Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: 147 Challenge te koop :

ma apr 21, 2008 10:26

geluk bwaa. Twas onze eigen fotograaf/website maker dus kan geen kwaad.

even ontopic vraag.
Eerder is vermeld dat deze wagen op 102 octaan rijden. Waar kan je dit verkrijgen?
De enige correcte vraag zou zijn: klopt dit? :wink:

Wij hebben een heel seizoen op Octaan 100 gereden van de duitse Shell pomp!
Dat lukt misschien nog net, 98RoN is echter te weinig hebben we ooit tot onze schade en schande ondervonden : BeekAutoRacing had onze 2.0ts op 147cup spec getuned ; 4 races op 2 jaar 4x stuk ; ze hebben ons nimmer verteld van die 102octaan daar zijn we zelf jaren nadien achter gekomen en dan hadden we't ook nooit laten doen vermits we in Endurance aan de pomp moeten tanken :oops:
Intussen hadden we van pure ellende naar 2.5V6 & 6-bak omgebouwd :?
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

RE: 147 Challenge te koop :

ma apr 21, 2008 10:53

Dus je kan die gewoon tanken zoals iedereen dat doet :shock: . Raar normaal moet je dan toch aditieven enz toevoegen om aan zo hoge octaan gehalte te komen :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: 147 Challenge te koop :

ma apr 21, 2008 18:14

JA 100 octaan wel zoals Molleti..zegt...

Maar de 102 octaan kan je niet aan de pomp kopen.. die meot je bestellen via een zaak of dergelijke..
Wij hebben dit reeds jaren gedaan voor zowel auto's als karts.. en wij gebruikten ELF (110 octaan of 124 .... ook afgaz genoemd) maar door te mengen op het juiste percentage krijg je 102/103... je kan deze ELF kopen bij de importeur in België, en die zit in Tessenderlo ook.. het juiste adres kan ik je wel evenopzoeken, momenteel doe wij het met AGIP (levert ook 110 oct.) en die zit in NEderland...

Ciao kristof

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: 147 Challenge te koop :

ma apr 21, 2008 18:50

Lopen ze ook op Ethanol? In koeienstront zit Ethanol :) (nou ja, Ethaan dan)

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: 147 Challenge te koop :

ma apr 21, 2008 19:10

Dus je kan die gewoon tanken zoals iedereen dat doet :shock: . Raar normaal moet je dan toch aditieven enz toevoegen om aan zo hoge octaan gehalte te komen :?
Juist andersom he Gunther 102 octaan is er niet aan de pomp in Zolder, max 98RoN . Wel idd. 100 OctaanGetal in D aan de pompen te krijgen,
maar daar misschien toch nog maar'n booster aan toevoegen of niet Dré ? :?: Baat't niet schaadt het niet of zoiets... :wink:
Chris Voet lost het ook goedkoper op door AvGaz te mengen met 98RoN op z'n 147 in Btcs, maar in DSMEC zou hij dus't probleem hebben dat je aan de pompen hooguit per tankbeurt in recipienten van een liter additieven mag toevoegen en vele beweren dat hun additief hoger OctaanGetal (niet gehalte dus !) oplevert, maar geen enkele wil de garantie op papier geven...
Laatst gewijzigd door BugAlfa op ma apr 21, 2008 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

Re: RE: 147 Challenge te koop :

ma apr 21, 2008 19:12

Dus je kan die gewoon tanken zoals iedereen dat doet :shock: . Raar normaal moet je dan toch aditieven enz toevoegen om aan zo hoge octaan gehalte te komen :?
Juist andersom he Gunther 102 octaan is er niet aan de pomp in Zolder, max 98RoN .
Chris Voet lost het ook goedkoper op door AvGaz te mengen met 98RoN op z'n 147 in Btcs, maar in DSMEC zou hij dus't probleem hebben dat je aan de pompen hooguit per tankbeurt in recipienten van een liter additieven mag toevoegen en vele beweren dat hun additief hoger OctaanGetal (niet gehalte dus !) oplevert, maar geen enkele wil de garantie op papier geven...
Dat bedoelde ik eigenlijk maar heb het verkeerd uitgedrukt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: 147 Challenge te koop :

ma apr 21, 2008 20:38

Lopen ze ook op Ethanol? In koeienstront zit Ethanol :) (nou ja, Ethaan dan)
Methaan... en misschien ook wel ethaan, maar toch vooral methaan.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Re: RE: 147 Challenge te koop :

ma apr 21, 2008 22:33

Lopen ze ook op Ethanol? In koeienstront zit Ethanol :) (nou ja, Ethaan dan)
Methaan... en misschien ook wel ethaan, maar toch vooral methaan.
Ach, whats in a name :D A cow says Mooooo, so it might as well be Ooooooo ;)

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

Re: RE: 147 Challenge te koop :

di apr 22, 2008 09:25

Wij hebben een heel seizoen op Octaan 100 gereden van de duitse Shell pomp!
Ik heb mij laten vertellen dat de Excellium van BP een octaangehalte van 100 heeft? Op de pomp staat gewoon 98 overigens, hetgeen bedoeld kàn zijn om de consument niet te verwarren. Ook heb ik begrepen dat de Shell V-power een octaangehalte van 97 heeft en Shell om de hiervoor genoemde reden bij de pomp meldt dat het een brandstof met een octaangehalte van 95 betreft. Iemand met meer info hierover?
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

