Gebruikersavatar
arne
Member
Member
Berichten: 227
Lid geworden op: do sep 29, 2005 23:41
Locatie: Goes

33 16v fast road en trackday tool?

wo jan 24, 2007 22:57

Zoals jullie het afgelopen jaar zeker ontgaan is, heb ik nog een 33 project in de schuur staan. Het is er niet echt van gekomen, maar langzaam begint het weer meer en meer te kriebelen. Het is alleen wel zo dat ik nu zit te denken om de 33 niet meer als 'gewone' hobby auto te gebruiken, maar hem klaar te stomen voor snelle ritjes over de dijkjes hier en om zo regelmatig -op een goede manier- een trackday te kunnen bezoeken.

Wat zijn de tips? Ik zit zelf te denken om het bekrachtigde stuurhuis te wisselen voor een onbekrachtigd stuurhuis. Ook omdat dit al de vierde is in evenveel jaren. Daarnaast is de motor een goede 30.000km geleden volledig gereviseerd, maar staat al bijna twee jaar stok stijf stil. De 33 is behoorlijk verlaagd, door Madeno bij aflevering in 1991. Tot nog toe ben ik altijd wel heel tevreden geweest over de wegligging, maar heb ook al zitten denken aan polyurethaan. Ideeën zijn er echt legio, maar ik wil het op een redelijke budget manier gaan doen... Een tweede dochter zorgt wel voor heel veel plezier, maar niet voor meer te besteden euro's. ;) En mijn vrouw en dochters gaan wel voor. ;)

Suggesties?
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

wo jan 24, 2007 23:19

koop een set gele koni's
koop de polyurethaanbussen alleen voor de stabi aan de voorzijde

dan zal je er al een stuk op vooruit gaan met die 2 dingen en is het budget nog enigszins laag
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

do jan 25, 2007 17:28

Een ophanging die vrij hard is voor op straat is nog altijd veel te zacht op circuit...
Zorg voor staalomvlochten remleidingen, blauwe Pagid remblokken(zéker als je op Zolder gaat rijden), zorg eerst dat remmen en ophanging op hun taak berekend zijn meer vermogen kan altijd nog . Een setje okkazie Slicks overleven meerdere trackdays en kost niet te veel ; straatbanden daarentegen weerstaan de mishandelingen niet ongeschonden...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

do jan 25, 2007 18:58

Misschien is een 1.4bak ook wel leuk. Topsnelheid ligt wat lager, maar hij trekt natuurlijk wel sneller door de versnellingen...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
arne
Member
Member
Berichten: 227
Lid geworden op: do sep 29, 2005 23:41
Locatie: Goes

Re: RE: 33 16v fast road en trackday tool?

do jan 25, 2007 20:30

Een ophanging die vrij hard is voor op straat is nog altijd veel te zacht op circuit...
Juist, maar hoe dan wel? Zijn gele koni's daarvoor genoeg zoals hierboven gesteld, of nog naar iets anders uitkijken?
Remmerij wordt zowiezo aangepast en aan het vermogen ga ik nog niet te veel doen. 135pk betrouwbaar vind ik zef op zich wel prettig. Meer is leuk, maar niet in eerste instantie. Zat te denken aan de OMP schijven voor en dan die pagid blokken is misschien wel interessant. Remmen die ook koud nog? Want dat heb ik hier de straat uit wel nodig natuurlijk. ;)

Wat zijn de verhoudingen van de 1.4 bak ten opzichte van de 1.7 bak? Hoeveel win je daarmee? Top is vaak toch minder belangrijk. Ik ga deze auto niet meer gebruiken voor ritjes over de autobahn tegen 200. ;) Voor lange ritten heb ik wat anders, maar ik moet er wel goed mee naar het circuit kunnen komen.
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Gebruikersavatar
arne
Member
Member
Berichten: 227
Lid geworden op: do sep 29, 2005 23:41
Locatie: Goes

Re: RE: 33 16v fast road en trackday tool?

