Pagina 1 van 6
Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 16:27
door Petje 75
Nav het betrone gtam topic en de crash van afgelopen SRW :
go your gang

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 16:41
door Geert Ploeger
Ben geen expert, maar het woord 'lassen' klinkt mij sowieso al 100x beter in de oren dan 'schroeven'.
Dus noteer mij maar voor de laskooi

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 16:42
door bralfa
Liever een goed gemonteerde schroefkooi mét certificaat dan een laskooi zonder!
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 16:43
door Geert Ploeger
Oh en met sneller doel je neem ik aan op de tijd die het kost om het te monteren.
Dat lijkt me zwaar ondergeschikt aan de veiligheid (zoals ook al wijselijk aangestipt door Arie). Mag geen issue zijn dus.
Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 16:44
door Geert Ploeger
Liever een goed gemonteerde schroefkooi mét certificaat dan een laskooi zonder!
Liever een appel dan een peer

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 16:54
door Petje 75
Sneller doelde ik meer op de ronde tijden maar montagesnelheid is ook wel een leuk gegeven

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 16:56
door Dennis de Rooy
Een goede laskooi! Die klapper die ik heb gehad op Spa was waarschijnlijk iets minder goed afgelopen als ik een schroefkooitje had gehad. En de versteviging die JS in de neus had gelast moet ik niet vergeten, dat heeft ervoor gezorgd dat de hele auto krom was, maar ik gelukkig kon uitstappen ipv dat ik wat aan mijn benen had.
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 17:17
door vV
zo dan zijn we snel klaar hier!
Snelheid lijkt mij van ondergeschikt belang boven nog kunnen uitstappen en lopen na een crash...
Overigens zijn oha de auto`s met een goede gelaste kooi sneller dan auto`s met een schroefkooi, maaarrrrr: dat heeft wellicht dan ook weer met het algemene budget van betreffende rijder(s) te maken?
Er spelen meerdere factoren een rol natuurlijk of men voor het een of het ander kiest.
En tja: soms wil een hartvergroting ook nog wel eens helpen voor de rondetijden...Maar dan zou ik zeker voor een goede gelaste kiezen....
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 17:17
door Petje 75
Waarom rijden bv de Engelsen (BV Max van Alfaholics) en de scandinaviers dan vaak met die schroefkooien, is dit vanwege classiek fia regelementen?
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 17:19
door A-Repair
Wat je eerst moet bedenken is wat je wilt gaan rijden. Trackday's of racen bv. Dan moet je het regelement bekijken van de klasse waar je in wilt rijden. Als daar een kooi met certificaat voorgeschreven wordt weet je al waar je aan toe bent. Voor bv. SI is een schroefkooi voldoende kwa regelement.
Een goede basiskooi die gelast is valt eurotechnisch wel mee. Een schroefkooi is ook niet goedkoop en de voeten netjes lassen is ook veel werk.
Als je een kooi wilt voor alleen de veiligheid is zo'n basiskooi voldoende. Als je de kooi gaat gebruiken om je auto stijver te maken wordt het een heel ander verhaal. Dat loopt flink in de papieren, onder de 2500 ex. BTW kom je niet ver. Een goede kooi van Chroommoly is wel licht, waardoor je hem meer uit kunt breiden bij hetzelfde totaalgewicht van de auto. Voorbeeld. De kooi in mijn 33 weegt maar 3 kg meer dan de OMP schroefkooi die er eerst in zat, maar nu bestaat de kooi uit 20 mtr pijp, door de balklagen heen gelast, naar de wielophanging enz. Je kunt nu ook meer delen weghalen uit de auto zonder dat hij slapper wordt. Alleen met een kooi die je auto stijver maakt moet je met het onderstel weer vanaf nul beginnen! Je auto flext veel minder waardoor je met veren en dempers aan de gang moet.
Groeten, Arie
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 17:21
door vV
misschien zijn het veiliger rijders?
Of ze zijn gewoon eigenwijs? (van de engelsen weten de meesten dat, scandinaviers kunnen er ook wat van hoor!)
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 17:31
door Dennis de Rooy
Een goed gemonteerde schroefkooi is wel gewoon veilig omdat je niet afhankelijk bent van de kunsten van degene die hem erin gelast heeft
Als de FIA goedkeuring geeft voor Sparco/OMP/Etc. dan geloof ik best dat het goed is. Ik heb tenslotte ook een stoel van ze met FIA keur, en gordels, etc.. Ik denk sowieso dat ze veiliger zijn dan een kooitje wat ik zelf in elkaar zou kunnen lassen

Een goede laskooi is het beste, anders reden ze in het WTCC ook wel met schroefkooitjes als het toch niet uitmaakt.
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 17:56
door siegerdehaan89
Voor goedkope best goeie kooien messink

Zit dan geen fia keuring bij uiteraard, maar kan kooien wel inlassen volgens de reglementen (in de mijne ook gedaan)
Zit in mijn bmw, is niet de allermooiste kooi maar erg stevig wel geloof ik.
Messink kooi, auto stond stil en kwam een 911kever op in rijden met redelijke snelheid
Maar hoe kan je nou beoordelen dat een kooi goed is, mij LIJKT de kooi in mijn bmw goed, ik ga het niet uitproberen uiteraard, maar ja, hoe te beoordelen?
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 18:03
door Petje 75
Beoordelen kun je aan de hand van de lasrupsen is de las goed rond(dus alles) gedaan dikte en vastzetten van de grondplaten .
Hoe is de passing van de losse buisdelen en hoe is de breking/verkleuring van het materiaal op de buiging.
Totale uiterlijk van de kooi, , kortom beoordelingspunten genoeg.
Of ie werkt idd dat zul je pas na een klapper weten.
RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 19:14
door Het-Licht
Remola maakt ook mooie kooitjes voor een schappelijke prijs...