Re: RE: 147 Challenge te koop :

di apr 22, 2008 09:29

Ach, whats in a name :D A cow says Mooooo, so it might as well be Ooooooo ;)
Zo is het maar net :wink: . Feit blijft dat de 147 cup auto's ontiegelijk hard gaan voor het vermogen dat ze leveren. een 1:54 op zandvoort met 211 PK is gewoon indrukwekkend. Daar ga ik met mijn 75V6 niet aankomen :cry:
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

Re: RE: 147 Challenge te koop :

di apr 22, 2008 09:53

In het "instructie boek" van de 147 Cup auto staat duidelijk dat er octaan 102 nodig is. Vanuit N-technoligy is het motormanagement systeem daarop afgesteld.
In mijn optiek is experimenteren met andere benzines en/of toevoegingen etc. sterk af te raden. Een 147 Cup auto is daarvoor een veel te serieuze racewagen.

De 147 is wel te rijden op 98, maar dan dient het motormanagement systeem daar ook op te worden afgeregeld. Het vermogen zal wat teruglopen, maar de auto zal nog steeds zeer snel zijn!


Sandor van Es reed tijdens de pinksterraces van 2003 met de 147 1:52.8 op Zandvoort ! :)
Ach, whats in a name :D A cow says Mooooo, so it might as well be Ooooooo ;)
Zo is het maar net :wink: . Feit blijft dat de 147 cup auto's ontiegelijk hard gaan voor het vermogen dat ze leveren. een 1:54 op zandvoort met 211 PK is gewoon indrukwekkend. Daar ga ik met mijn 75V6 niet aankomen :cry:
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 147 Challenge te koop :

di apr 22, 2008 10:33

Sandor van Es reed tijdens de pinksterraces van 2003 met de 147 1:52.8 op Zandvoort !
En daar kom je dan met je 75 IMSA, zo zie je maar dat de techniek niet stilstaat .
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: 147 Challenge te koop :

di apr 22, 2008 13:05

Waar het op neer komt is dat een hoger octaan gehalte, minder tot pingelen leidt. En zoals Hilbert melde... Ntech. stelde de ECU's zo af.. inspuiten vonk moment is dan ook belangrijk... daarom.... ALS je zo'n wagen koopt, zorg er dan voor dat in staat bent de ECU zelf af te stellen... want 30 graden in de vallei van Spa, op een midzomer dag, of 12 graden bijna 500km meer ten noorden (Assen) terwijl het vochtig is... is helemaal iets anders...
Een straat auto heeft een mooi gemiddelde aangezien je ook met de luchtdebied/massa meter kan werken (ook lambda),, maar prestatie gericht, van het ene uiterste in het andere, moet je gewsoon zelf afstellen.... en geef toe, een rasechte racewagen is dit waard.

Ciao kristof

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

Re: RE: 147 Challenge te koop :

di apr 22, 2008 13:47

Bij een originele 147 cup auto, is zelf het motormanagement afstellen totaal niet nodig.
De auto kan zonder problemen in de zomer op Monza Italie rijden of op Assen in het najaar.
ten tijde van de cup was ook alles verzegeld en kon en mocht je er zelfs niets aan doen.


Waar het op neer komt is dat een hoger octaan gehalte, minder tot pingelen leidt. En zoals Hilbert melde... Ntech. stelde de ECU's zo af.. inspuiten vonk moment is dan ook belangrijk... daarom.... ALS je zo'n wagen koopt, zorg er dan voor dat in staat bent de ECU zelf af te stellen... want 30 graden in de vallei van Spa, op een midzomer dag, of 12 graden bijna 500km meer ten noorden (Assen) terwijl het vochtig is... is helemaal iets anders...
Een straat auto heeft een mooi gemiddelde aangezien je ook met de luchtdebied/massa meter kan werken (ook lambda),, maar prestatie gericht, van het ene uiterste in het andere, moet je gewsoon zelf afstellen.... en geef toe, een rasechte racewagen is dit waard.

Ciao kristof
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: 147 Challenge te koop :

di apr 22, 2008 19:03

Ja dat weet ik.. Maar dat is niet echt onze bedoeling... De cup bestaat ondertussen niet meer hier, en dus is het zo dat we graag hier wat willen racen, en ik denk dat de 147 competitief genoeg is om mee te kunnen aan de top. En uiteraard word de verzegeling niet meer gebruikt en meteen verwijderd ;)
En ik dacht dat ze de ECU's per loting verdeelde vor de wedstrijd, (zoals bij de Clio cup destijd, en de Formule 1.6)
Maar verzegelen is ook een optie.. (wie verzegelde ze eigenlijk in Nederland?)

(Hilbert? toevallig PB geleze op het artc over mijn schroefset actie?)

Ciao kristof

Terug naar “Racen - Algemeen”