor het onderstel. Nogal ongelijk en lompe overgangen van ene wegdek naar andere. Op de grote baan daar word ook bij tijd en wijle door sommige behoorlijk dicht op elkaar gereden. Maar als je met beide zelf beetje rekening houd valt daar ook prima te driften. De oefenbaan op Weeze is wel prima. Stuk vlakker dan de grote baan en ( in de middag) ook leukere parcoursjes dan op Lelystad. Op Weeze kom je ook niet op grote baan als beginner. Als beginner verplicht starten op oefenparcours. Goed geregeld.

En driften, met je racer of met een drifthok is altijd goedkoper dan je auto nodeloos in de vangrail hangen omdat je auto helemaal "kwijt" bent terwijl dat te voorkomen was geweest. :wink: Is ook leuker om je geld daaraan uit te geven dan aan een autoschade bedrijf.

http://www.driftsport.nl
http://www.driften.nl
http://www.driveweeze.com

Weeze heeft geen vaste kalender maar een mailinglist. Als je interesse hebt moet je even een mailtje sturen om op de mailinglist te komen. Op zaterdag 29 oktober is er weer een driftdag op Weeze. Data worden doorgaans circa 2 weken van te voren bekend gemaakt.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Finale Race's SI

zo okt 23, 2016 12:39

Of je koopt een Volvo 360 Cup voor 500 euro om mee te driften :jumping:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Finale Race's SI

zo okt 23, 2016 13:39

Vrienden van mij doen ook driften maar dan het echte werk zeg maar. Dus op droog asfalt, met hoge snelheid en met grote stuurhoek. Dit weekend zijn ze bij de nurburgring bezig geweest. Bochten ingaan met 160 en dan dwars gaan is niks aparts daar. Ook veel auto's met bizar vermogen daar.

Wel erg leuk en gezellig met al die figuren. Helpen elkaar allemaal.

Vriend van mij rijdt met een bmw E30 waar we een 4.0 V8 in hebben gehangen met een handbak. Goede 300pk is genoeg om mee te komen. We zijn nu een nieuwe auto aan het bouwen met een 600 pk audi 5 cilinder erin.

Enigste dikke alfa die ik ooit heb gezien was een blauwe Gtv6 uit Zweden oid. Zou er graag meer zien maar aangezien een 300pk toch wel minimaal vereist is om op droog asfalt goed mee te komen zal dat wel niet snel gebeuren. En een 'vreemde' motor in een alfa hangen doen de meesten niet graag geloof ik. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: Finale Race's SI

zo okt 23, 2016 17:18

Racen op droog is een veel grotere aanslag op je spullen dan driften op nat. Het enige wat enigszins slijt zijn die spotgoedkope oude achterbandjes. En zelfs die gaan zo een dag of meer mee.
En je hebt op nat geen pk pakhuis nodig, met n TS of nordje ben je prima in business.

En idd sfeertje is relaxed, het is geen wedstrijd en je kan doen wat je wil. Heel dwars, heel hard, allebei, ideale lijn of juist maximale driftmeters.

En belangrijk als coureur, je wordt er serieus sneller van. Op een dag zit je zo n paar uur achter het stuur dus je maakt razendsnel progressie.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Finale Race's SI

zo okt 23, 2016 19:48

leren voelen wat je auto doet, en dat kunnen vertalen naar je wielophanging (afstelling dempers, of keuze dempers, veerhardheid, reactie op stabi) is de goedkoopste manier om je rondetijden te verbeteren inderdaad! kunnen geen dikkere remmen of dure asconstructies tegenop. Sterker nog er zijn er genoeg die met dikkere remmen langzamer zijn...
Kijk maar naar de perenkist van Emile: simpele remmen, massieve schijven, gewoon bilstein en koni niet instelbare dempers, maar heel doordacht en heel simpel pakket. Reed/rijdt er net zo snel mee als een met dikke TS met injectie, intrax rondom , dikke remmen... Zit denk ik bij de 5 snelste giulias die nl kent/gekend heeft (minstens 1 is naar buitenland verkocht) , maar qua opzet echt de eenvoudigste.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Finale Race's SI

zo okt 23, 2016 20:36

Nu kan Emile er ook nog wel een potje mee sturen natuurlijk...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Finale Race's SI

zo okt 23, 2016 20:52

Dat helpt wel

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Finale Race's SI

ma okt 24, 2016 08:08

dat lukt alleen als je goed voelt wat je auto doet...en dan zijn we weer rond.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Finale Race's SI

ma okt 24, 2016 10:27

Heren, heren, ik :oops: ervan... Alles toch wel met de "Bekker klooit (eigenwijs) aan" factor hoor !!

