Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

wo mei 21, 2014 16:19

Haha ben bekend met Mr Remco :lol:

Als ik zo naar de ophanging kijk, lijkt me ook dat draad &moeren het makkelijkste gaat zijn? Dus als dat besteld kan worden zeer graag!

Het is niet zo dat die bouten een stuk hebben waar geen draad zit? En dat die draad nu zou kunnen gaan snijden in het huis waarin het zit oid??
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

wo mei 21, 2014 16:47

Haha ben bekend met Mr Remco :lol:

Als ik zo naar de ophanging kijk, lijkt me ook dat draad &moeren het makkelijkste gaat zijn? Dus als dat besteld kan worden zeer graag!

Het is niet zo dat die bouten een stuk hebben waar geen draad zit? En dat die draad nu zou kunnen gaan snijden in het huis waarin het zit oid??
Klopt, maar bouten lopen door dik blok alu. Kan geen kwaad.
Overigens, bouten of draad flink dik in het ver zetten om vastrotten in alu te voorkomen.
Nog niet eerder bij de hand gehad maar van de week wel voor het eerst. Hele balk opengesloopt om blok alu met restant bout eruit te halen.
Achteraf had uitboren wellicht toch makkelijker geweest.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

wo mei 21, 2014 19:11

In mijn GTV zit ook nog zo'n stuk bout vastgerot... :(

Pers, brander en kruipolie hebben er geen effect op gehad, gaat ook slijpen worden. uitboren is volgens mij ook niet makkelijk te doen, moet wel heel recht boren dan. :(

Zal er morgen aan proberen te denken om te kijken naar het draadeind. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

wo mei 21, 2014 19:18

Super! Alvast hartelijk dank voor de tips en dergelijke! Top!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

wo mei 21, 2014 20:46

In mijn GTV zit ook nog zo'n stuk bout vastgerot... :(

Pers, brander en kruipolie hebben er geen effect op gehad, gaat ook slijpen worden. uitboren is volgens mij ook niet makkelijk te doen, moet wel heel recht boren dan. :(

Zal er morgen aan proberen te denken om te kijken naar het draadeind. :wink:
Blok alu is wel dusdanig dik dat 2mm scheefboren niet gelijk een ramp is.
Maar inderdaad wel een uitdaging om beetje recht te boren.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

vr mei 23, 2014 20:26

Nouja, hopen dan maar dat ik geluk heb. De auto is redelijk goed geconserveert gebleven.

Zodagochtend wil ik de achterveren gaan plaatsen. Dan eventueel nog met een losse stabi rijden om te kijken what's what.

Remco al kunnen kijken? Als je wilt kunnen we via pb de $ fixen?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

vr mei 23, 2014 21:17

:oops: helemaal niet meer aan gedacht.. Zal mezelf even mailen dat ik maandag even voor je kijk.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

ma mei 26, 2014 16:27

Zondag de achterveren geplaatst en de koni's straffer gezet. Ging allemaal super makkelijk. Waren binnen een uur klaar. De veerschotels waren blijkbaar al eens verplaatst. De auto is best verlaagt en stond om -40mm inxtrax veren.

Afbeelding

De keuze gemaakt de originele veerschotels te gebruiken, dan kon het altijd nog terug gemaakt worden naar origineel. Schotels waren nog super hard. Boven ook.
Dus de stressplaat van RSR gebruikt. Gat opgeboort naar zodat de bout er doorheen kon. De om de veren een oude grote waterslang gedaan zodat het iets demping heeft tussen de body. De veren staan nu op het max van het stelbereik.

Afbeelding

Auto ligt ook best laag achter. Als de neus voor iets omhoog gaat staat is waarschijnlijk achterover en te laag. Zou dan nog wat extra vul-platen kunnen gebruiken. Vind het ook maar vreemd dat alle kracht via de rand van de schroefbus word overgebracht.

Afbeelding

Voor was alles gangbaar. Nu alleen nog de draadbussen&moeren regelen, en 2x een versnellingsbak krik (omg waalwijk iemand??) en dan zitten de torsieveren er ook relatief vlug onder. Hebben al op youtube gekeken hoe het gaat, dus heb er zin in :) Achter volgt de auto de weg veeeel beter. Rijd ook nog steeds comfortabel. Hellen is nu al minder. Nu merk je goed hoe zweverig de neus is! Niet te hard en denk dadelijk dat dit voor een zware gtv6 (1250-1300kg) een hele goede set is.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

ma mei 26, 2014 18:51

Hoi,

Ik vond die draadbus op de achterveerschotel achter ook niks destijds.
Heb er vulplaatjes van 5 of 6 mm staal tussen gedaan om de krachten wat netter te verdelen over de originele veerschotel. Was ik ondertussen alweer vergeten.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

zo jun 01, 2014 23:43

Afgelopen zaterdag setje 27mm torsi's gemonteerd op een V6.
Ik was even vergeten dat carter van een V6 veel breder is dan van 4cil.
Dus je kan draadeind niet mooi helemaal niet binnen duwen zoals bij een 4 cil.
Dus breekijzertje nodig om veer met A arm beetje om te trekken.
Draadeinden van 14cm overal is echt lang zat. Langer komt waarschijnlijk niet uit met de uitlaat (hangt er nog niet onder bij mij)
Ik heb aan de uiteinden van de draadeinden 4 kantjes gevijld. Is wel makkelijk om draadeind naar binnen of naar buiten te "schroeven" als boel wat hakerig beweegt.
Vergeet niet boel dik in het vet te zetten. Zonde als het vast rot.
Ik moet ook 1 torsie veer 2mm inkorten. Paste niet. Te lang. Heb ik al eens eerder meegemaakt maar toen was het een auto die wel eens voorschade had gehad. Moet deze koets lijkt schadevrij.
Zorg ervoor dat je splines aan alle kanten brandschoon en beetje gevet of geolied zijn. Dat is makkelijk met afstellen van de rijhoogte als de boel weer uit elkaar moet.
Let even op dat je stand van de A arm onbelast en belast op meet. Dat weet je hoeveel die verdraaid onder invloed van wagengewicht. Is makkelijker met nastellen rijhoogte.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

ma jun 02, 2014 11:28

Thanks voor de tips!

