Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Squadra Italia 7 augustus

vr aug 07, 2015 14:55

Heb vrij gekregen van de baas....
:mrgreen: :thumbs:

ik niet... :oops: :roll: (ik kom dus, helaas niet...teveel sores aan de kop die prio hebben, waardoor auto ook nog niet af...)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Squadra Italia 7 augustus, the day after...

za aug 08, 2015 12:03

Zoals gewoonlijk, een wat spierpijnlijk lijf..

Enerverende dag, misschien wel de meest enerverende SI dag ever, voor mij. Misschien handig voor de mensen die me niet persoonlijk kennen: ik ben 53, redelijk gebalanceerd in het dagelijks bestaan, niet zo snel van m'n dagelijks padje, inmiddels 8 jaar race ervaring, maar op "racing day" érg onrustig en nog steeds een wandelend voorbeeld van een stresskip..

In de dagen ervoor eigenlijk wat teveel knutsel-hooi op de sleutel-vork genomen, maar de Cassa di Pere op tijd af, en nog gepoetst ook ! Wat ik niet geregeld had: verse koppelingsvloeistof en gebalanceerde wielen, maar daarover straks meer.

Vrije training ! Vol verwachting klopte mijn (Alfa) hart: 8,5 kilo lichter, wagenhoogte aangepast, spoorbreedte's aangepast, uitgewogen, en goed uitgevogeld of de achterwielen niet in de wielkuipen aanliepen. Ik had nog het plan de binnenschermen er uit te slijpen, niet gedaan om geen stijfheid te verliezen. De eerste stuurbewegingen waren héél veelbelovend ! Juul lag en voelde super. Toen kwam, ná de bocht die ná het Scheivlak komt, die bocht naar links, voor het rechte stuk wat op de chicane uitkomt. Insturen, "rechter achterwiel op slot", en bijna achterstevoren.. Was ervan overtuigd dat mijn wiel vastliep in de wielkuip. Tóch.. Meteen de baan af en de kont maar wat hoger zetten. Bijna klaar, komt Cees melden dat er daar olie lag.. Oh ja ? Geen vlag, SI was de eerste baangebruiker die dag en ik reed vooraan, en dan kun je toch lastig over je eigen olie uitglijden ??? Nou ja. Ik wilde geen risico nemen en in een wat mildere strijkijzer-modus de tijdtraining in. 2.04.8 .. Niet tevreden !! Ik heb immers vorig jaar een 2.04.055 neergezet in een bijna 25 kilo zwaardere auto met 2 races ouder rubber. En van baanomstandigheden ?? Jaja.. Het zal, maar cijfers zijn cijfers. P4 voor de eerste race. Eigenlijk P3, want Marc schitterde bij de start door afwezigheid, terwijl hij een retebloedsupersnelle 2.01-nogwat had neergezet in de witte 75 SuperLeggera.
Goede start, halverwege de race een wegzakkend koppelingspedaal.. Kon ik wat compenseren door "druk opbouwen" voor schakelmomenten. Als derde over de finish.

Sleutelen !!!! Mijn neef Lars was er (ja, degene die de vorige race zo met de buienradar bezig was) , die met twee voorwielen Zandvoort ingestuurd voor balanceren. Dat was er in de drukte vóór de race in Assen niet van gekomen. En daarna ben ik het straalvergeten...Nou, de vullingen uit m'n kiezen... Cees en zijn schoonpaps Jaap hebben zich vervolgens op mijn koppelingsprobleem gestort. Helaas helaas helaas had Cees er een soort van tijd voor.. (geklapte donut)

