Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 00:11

Goed gereden Jasper maar probeer steeds te duwen aan uw stuur ipv eraan te trekken en laat na de bocht het stuur niet door je handen glijden. Ik ben ook maar een amateur maar wilde dit toch even melden :wink:

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 00:19

Dan natuurlijk de vraag, waarom beter duwen dan trekken? Stuur altijd vast blijven houden is me duidelijk!

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 00:31

Dat van dat duwen heb ik zo'n 30 jaar geleden geleerd van Jacky Ickx, is is me steeds prima bevallen.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 09:25

Jaja, ik weet het wel, goed zittend in een goede, goed passende stoel en goed vastgesnoerd in de 6-punts, maar toch: ik denk dat Jacky/Ron bedoelen (& zo niet, ik bedoel dit dan wél) dat je met "duwen" je schouders meer in de stoel drukt, hoe weinig dan ook (maar bij de prof's is het altijd haarkloverij), en om je auto goed te kunnen aanvoelen en controleren moéten de schouderke's altijd rotsvast tegen den leuning drukken ! "Trekken" aan een stuur verstoort de "zitbalans"!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jasper Slop
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: zo dec 08, 2013 21:53
Locatie: huizen

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 09:29

Ik zal er volgende Race op letten :thumbs:
:driving:

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 10:00

Het is; als je naar rechts stuurt, niet trekken met je rechterhand, maar duwen met je linker en vv.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 10:20

Ik vind trekken en duwen nog beter ;-)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 15:21

Dan natuurlijk de vraag, waarom beter duwen dan trekken? Stuur altijd vast blijven houden is me duidelijk!
Duwen o.a. omdat je als je plots moet tegensturen, met de andere hand tegenduwen de snelste reactietijd geeft én veel preciezer is . Als je gaat trekken staan je handen uit positie . Ik heb het mezelf aangeleerd door m'n linkerhand vast te tapen omdat anders de verleiding weer bovenkomt om te gaan trekken .
Als je gewoon op de weg rijd handen ook al op 15(of 14 à 12, 10 voor 2 is Alési) voor 3 houden om't automatisme te kweken .
In de Villeneuve in Zolder komen mijn handen niet van't stuur (zéker ook niet om te schakelen, beter hogere versnelling dan tijd verspillen met schakelen) . In de 90 graden(rechterbocht) zet ik de linkerhand bij sommige auto's op 20 voor 3 omdat daar de hoek te groot durft worden met indirect stuur .

Zie je in F1 of topniveau iemand trekken aan z'n stuur ? ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
MOGA
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: ma jul 23, 2012 19:07
Locatie: Regno del Belgio

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 18:48

De techniek van duwen i.p.v. trekken was mij al langer duidelijk.
Wij (vader en zoon) hebben net als Jasper de racecursus gevolgd bij RSZ en daar staat in het theorieboek tot mijn grote verbazing net het tegenovergestelde.
Ik citeer: "Insturen: plaats bij het insturen van een rechterbocht je rechterhand boven op het stuurwiel. Stuur nu met je rechterhand in, terwijl het stuurwiel door je linkerhand heenloopt. Knijp je linkerhand om het stuur als je voldoende hebt ingedraaid."
Zij beweren dus te trekken en een hand van de 15 voor 3 positie weg te nemen. Merkwaardig...
Zij maken ook het onderscheid tussen F1 en toerwagens omwille van het stuurbereik.
Cuore sportivo

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

ma apr 13, 2015 23:53

al dat geduw en getrek... ik zie net in de uitslag van race 2 dat ik zelfs 6e ben geworden, betekent dat prijs? Dacht dat ik 8e was geworden en daarom niet weer naar de pits gegaan.
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

di apr 14, 2015 07:29

Je moet 6e algemeen zijn voor een prijsje...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

di apr 14, 2015 07:36

en aanwezig zijn bij verdelen prijzen anders krijgt de eerst volgende de prijs

dat filmpje van dhr slop jr eens bekeken, dat ging goed he
die fiat meneer zal wel blij met je zijn, als je niet zo scherp was had dat zomaar het einde van die fiat kunnen zijn

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

wo apr 15, 2015 14:29

verslagje van mijn hand dan maar..
Voor het eerst voor een DNRT dag de avond tevoren naar CPZ gegaan. Beviel eigenlijk wel goed, inschrijving klaar, keuring klaar. Opmerking over brandblusser, was idd aan aandacht ontsnapt...had gekeurd moeten worden alweer.
Uiteraard enige dag met regen ion voorspelling, en geen regenbandjes beschikbaar...
Zowaar droge vrije training, en tegen alle verwachting van mijzelf in een 6e tijd.
Tijdtraining was nat, dus Toyo erop, en toch nog ondanks het voordeel voor de voorwielaandrijvers een 10e tijd, van de 31 SI inschrijvingen.
Geeft de burger moed.

Race 1 best aardige start, maar er werd op een gegeven moment wel erg geduwd en getrokken door deze en gene, en ik had zo iets van: wijs zijn, rustig aan, eerste rondje door en dan aan de bak. Dat ging inderdaad gebeuren, en de groep Juultjes voor mij kwam mooi dichterbij, en toen.....brak de v-snaar....einde race.
Door Alberic netjes gefixt voor de 2e race, start helemaal achteraan, naast Marc. en regen.
En de wetenschap dat deze en gene wel regenbandjes heeft.
Na paar rondjes de brui eraan gegeven, geen zicht meer, nooit eerder gebeurd met nat maar voorruit was helemaal dichtgeslagen, zijruiten begonnen ook. Ondanks insmeren. Dus toch maar fan inbouwen...
was ik maar naar Bristol gegaan...

positieve aan de dag: ik heb gereden, ondanks mijn twijfels en lichamelijk klachten van de afgelopen periode smaakte het wel weer naar meer.

Jouke: laat die turbo nu staan, pak de dikke bert volgende keer....!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

wo apr 15, 2015 19:12

Ja Jouke, pak de dikke Bert :thumbs: :thumbs:

Gebruikersavatar
Larini
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 20:46
Locatie: Bemmel

Re: DNRT 11 April. Wie gaat rijden?

do apr 16, 2015 12:55

Leuk mannen om dit allemaal weer zo te lezen. het was een erg leuk dag met een leuk startveldje.
Mijn dag was ook erg leuk vond het erg jammer dat Serge wat problemen had was graag met hem de strijd aan gegaan.

De kwallie liep lekker ondanks dat het onwijs glad was en ik nog een uitstapje had gemaakt in de Tarzan onder geel helaas.
daar door moest ik race 1 als 4de starten maar ja dat vond ik stickem niet erg.
Veder had ik buiten Niels en Ton niet echt gevechten helaas. ondanks dat ik de race met ruim 20sec voorsprong had gewonnen vond ik hem wel een beetje saai :P
Race 2 was leuker is wist dat Niels en zijn auto erg goed zijn in de regen, dat klopten ook ik had een verschrikkelijk slechte start. en mij ruitenwisser deed de helft niet dus ik zag niks en ik wou ook niet te veel risico nemen. later liep ik nog wel in op Niels maar hij was te ver weg.

Kortom ik heb erg genoten van jullie en van het rijden. het is een erg leuke club. :thumbs:

Terug naar “Racen - Algemeen”