Heb nog geen draadeindes of moeren. Wilde eigenlijk proberen deze week die dingen te bestellen, en dan zsm te monteren zodat ik wellicht 8juni op Assen mee kon gassen. Maar ziet er naar uit dat dit niet gaat lukken. Dan maar 29Juni.

Wil het wel zsm afhebben. Afgelopen weekend op de 12u van Zandvoort 1e geworden in de klasse met de 996. Was slechts mee als engineer, maar wat een chaotische race was dat zeg.. :shock:
Maar je krijgt wel weer mee zin zelf ook te rijden.

Dus gezocht:
Draadeindes (zal eens bij Fabory langs gaan vanmiddag)
En transmissie-krik die ik kan lenen/huren. (wil het gaan maken in waalwijk)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

ma jun 02, 2014 12:52

Als het bij Fabory niet lukt en bij Remco niet geef je maar een brul.
Moet je wel even geduld hebben want moet eerst weer even paar weken naar buitenland voor m'n werk.
Denk dat je straks een erg strak sturende gtv hebt. Zeker als je koni's ook nog op smaak gebracht zijn.
Remupgrade erop aan de voorkant en je kan straks de hele baan oprollen tijdens SSAR als je zelf ook nog een beetje strak stuurt. :wink:
Die OZ's missstaan zeker niet. Tikkeltje te moderne uitstraling wellicht maar kan prima.
Als je straks ook fatsoenlijke veren en dempers hebt hoef je ook niet zo veel zorgen te maken over te lage rijhoogte. Niet meer dat geneuzel van doorslaan bij elke richel of bult.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

wo jun 04, 2014 12:33

Via pbs al wat besproken, maar zal het hier eens uittypen.

Via Fabory in de winkel bestellen klasse 10.9 is ongeveer 15€. Klasse 12.9 ongeveer 45€.
Voor 10stuks moeren klasse 10.9, klasse 12.9, 13€.

Volgens Remco zou 10.9 voldoende moeten zijn. We zouden inderdaad meer kunnen kopen mocht dat handig zijn. Ongeveer 28cm nodig per kant (14cm per draadeind).
Dus dat komt wel goed ^^

Mensen hier nog ideeen hoe ik aan een transmissie-krik kan komen? Behalve kopen @280€?? :D
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

ma jul 21, 2014 19:55

Job's done!
En heb blijkbaar veel geluk gehad. Vrijdag 20u begonnen, en om 23:30 klaar. Originele bouten allemaal gebruikt, niks hoeven boren, alles kwam *floep!* los.
Zelfs het zaakje een paar keer versteld, om te kijken hoe we nu de juiste afstelling krijgen, maar dat blijft onduidelijk....
Het was een tractor, of dit. Uiteindelijk gekozen voor het laatste en het laagste :mrgreen: De auto is een stuk lager geworden ~2-3cm.

Afbeelding

Met als gevolg, dat ik de regel "de onderste draagarmen niet lager dan horizontaal" niet heb kunnen toepassen.
Afbeelding
De verhouding tussen de krikpunten is nu wel perfect. 15.5cm voor tegen 18.3cm achter.

Heb de bumpstops weggehaalt om zo bewegingsvrijheid te krijgen, maar ik ga er vanuit dat er een mooie oplossing is om die draagarmen recht te krijgen??
Fusee aanpassen dat die onder gemonteerd kan worden??

Wat ik niet snap, is waarom (bij auto's met een los balkje) sommige heel de voorkant losschroeven. Voor de torsies laten zitten, achter de balk loshalen, met een transmissie krik vervolgens het zooitje verdraaien en weer monteren is een klusje van 20min.

Auto rijd nog met koni's waarbij de rebound zwaarder gezet is. (advies van suspension man die ik ken). De combinatie 30mm & 60kg rsr veren vind ik voor de gtv6 absoluut niet te hard!
De 24mm stabilisator hoeft door de zwaardere veren ook niet groter, al zal dat wel in een nog strakkere auto resulteren. Het verschil is echt gigantisch! De zweverige neus is compleet weg. Aanremmen duikt de auto stukken minder. Bocht op de snelweg, waarbij ik het voorheen met 120 wel welletjes vond, is nu 160 geen probleem. Auto voelt direct en strak.

Voor alle mensen die tips & hulp gegeven hebben, super bedankt!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

ma jul 21, 2014 22:15

Als je de torsieveren voor en achter los haalt kan je agv oneven aantal splines voor en achter de auto op de mm op hoogte zetten. Kwestie van tellen. Achter 10 tandjes linksom, voor 10 tandjes rechtsom terugdraaien geeft (even uit m'n duim gezogen) bv 4mm hoogte verschil agv oneven aantal tandjes voor en achter.
Daarom halen mensen de voor EN achterkant los. :lol:

Maar blij dat het bevalt!
En weinig bodemspeling is met goeie veren en dempers lang niet z'on issue als met de slappe hap die er standaard onder zit. De neus slaat nu niet meer door.
Aanslag rubbers helemaal weg is denk niet z'on goed plan. Beter inkorten oid. In ieder geval even kijken dat bij ver doorveren je schokdempers niet aan gruzelementen gaan!

Gr
DJ

Terug naar “Racen - Algemeen”