Gebruikersavatar
Wessel
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: do aug 20, 2015 22:46

Re: Zolder SI 17 mei

zo mei 22, 2016 10:53

Het gaat weer een beetje de goede kant op.

Na de laatste race op zandvoort had ik er wel even de balen van mijn auto lag totaal niet mn bij insturen en aanremmem was de wegligging dramatisch!
Of het nou aan de Nankang band lag ?
In ieder geval wagen hoogte uitlijning banden en rembalans onder handen genomen.
Ook was op zandvoort mn bak kapot gelopen!
Aardig wat werk voor Barend Aarts dus !
In de aanloop naar de race bleek dat mijn bak niet op tijd klaar kon zijn.
Maar Barend kon nog een 18 bak zonder sper lenen.

Training ging redelijk beetje voorzichtig ivm alle aanpassingen.
Tot dat ik Stefan van de Oetelaar tegen kwam in de chicane.
Ik wilde inhalen en dacht dat ie mij wel gezien had.
Dat bleek niet zo te zijn en zo gingen we bijde eraf.
De schade viel mee maar toch jammer en nogmaals excuus Stefan!
Mijn auto in de pits nog even visueel laten checken en weer door.
Maar toen werdt al vrij snel afgevlagd.

1ste race stond ik dus vrij ver naar achter maar alla
Bij de opwarm ronde kwam ineens een punt van mijn motorkap omhoog shit wat nu?
Toch maar besloten de pits in te rijden en nadat iemand hem dicht gemaakt had ben ik van uit de pits gestart dus nog na de Volvoos.

Op de baan was het wel leuk al die volvootjes lekker in halen.
Na een paar ronden ontstond ineens een fors lawaai en vibratie waar voor ik nog vreesde de zwarte vlag te krijgen maar blijkbaar was dit aleen in de auto zo lawaaierig ik ging er wel door van het gas.
En na een tijdje zo doorgereden te hebben zag ik in de verte nog 1 75 opdoemen die ik nog net kon inhalen in de laatste 2 ronden.
Direkt daarna zat ook mn rem pedaal wel op de bodem en moest ik op de rechte stukken bij pompen om druk op te bouwen.

2e Race uitlaat goed vastgezet want vermoeden bestond dat die mischien ergens aanliep ?
Konden verder niks ontdekken?
De start verliep nu vrij normaal kon zelfs Mark nog voorbij steken eerste bocht.
Daarna haakte ik aan bij Djan en Elmer die ik ronden lang toch redelijk in het vizier kon houden
Wel miste ik echt mijn sperdiff en viel bij sommige bochten bij het uitkomen nogal stil
Bovendien kwam ook het lawaai en vibratie terug maar dat was na een voep geluidje ineens weg

Laatste rondes deed ik wat rustiger ik kon echt niet meer dichterbij en achter me was ook niemandsland bovendien mn remmen speelde weer op pedaal werd steeds dieper.
Aldus zo gefinishd!
Al met al een redelijke dag niet geheel probleemloos maar ik heb nu wel lekker kunnen boenderen.
Nu dus ook wel lol gehad en dat is uiteindelijk het belangrijkste!!

Gebruikersavatar
ErikJ
Member
Member
Berichten: 107
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 19:20
Locatie: Betuwe

Re: Zolder SI 17 mei

zo mei 22, 2016 12:31

In navolging van Harold pen ik mijn ervaringen ook maar even hier. Ter leringh ende vermaeck.

Dit was mijn eerste autorace ooit. En de eerste keer dat ik op Zolder reed. Dus dubbele rookie. Ik zou in eerste instantie 2016 samen met Marcel in zijn 75 rijden zodat ik een jaar tijd had om een eigen 75 te prepareren. Maar het liep wat anders en ik loop nu 10 maanden voor op de planning en zal in 2016 een paar races met eigen auto rijden.

