Gebruikersavatar
Aviator
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 01, 2011 05:27
Locatie: Nijkerk
Contacteer: Website

Advies gezocht 156 TS Selespeed

vr nov 23, 2012 21:13

Goedenavond allemaal,

Ik probeer al een klein jaar mijn 156 te verkopen, ondanks de compleet bekende onderhoudshistorie, en een motorrevisie, bakrevisie etc durven mensen het toch niet aan hem te kopen.. gok dat dit door de km stand komt van 232K. Hierop zei een vriend van me..''waarom ga je geen trackday auto in elkaar zetten?''

Tja... Ik ben er al erg lang niet meer mee bezig geweest en dan denk je opeens terug aan je oude ambities en dromen :). Heb al eens een racer afgebouwd en helaas door omstandigheden toen niet doorgezet tot het echte werk.
De 156 staat natuurlijk niet bekend om zijn betrouwbaarheid, en na ongeveer 70K Selespeed gereden te hebben weet ik ook dat ik voor circuitgebruik liever manueel schakel, vooral ivm de betrouwbaarheid. (Zijn er Selespeed racers onder ons? Of mensen die hun ervaring willen delen?)

Ik heb nu dus een 2.0 TS met squadra chip staan, ik denk zelf dat dit qua gewichtsverhouding het mooiste is om mee te beginnen, wie rijd er met een V6 toevallig en kan zijn ervaringen delen?
Eventueel zou ik overwegen om een blok erbij te kopen om deze rustig te reviseren en aan te passen dit word dan een V6 of ik ga voor een TS/Compressor combinatie, in de tussentijd rijd ik dan lekker door met het huidige blok.

Laten we duidelijk zijn over mijn ambities, momenteel ben ik slechts iemand die een auto over heeft en deze rustig aan wil gaan omtoveren tot trackday auto. Maar de vooruitdenker in mij wil direct de zaken zo aanpakken dat hij ook voldoet aan de eisen om eventueel in te stappen in een klasse.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

vr nov 23, 2012 21:51

Hoi,

Racen met een Selespeed is mijns inziens een no go! Moest ten tijde van mijn deelname aan de European Alfa Challenge in Magny Course gasten van Alfa 'taxi' rijden op het circuit. In het 2e rondje al meldingen op de boordcomputer i.v.m. oververhitting. Commentaar Alfa Frankrijk waarvan ik deze splinternieuwe 156 GTA SW ter beschikking kreeg in de pitsstraat. Zo lang ie het doet, doet ie het. Als de gasten, mensen van een Frans televisiestation, het maar naar hun zin hebben! Dus gaaaaan en niet meer binnenkomen voor ie kapot is of voor einde sessie :lol:

Dus, niet geschikt voor racerij en ook te traag i.m.o.

Dennis

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

vr nov 23, 2012 22:09

manuele bak inbouwen (bij voorkeur van 1.6 owv verhoudingen) en op z'n minst een Q2 of beter nog Quaife sper ineens voorzien . Bacci met quickshift is de top met Bacci sper, maar dat vind je niet 2ehands voor een prikje .
Selespeed is geen circuit tool en de 2.0 bak is veel te lang sowiso .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Aviator
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 01, 2011 05:27
Locatie: Nijkerk
Contacteer: Website

Re: RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

vr nov 23, 2012 23:56

Hoi,

Racen met een Selespeed is mijns inziens een no go! Moest ten tijde van mijn deelname aan de European Alfa Challenge in Magny Course gasten van Alfa 'taxi' rijden op het circuit. In het 2e rondje al meldingen op de boordcomputer i.v.m. oververhitting. Commentaar Alfa Frankrijk waarvan ik deze splinternieuwe 156 GTA SW ter beschikking kreeg in de pitsstraat. Zo lang ie het doet, doet ie het. Als de gasten, mensen van een Frans televisiestation, het maar naar hun zin hebben! Dus gaaaaan en niet meer binnenkomen voor ie kapot is of voor einde sessie :lol:

Dus, niet geschikt voor racerij en ook te traag i.m.o.

Dennis
Over dat niet geschikte.. Ik zit zowieso in mijn maag met de keuze voor een Alfa 156.. De 2.0 is met zijn chip en de gewichtsbesparing dalijk best een vlot karretje, maar tussen zo'n veld? Ik wilde er eigenlijk een 3.0 of 3.2 in lepelen maar had begrepen dat hij dan te zwaar in de neus word. Dit weet ik overigens niet uit de eerste hand dus ik hoop dat het wel meevalt. Het is overigens ook stukken goedkoper om er een grotere motor in te lepelen dan om de 2,0 te gaan kietelen. Hoe zit dat dan met een GTA die dingen hoeken toch geweldig de bocht om? Wel een leuke trip gehad dan denk ik, uiteindelijk enkel overhit geraakt en dat was het?
manuele bak inbouwen (bij voorkeur van 1.6 owv verhoudingen) en op z'n minst een Q2 of beter nog Quaife sper ineens voorzien . Bacci met quickshift is de top met Bacci sper, maar dat vind je niet 2ehands voor een prikje .
Selespeed is geen circuit tool en de 2.0 bak is veel te lang sowiso .
Dat is idd duur spul, moet eens even gaan kijken wat ik allemaal moet doen om van selespeed de boel om te bouwen naar manueel, en ga me ook eens verdiepen in die Drenth bakken. Ziet er érg leuk uit :)

