Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Regels voor gordels en stoelframe

ma aug 29, 2016 16:46

Ik heb gehoord dat de regels voor 6-punts gordels zijn aangescherpt dit jaar bij de SI, en dat de keurmeesters nu een buis willen in het stoelframe waar de onderste gordels onderdoor lopen. Dit is om te voorkomen dat de onderste gordels bij een klap een stuk uit de bodem van de stoel scheuren, omdat de bevestigingspunten (meestal) verder naar achteren zitten dan het gat in de bodem van de stoel.

Weet iemand hoe deze regel precies is?

Thx, Eric
SCARB 00694

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: Regels voor gordels en stoelframe

ma aug 29, 2016 18:08

Alles zal volgens annexe J van het ASJ zijn. Als je alles volgens die normen doet zit je goed. DNRT kan eigenlijk geen eisen bovenop de FIA norm leggen.
Echter is niet alles zwart-wit dus binnen de beschrijving ontstaat nog wel eens ruimte voor interpretatieverschillen.
Je auto voorbereiden is je eigen verantwoordelijkheid, de keurmeesters kunnen maar n oppervlakkige check doen in die 5 min. dat ze er naar kunnen kijken. Ik heb ze ook nog nooit! onder een auto zien kijken waar toch 80% gebeurt.

Dus voor je eigen veiligheid alles net ff een tandje beter dan de norm doen? Zeker mbt stoelbevestiging aan de bodem. Als t niet goed blijft zitten krijg je dit:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... athed.html

Groet Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Re: Regels voor gordels en stoelframe

ma aug 29, 2016 20:28

Het ging me om Drawing 253-59 van Annexe J, waar de maximale hoeken in staan voor de gordels.
Max. hoek voor gordels onder de stoel in 20 graden, en dat had ik al.
Plaatje is niet anders in ASJ 2016 t.o.v. 2015, maar ik had gehoord dat dit was veranderd, vandaar mijn vraag hier.

We houden het dus zoals het was... :wink:
SCARB 00694

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: Regels voor gordels en stoelframe

di aug 30, 2016 08:33

Sorry ik lees t nu pas goed. Ik snap wat ze willen maar vindt t raar dat ze hier nou per se iets mee willen. Op het 5e en 6e punt komt doorgaans niet zoveel kracht te staan, op de schouders en heup des te meer. Ook bij n koprol doet de heupband het werk.
Als de stoelbodem uitscheurt dan is dat wel zo een ongelofelijke klap, denk dat je dan aan het bovenstaande filmpje moet denken, of erger.

Mijn gedachte: Je kan het beste zorgen dat je de vloer onder je stoel en stoelbevestiging goed sterk is en niet kan vervormen ten opzichte van je gordelogen, waardoor je gordel ineens los komt te zitten ten opzichte van je stoel. En je gordelogen echt goed vast zetten, zeker aan de kant van de tunnel, wat niet altijd het dikste plaat is.

Natuurlijk kan een pijpje onder je stoel geen kwaad, maar bij mijn auto past dat niet want er zit maar een cm tussen stoel en bodem zoals bij de meeste raceauto's. Dus wat ik daar maak in de beschikbare ruimte gaat geen verschil maken.

En: hoe gaan ze dit dan controleren, want je kan het toch niet zien!
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Regels voor gordels en stoelframe

di aug 30, 2016 09:23

Ik heb deze foto's laatst ook voorbij zien komen en me verwonderd dat deze coureur uitgestapt is.
Heb ook de vraag gesteld bij de plaatser van de foto's wat hier misging, maar nog geen antwoord.
Want hier moet minimaal iets mis zijn geweest met de gordels:

Afbeelding

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: Regels voor gordels en stoelframe

di aug 30, 2016 09:55

Bij de 916 GTV in Engeland kwam de vloer omlaag. Gordelpunten bleven zitten dus zat de gordel ineens los. En dan kan je hoofd uit t raam.
Vandaar dus het punt van het versterken van je vloer.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Regels voor gordels en stoelframe

di aug 30, 2016 11:26

Aha... moet die wel een eind ingedrukt zijn, die vloer?

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: Regels voor gordels en stoelframe

di aug 30, 2016 11:48

zo zie je maar dat t de moeite waard is om bij je eigen auto nog eens kritisch te kijken waar de stoel nou precies op staat. Komen enorme krachten op.
De gordel hoeft maar een beetje te lossen dat 1 van de schouderbanden van je schouders wordt geslingerd en dan ben je al aardig in de problemen.
Met 2 gelasde kokers onder de vloer tussen dorpel en tunnel heeft je stoel veel meer kansen om goed op zijn plek te blijven.
Een stevig raamnet had hier ook kunnen helpen.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Regels voor gordels en stoelframe

di aug 30, 2016 12:36

Ik heb 2 dwarsbalken tussen dorpel en tunnel, daar staat de stoel op en zit ook de kruisband aan.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Regels voor gordels en stoelframe

ma sep 05, 2016 10:49

Ik heb 2 dwarsbalken tussen dorpel en tunnel, daar staat de stoel op en zit ook de kruisband aan.
Liggen bij mij ook klaar om in de 156 te lassen!

Terug naar “Racen - Algemeen”