Ik ben het zeker eens met het "zorg maar dat je meters maakt" principe. Maar daarnaast moet een auto je liggen. Kijk maar eens hoe hard onze 2016-Champ Cees altijd ging, in een auto die (toen nog) wat minder "tech" was dan de mijne.

Hoewel ik eigenlijk nul vergelijk heb met andere "echte" racers: ik denk dat het 105 concept wel bij me past. De Cassa di Pere heeft een gevoelig (lees gehoorzaam) neuske en kun je met het gaspedaal goed corrigeren als je niet helemaal goed hebt gestuurd, zo vlak voor dat corrigeren. Een stamp op het gas lost veel op.. :mrgreen:

Ik ben wel erg benieuwd naar de tijden die ik met de 3.2 Jet kan gaan rijden. Voelt nu als een blanko vel papier, heb het ding alleen vanuit de loods naar de trailer gereden... PK/gewichtsverhouding 4.8 voor de Juul, van de Jet geschat (moet nog gewogen en gerold) op 4.2. Juul ligt best aardig, Jet is nog geen echte racert. Heb op de schoonmoederdag wat rondjes in de (semi)nattigheid/gladdigheid meegereden met Elmer en Jasper. Voor mijn (bijrijders)gevoel geeft/heeft een transaxle echt veel meer balans en grip in de (halve) nattigheid, dat mag op droog ook zo zijn, neem ik aan. Naar men zegt in eerste instantie ook/eerst onderstuurd, zal met V6 tov TS zeker niet verbeteren. Met (in eerste instantie) meer onderstuurde auto's moet je echt heel "netjes" rijden, dat heb ik tijdens de 24 uurs in een best goed opgezette 156 aan den lijve ondervonden. Als je met zo'n 156 niet "netjes" stuurt rij je er geen deuk mee in een pakske boter. Ik denk/weet dat ik niet zo'n "nette" rijder ben.. En jaja, ik weet dat je ALTIJD harder gaat (FWD of RWD) als je "netjes" rijdt.

Nanouk heeft later deze maand een paar uurtjes driften geregeld in Moordrecht (met een Bimmert... :lol: ) , zie er erg naar uit. Daar gaat (voor mij in ieder geval) zeker een vervolg op komen. Met onaangekondigde overstuur-momenten weet ik me doorgaans prima te redden, maar met de insteek "ik ga het nú oproepen" ben ik nogal roestig c.q. onhandig. Ik heb ooit een dagje driften gedaan met een "moeilijke" auto (motor achterin/RWD) , oefening baart zeker kunst, maar het is o zo belangrijk dit bij te houden...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Finale Race's SI

ma okt 24, 2016 10:57

Emile weet zich altijd zo lekker in de underdog postitie te lullen met z'n Bekker klooit maar wat aan verhaal... :lol:
Maar ondertussen wel gewoon 2.04 uit een oud hok persen. :twisted: :D
Eigenlijk is er dan maar 1 verklaring: je bent een natuurtalent! :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Finale Race's SI

ma okt 24, 2016 11:33

2.04.055 om precies te zijn, in een training, die ik daarna nooit meer heb gehaald/verbeterd.. :jumping: Tijd op redelijk verse 200 breed slicks, met 4 stalen deuren. Daarna naar 190 breed geswitcht: verkeerde keus. (Tip voor de 105 piloten: 15" 190 slicks in plaats van 200 slicks werken niet goed op 15"x 7J velgen.. Ik had bedacht dat deze "vorm/maatvaster" op de velg zouden zitten, dus minder flexen/constanter in temp/minder snel gaan "smeren", maar in de praktijk leidt (lijdt..) dit dus tot minder footprint/minder grip/minder stopkracht/minder topsnelheid door te kleine rol omtrek, vooral dat laatste had ik even een soort van over 't hoofd gezien... En (dus) per ronde een seconde of anderhalf langzamer...)

Talent ? Maar dan heb ik m'n roeping wel gemist... (ben van '62..)

