Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Voorbereiding voor een racejaar

vr feb 08, 2008 22:16

Iets wat zelden ter sprake komt, omdat men denkt dat dat racen er makkelijk bij te doen is. Nou fysiek denk ik wel dat het niet al te inspannend is voor iemand van 36 jaar en jonger. Maar zijn er wellicht zaken die je toch kan doen, of die essentieel zijn voor een goed resultaat tijdens het raceseizoen. Oftewel welke voorbereidingen doe jij?

Ik wilde een aantal zaken op een rijtje zetten die mijnsinziens erg nuttig zijn, zowel fysiek als mentaal.

Laat ik met het eerste beginnen, de fysieke kant. Ik denk dat wanneer je je spieren, met name bovenlichaam en buik traint je beter kan autorijden onder spanning. Je rijdt tenslotte met weinig hulpmiddelen als stuurbekrachtiging en rembekrachtiging. Ook ABS is vaak overbodige luxe. Met sterkere spieren stuur je veel gemakkelijkr in, maar stuur je ook makkelijker onder extremere omstandigheden. Ik train een aantal keren per week in de sportschool. Daarnaast fiets ik ook een hoop, althans dat ga ik doen... Lekker op zondagochtend wat harder dan stadsfiets-snelheid. Het liefst op de mountainbike of renfiets. Af en toe wandelen is ook erg nuttig. Zeker gedurende het raceseizoen. Je relaxt je spieren al lopende. Als je het sporten combineert met veel water drinken en geregeld fruit en verse groente (lijk Sonja Bakker wel) dan is dat helemaal afgedekt. Kost weinig moeite en levert veel op.

Dat fysieke kun je ook aanscherpen met een paar keer te karten. Goed voor je lijnen rijden, ofschoon kartlijnen anders zijn dan de auto-racelijnen. Maar je krijgt veel besef van rem- en instuurpunten. En natuurlijk de snelheidssensatie. Hoeft natuurlijk niet gelijk een super de luxe wedstrijdkart te zijn, maar een 125cc Rotax Max of zo doet veel wonderen.

Voor degene die veel met pc's doen, wat ik ook doe;: sinds een tijdje is er ook de mogelijkheid om in de AR 75 en de Giulia GTA te racen op de Challenge circuits en de SI circuits. Zeker een aanrader. Weliswaar zit het echte "gevoel" er niet in, maar het is rete interessant wat je daarmee kan opdoen aan ervaring. Zo gaan we voor de openingsrace naar Dijon, in Frankrijk, met de Challenge. Velen hebben er nog niet gereden, ik o.a.. Ik heb er inmiddels al een uurtje of 10 online opzitten en moet zeggen dat je het er beter door gaat doen denk ik. Ik heb ook via youtube wat rondjes meegereden op Dijon, waardoor lijnen en rempunten duidelijker worden (hier o.a.: http://www.youtube.com/watch?v=t5CSeuaDVME) Dus ik combineer beelden met sensatie. Dus YouTube en online racing met o.a. GTR2, GT Legends en sinds kort Race 07 WTCC. Daar rijd ik de AR 75 1.8 Turbo. MET onderstuur ;).

Dit laatste voorbeeld kun je scharen onder de geestelijk voorbereiding. Ofschoon ik nu menig keer met zweetdruppels op mijn rug een online race eindig. Een goeie mentale voorbereiding is mijnsinziens ook dat je vlak voor de race je echt even afzondert, concentreert in de auto. Lijnen "denken". Situaties doornemen. Maar ook bedanken wat je ook alweer wilt bereiken met deze maffe sport. Even terug naar de basis. We zijn vooral voor onze lol rondjes aan het rijden. Het stomme is dat dat soort gedachten erg ontspannend werken doordat ze relativeren. Bij mij helpt dat in ieder geval redelijk goed. Ik blijf toch nog altijd heel gespannen voor een race. Ofschoon het allemaal nergens om gaat. Maar het is wel erg leuk.

Hoe doen jullie, collega racers, een voorbereiding? Of is dit vooral nutteloze bezigheid?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Voorbereiding voor een racejaar

vr feb 08, 2008 23:23

Goh, ben eerst vooral bezig om mechanisch klaar voor het seizoen te zijn...
Verder ga ik eerst eens zien hoe ik de training zonder motorschade doorkom :wink: .
Dan eens kijken hoe het verder gaat.