Tijd voor mijn bekentenis/ontboezeming.. Ik ben Pietje Precies met olie, filters, koel- en remvloeistof, schijven, blokken, the works. En waar heb ik in 3 jaar nog nooooooiiit naar omgekeken ? Koppelingsvloeistof... Vraag me niet waarom, een witte vlek in mijn belevingswereld. Kweethetnietnooitbijstilgestaan. De vloeistof was eigenlijk teer.. En een afdichting gaar/beschadigd. Maar met nieuwe vloeistof en een hard pedaal opstellen voor race 2. Na 2 ronden geen koppeling meer. Ja, met dubbelklutsen kun je je redden, dwz dat zou moeten kunnen. Doe met de straat-waggie's (156 en 75) niet anders. Met bekrachtigde remmen en goed geplaatste pedalen een eitje. In een race-Juul, zonder rembekrachtiger, maar mét "volle spiegels" ligt dat (voor mij in ieder geval) ff anders.. Je moet het tussengas-toerental súper nauwkeurig, EN super tijdig doseren, anders help het geen moer. En laat ik nu tot overmaat van ramp een carburateurmotor hebben die kogelt als de brandweer, maar niét "direkt" regeert als je het gas aantikt..

Na een rondje of drie "tandenknarsend" geprobeerd te hebben Robert van me af te rijden/houden géén derde/vierde/vijfde verzet meer in te leggen.. Een DNF... Na een rondje toekijken achter de vangrail kwam Marc me lekker gezelschap houden. Thanks Marc ! Ik voelde me daar zo alleen... :mrgreen:

Ik dacht deze race met een mokerslag m'n champ-bekertje veilig te stellen... Niels' motor lag uit elkaar, en dan scoor je geen punten, ik had gedacht er zo'n 45, 50 te pakken, dat zou betekenen plm. 35 punten vóór, en dat is in normale omstandigheden niet meer in te lopen. Nu zal de BigBekert in de laatste race worden verdiend, en da's eigenlijk toch wel heel veel leuker en spannender, hoewel ik daar als stressert behoorlijk nadeel van heb.

De Cassa di Pere staat inmiddels bij Alfaspecials Utrecht, profi Marco gaat er zijn toverstafje overheen zwaaien en dan maximaal voorbereid naar Oschersleben !! Ik hoop dat het stuurmans/Mickey Mouse baantje (wat het schijnt te zijn ?) daar een voordeel voor me is, op dat type baantjes tellen de laatste 20 PK wat minder. Hopelijk... :mrgreen:

Niels, kerel !!! Zet je auto met übermaximale nauwkeurigheid in elkaar, eerst testen voor je naar Oschersleben gaat, okee ?? Ik vertrouw (terecht) op Marco van Doorn. Ik hoop dat we de race-degens kunnen kruisen zonder technisch malheur !!

Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alfetta-Amsterdam
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: di aug 21, 2007 17:53
Locatie: Baarn
Contacteer: Website

Re: Squadra Italia 7 augustus

za aug 08, 2015 22:44

Hierbij een kort verslagje:

Na onze supergoede regenrace op Assen gemotiveerd om toch weer te gaan rijden op zandvoort.
Ons motto was altijd: is het weer goed, dan gaan we! Het weer zag er top uit dus geen reden om te gaan.
Als een auto deelt met z'n 2-en heb je de helft baantijd. Voor mij betekende dat ik maar 2 sessies heb gereden dit jaar op zandvoort, ook geen vrijrijden. Past ook helemaal niet in het financiele plaatje dit jaar helaas en Djan heeft ook een lastige agenda met Brazilie-Nederland.

De kar was stuk maar Pieter die z'n schuur achter m'n (nieuwe) huis heeft in Baarn waar ik sinds maart woon mochten we lenen onder de voorwaarde dat 1 van ons een BE heeft ( ja, die heb ik ik) en dat we de kar niet bij Djan in A'dam gingen zetten :D .
Thanks Pieter! topkar maar man wat is dat ding breed. Weet je zeker dat caravanspiegels niet verplicht zijn :shock: . Degen die de werkplaats van Serge kennen in het soesterkwartier snappen wat ik bedoel. Anyway.

Vrije training: Wat is zandvoort toch weer gaaf. Rechte stuk op naar de Tarzan. terugschakelen van 5 naar 4. Nee, gaat niet. remmen, naar 3, nee lukt ook niet. .... Baanomstandigheden waren top. had een lage 2:10 ingezeten. PR ging niet door.

Kwali: Djan, zelfde probleem. dubbelclutchen?, ja maar beheersen we niet goed genoeg

1e race: snelheid erin maar elke keer bij tarzan gekloot. Dan maar remmen bij 150m en terugschakelen ging af toe wel

2e race: goede race van Djan. foutloos en strak gereden. leuk gevecht met Arie en op naar Andre, helaas net niet in de laatste ronde voorbij iets te ambitieuze poging.