do jan 25, 2007 20:33

koop een set gele koni's
Zijn die ook op de tweedehandsmarkt te koop en is dat aan te raden?
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 11:49

je 33 wordt geen vol bloet racer, dus koni geel volstaat wel
(kijk naar mijn ex 33, dat ding ging toch aardig af op het circuit, menig 155 Q4 of 75 3ltr kwam gewoon te kort, ligt natuurlijk ook aan de risico's die je wilt nemen met een straat auto, maar ook op pure bochtsnelheid was ik toch erg in het voordeel van een lichte 33)

koni geel tov standaard schokdempers is echt een verademing!!! daarnaast had ik dus polybussen (nog niet alles gemonteerd), maar die voor de stabi aan de voorkant helpen echt goed. Je hebt hierdoor een strakke voorkant waardoor niet 1 wiel gaat doorspinnen als je gas geeft in een bocht (weet niet hoe de bocht op zandvoort heet vlakbij de pit ingang en waarna je omhoog gaat, maar in die bocht kon ik vol op het gas zonder spinnend wiel)
Nu de reden waarom ik mijn 33 heb weg gedaan en waarom ik niet verder ben gegaan met het monteren van polybussen, mijn complete 33 ging scheuren. De reactie stangen achter braken regelmatig af, komt gewoon omdat polybussen eigenlijk te hard zijn voor dagelijks straat gebruik.

verder: koop GEEN omp schijven, doe het aub niet. Ik vind het echt rommel, de blokken is helemaal troep. Blokken binnen 8000km compleet weg, schijven na 15000km compleet naar de kl*@^*. Er zaten gewoon haarscheurtjes rond de koelgaatjes. Spaar liever door voor goede schijven (brembo bijvoorbeeld, wel 2x zo duur, maar ook 10x beter!!)

Voor remblokken, pagid rood remt koud niet goed, maar het remt wel. Net als ferodo 3000. En als ik weg reed met mijn 16V dan ging dat rustig, en als dan het remvermogen bijvoorbeeld maar 50% is, dan geeft dat niet. 2x remmen en ze doen het al een stuk beter als standaard....

Dan over die versnellingsbak, dat is echt onzin. Want alleen de eindoverbrenging is anders. Met andere woorden, daar heb je helemaal niks aan. Er is wel 1 bak die wel helpt, daar liggen de versnellingen dichter bij elkaar. Komt uit een type 1 of 2, maar weet het niet eer uit mijn hoofd welk type, mag j zelf gaan uitzoeken. Vergeet niet de 16V koppeling te monteren. (ik had een versterkte sachs erin, die kon ik op vol vermogen laten schieten en niks slippen). Kijk, als je alleen de eindoverbrenging veranderd dan blijven de versnellingen even dicht bij elkaar. Met andere woorden, met een 1.4 bak ben je NIET sneller of zo. Sterker nog, op zandvoort hoefde ik niet naar 5 toe, dat scheelt 1x schakelen. In alle versnellingen trok hij wel goed door, want je komt niet stil te staan ofzo op een circuit.

2de hands wordt soms aangeboden, ik zie echter geen problemen met 2de hands echter weet je denk ook dat sommige gewoon niet met spullen kunnen omgaan. (anders ar-parts voor een set nieuwen)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 12:48

je 33 wordt geen vol bloet racer, dus koni geel volstaat wel
(kijk naar mijn ex 33, dat ding ging toch aardig af op het circuit, menig 155 Q4 of 75 3ltr kwam gewoon te kort, ligt natuurlijk ook aan de risico's die je wilt nemen met een straat auto, maar ook op pure bochtsnelheid was ik toch erg in het voordeel van een lichte 33)

koni geel tov standaard schokdempers is echt een verademing!!! daarnaast had ik dus polybussen (nog niet alles gemonteerd), maar die voor de stabi aan de voorkant helpen echt goed. Je hebt hierdoor een strakke voorkant waardoor niet 1 wiel gaat doorspinnen als je gas geeft in een bocht (weet niet hoe de bocht op zandvoort heet vlakbij de pit ingang en waarna je omhoog gaat, maar in die bocht kon ik vol op het gas zonder spinnend wiel)
Nu de reden waarom ik mijn 33 heb weg gedaan en waarom ik niet verder ben gegaan met het monteren van polybussen, mijn complete 33 ging scheuren. De reactie stangen achter braken regelmatig af, komt gewoon omdat polybussen eigenlijk te hard zijn voor dagelijks straat gebruik.

verder: koop GEEN omp schijven, doe het aub niet. Ik vind het echt rommel, de blokken is helemaal troep. Blokken binnen 8000km compleet weg, schijven na 15000km compleet naar de kl*@^*. Er zaten gewoon haarscheurtjes rond de koelgaatjes. Spaar liever door voor goede schijven (brembo bijvoorbeeld, wel 2x zo duur, maar ook 10x beter!!)

Voor remblokken, pagid rood remt koud niet goed, maar het remt wel. Net als ferodo 3000. En als ik weg reed met mijn 16V dan ging dat rustig, en als dan het remvermogen bijvoorbeeld maar 50% is, dan geeft dat niet. 2x remmen en ze doen het al een stuk beter als standaard....