Maar juist daarom zou ik zo graag eens een dagje aanklooien met m'n racemakkers in dezelfde auto. Lijkt me echt bigfun. Het idee is nog steeds niet (helemaal) van de baan. Lijkt me gaaf eens halverwege de winterstop te doen.

Ik mocht vroegãh ook altijd graag naar de "races of Champions" kijken: dat evenement waarin o.a. Schumacher het met andere autosport-profs het opnam in een buggy/rallyauto/toerwagen. En ik heb ook (nog steeds) best wel een zwak voor Gabriële Tarquini, we schelen elkaar drie maanden. De man gaat nog steeds apehard, hoewel hij niet vies was/is van "streken leveren", waar ik het zeker niet altijd mee eens was/ben. Het zou me ook een lief ding waard zijn eens een paar ronden/training te kunnen rijden in een STW/WTTC auto...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ErikJ
Member
Member
Berichten: 107
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 19:20
Locatie: Betuwe

Re: Finale Race's SI

ma okt 24, 2016 13:10

SPOILER ALERT !!!


21.20 minuten, en 23.00-23.30 minuten... Alfisten ! Kunnen we afspreken dat dit nóóit meer gebeurt....

Ik begrijp dat jullie je eerste race ooit op cpz (en dan ook nog in het nat op half versleten R888) allemaal lekker voorop reden?! Makkelijk lullen als je al honderden rondjes daar hebt liggen met allerlei toetsenbord wijsheden. Kom volgende keer gewoon naar me toe, dan heb je het complete verhaal en hoef je geen commentaren achteraf op een forum te posten die sowieso nogal voor de hand liggend zijn. Dit zijn ook echt de comments die eventuele instappers zullen motiveren ook een keer een poging in de SI te wagen.

Gelukkig zijn er ook lieden die durven toe te geven dat hun eerste rondjes met een 75TS op een droog cpz 2.18-ers waren en dat het gewoon een jaartje en vele kilometers duurt voordat je leuk meedraait. Jasper rijdt in mijn auto 3-4 seconden sneller. Dus die moet ik er als rijder af zien te halen. Dan nog een paar seconden die in de auto zitten die nog in opbouw is.
# Eat, sleep, race, repair, repeat.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: Finale Race's SI

ma okt 24, 2016 13:38

Erik, gewoon deze winter n paar driftdagen pakken met je TS, de (denk ik goed bedoelde) kritiek zal verstommen.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Finale Race's SI

ma okt 24, 2016 13:47

SPOILER ALERT !!!


21.20 minuten, en 23.00-23.30 minuten... Alfisten ! Kunnen we afspreken dat dit nóóit meer gebeurt....

Ik begrijp dat jullie je eerste race ooit op cpz (en dan ook nog in het nat op half versleten R888) allemaal lekker voorop reden?! Makkelijk lullen als je al honderden rondjes daar hebt liggen met allerlei toetsenbord wijsheden. Kom volgende keer gewoon naar me toe, dan heb je het complete verhaal en hoef je geen commentaren achteraf op een forum te posten die sowieso nogal voor de hand liggend zijn. Dit zijn ook echt de comments die eventuele instappers zullen motiveren ook een keer een poging in de SI te wagen.

Gelukkig zijn er ook lieden die durven toe te geven dat hun eerste rondjes met een 75TS op een droog cpz 2.18-ers waren en dat het gewoon een jaartje en vele kilometers duurt voordat je leuk meedraait. Jasper rijdt in mijn auto 3-4 seconden sneller. Dus die moet ik er als rijder af zien te halen. Dan nog een paar seconden die in de auto zitten die nog in opbouw is.
Je doet het heel netjes Erik. De overige heren bedoelen het niet verkeerd hoor, is een beetje opjuinen, om je extra te motiveren.

Ik reed in mij eerste jaar pas aan het einde 2.18's, ik begon met 2.28's, nu na 4 jaar zit ik op een goede dag rond de 2.10.
Op een natte baan kan ik nog steeds niet lekker uit de voeten.

Denk trouwens, dat het commentaar meer aan mij gericht was, ik heb het nou eenmaal niet zo op een natte baan.

Ik was blij dat je er was, had ik tenminste iemand om mee te knokken op nat. :thumbs:

Terug naar “Racen - Algemeen”