Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Emigratie...

di dec 08, 2009 12:23

Ik maak mij zorgen... Zorgen om het aantal zeer goed opgezette raceauto`s die ondanks scherpe rpijzen in NL blijkbaar onverkoopbaar zijn en (veelal ook nog eens naar scandinavie) emigreren.

Ik kan een behoorlijke lijst (half startveld ) opnoemen

Ex Raymond Bakkeren Trofeo Giulia naar Denemarken
Ex Peter Plevier gele bertone idem
Ex Gert Kersten rode brievenbusje idem
Ex Ary Hans de Zanger/Christiaan Verhoog donkerblauwe Bert, bestemming mij niet bekend
Ex Koen vd Velde SB idem ( of was het noorwegen..)
Ex Arthur Tjon blauwe brievenbusje naar UK
Ex Jan Slinger SB naar frankrijk
Ex Marco van Doorn SB naar Belgie
nu dus de Ex louk/Pascal SB naar ?

Waarom kunnen deze auto`s niet in NL blijven?? waarom heeft het buitenland blijkbaar wel het geld ervoor over wat ze waard zijn, en de gemiddelde nederlandse Alfa en raceliefhebber niet??
Waarom zijn er heel veel (tenminste, dat lijkt zo) raceauto`s in opbouw wat per saldo veel meer kost, en zijn deze mooi opgezette racertjes in NL onverkoopbaar gebleken?? Echt waar, deze auto zijn veelal voor spotprijzen weggeaan, soms voor minder of veel minder dan de helft wat opbouw en ontwikkeling van een nieuwe zou/zal gaan kosten...

Wie kan mij dat uitleggen, en liever nog mij geruststellen dat deze uittocht een keer ophoudt??
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 12:39

Kwestie van poen denk ik.
Geld is hier in Nederland een vies woord, uitgeven doe je niet zichtbaar en zeker niet aan een hobby alfa.
Stel je voor wat de buurman daar wel niet van zou denken.
Komt nog bij dat de Nederlander natuurlijk voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten vandaar dat de auto's zo makkelijk naar het buitenland verdwijnen
die weten wat het echt kost en slaan dus hun slag.

Daarbij vinden veel mensen het leuk om een auto zelf op te bouwen (grootste fun-deel van de hobby)

En anders is het toch veel te druk op het circuit stel je voor dat al deze auto's zouden rondrijden in de SI 8)

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 12:44

Walter,

ik weet het ook niet op e.o.a. manier zijn wij nederlanders denk ik van mening (die deel ik overigens niet) Dat als je het zelf maakt je beter af bent ofzo ?? Je kunt voor het geld dat je een goede gebruikte racewagen kunt kopen nooit zo'n wagen bouwen. Er staan regelmatig wagens te koop voor prijzen die richting de kosten van bijvoorbeeld de bouw van de motor alleen al gaan. Kijk naar bijvoorbeeld de 75 die Tim de Leeuw had staan of die van Michel van de Grinten. Maar ook welke willekeurige squadra die onlangs verkocht is je maakt het er niet voor. het is natuurlijk zaak zo'n fris mogelijke te kopen maar dan nog voor de opfriskosten kun je normaliter niets bouwen.
Helaas gebeurd het en voor de verkopers is het maar fijn dat we het buitenland nog hebben.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 15:28

Andersom staan er in Engeland en Duitsland ook vaak genoeg leuke Alfa racertjes te koop voor weinig geld.
Dus, ik zeg mooi dat de handel open is, zo is er alleen maar meer vraag en aanbod voor iedereen, dus je auto sneller kwijt als je verkoopt en meer keus als je gaat kopen.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 15:32

Pieter, ik heb ook absoluut niet tegen internationale handel in racers.. Ik vind het alleen jammer dat het echt goede spul de "'verkeerde"" kant op verhuist...zoveel mensen nu die veel meer geld dan nodig aan een racer aan het besteden zijn waar van men nog maar moet afwachten of alles wat uitgedacht is ook werkt , terwijl dit stuk voor stuk goed opgezette auto`s waren, waar aantoonbaar hard mee gereden kan worden.

en mijn lijstje van 9 stuks zijn alleen nog maar de 105-jes die mij bekend zijn...

niet te vergeten de auto van reescees die uiteindelijk vanwege onverkoopbaar in losse delen is verkocht....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 15:38

Tja, men vindt opbouwen en dingen uitproberen nou eenmaal ook leuk.
Niks mis mee wat mij betreft, die genieten ook van het autotechnische deel van het racen.
De meeste coureurs die van instappen-en-racen houden rijden immers geen Alfa ;-)
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 15:49

Pieter, ik heb ook absoluut niet tegen internationale handel in racers.. Ik vind het alleen jammer dat het echt goede spul de "'verkeerde"" kant op verhuist...

niet te vergeten de auto van reescees die uiteindelijk vanwege onverkoopbaar in losse delen is verkocht....
het eerste, je zou dan het totaal aantal race auto's in NL moeten bekijken (er wordt geregeld overgestapt naar BMW of men koopt een nieuwere alfa... Tja, die oude meuk, het houd ook een keer op he (met alle respect, persoonlijk zie ik liever 10 SB's met elkaar races dan een 155STW een rondje op iedereen uitlopen!)