3e race: Djan had de ervaring in race 2 dat zeer rustig terugschakelen en de auto maar helemaal naar boven te late lopen bij tarzan de beste optie was. zo gezegd zo gedaan. Snelheid er heel goed in. Alleen tarzan niet top. maar lekkere race gereden bijna indentiek aan Djan door eerst Arie voorbij te gaan ( Arie vol op de limiet) en toen voluit naar Andre. bij bosuit nam ik iets teveel risico in laatste ronde en ging links door het grint, was anders een close finish geweest met andre.

Hoe verder? Ja we staan goed nu. Geen excuses meer voor slecht of goed weer. De laatste 2 races zijn we erbij! of 1 van ons. Immers het veld zit dicht bij elkaar nu kwa punten. Er kan van alles gebeuren.

Oschersleben zou zo maar eens een grote opkomst kunnen verwachten van SI rijders :D
Alfetta 1800 '73 prugna
TS racer nero ( alfa 'amsterdam' nord)
Gtv6 '87 grand prix

Ex:
Alfetta TS ( still stephen)
75 6v America pari nuova
Guilletta 2.1 savali (nu serge, gesloopt)
75 v6 QV zilvergrijs 55dkm
Gtv6 '86 rosso

Gebruikersavatar
MOGA
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma jul 23, 2012 19:07
Locatie: Regno del Belgio

Re: Squadra Italia 7 augustus

za aug 08, 2015 23:20

SI-debuut, eindelijk...!
Vrije training rustig aangepakt, om de 75 niet te bruusk uit zijn lange winterslaap te halen.
Geen problemen, dus bij de kwalificatie beetje meer gas gegeven.

Bij race 1 mij wat laten opjagen (beginnersfoutje), te ruim uit de Hugenholtzbocht, op de curb-stone en erover met mijn achterwiel. Resultaat: neus in de verkeerde richting :oops: . Gelukkig niemand of iets geraakt en gefinisht.

Race 2 ging goed, totdat mijn gaspedaal op de vloer bleef liggen bij het aanremmen van de Audi S bocht. Motortoerental richting universum, volop in de rem, het grind in en de hoofdschakelaar afgezet. Met de tip van mijn schoen het pedaal terug omhoog en een paar keer geprobeerd zonder lopende motor. Terug gestart en de baan op.

Afbeelding

Afbeelding

Een tijdje later, hetzelfde probleem op dezelfde plaats. Nu contact direct afgezet, het pedaal omhoog gewipt, contact aan, in versnelling en hop daar gingen we weer.

Race 3 aangevat met een gebroken tapeind van de uitlaatcollector. Schijnbaar te laat voor de start en moeten starten vanuit de pitsstraat. De race verliep prima met hoe langer hoe meer lawaai. Iedereen heeft me zeker gehoord! Na afloop bleek één collectorbuis volledig afgebroken en die lag nog netjes in de motorruimte

Afbeelding

De slechts 3 uurtjes slaap de nacht vooraf, waren deze fantastische dag zeker waard!
Nu nog een goede oplossing voor de steeds maar scheurende uitlaat vinden en een nieuwe gaskabel en we zijn weer klaar voor de volgende wedstrijd. (tips en aanbiedingen steeds welkom)

Afbeelding
Cuore sportivo

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 611
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Squadra Italia 7 augustus

za aug 08, 2015 23:36

Race 3 aangevat met een gebroken tapeind van de uitlaatcollector. Schijnbaar te laat voor de start en moeten starten vanuit de pitsstraat. De race verliep prima met hoe langer hoe meer lawaai. Iedereen heeft me zeker gehoord! Na afloop bleek één collectorbuis volledig afgebroken en die lag nog netjes in de motorruimte
Volgens mij had je bij de aanvang van Race 2 al een probleem met de uitlaat, het was mij in elk geval al opgevallen :mrgreen: .

