Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Mijn dag o pAssen

di mei 15, 2007 01:52

Na de Squadra Italia weliswaar. Resultaat: 15 ronden vol gas, maar daarna kwam er een pion die brak mijn uitlaat af en konden we naar huis toe.... http://www.racephoto.nl/main.php?g2_itemId=87528 en nog veel meer fotootjes :)

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Mijn dag o pAssen

di mei 15, 2007 09:30

Het begin is er! Heel gaaf!

Tot op het Super Racing Weekend!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Mijn dag o pAssen

di mei 15, 2007 12:47

Hoe gingen de 15 rodnen dat je wel kon rijden ? Veel lol gehad ?
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Mijn dag o pAssen

di mei 15, 2007 13:17

Als ik zo eens naar de foto's kijk, moet de voorkant stijver/stugger en de achterkant lager (wagenhoogte bijna gelijk rondom, ietjse voorover). Gaat ie een stuk beter van sturen en is ie beter op de grens te rijden.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: Mijn dag o pAssen

di mei 15, 2007 17:23

Voor wat betreft de "ligging" van de auto, hij staat idd hoog achter, kan dus wel wat naar beneden. Hij vertoonde erg veel overstuur, maar dat kwam volgens mij door de erg dikke stabi achter, icm het waardeloze karakter van de banden, Vredesteins. Voor oogt ie slapjes, geef ik toe, echter daar is tevens Koni geel, met coil overs aanwezig. De stijfheid wordt vooral gerealiseerd door de aanwezigheid van de rolkooi, die doorloopt tot in de motorruimte. Deel hiervan is de dwarsbalk, over de motor. Ik betwijfel of het uberhaupt realiseerbaar is om de carosserie stijver te krijgen. Wellicht dat de Koni's beter hun werk kunnen doen. Lager is geen optie, dan rijdt je alles stuk. Overigens is alles "uni-balled", met weinigspeling op ophangdelen, das wel zo fijn :)

De 15 ronden waren vooral van aftastende aard. Na Elise's, een Exige en een 156 GTA (als voorbeeld van snellere autos) over het circuit te hebben gestuurd, stond ik geheel open over hoe deze bella het ging doen. De motor kwam lekker op toeren, mede door toedoen van de versnellingsbak, van de 2.0 TS met frisse sper 50%. Ook is de auto erg licht, naar verluidt de vorige eigenaar, 1050 Kilo. Ik had nog een persoon bij me, maar ik kon de Megane en Clio cupautos goed bijhouden.

Assen was nieuw voor mij. Zeker het kleine "motodrome" na start-finish. Gelijk na de startlijn vlieg je de eerste bocht in. Driften over 4 wielen, dus eerder inremmen en strak insturen. Daar had ik vooral licht onder- en daarna overstuur. Kon wel bocht 2 en 3 goed gericht insturen, maar de volgende bocht is mij nog een raadsel, Volledig zonder gas insturend en zelfs bijremmend scherp insturen was voor mij het makkelijkst, waarmee ik me het best in een rechte lijn positioneerde richting het lange rechte stuk. Dat is wat mij het snelst leek iig. Dan richting de kleine chicane, die je redelijk volgas kon nemen, na een lang recht stuk, wel goed insturen en aanremmen. Stekkenwal. Meeste in zijn vier of hoog in zijn drie. Daarna richting De Bult in zijn vier, zo ver mogelijk naar buiten, laat remmen en insturen. Terug in drie. Hier heb ik de uitlaat eindelijk dubbel gevouwen. Heerlijke bocht, als je eenmaal goed staat gepositioneerd. Zo niet, auw. Tot aan de ramshoek binnen, buiten en binnen en volgas door de bochten Mandeveen, Duikersloot en Meeuwenmeer heen. Ramshoek goed positioneren en soms even liften, maar vooral vol op het gas tot de Geert Timmer: Deze chicane kwam ik dankzij de ruim bemeten achterremmen vooral trailbrakend' door. De achterkant brak lichtjes uit. Deze kan je opvangen door ietsjes bij te sturen en gelijk de remmen te liften, insturen en gas erop. Na een paar keer de chicane over het kunstgras te hebben genomen, lukte dat steeds beter. ;)