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

za nov 24, 2012 11:02

Een 147 Cup auto is niet te vergelijken met de vroegere 156 Cup auto's. Een 147 is naar mijn mening een veel beter doorontwikkelde auto en daardoor ook veel sneller dan een 156. Ik denk dat de reden voor een 2.0 in de 147 GTA Cup auto met name te maken heeft met het gewicht in de neus. Maar er is hier iemand met heel veel kennis van een 3.2 in een race 156. Iemand die nog heel goed kan sturen ook! Ron, kom er maar in :lol:

Dennis

Nb. de 156 GTA op Magny Cours heeft het 12 ronden volgehouden, toen waren de straatbanden aan de voorzijde op en de remblokken vergaan, bak heeft het volgehouden. Ik vraag me dan wel af of zo'n auto uiteindelijk via een dealer als demo auto van de importeur wordt verkocht... :wink:

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

za nov 24, 2012 11:44

2.0 bak is niet aan een V6 te koppelen ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

za nov 24, 2012 13:22

Hoi Dennis, nog geen raceplannen voor volgend jaar?

In theorie is zo'n V6 te zwaar voorin maar in de praktijk heb ik er helemaal geen last van.
Een goede stabi en een goede platensper zijn wel primordiaal!

Wanneer je zo'n 156 3.2 goed weet aan te voelen kan je er hard mee gaan.

Het grootste probleem dat ik heb is het hoge totaalgewicht. Mijn hoofddoel deze winter is dan ook om er 100 kg af te knijpen (nog liever 200 kg...)
Vandaag ga ik nog even shoppen bij Bugalfa die nog wat lichtgewicht spulletjes voor me heeft :wink:

Ciao, Ron.

Gebruikersavatar
Aviator
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 01, 2011 05:27
Locatie: Nijkerk
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

za nov 24, 2012 14:02

Bedankt voor de info Ron, mooi om te zien dat je aankomend jaar ook doorgaat!
Shopse :) Heb je nog evenementen op de agenda staan waar je heengaat deze winter?

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

ma nov 26, 2012 10:32

Even wat tijd genomen voor goede adviezen :

Blijft gerust bij die 2.0 maar wel icm met 'n handbak (Ik heb er nog 1 onder een donor-auto die je zo mag komen demonteren voor niks, wel lange 2.0 bak) http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... 2=36&mar=3 voor € 547 heb je een goeie korte eindoverbrenging voor die bak . Een sper heb je ook bij Bacci maar topmateriaal kost veel centen, weliswaar kunnen Ronny Sanen & ik wel zo'n 5% korting bedingen bij Bacci (en meer als je samen kan gooien voor over € 10.000 maar wij hebben onze grote inkopen samen al gedaan... dus niks meer nodig :wink: ) .
Goed alternatief voor 'n prikje is een Q2 sper : Ik meen dat Hilbert Flokstra H & S dit kant en klaar aanbiedt .
Remmen is een volgend item : beste alternatief is 'n brembo 4-pots van Gta of zo met 305x28mm schijven die vind je wel 2e-hands (Schijven heb ik nog evt. met Ergal Bell verkoop ik echter niet, enkel uit 1 stuk) . Wel minimum 16" voorzien (ik ga binnenkort een lot 16" aanbieden brembo geschikt omdat ik op 17" overstap (om alle wagens op't zelfde te hebben)
Ophanging komt daarna : AST heeft onze auto als labowagen gebruikt en vraag maar aan Ronny ; beter vind je niet en de prijs is correct http://www.ast-suspension.com/sportline ... fa%20Romeo Je mag bij Dennis en Piet Kreeft de namen Jan Wouters en Peter Bens(ik) laten vallen .
Uiteraard komt het strippen van de auto er bij kijken en glazen zijruiten vervang je best door plexi varianten ; achteraan en vooraan laat je best zitten, achterruit verwarming komt nog van pas :wink:
Veiligheidszaken zoals blusser, gordels, kuipstoel, hoofdstroomschakelaar( nieuw), etc. vind je gebruikt met vervallen homologatie voor 'n prikje (ik verwacht een lijstje van Verschuur met ouder spul en heb nog e.e.a. dat beschikbaar komt) .