Gebruikersavatar
JGA
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: di sep 21, 2010 14:04

Re: Squadra Italia 7 augustus

zo aug 09, 2015 01:01

4 75's in 1 shot! =D> Nice.
Vergeet je transponder niet.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Squadra Italia 7 augustus

zo aug 09, 2015 15:52

Nu nog een goede oplossing voor de steeds maar scheurende uitlaat vinden en een nieuwe gaskabel en we zijn weer klaar voor de volgende wedstrijd. (tips en aanbiedingen steeds welkom)
Zit je spruitstuk niet te veel onder spanning gemonteerd? Wellicht de montage gaten opboren zodat het meer plek heeft 'om te werken' bij opwarmen en weer afkoelen?
Wellicht, als de uitlaat direct na de bochten ook nog aan de koetsbodem bevestigd zit zijn je motorsteunen wat over de datum en derhalve slap of ingezakt? Door het heftige kantelen van het blok onder race condities (volgas- gas los, bruusk op- en weer terugschakelen enz) word het zwakste deel van de pijp ahw afgetorst...zoiets?

Heb volgens mij wel eens een Challenge auto gezien waar een soort schokdemper tussen kop en binnenscherm zat gemonteerd om de klappen van het blok wat te beteugelen.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Squadra Italia 7 augustus

zo aug 09, 2015 18:02

Evt kun je ook nog een flexibel deel vooraan in je uitlaat lassen.dat vangt het bewegen een deel op waardoor er minder spanning in de uitlaat komt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

Re: Squadra Italia 7 augustus

ma aug 10, 2015 08:15

Vrije training rustig begonnen :D Moest de SZ achterremmen en blokkjes nog inremmen.. 2:01,071
Had veel last van onderstuur dus kwali andere druk in de banden en even naar binnen om te meten etc.
Bij naar buiten gaan geel in Scheivlak dus geen tijd kunnen zetten. Blijkbaar toch 2:02 gereden, P2 achter Roger.

Voor race 1 wilde ik de 75 naar voren duwen maar lukte niet echt. Wiellager linksvoor was stuk en remschijf zat tegen fusee.
Dikke 2 cm speling op het voorwiel en tijdens rijden niets van gemerkt...

Race 1 gemist. Even wezen shoppen op de paddock en wiellagers en flensen vollop aanwezig :thumbs:
Thanks Robbert en Eric.

Race 2 achteraan gestart, helaas uitgevallen door kapotte contact schakelaar.

Race 3 achteraan gestart, eerste rondje al op p2 maar 2 rondjes voor het einde naar binnen gegaan ivm kapotte band linksvoor. Reed behoorlijk op canvas en dacht dat het beter was om te stoppen..

De 2 minuten grens komt dichterbij, hopelijk volgende keer meer geluk 8)

Ciao
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Squadra Italia 7 augustus

ma aug 10, 2015 18:26

We moesten vroeg beginnen, de vrije training was om 9u, dus voor die tijd inschrijven en keuren. Dat is vanuit Friesland ’s ochtends niet te doen, dus maar weer eens in Zandvoort overnacht. ’s Ochtends dus fris en fruitig aan de dag begonnen.

Vrije training was druk in de baan, zat klem achter een hele kliek volvo’s (blauwe vlag wat is dat?)en andere SI deelnemers dus na het opschonen van mijn slicks deze training gelaten voor wat die was.
In de kwalificatie ben ik er eens goed voor gaan zitten, wat resulteerde in een 2.10.9, wat voor mij een verbetering van mijn snelste tijd betekende van zo’n 1,5 seconde en een 11e plaats van de 23 deelnemers.

De 1e race verliep helaas niet zonder kleerscheuren. Na een goede start en nog een paar lekkere ronden kwam ik klem te zitten achter Henk Hees met zijn 155. Op de rechte stukken was hij iets sneller, maar in de bochten veel langzamer, waardoor de auto’s achter ons steeds dichter bij kwamen. Ik had al enkele ronden pogingen gedaan om er voorbij te gaan, maar op acceleratie was Henk elke keer weer weg. Tot het moment, dat ik in bocht 9 Henk uit remde, ernaast zat, maar Henk helaas zijn lijn hield en ik hem niet meer kon ontwijken. Een aanrijding was het gevolg. We konden beide wel door, maar helaas met schade. Gelukkig weinig tijd verloren en geen plaatsen en de race verder vlot uitgereden. Gefinished als 7e, met een nieuwe snelste tijd van 2.10.5.

