Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

za jun 08, 2013 10:36

Andre, ik denk niet dat je een 2 liter achteras moet willen. Mogelijk op zoek naar wat blokaanpassingen waardoor je wat hoger kunt in toeren waardoor je net na de bocht i.p.v. in de bocht moet schakelen? Kan me uit mijn tijd niet herinneren dat mijn 1600 as te kort was, behalve op Spa op lange rechte stukken. Leg je oor eens te luister bij de mannen met veel technisch inzicht, ik denk o.a. aan Pascal Giacomini, Rik Zuurbier, Alberic Gilissen en Dominic hier van het forum. Ik denk dat deze mannen alles al wel eens geprobeerd hebben.
Groeten,

Dennis

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

za jan 04, 2014 12:34

Of laat Gerben Goet eens een keer naar een Giulia kijken, die heeft een goede visie en verstand van onderstellen en hoe een snelle auto te bouwen.

Ik zou adviseren het te zoeken in:

1. een 105 achteras met instelbare camber en toespoor icm met een heel goed sper - hier valt heel veel te winnen (tractie controle?)
2. een voorwielophanging met een veel hogere 'installation stiffness', waardoor je later en veel dieper een bocht kan inremmen en de timing van de auto VEEL sneller en nauwkeuriger wordt (hoor je altijd weinig over tov bijv de kooi, maar dit is DE BASIS voor een snelle auto in mijn optiek!)
3. auto lager maken - dus diepe bak voor stoel en ver naar achter en richting midden van auto.
4. een torque tube van de middentunnel maken (waarom zie je dit nooit terug?)
5. de auto iets breder maken
6. massa centralisatie, dus ALLES wat gewicht heeft moet naast de rijder zitten in het midden van de auto, alle gewicht aan de voorkant, achterkant en dak (carbon) super licht maken. Motto, pak een bezem en hou eerst de steel vast en daarna de borstel en zwaai hem rond. Liever een iets zwaardere auto die het gewicht op de juiste plaats heeft dan een hele lichte auto.
7. de meest lichte wielen en banden die je te pakken kan krijgen - hier zou ik het meeste geld aan uitgeven.
8. goede dempers die je gescheiden op hoge en lage frequentie kan instellen (chatter) en snelheid/amplitude (curb)
9. een hele lichte koppelingsplaat icm goede kwaliteit sychro's.
10. Vind een exemplaar van Racecar Engineering & Mechanics van Paul van Valkenburg - heel oud boek, maar perfecte lectuur voor het doorgronden van roll centers etc. Daarna een abonnement op RaceCar Engineering om de setup van een moderne tourwagen te doorgronden. (met alle expertise van wat allemaal al een keer geprobeerd is kom je niet veel verder! probeer juist verder te denken dan waar het bij de 'oude garde' is opgehouden)

En dan heel veel test kms maken om het allemaal voor elkaar krijgen met al deze 'nieuwe' features.

Uiteraard, weer typisch iets van iemand die vooral naast het circuit staat in plaats er op rijdt, maar vind het altijd een interessant topic.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

za jan 04, 2014 13:28

Dat gaat een "paar uurtjes" duren.. En een mooie manier om een klein fortuin aan de autosport over te houden ! (namelijk met een gróót fortuin beginnen..)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

za jan 04, 2014 13:42

WIj racers hebben een onbeperkt budget toch Emile?

Of denken de mensen dat alleen maar?

:lol:

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

za jan 04, 2014 15:00

Faalsecretaris Weekers en zijn roofridders zijn er in ieder geval vast van overtuigd. En Franske weet nog niet eens dat ik wel eens in brandwerend-met-helm in een Supertje rondhobbel..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

zo jan 05, 2014 05:31

Ik weet nog wel deze....
We komen op zandvoort met een niet nader genoemde Squadra.
Met een Colotti bak erin, met rechte vertanding, extreem lange 1, en heel kort opeenvolgende 2,3,4 en 5.
Idem colotti sper.
Nou, als je daar dan mee door de paddock rijdt, dan giert dat enorm, maakt heelveel herrie. Dus stilletjes, kalm aan en niet teveel woorden aan vuil.
Maar er waren toch mensen die dat gegier hoorden. Die zeiden dan , hee, pas op he, dat gaat niet goed, volgens mij gaat je bak stuk, daar zit iets niet goed. Ik antwoordde , ja, komt goed, moeten we nog vervangen, doen we later...... dank dat je het ff meldt... maar we weten....

Nou, daar HAD je me dan een wereldstart mee, en met name achterin kon je extreem goed uit de voeten met de opeenvolgende verhoudingen. Dat ding won dat jaar bijna alles. Met twee vingers in de neus.