Reescees auto, tja jammer maar ook weer niet gek... de 33SW is nou niet bepaald de eerste keus voor de meeste en het was nog geen bewezen race winnaars auto... (veel meer zal ik er niet over zeggen)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 15:52

Tja, men vindt opbouwen en dingen uitproberen nou eenmaal ook leuk.
Niks mis mee wat mij betreft, die genieten ook van het autotechnische deel van het racen.
probleem is dat ik die auto`s die schijnbaar her en der worden opgebouwd nog steeds niet heb zien rijden... sleutelen ja, maar uitproberen ? niet gezien... :roll:

en je kan best instappen en rijden met een Alfa hoor, ... zeker met al diegenen die naar het buitenland verkocht zijn..waren stuk voor stuk auto``s die zelden tot nooit zijn uitgevallen. Wat dat betreft zijn de buren wel veel slimmer.. of het gaat ze juist wel alleen om het rijden en niet om het sleutelen...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 16:28

Zijn er zoveel bouwers dan die niet rijden?

Behalve mezelf kan ik er niet zo heel veel opnoemen...
Minder dan het aantal wagens wat verdwijnen.
Ken er meer die alleen vrijrijden rijden en zelf hebben gebouwd en die dus zo hun wagen bij elkaar sparen over langere tijd.

Zelf ben ik door pech en weinig tijd nu een poos uit de "roulatie", maar ik ben wel met iets bezig wat ik níet zelf heb gebouwd en "zo" in kan stappen.
Ondanks dat ik laatst een carrosserie van een 75 heb opgehaald bij Theo, om -je raad het al- zelf op te bouwen.

Volgens mij is de visvijver van serieuze race-Alfa kopers met het juiste budget gewoon te klein in ons land.

ErwinV6

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 17:11

Tja wat Walter zegt zit wel wat in....
Heb het me ook welleens afgevraagd.
Met name een land als Engeland is gewoon echt een raceland, daarbij vergeleken stelt Nederland geen r*** voor.
Als je in Nederland wilt racen kun je kiezen tussen Zandvoort en Assen and that's it.

Bovendien heb ik het idee dat Nederlanders gewoon standaard alles te duur vinden, waarbij veel buitenlanders met name Engelsen, Scandinaviers
en Duitsers gewoon toehappen als ze iets echt graag willen hebben.
Denk dat daar een enorm verschil zit.
Valt me ook op dat als er eens een mooie raceauto gespot wordt, de eerste reactie 'hier' is, sjezus wat een geld, maargoed dat is niet alleen met raceauto's.....
Mijn auto is op het laatste nippertje in Nederland gebleven al leek het er totaal niet op, had echt verwacht dat ook die naar het buitenland zou gaan....

Maargoed, ben wel benieuwd naar de gedachte van anderen.
Laatst gewijzigd door ErwinV6 op di dec 08, 2009 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
toyo 888
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo sep 07, 2008 02:00

Re: Emigratie...

di dec 08, 2009 17:37

Ik maak mij zorgen... Zorgen om het aantal zeer goed opgezette raceauto`s die ondanks scherpe rpijzen in NL blijkbaar onverkoopbaar zijn en (veelal ook nog eens naar scandinavie) emigreren.

Ik kan een behoorlijke lijst (half startveld ) opnoemen

Ex Raymond Bakkeren Trofeo Giulia naar Denemarken
Ex Peter Plevier gele bertone idem
Ex Gert Kersten rode brievenbusje idem
Ex Ary Hans de Zanger/Christiaan Verhoog donkerblauwe Bert, bestemming mij niet bekend
Ex Koen vd Velde SB idem ( of was het noorwegen..)
Ex Arthur Tjon blauwe brievenbusje naar UK
Ex Jan Slinger SB naar frankrijk
Ex Marco van Doorn SB naar Belgie
nu dus de Ex louk/Pascal SB naar ?