Terug op de paddock schade geïnspecteerd. Gelukkig alleen blikschade. Linker voorscherm behoorlijk gedeukt, geen fraai gezicht, maar zo op het oog wel weer in vorm te krijgen.(Op moment van schrijven zit de vorm er al weer aardig in). Snel melden bij de wedstrijdleiding, die mijn actie wat optimistisch vonden, maar ook hadden gezien, dat ik al meerdere keren er naast was geweest en het dus niet nodig vonden verdere actie te ondernemen.

2e race na een goede start en wederom wat geharrewar met Henk Hees(als jij mij ruimte geeft geef ik die jou ook, sprak hij voor de start), waaronder een afsnijactie door hem in het scheivlak, op een gegeven moment in gevecht geraakt met Pascal Giacomini. Ik kon hem goed bijhouden, was op punten sneller, maar kon er net niet voorbij komen. Door ons gevecht, kwam Djan Alblas steeds dichterbij, maar uiteindelijk heb ik die achter me kunnen houden. Gefinished als 8e.

Bij het opstellen voor de 3e race, was een groot deel van het middenveld te laat en moest vanuit de pitstraat starten. Hierdoor had ik het een groot deel van de race gemakkelijk, na een klein gevechtje met de snellere Jouke Jelgerhuis Swildens. Op het eind van de race kwam Elmer snel dichterbij, o.a. door een volvorijder, die geen ruimte gaf bij het op een ronde zetten. In de voorlaatste bocht verschakelde ik mij en dacht Elmer, dat hij mij kon inhalen, maar in zijn enthousiasme ging die met 2 wielen door het grind en kon ik toch met een comfortabele voorsprong finishen als 5e.

Overal over de dag de 4e plaats en gestegen naar plaats 6 in het kampioenschap.

Lekker geracet, jammer van de schade, maar ja, die dingen kunnen gebeuren.

Gebruikersavatar
MOGA
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma jul 23, 2012 19:07
Locatie: Regno del Belgio

Re: Squadra Italia 7 augustus

ma aug 10, 2015 23:40

Evt kun je ook nog een flexibel deel vooraan in je uitlaat lassen.dat vangt het bewegen een deel op waardoor er minder spanning in de uitlaat komt.
Vermits mijn spruitstuk met flenzen vastgeschroefd is aan de voorste 2 uitlaatbuizen, denk ik inderdaad dat er een flexibel stuk moet komen tussen de twee in één en de verdere uitlaat.
De rubber motorsteunen heb ik pas vervangen en een steuntje tussen de cilinderkop en het binnenscherm zit er ook net op.
Voordien scheurde de uitlaat steeds ergens halverwege en ook bij de twee in één.
Het herhaalde lassen van de uitlaatdelen heeft waarschijnlijk voor een spanning gezorgd die de tapeinden heeft doen afbreken en nadien het spruitstuk. Gelukkig daarnet kunnen uitboren.
Alvast bedankt voor de reacties en ben nog steeds op zoek naar een goed spruitstuk.
Cuore sportivo

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Squadra Italia 7 augustus

di aug 11, 2015 08:20


2e race na een goede start en wederom wat geharrewar met Henk Hees(als jij mij ruimte geeft geef ik die jou ook, sprak hij voor de start), waaronder een afsnijactie door hem in het scheivlak,
Heb je er een Baan-Buddy bij André ?? :mrgreen:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Squadra Italia 7 augustus

di aug 11, 2015 08:45

Er zit 2.05 in die auto Emile, dus pas maar op...

Gebruikersavatar
JGA
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: di sep 21, 2010 14:04

Re: Squadra Italia 7 augustus

do aug 13, 2015 21:43

Komen d'r nog wat meer filmpjes online?
Vergeet je transponder niet.

wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

Re: Squadra Italia 7 augustus

do aug 13, 2015 22:15

Hee Andre

Bij mij zit B 1 0 0 in de auto
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Terug naar “Racen - Algemeen”