Bij Dennis was volgens mij de grap, en ik BLIJF erbij, dat iedereen op 200/580/15 slicks reed, en Dennis op 190 banden. Ik beweer nog steeds , TE breed is niet goed op een 105, qua met name wieldruk. Tel daarbij op minder wrijving, rolweerstand, en dat maakte volgens mij net dat laatste kleine stukje uit.
Twee jaar terug met een 1600 met Dunlop racing banden, dus klassieke, en ook dunlop remmetjes 2.08 gereden met brakke schokdempers.
Daar was, en IS de clou: uitlijnen, uitwegen, bandenspanning en temperatuur. Doorlopend!!! Dus ook gewoon uitlijnen tussen sessies in.
ALLES moet goed in orde zijn. Heel goed bandenbeheer voor je sessies. Vrije training op nieuwe banden, inscrubben. Kwali op goed spul, voor en achter goed in de gaten houden, mn LV, strak bandenplan. Ook weten hoe je banden zich houden, en zo bepalen bij een korte of lange race of je start op gebruikt of nieuw. Wanneer pieken je banden? Dus weten wat je hebt, en dan weten wanneer je in de kwali een snelle ronde kan doen. Idem voor in de race.
Tevens zeker eens per seizoen je schokdempers op de bank. Schokdempers zijn echt de clou.
Verder, wat Dominique zegt , je kunt heel hard gaan met best wel een simpele setup, zo gek hoeft het allemaal niet. Als de spullen DIE je hebt maar 100% zijn.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

zo jan 05, 2014 20:44

De vraag is echter ...hoe kom je onder de 2.00min???

Been there done that...levert geen tijd onder de 2.00min op. Dus wat is het volgende stadium aan development wat nodig is om een conceptueel snellere auto te maken...

Jeroen75 bied hier op het forum overigens een hele jaargang van het magazine Professional Motorsport aan...GRATIS!

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

zo jan 05, 2014 21:25

Onderstel en banden zijn idd erg belangrijk,
En wat Rik ook aangeeft , alles moet fris zijn en 100 procent,dan hoef je daar niet aan te denken tijdens het rijden en kan je de volle concentratie geven aan je rijtechniek.
En als alles dan klopt moet je rijden alsof je hem gejat hebt!! :lol:

En dan ga je vanzelf hard!
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

zo jan 05, 2014 21:57

Nu begrijp ik waarom je zo HARD gaat !!!!!

Gr Jan

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

ma jan 06, 2014 06:05

Och Hans, die 2.00 van Dennis was in 2003 of zo. Ik ben 10 jaar verder, de techniek is 10 jaar verder.
Dennis' auto toen had maar 170 pk.

Doe mij maar budget, dan beweer ik glashard iets te kunnen bouwen dat substantieel onder de 2.00 rijdt. Mits ik natuurlijk een rijder van het type Dennis ervoor heb.

Lijkt me vreselijk gaaf om te doen weer, maar niemand spendeert nog de bedragen die we rond 2003 uitgaven.

O, en ik lees Race Car Engineering. Wel veel aerodynamica enzo, maar valt genoeg op te pikken.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

di jan 07, 2014 00:56

Berlinista, ergens staat al een basiskoetsje om mee te beginnen 8)

Kon het maar weer zoals toen :wink:

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

di jan 07, 2014 18:05

Zou ik alleen mar doen als jij gaat rijden vriend.....
Dus tsja...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia Supe

di jan 07, 2014 20:34

De WIL is er zeker... het gemis ook :cry: :wink:
Binnenkort ff bijpraten?

On topic maar weer: wie o wie duikt er onder de magische grens met een 105je dit jaar? Walter? Emile? Pascal? Hans? 8)

Gebruikersavatar
GTA Fre@k
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: wo feb 06, 2013 09:11
Locatie: Houten

Re: RE: "Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia

wo jan 08, 2014 00:10

Binnenkort ff bijpraten?
Goed idee :wink:
105.02

Open: www.gtaparts.nl

Gebruikersavatar
christiaan
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 01:08
Locatie: nabij Den-Haag

"Ronderecord" op Zandvoort met een Giulia

wo jan 08, 2014 17:11

De eerste de beste die met een normale bak , een Nord van 170 pk , redelijk standaard niet te duur onderstel , een leeg gewicht van 950 kg minimaal , geen illegale benzine en max 95 octaan en niet meer dan 7000 toeren draait en dan onder de 2 minuuut komt ..die krijgt van mij een bos bloemen.
De rest is allemaal kroegpraat of schurend aan reglementen ;) doei !

oh jah..David heeft niet consequent onder de 2.04 gereden en Fonger kwam in de buurt maar nooit veel verder dan dat en die auto was discutabel.
Nogmaals lees het bovenstaande , hou je eraan en doe je best.
je moet gewoon nog meer gas geven.

Terug naar “Racen - Algemeen”