Kooi is geen must in 1e stadium maar zorgt ook voor nodige stijfheid : http://www.motorquality.it/easysite15/i ... 012-05.pdf voor € 550 heb je een Sabelt Multipoint weliswaar kost transport uit Italie veel centen, maar daarvoor kan ik wel korting bedingen .

Motor zou ik ongemoeid laten : eerst alles berekend op meer, later kan dit nog altijd .

Kom gerust ook eens stelen met je ogen bij mij (2 156 racers) en bij Ronny zal je ook wel welkom zijn .

Andere mogelijkheid : koop een Challenge racer (evt. met minder frisse motor) en gebruik je eigen Selespeed als magazijn . Voor onder € 10.000 is er wel wat aanbod, Drenth bak is 'n plus, maar vervangend binnenwerk is moeilijk vindbaar en de bak is uitgefreesd dus niet bruikbaar meer voor ander binnenwerk origineel of Bacci bvb. .

Hopelijk heb je hier wat aan, evt. kan ik je foto's opbouw en 156 racers doorsturen stuur dan een mailtje naar PB @(pestaartje) Buga-Auto . be
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

ma nov 26, 2012 12:19

Als ik me niet vergis heeft Tim de Leeuw (GTim) nog een onverprutste pearl 156 staan voor onder de 10K.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

ma nov 26, 2012 14:05

idd. : deze ; http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... php?id=235
Ik denk dat Tim nog wel over de prijs van € 9.500 wil onderhandelen
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

ma nov 26, 2012 15:50

Die bedoel ik inderdaad Peter.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Aviator
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 01, 2011 05:27
Locatie: Nijkerk
Contacteer: Website

Re: RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

wo nov 28, 2012 12:23

Even wat tijd genomen voor goede adviezen :

Blijft gerust bij die 2.0 maar wel icm met 'n handbak (Ik heb er nog 1 onder een donor-auto die je zo mag komen demonteren voor niks, wel lange 2.0 bak) http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... 2=36&mar=3 voor € 547 heb je een goeie korte eindoverbrenging voor die bak . Een sper heb je ook bij Bacci maar topmateriaal kost veel centen, weliswaar kunnen Ronny Sanen & ik wel zo'n 5% korting bedingen bij Bacci (en meer als je samen kan gooien voor over € 10.000 maar wij hebben onze grote inkopen samen al gedaan... dus niks meer nodig :wink: ) .
Goed alternatief voor 'n prikje is een Q2 sper : Ik meen dat Hilbert Flokstra H & S dit kant en klaar aanbiedt .
Remmen is een volgend item : beste alternatief is 'n brembo 4-pots van Gta of zo met 305x28mm schijven die vind je wel 2e-hands (Schijven heb ik nog evt. met Ergal Bell verkoop ik echter niet, enkel uit 1 stuk) . Wel minimum 16" voorzien (ik ga binnenkort een lot 16" aanbieden brembo geschikt omdat ik op 17" overstap (om alle wagens op't zelfde te hebben)
Ophanging komt daarna : AST heeft onze auto als labowagen gebruikt en vraag maar aan Ronny ; beter vind je niet en de prijs is correct http://www.ast-suspension.com/sportline ... fa%20Romeo Je mag bij Dennis en Piet Kreeft de namen Jan Wouters en Peter Bens(ik) laten vallen .
Uiteraard komt het strippen van de auto er bij kijken en glazen zijruiten vervang je best door plexi varianten ; achteraan en vooraan laat je best zitten, achterruit verwarming komt nog van pas :wink:
Veiligheidszaken zoals blusser, gordels, kuipstoel, hoofdstroomschakelaar( nieuw), etc. vind je gebruikt met vervallen homologatie voor 'n prikje (ik verwacht een lijstje van Verschuur met ouder spul en heb nog e.e.a. dat beschikbaar komt) .

Kooi is geen must in 1e stadium maar zorgt ook voor nodige stijfheid : http://www.motorquality.it/easysite15/i ... 012-05.pdf voor € 550 heb je een Sabelt Multipoint weliswaar kost transport uit Italie veel centen, maar daarvoor kan ik wel korting bedingen .

Motor zou ik ongemoeid laten : eerst alles berekend op meer, later kan dit nog altijd .

Kom gerust ook eens stelen met je ogen bij mij (2 156 racers) en bij Ronny zal je ook wel welkom zijn .

Andere mogelijkheid : koop een Challenge racer (evt. met minder frisse motor) en gebruik je eigen Selespeed als magazijn . Voor onder € 10.000 is er wel wat aanbod, Drenth bak is 'n plus, maar vervangend binnenwerk is moeilijk vindbaar en de bak is uitgefreesd dus niet bruikbaar meer voor ander binnenwerk origineel of Bacci bvb. .

