Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challenge??

di jan 16, 2007 07:38

Sta op het punt om de knoop door te hakken wat betreft rolkooi keuze, maar twijfel nog aan de keuze tussen knaf erkende inbouwer en niet knaf erkende. De kooi zoals ik hem wil kost bij Remola bijna 1000 euro minder dan bij de andere wel knaf bouwers, maar die laatste geven dan wel een echt FIA (KNAF) certificaat af en dit moet geen problemen opleveren bij een evt technische keuring voor bv de challenge.
De Remola kooi komt met een remola certificaat wat inhoudt dat hij hem volgens de FIA normen heeft gebouwd (heeft zo'n certificaat enige waarde?), maar geeft mij dat de garantie dat de kooi door elke keurmeester wordt gooedgekeurd.
Misschien zal ik nooit een race in challenge rijden, maar ik wil geen 1500 euro uitgeven om er vervolgens zeker van te zijn dat dit niet geschikt is voor andere races dan de ZAC.
Zijn er rijders in de challenge die met een REMOLA kooi rijden en zijn er nog andere manieren om zo'n kooi dan wel geschikt te maken voor challenge?
Een andere optie is een OMP kooi met ASN ONS keur van ruim 1300 euro,, die er nog ingelast moet worden, mag dit dan weer wel zelf gebeuren.

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 08:28

Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord , de challenge rijdt volgens de Fia regels en accepteerd alleen fia gecertificeerde documenten aangezien de knaf weer de vertegenwoordiger voor de fia in nederland is kunnen alleen knaf gecertificeerde bedrijven dus een officieel document hiebij overhandigen.
Remola geeft idd een rolbeugel certificaat af volgens annex-j maar dit geen officieel fia/knaf document en kun je met dit certificaat zonder problemen deelnemen aan bv de ZAC waaronder de squadra italia valt en waarschijnlijk nog wel enkele evenmenten meer maar niet aan officiele fia evenementen zoals bv races in het buitenland.
Ik weet het een zeer ingewikkeld verhaal maar zelfs een goedgekeurde schroefkooi van bv omp heeft wel een goedkeuring maar dit is niet meer dan een bewijs dat de kooi een goede kooi is en niets meer en/of minder. Verder ben je dus afhankelijk van de keurmeesters bij een evenement en als je geen officieel fia document bij je hebt kunnen ze je dus weigeren, dit hoeft dus niet maar ze kunnen je zonder fia document dus ten alle tijden afkeuren!
Je moet dus goed de doelstelling voor jezelf op een rijtje hebben wat je met de auto wilt gaan doen en in welke klasse of cup je wil gaan rijden maar hou er rekening mee dat als je de auto ooit wil verkopen en er zit geen fia document bij de kooi je toch meer in de zac of trackday auto categorie valt wat de prijs zeker niet zal verhogen :wink:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 10:44

van welke KNAF bouwers heb je een prijsopgave? en zijn die exact dezelfde uitvoering verder als Remola?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 10:52

Wielhoven, multitech (nog veel duurder), wielhoven klonk zeer positief, maar zelfs de basis kooi is nog te duur voor mij.
Van Verbaas, Moree en nog 1 geen reactie gekregen

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 11:04

Lenz voor ongeveer 500 euro heb je een fia goedgekeurde schroefkooi van OMP of Sparco, monteer deze dan heb je al een beetje budget over. Je kan dan kijken wat je gaat rijden en evt. later overstappen naar een gelaste kooi van bv Wielhoven. De schoefkooi kan er dan weer zonder beschadigen uit en verkocht worden, ik weet zeker dat je daar dan nog een hondertje of 3 voor kan vangen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 11:08

informeer eens bij jaco (js racing) :idea:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 11:49

van het prijsverschil zit al een kleine 300,= in het af te geven certificaat....(kosten KNAF)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 12:52

Ik snap het verhaal niet en maak me zorgen!

Heb zelf een remola kooi met certificaat en ben in de volle overtuiging dat dit een kooi is waarmee je aan alle races mee mag doen.
Tenminste daar heeft meneer Rens mij destijds van overtuigd.
Er er rijden toch ook challenge auto's rond met een remola kooi?
En remola heeft toch ook een kooi gebouwd voor een dakar auto?

Zoals ik het heb begrepen maakt FIA zelf geen certificaten, zij stellen alleen de eisen op waaraan materiaal moet voldoen!
Of is het FIA labeltje op een momo stoel wel door FIA opgestuurd naar momo?

Ik hoor graag hoe het precies zit!
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 12:58

KNAF gecertificeerde kooien moeten sinds enige tijd (ik meen 2 jaar nu) voorzien zijn van een plaatje met ingeslagen nummer van kooienbouwer en nummer kooi.
Deze nummers corresponderen met een door de KNAF afgegeven cerificaat met tekening van de kooi.

Een niet door de KNAF afgegeven certificaat is in het buitenland meen ik niet geldig, en ook niet wanneer de regelementen voorschrijven dat er een FIA certificaat voorhanden moet zijn (Het KNAF certificaat voldoet aan die eis dus).