Dan over die versnellingsbak, dat is echt onzin. Want alleen de eindoverbrenging is anders. Met andere woorden, daar heb je helemaal niks aan. Er is wel 1 bak die wel helpt, daar liggen de versnellingen dichter bij elkaar. Komt uit een type 1 of 2, maar weet het niet eer uit mijn hoofd welk type, mag j zelf gaan uitzoeken. Vergeet niet de 16V koppeling te monteren. (ik had een versterkte sachs erin, die kon ik op vol vermogen laten schieten en niks slippen). Kijk, als je alleen de eindoverbrenging veranderd dan blijven de versnellingen even dicht bij elkaar. Met andere woorden, met een 1.4 bak ben je NIET sneller of zo. Sterker nog, op zandvoort hoefde ik niet naar 5 toe, dat scheelt 1x schakelen. In alle versnellingen trok hij wel goed door, want je komt niet stil te staan ofzo op een circuit.

2de hands wordt soms aangeboden, ik zie echter geen problemen met 2de hands echter weet je denk ook dat sommige gewoon niet met spullen kunnen omgaan. (anders ar-parts voor een set nieuwen)
Dat de eindoverbrenging korter is, zorgt er toch ook voor dat je sneller door de versnellingen heen gaat of ben ik nou gek? Voor zover ik weet rijden de meeste 33 racers met een 1.4 overbrenging, en niet met die van een 16V bak...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 13:22

je moet juist de versnellingen dichter bij elkaar hebben, dat is het enige wat nut heeft.
(maar die bakken zijn schaars en daarom hoor je daar niet zo veel over)

maar ja, zo ieder zijn mening, zo had ik geen sper in mijn bak, terwiljl ik toch wel wat pk's had. Maar met de gele koni's en pu bussen erop had ik geen doorspinnend binnenwiel, met andere woorden ik had geen sper nodig omdat het vermogen toch wel op de weg werd gebracht (met droog weer)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 13:28

je moet juist de versnellingen dichter bij elkaar hebben, dat is het enige wat nut heeft.
(maar die bakken zijn schaars en daarom hoor je daar niet zo veel over)

maar ja, zo ieder zijn mening, zo had ik geen sper in mijn bak, terwiljl ik toch wel wat pk's had. Maar met de gele koni's en pu bussen erop had ik geen doorspinnend binnenwiel, met andere woorden ik had geen sper nodig omdat het vermogen toch wel op de weg werd gebracht (met droog weer)
Ik ben het volledig met je eens dat je de versnellingen eigenlijk dichter op elkaar wilt hebben. MAAR: met het veranderen van de eindoverbrenging verander je de totale overbrenging van elke versnelling. Dus de de verhouding tussen de versnelling verander je niet, maar de auto zal wel sneller door de versnellingen heen springen...

..Correct me if I'm wrong...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

GBeetje

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 13:33

Natuurlijk helpt een bak met kortere eindoverbrenging wel!
Als de verhouding van de versnellingsbak en je omtrek van je band nogsteeds hetzelfde zijn, is met een kortere eindoverbrenging de totale overbrenging toch korter...
(of moeten we er nog rekenvoorbeeldjes tegen aangooien als bewijs :? )

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 14:05

je verlegt alle versnellingen zeg maar 10km/u lager, maar het verschil tussen de versnellingen is hetzelfde
je schakeld dus inderdaad eerder op, maar tussen de verzetten blijft het verschil toch hetzelfde

maar als je een voorbeeld berekening wil geven, dan snap ik het misschien ook
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
arne
Member
Member
Berichten: 227
Lid geworden op: do sep 29, 2005 23:41
Locatie: Goes

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 14:11

Met een kortere eindoverbrenging verleg je het snelheidsgebied waarin de versnelling actief is naar beneden. Dat betekent in principe dat je ook sneller door je versnellingen gaat, of tenminste sneller van z'n plek komt. Bij de 0-100 sprint van een 16v zou dit best eens nadelig kunnen zijn aangezien je dan een keer extra moet schakelen. Datzelfde is zo met die 5e versnelling. Als ik het verhaal hierboven lees, moet je best wat aanpassingen doen wil je bak snel genoeg zijn om op Zandvoort de 5 optimaal te gebruiken. Daarom zie je ook bij serieuze teams (waar het volgens de regels mag) dat eindoverbrengingen gewisseld worden per circuit. Je wilt eigenlijk dat je auto optimaal gebruik maakt van zijn motor en bak. Dus dat betekent dat hij net op het max toeren/koppel gebied in de hoogste versnelling uit moet komen op het snelste stuk van het circuit. Dan maak je optimaal gebruik van alles wat je hebt. Maar voor mijn gebruik is dat ook weer niet nodig...