Hopelijk heb je hier wat aan, evt. kan ik je foto's opbouw en 156 racers doorsturen stuur dan een mailtje naar PB @(pestaartje) Buga-Auto . be
Wauw wat een informatie, bedankt voor de tijd!! Daar heb ik wat meer aan mocht ik willen deel gaan nemen aan de Alfa Challenge, dat scheelt een bult, Helaas niet het budget om een kant en klare racer te kopen voor rond de 10K. Ga het gewoon projectmatig aanpakken, daarbij doe ik het niet alleen voor het rijden, ik ben 8 jaar monteur geweest en nu ik voornamelijk met mijn hoofd mag werken word ik gek dat ik niets meer heb om mee te prutsen.. Dus voornamelijk het bouwen is voor mij een groot plezier om te doen.
Stalling ben ik nu naar aan het kijken, en misschien heb ik het geluk dat hij kan blijven staan waar hij nu staat, daar heb ik sleutelmogelijkheid een put en tools :)

(kleine update..tot hier had ik het gister getypt toen de laptop uitviel.. inmiddels gisteravond bij de auto geweest en een update over de bak)

Zoals gezegd dus gister even bij de auto geweest en veel overleg gepleegd over de selespeed, het grootste probleem is eigenlijk dat het ombouwen naar handbak een enorme sloot aan extra werk is, kabelboomtechnisch alleen al, alles loopt nu via de selespeed, er moet dus een hoop aangepast worden, over het fysieke deel nog niet eens gesproken. Dit betekend veel extra werk.. Erg jammer aangezien het Selespeed systeem me erg top leek voor trackgebruik. Maar helaas... Gister ook begrepen dat voornamelijk het terugschakelen bij hoge toerentallen een probleem is, de bak kan niet met deze krachten overweg.. Zelf had ik er al een leuk project van willen maken, eindoverbrenging of complete binnenwerk van een 1.6 bak, Q2 diff, extra oliekoelers om de olietempratuur op pijl te houden, druk in het systeem verhogen om schakeltijd in te korten (indien mogelijk) of eventueel een fase2 bak monteren omdat die van zichzelf al sneller opschakelt.. Maarja gezien de hoeveeleid tijd die ik weggooi als het toch niet wil lukken...Het is even lastig nu...

Daarbij had ik zelf de keuze voor een V6 gemaakt, daar ben ik vanaf geweken omdat ik denk/dacht dat ik dan tussen de GTA's terechtkom en me afvraag of ik dan nog wel zo lekker kan meekomen.
Maargoed, ik heb nu 2 opties. Er staat een H&S blok dat in de basis gewoon erg goed is dit betekend voor mij dat ik na aanpassing zou kunnen meerijden in een leuke cup, Maar dit betekend ook dat ik eigenlijk afwijk van wat ik graag wil, een V6 trackday project.
De andere optie is dan ook om er een V6 in te hangen, als dan toch de auto helemaal gestript en opgebouwd moet worden... Er staat een leuke 3.0V6 te koop (complete 156) . Motorisch is hij goed en dit betekend dat ik direct een donorauto heb waar ik veel spul van kan gebruiken, (kabelboom, motormanagement, conversie plaatwerk voor de manuele bak etc).

Ook bedankt voor je tips omtrent de bak en overige benodigdheden, ik zal me daar eens goed in gaan verdiepen. Ik weet je te vinden en houd jullie op te hoogte, zal zo even een paar foto's toevoegen van de auto zoals hij er gister bijstond.

Gebruikersavatar
Aviator
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 01, 2011 05:27
Locatie: Nijkerk
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

wo nov 28, 2012 12:39

En kom er zojuist achter dat het voor de Squadra Italia niet uitmaakt met welke motor je rijd! Toppie..

Hier alvast 2 foto´s van de basis auto, heeft een half jaar buiten gestaan dus schoon is anders..
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Advies gezocht 156 TS Selespeed

wo nov 28, 2012 13:33

Ik weet niet of Belgie ver af is, maar ik heb hier nog een goed jaar ruimte(VrachtwagenCarrosserie die leeg staat) over in Westerlo waar ook de 2 156's en de Abarth gestald worden alsook 2 donor 156's : 1 2.0 zonder motor . 1 Complete 2.5V6 die al gestript is (evt. te koop ...) .

Van Baarle Hertog is't 45minuten, Eindhoven ook zoiets, Breda 1u, "M'strich" ook 1u :wink:

Space is free, werken is mogelijk tijdens kantooruren of op zaterdag & zondag als ik zelf aanwezig ben en toezicht kan houden(om te voorkomen dat er onrechtmatig toegang verschaft wordt) .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Terug naar “Racen - Algemeen”