De koeling van de motor was vooralsnog niet een groot probleem. Alle lampjes van check control hadden kermis, maar eenmaal in ruststand was daar niets meer van te merken. Het gescheiden remsysteem deed zijn werk erg goed. Ik heb wel de Tilton remdrukschakelaar vol naar voren gegooid, mede doordat de achterremmen erg goed hun werk deden. Geen fading, altijd druk. Erg goed. Zijn standaard remmen met Ferodo 3000. Ik heb een versnellingsbak sensor voor de temperatuur. Alleen de stekkers zaten los in het dashboard. Dat lijkt mij de grootste vijand: de temp in versnellingsbak. De aanwezigheid van de remmen en de uitlaat brengen de temperaturen naar erg hoge waarden. Op den duur zal dat fataal zijn voor aandrijving en zelfs v-bak. De retourleidingen die er nu liggen zijn nog afgedopt, maar worden snel gebruikt voor een koeler/ blower in de achterbak. Das de enige aanpassing met wellicht de rijhoogte van de achterkant die de 75 krijgt voor nu.

Geweldige auto. Geweldig gebouwd. Ik weet alleen niet of Assen ook echt mijn circuit is. Wellicht voelt een Elise of snellere Donkervoort of Clio zich daar meer thuis. Het is echt een technisch circuit, met veel accelaratie- en uitrempunten. Daarvoor is de 75 simpelweg te log denk ik. Maar ik heb zwaar genoten. Mijn favoriete bochten zijn toch De Bult en Ramshoek icm Geert Timmer. Wat een geweldige bochten!

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 10:21

Mooi verslag! :thumbs:

Grappig want deze 75 heb ik even op het oog gehad..

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 10:36

Waarom dan eigenljk niet gekocht?

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 13:31

Ik kreeg een erg onbeschofte mail van de toenmalige eigenaar op een aantal vragen die ik destijds stelde.
Toen was ik er direct klaar mee. :?

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 16:40

Hahaha, precies zoals het met mij er ook aan toe ging. Na dat eerste kontakt ging het wel weer. Ik zal je nog wel eens uitleggen waarom hij zo reageerde. Daar zat een verhaal achter van heb ik me jou daar. Was dus niets persoonlijks naar jou toe. Ik wilde toen ook afhaken, maar de auto was te interessant.
Laatst gewijzigd door Michel vd Grinten op wo mei 16, 2007 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 17:32

.... Ik weet alleen niet of Assen ook echt mijn circuit is. Wellicht voelt een Elise of snellere Donkervoort of Clio zich daar meer thuis. Het is echt een technisch circuit, met veel accelaratie- en uitrempunten. Daarvoor is de 75 simpelweg te log denk ik. Maar ik heb zwaar genoten. ...!
Ben benieuwd wat je dan van Zolder gaat vinden :lol:
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 19:19

Aernoudt, ik heb een paar weken geleden, toen jij op de Ring zat, op ZOlder gereden in een BMW E90 320d. Die BMW gaf geen krimp: geen fading, goed insturen en vooral plank gas. Zolder is een ouder circuit, met vooral wat stampwerk en een paar technische chicanes, wel leuk, maar na een ronde of 45 begon hette vervelen. Te kort circuit. Maar tot die 45 rondes voorbij waren was het erg leuk.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 19:21

OK; lekker wat rookwalmen neergelegd ;)

Zolder is vooral erg leuk (vind ik) als je met een paar mensen aan elkaar gewaagd bent: lekker close racen en uitremmen vind ik zelf. Dan kun je met gemak en plezier zeker het dubbele aantal rondjes op een dag draaien :)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Re: RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 21:48

OK; lekker wat rookwalmen neergelegd ;)

Zolder is vooral erg leuk (vind ik) als je met een paar mensen aan elkaar gewaagd bent: lekker close racen en uitremmen vind ik zelf. Dan kun je met gemak en plezier zeker het dubbele aantal rondjes op een dag draaien :)
weet niet of ik aan je gwaagd ben, maar ik neem graag de uitdaging aan of...bij deze een uitnodiging afgegeven! 23 mei: trackday Zolder. Voorinschrijving is wel gewenst denk ik, wordt tamelijk druk :)

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 21:51

23 Mei gaat nog niet lukken, dan is de TS nog net niet klaar. Doelstelling is Vrijdag 25 basis af, en dan 26+27 naar de Ring om er voor het eerst mee te rijden.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: Mijn dag o pAssen

wo mei 16, 2007 21:57

25e en 26e.....dan kunnen we wel naar de Ring komen! Laat je even weten of je je gestelde "milestones" ;) haalt? Lijkt me wel gaaf!

Terug naar “Racen - Algemeen”