Heb wel al 9 jaar vrijrijden ervaring (voor wat dat waard is in een wedstrijd) en toen ik 12 was kocht ik een Commodore Amiga met het racespelletje Lotus... Heb nu een PS2 met GT4 en bijna alle racespelletjes die mijn PC draaien kan.
Voor het fysieke ga ik niks anders doen, doe m'n hele leven bijna aan voetbal (tenminste dat deed ik tot ik in oktober mijn enkelbanden scheurde, nog steeds herstellende), daar train ik 1 tot 2x per week voor en dan zaterdag de wedstrijd. Ook doe ik wat aan racefietsen en mountainbike ik soms. Plus dat mijn vriendin graag wandelt. Daarnaast ben ik als 27-jarige in het leeftijdsvoordeel natuurlijk en weeg ik maar 70kg... (ben ik de jongste eigenlijk??)

Ik denk dat ik voor de eerste wedstrijd nog wel wat ga rijden als de 75 klaar is, om wat gevoel op te doen hoe de auto met de laatste veranderingen zich gedraagd.

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

Re: Voorbereiding voor een racejaar

za feb 09, 2008 20:41

Hoe doen jullie, collega racers, een voorbereiding? Of is dit vooral nutteloze bezigheid?
Goed verhaal Michel. Zo grondig als jij de zaken aanpakt lukt mij niet. Een nutteloze bezigheid wil ik het zeker niet noemen, hoewel ik me afvraag of de hoeveelheid tijd die jij erin lijkt te stoppen op het niveau waarop wij racen zichzelf terugbetaalt. Ik herinner mij de sponsordag en de koppelrace, waarbij ik moeiteloos mijn rondjes draaide. Ik weet niet hoe ik de auto uitkom als ik meer dan een uur achtereen moet rijden.Een goede algehele conditie is in ieder geval goed en niet alleen voor het racen. Het helpt je ook op je werk. De circuits verkennen via Games kan helpen. Ik had echter de ervaring dat ik na een cursus van Ron Simons op de Nordschleife mijn snelste ronde tot dan toe op de PS2 op de schleife met dik een halve minuut verbeterde. Ik hou het dus maar bij het echte werk. Af en toe naar de schleife en , als het kan, testen, testen en nog eens testen.

Ook ik heb last van spanning voordat een race begint, het maakt niet uit waar je staat op de grid. Ik begin te vemoeden dat ik die spanning nodig heb om mijzelf te focussen. Ik merk dat ik zeg 15 minuten voordat we moeten opstellen, een routine afdraai. Even naar de WC, mijn "gear" in orde brengen. en zo snel mogelijk die auto in, ook al heeft het totaal geen zin. In de auto blijf ik me eraan herinneren dat ik race voor mijn plezier en dat ik dat op de baan ook moet doen, plezier maken. Op het moment dat het rode licht uitgaat is die spanning weg. Motto van Engineer Erik en mijzelf: wij doen niet aan stress, dat hebben we door de week al. Doen we dus niet als we aan het hobbyen zijn. Vandaar dat wij de avond voor de training al op het circuit zijn, de boel opzetten, een restaurant in duiken en in de hotelbar een biertje of wat pakken.

Samengevat: een rusige voorbereiding. Sporten om een beetje in vorm te blijven, testen en vrij rijden voor de reflexen en mijzelf eraan te blijven herinneren dat ik race voor mijn plezier om mentaal op orde te blijven.
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Voorbereiding voor een racejaar

ma feb 11, 2008 22:03

Wij, team scuderia nuova (Gerben en Arie) bereiden ons als volgt voor: Tot en met de laatste avond voor een race werken we ons nog de tandjes, want je eigen auto komt NA de klantenauto's natuurlijk :wink: Spullen in de bus, auto's opladen en veel te laat naar bed. Voor de race nemen we nog een extra bakkie koffie en een sjekkie voor naar de startopstelling. De sportschool kennen we alleen van de buitenkant als we er langs rijden. :D. Tijden de race trappen we ons het licht uit de ogen om vervolgens na de vlag te bedenken hoe verrot we eigenlijk zijn. Kortom, gewoon instappen en rijden alsof je de auto gejat hebt ! Iedereen succes in seizoen 2008 ! p.s we zijn nu ook nog bezig aan een wel erg kale 75. 8) Groeten, Gerben en Arie www.scuderianuova.nl
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: RE: Voorbereiding voor een racejaar

ma feb 11, 2008 23:18

Kortom, gewoon instappen en rijden alsof je de auto gejat hebt !
Hahahahaha !!! :thumbs:

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

Re: RE: Voorbereiding voor een racejaar

di feb 12, 2008 11:41

p.s we zijn nu ook nog bezig aan een wel erg kale 75. 8)
De jouwe Gerben? Denk erom hé, in de modified plus moet een auto minimaal 1100 KG wegen. Incl. rijder, dat dan weer wel..
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Voorbereiding voor een racejaar

di feb 12, 2008 13:07

Mark, de 75 staat met sjorbanden aan de brug vast, anders waait hij weg ! Naderhand brengen we hem met beamix beton (Gamma ) op gewicht.
Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Re: RE: Voorbereiding voor een racejaar

di feb 12, 2008 14:59

Mark, de 75 staat met sjorbanden aan de brug vast, anders waait hij weg ! Naderhand brengen we hem met beamix beton (Gamma ) op gewicht.
Groeten, Arie
Ah, zo komen jullie aan die geweldige rondetijden! Beton! :)

Gamma zei je?

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

RE: Voorbereiding voor een racejaar

di feb 12, 2008 15:26

Arie bedoelt Gammel :wink: . Ik ben benieuwd hoe hij eruit komt te zien. Maar dan hebben jullie nog wel wat te doen, als ie nu kaal op de brug staat.... De mijne staat op de bandjes en moet nog voorzien worden van alle electra... dat wordt al een hele klus.
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Voorbereiding voor een racejaar

di feb 12, 2008 16:10

Ik heb een beetje dezelfde voorbereiding als de meesten... :wink: Jezelf 2 slagen in de rondte werken om het te kunnen betalen en veel sleutelen. Dan hou ik helemaal geen tijd over voor de sportschool of virtuele rondjes!!

Dit jaar ga ik iig wel testen om de auto en mezelf een beetje af te stellen. Helaas zit Spa er dit jaar niet in voor me, heb nog wat goed te maken daar.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Voorbereiding voor een racejaar

di feb 12, 2008 19:41

Mark, de 75 staat met sjorbanden aan de brug vast, anders waait hij weg ! Naderhand brengen we hem met beamix beton (Gamma ) op gewicht.
Groeten, Arie

Volgens mij zijn plakken lood onder de auto een stuk handiger :wink:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Voorbereiding voor een racejaar

di feb 12, 2008 22:40

dat beton mixen is ook goed voor de armspieren... die zakken sjouwen is trouwens ook niet verkeerd. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
christiaan
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 01:08
Locatie: nabij Den-Haag

Re: RE: Voorbereiding voor een racejaar

do feb 14, 2008 21:48

Wij, team scuderia nuova (Gerben en Arie) bereiden ons als volgt voor: Tot en met de laatste avond voor een race werken we ons nog de tandjes, want je eigen auto komt NA de klantenauto's natuurlijk :wink: Spullen in de bus, auto's opladen en veel te laat naar bed. Voor de race nemen we nog een extra bakkie koffie en een sjekkie voor naar de startopstelling. De sportschool kennen we alleen van de buitenkant als we er langs rijden. :D. Tijden de race trappen we ons het licht uit de ogen om vervolgens na de vlag te bedenken hoe verrot we eigenlijk zijn. Kortom, gewoon instappen en rijden alsof je de auto gejat hebt ! Iedereen succes in seizoen 2008 ! p.s we zijn nu ook nog bezig aan een wel erg kale 75. 8) Groeten, Gerben en Arie www.scuderianuova.nl
of gewoon een kwartier voor de qualificatie ,want de vrije training slaan we gewoon over wegens druk druk, op het circuit aankomen , snel een bak kouwe koffie en dan hup een scherpe tijd zetten. werkt ook bij sommige onder ons .
je moet gewoon nog meer gas geven.

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Voorbereiding voor een racejaar

vr feb 15, 2008 09:58

Voorbereiding #-o

Vanaf nu altijd controleren of de wielbouten vastzitten 8)
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

RE: Voorbereiding voor een racejaar

vr feb 15, 2008 10:07

:mrgreen: :twisted:
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Terug naar “Racen - Algemeen”