Begin dit jaar een Alfa 75 TS gekocht die als track day car was gebouwd (sommigen kennen de auto wellicht als de Rinsma 75). Dus naast Koni geel en Toyo 888 redelijk standaard. Gelukkig was er al wel veel gedaan de auto te strippen. Meeste bitumen waren al verwijderd. Auto heeft lang stil gestaan en er kwamen toch wel een aantal opmerkelijke (understatement om het netjes te houden) zaken naar boven. Samen met Martijn Goorden de auto aangepakt zodat deze conform DNRT reglement is. 27 april de shake down op Assen. De eerste keer dat ik de auto boven de 80 km/h reed. Paar kleine hick ups (afstelling remmen was niet eenvoudig op de baan die constant wisselende weercondities had). Maar goed genoeg voor een eerste keer en een auto die zo lang heeft stil gestaan. Ik heb alleen de auto van Marcel als referentie. En één ding is duidelijk. Het verschil in onderstel en dus bochten gedrag is groot (to do lijstje is weer langer geworden). Mijn auto heeft wat meer last van onderstuur.

Anyway. Op naar Zolder. Je moet ergens je eerste race doen. Mijn licentie instructeur doolde ook op Zolder rond en vond het wel cool. Eerste race op onbekend terrein.

VT en quali rustig als laatste geëindigd om baan te leren kennen. Met Assen en CPZ als referentie is Zolder wel een super leuke baan die wel wat gewenning vraagt om de flow van het circuit te doorgronden.

1e race zat ik vooral in het begin behoorlijk te k#tten. Wat vooral nogal voor afleiding zorgde was een verontrustende ratel rechts achter in bochten naar links. Dif? Homokineet?...?? Race heel uitgereden. Geen oliesporen zoals BMW's doen achter gelaten.

2e race. Tsja, starten of niet met die rammelende drumband achterin? Dus starten. Als het stuk gaat is het jammer, maar in elk geval weer kilometers ervaring er bij.
De rammel was ook buiten de auto inmiddels goed te horen als ik de toeschouwers mocht geloven. Maar ondanks de drumband als passagier begon ik de baan steeds beter te begrijpen en zag dat m'n ronde tijden naar beneden gingen. Liep ook flink in op Stefan maar niet genoeg om hem voor de met één ronde ingekorte race nog in te halen.

Dus..... Auto is een goede basis waar nog veel te verbeteren is. Maar motor, bak en remmen zijn goed. Bestuurder moet proberen zoveel mogelijk kilometers te maken en goed kijken naar de ervaren rijders in het veld. Want daar ligt de echte winst.

Het allerbelangrijkste, zoals Harold ook al schreef, was de fun. Leuke groep die elkaar helpt waar mogelijk in de wetenschap dat woensdag de auto weer geparkeerd staat en het normale leven doorgaat.
# Eat, sleep, race, repair, repeat.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zolder SI 17 mei

zo mei 22, 2016 14:21

Ik weet het niet helemaal zeker Harold, maar ik dacht gehoord te hebben dat die Nangkang erg gevoelig is voor onjuiste bandenspanning. Paar tienden ernaast zou een wereld van verschil maken. Maar dat weet Jasper vast wel, die heeft er geloof ik al de nodige race km's mee opzitten.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Zolder SI 17 mei

zo mei 22, 2016 15:01

op welke druk ga je weg? en wat zit erin als je terugkomt? beter nog : loopvlaktemperatuur (snel infrarood metertje kost paar tientjes tegenwoodig...) anders zou ik gewoon even Cees Klapband bellen mbt advies bandendrukken .
Zolder zal wellicht een andere druk vereisen dan zandvoort? Voor Spa bv moet je aanzienlijk hoger weg vanwege de langere stukken.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Zolder SI 17 mei

zo mei 22, 2016 17:42

Bovendien kwam ook het lawaai en vibratie terug maar dat was na een voep geluidje ineens weg
Klinkt als een hardyschijf die het begeven heeft.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Terug naar “Racen - Algemeen”