OMP heb ik eens bekeken, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik heb ze al eens besteld, maar ze werden maar niet geleverd. Zat nu ook te denken aan de Sandtler S serie. Brembo is natuurlijk altijd goed... Pagid ken ik zelf ook niet. Hebben ook anderen ervaringen daarmee?

Een volbloed racer hoef ik ook niet te hebben. Gewoon nog net wat beter dan nu. En dan lekker spelen.

(Hmmm, de andere antwoorden waren sneller dan die van mij, ik werd gebeld tijdens het tikken...)
Laatst gewijzigd door arne op vr jan 26, 2007 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Rees-Cees

RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 14:37

Af en toe lees ik nog wel eens mee hier en als de verhalen te gek beginnen te worden dan reageer ik:

1.

remmen van OMP en Brembo zijn beide bagger. (scheurtjes rondom koelgaten zeggen niets, Brembo's onder een ferrari doen dat ook!)
goede schijven en blokken is een keuze van geld of zoeken. ik reed met Sandler schijven (gegroevd en geboord) en Hawk blokken HT 10. Je kunt ook duurder gaan door Tarox te kopen bijvoorbeeld.

2.

een 13/1400 bak is vele malen sneller dan een 15/1700 bak. dat weet ik uit eigen ervaring en met een berekende nog kortere overbrenging kom je nog beter uit op alle circuits van europa behalve de circuits met te lange rechte stukken zoals Dijon (ook op Spa heb je een korte bak nodig) een sper diff is zeer aan te bevelen ivm optillen van de voorwielen.

3.

wegligging is bij een 33 erg belangrijk. zoek een middenweg tussen straat en circuit of kies voor circuit. gele koni's voor voldoen prima voor beginnend race gebruik en achter ook. Ga je verder dan heb je speciale Koni's voor en achter nodig (helaas niet meer verkrijgbaar) je vering maak je voor zachter dan achter om op de weg te blijven met je aandrijving (voor 650 pound/inch en achter 800 pound/inch).

succes

NB

Tip: je gaat leeglopen op alle aanpassingen zoals boven beschreven.

Gebruikersavatar
arne
Member
Member
Berichten: 227
Lid geworden op: do sep 29, 2005 23:41
Locatie: Goes

Re: RE: 33 16v fast road en trackday tool?

vr jan 26, 2007 14:55

Dank Cees, zo leer je nog eens wat bij...
remmen van OMP en Brembo zijn beide bagger. (scheurtjes rondom koelgaten zeggen niets, Brembo's onder een ferrari doen dat ook!) goede schijven en blokken is een keuze van geld of zoeken. ik reed met Sandler schijven (gegroevd en geboord) en Hawk blokken HT 10. Je kunt ook duurder gaan door Tarox te kopen bijvoorbeeld.
Ok, Sandtler dus toch. Dat had zowiezo mijn belangstelling.
Afbeelding
Alleen type S voor de 33 tegen 52 euro. Niet gek toch? Waar moet je op rekenen bij die Hawk blokken?
een 13/1400 bak is vele malen sneller dan een 15/1700 bak. dat weet ik uit eigen ervaring en met een berekende nog kortere overbrenging kom je nog beter uit op alle circuits van europa behalve de circuits met te lange rechte stukken zoals Dijon (ook op Spa heb je een korte bak nodig) een sper diff is zeer aan te bevelen ivm optillen van de voorwielen.
Een 13/1400 bak is niet moeilijk te vinden verwacht ik. Er is hier genoeg 33 verkeer op de sloop. Moet alleen weten dat hij nog goed is, of preventief zowiezo de synchromesh ringen vervangen. Maar dat doe ik liever pas in een later stadium, als ik weet dat het bevalt.
wegligging is bij een 33 erg belangrijk. zoek een middenweg tussen straat en circuit of kies voor circuit. gele koni's voor voldoen prima voor beginnend race gebruik en achter ook. Ga je verder dan heb je speciale Koni's voor en achter nodig (helaas niet meer verkrijgbaar) je vering maak je voor zachter dan achter om op de weg te blijven met je aandrijving (voor 650 pound/inch en achter 800 pound/inch).
De veren die erop zitten zou ik het liefst eerst laten zitten. Gele Koni's nieuw voor de 33 heb ik nu gezien tegen een ruime 400 euro.

Naast deze dingen komen er dan nog gevlochten remleidingen op en een veerpootbrug. Er zitten Toyo Proxes T1's onder in 195 op 15".

Cees, vergeet ik nou dingen? Nog wel die polyurethaan bussen gebruiken voor alleen de stabilisatorstang?
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Terug naar “Racen - Algemeen”