Waarom kunnen deze auto`s niet in NL blijven?? waarom heeft het buitenland blijkbaar wel het geld ervoor over wat ze waard zijn, en de gemiddelde nederlandse Alfa en raceliefhebber niet??
Waarom zijn er heel veel (tenminste, dat lijkt zo) raceauto`s in opbouw wat per saldo veel meer kost, en zijn deze mooi opgezette racertjes in NL onverkoopbaar gebleken?? Echt waar, deze auto zijn veelal voor spotprijzen weggeaan, soms voor minder of veel minder dan de helft wat opbouw en ontwikkeling van een nieuwe zou/zal gaan kosten...

Wie kan mij dat uitleggen, en liever nog mij geruststellen dat deze uittocht een keer ophoudt??

Je hebt mijn support !

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 18:25

In Belgie is't niet anders...
Mijn 156 blijft wel in Belgie, ik heb 'm voor 'n vriendenprijsje verkocht aan m'n meca's die wel als tegenprestatie de Abarth racer mee blijven opbouwen en onderhouden .
Voor € 15.000, op een bepaald moment zelfs € 12.500 vond ik geen kopers ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 18:46

Wat je gewoon ziet gebeuren is dat doordat de RWD Alfa Romeo gestaag schaarser (en dus ook gestaag duurder) wordt, er steeds minder mensen 'budget' in Alfa Romeo racen.
Mijn 75 werd bij de driftcursus door het BMW volk niet eens herkend. "Goh is dat een achterwielaandrijver?" :roll: Onbekend maakt onbemind.

Alfa racerij wordt zo langzamerhand steeds meer historisch racen waarbij de budgetten om alles goed en betrouwbaar te krijgen dus ook langzaam toenemen.

Als je nu een leuke Alfa racer wil, ben je vaak eerst aan het restaureren, voordat je met de werkelijke ombouw tot racer begint. Het is niet alleen maar zagen en schroeven.
FWD heeft gewoon minder aantrekkingskracht, getuige dat er geen hordes aan 155's en latere modellen 's lands circuits overspoelt, ondanks de 156 en 147 cups die er zijn geweest.

Er is een bepaald Duits merk wat alleen maar RWD auto's maakt, waardoor er altijd auto's zijn in de juiste leeftijdscategorie (10-15 jaar oud), met als gevolg een overvloed aan potentieel racemateriaal.
Die overvloed maakt het goedkoop om er een leuk karretje van te bouwen en een beetje aan autosport te gaan doen op een klein budget.
Vervolgens bouw je een sneller karretje, etc, maar je zal niet gauw naar Alfa overstappen.

En, als men in het buitenland er meer geld voor over heeft (het buitenland is groter dan Nederland dus zijn er numeriek meer mensen die racen buiten NL dan in NL) dan gaan onze klassieke raceauto's daar heen.
Immers wie betaalt, bepaalt.
SCARB # 4710

Andretti Molletti

Re: RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 18:58

waren stuk voor stuk auto``s die zelden tot nooit zijn uitgevallen. Wat dat betreft zijn de buren wel veel slimmer.. of het gaat ze juist wel alleen om het rijden en niet om het sleutelen...
Kom kom... er is een brede marge tussen uitspraken die ik hier lees, noem ze maar stellingen, en de werkelijkheid.
Toen ik riep "budget racen" kon dat niet en dus kost racen geld, heel veel geld. En je kan het niemand afdwingen dat uit te geven in de racerij.
veel mensen hebben er een serieuze hobby aan te bouwen en te sleutelen. Misschien eens een keertje te rijden maar dat is bijzaak.
Zo zul je dus mensen zien met boven gemiddelde inkomens die elke keer starten. En je hebt mensen die met hun budget er iets van maken en dus maar een paar keer starten, soms maar 1 keer.
Tja wat is het probleem? Ikzelf denk ook 3x na voor ik weer een weekend 1000+ euro in een 30 minuutjes rijden stop.... of koop ik toch die pc.. of die vakantie voor de kids... of misschien die spider?
Je kan het maar een keer uitgeven en dus staan er auto's van mensen die over het algemeen grof geld in die auto's hebben gestopt nu te koop.... doodzonde maar de meeste kunnen de kosten niet betalen om ze te (laten) runnen.
De bouwers bouwen nog steeds maar wat langzamer omdat de kosten momenteel hoog zijn en de recessie merkbaar...
En voor je geruststelling: je kan geen goede auto kopen... de man achter het stuur maar vooral ook het team / techneuten achter de auto bepalen hoe snel en goed een auto is.
De uittocht stopt echt een keer!!!
dan zijn ze namelijk op! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Emigratie...

di dec 08, 2009 19:18

@ Dré: amen.

En de algemene opinie is volgens mij bij een groot deel van de mensen als volgt:
Voor € 15.000,- is er wel meer te koop dan een Alfa waar je aan blijft sleutelen.

:wink:

Terug naar “Racen - Algemeen”