Als dit verhaal ergens niet klopt hoor ik het graag.

Peter Popeyus leest wel eens mee hier, die kan dit vast haarfijn uitleggen. En wellicht Atte Roskam ook.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 13:33

De enige losse kooi is van OMP multi point, hele mooie kooi CrMo, maar ook 1300 euro, moet dan nog gelast worden.

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 13:48

Ik snap het verhaal niet en maak me zorgen!

Heb zelf een remola kooi met certificaat en ben in de volle overtuiging dat dit een kooi is waarmee je aan alle races mee mag doen.
Tenminste daar heeft meneer Rens mij destijds van overtuigd.
Er er rijden toch ook challenge auto's rond met een remola kooi?
En remola heeft toch ook een kooi gebouwd voor een dakar auto?
Ja Joris ik ondertussen dus ook en ben vorige week naar Wielhoven geweest om de zaak eens haarfijn uit te laten leggen.
De kooien van Remola zijn goed ! en conform fia/annex-J gelast, echter zijn zonder officieel fia certificaat!!!!! omdat dit alleen afgegeven kan worden door een door de knaf(= nederlandse vertegenwoordiger van de fia) goedgekeurd bedrijf dit goedkeuren bestaat uit een aantal regels zoals bewijsbaar gebruikt buizenmateriaal, bewijsbare kwaliteit van lasen en constructietechniek.
Aan deze certificering zitten dus duidelijk kosten verbonden vandaar ook de wat duurdere offerte.
Je bent dus zonder knaf/fia certificaat afhankelijk van de keurmeesters die overigens je wel toe kunnen laten met een niet gecertificeerde kooi maar de auto ook af kunnen keuren
Met het knaf/fia certificaat kunnen ze de auto wbt de kooi dus nooit weigeren, ook niet in het buitenland!

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 15:12

Die onzekerheid zit ik dus niet op te wachten, heb je betaald voor een raceweekend wordt vervolgens je kooi afgekeurd.
Zijn er ook voorbeelden waarbij dit is gebeurd?
Maar als ik zo'n dure omp kooi koop die ik er zelf in las is dat wel goed???, alhoewel de remola kooi er waarschijnlijk veel beter ingezet wordt.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

di jan 16, 2007 19:26

Een KNAF-gecertificeerde kooi heeft een type-aanduiding in de kooi en een door de KNAF afgegeven certificaat. Deze kooi mag alleen door een door de KNAF erkende kooienbouwer geconstrueerd worden.

Schroefkooien - zoals die van OMP - voldoen over het algemeen (tenzij het een oude voorraad is) aan de huidige eisen. Dat wil zeggen dat het juiste voorgeschreven materiaal wordt gebruikt met de juiste buisdiameter en -dikte, de juiste verbindingen worden toegepast en dat de kooi niet afwijkt van de plaatjes in de FIA-voorschriften/KNAF autosportjaarboek. Meestal zit er alleen een stickertje op een van de buizen en een pakbon die door veel mensen toch voor een certificaat wordt aangezien.

Let er bij een schroefkooi wel op dat daar ook de juiste voetplaten gebruikt worden en rondom worden ingelast; onder en boven de vloer.

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

wo jan 17, 2007 08:31

N.a.v. dit topic heb ik contact opgenomen met Remola autosport en hem op dit topic gewezen.
Ik kreeg de volgende reactie terug:

er zijn 2 manieren :
1 is Volgens Fia homologatie dus met een FIA certificaat, waar alles op staat wie wat en waar de kooi is gemaakt.

2 Conform FIA annex-J dat is zoals wij dat doen.
De FIA omschrijft hoe de kooi gemaakt moet worden en hoe hij er uit moet zien.
Je hebt dus geen enkel probleem of een reden om je zorgen te maken.
Vraag het anders aan Atte Roskam, dat is de rolkooien specialist die ook mij hierover indertijd verder hielp.
[/i]
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

wo jan 17, 2007 11:42

er zijn 2 manieren :
1 is Volgens Fia homologatie dus met een FIA certificaat, waar alles op staat wie wat en waar de kooi is gemaakt.

2 Conform FIA annex-J dat is zoals wij dat doen.
De FIA omschrijft hoe de kooi gemaakt moet worden en hoe hij er uit moet zien.
Je hebt dus geen enkel probleem of een reden om je zorgen te maken.
Vraag het anders aan Atte Roskam, dat is de rolkooien specialist die ook mij hierover indertijd verder hielp.

Met echter 1 aantekening Joris
Manier 1 geeft NOOIT problemen!!
en volgens manier 2 heb je kans op problemen want het heeft geen officieel fia/knaf certificaat
Waarschijnlijk in Nederland geen problemen maar met de challenge en wedstrijden in Duitsland en of Belgie ben je afhankelijk van de keurmeesters daar met alle mogelijke gevolgen van dien

Terug naar “Racen - Algemeen”