Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

wo jan 17, 2007 13:15

Met name duitsland wil wel eens lastig zijn. ik herinner mij dat daar een jaar of wat geleden ook de plexiglas zijramen van een ingebrand keurmerk voorzien moesten worden, anders niet rijden! en inschrijfgeld weg...

juist vanwege die onzekerheid hoe andere keurmeesters redeneren zou ik de gok niet nemen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

wo jan 17, 2007 21:05

Hoe wordt een OMP laskooi beoordeeld met een ASN ONS certificaat(FIA?).
De tweede optie is dan de CrMo multipoint laskooi van OMP, maar deze moet dus wel in elkaar gelast worden.
Vraag me af hoe compleet die delen zijn en hoeveel er gelast moet worden.
Deze kooi heeft dus wel een ASN ONS certificaat, ik neem aan dat dat alle eerdere risico's van evt afkeur door ontbreken van KNAf certificaat niet heeft. Maar hier is dan weer de zwakke schakel het laswerk, hoe groot is daar weer de kans van dat dat wordt afgekeurd en dat hoeft dan toch weer niet door een knaf bedrijf gedaan te worden?

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

wo jan 17, 2007 21:18

@ Lenz: het laswerk op de na de tijd ingelaste deurstangen overtrof vele malen het niveau van het laswerk op de rest van m'n OPM schroefkooi met FIA-keur. Oftewel: als je een goede lasser laat lassen is er helemaal niets aan de hand.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

do jan 18, 2007 12:45

Na diverse telefoontjes, toch besloten dat voor mijn directe plannen de remola kooi het best uitkomt.
Heb dus een afspraak gemaakt en auto is binnen 1,5/2 weken klaar wordt me beloofd en dit is ook mijn voorwaarde :!:
Vandaag de KNAF gebeld en volgens deze aardige dame is een knaf certificaat absoluut niet nodig voor deelname aan challenge ed.
Mits de kooi is gebouwd volgens de voorschriften in het knaf boek, het linke punt blijft natuurlijk dat een wijsneus keurmeester hier aan kan twijfelen en als nog tot afkeur kan overgaan. Dit zegt dan waarschijnlijk meer over de technische kennis van de keurmeester dan over de kooi, mits deze echt aan de annex J eisen voldoet en dat is zo volgens remola.
Ben benieuwd, wordt best een uitgebreide kooi :D

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

do jan 18, 2007 20:22

Wist ik trouwen ook niet, maar een OMP kooi van bv 600 euro met fia heeft ook helemaal geen certificaat, maar alleen maar een sticker van de fabrikant en wat gegevens van de kooi, is dus net als remola certificaat gewoon een papiertje van de fabrikant en dus geen knaf/FIA certificaat :!: :!:

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

do jan 18, 2007 20:39

En wat is nu dan de meerwaarde van een KNAF erkende rolkooi bouwer :?:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

do jan 18, 2007 20:55

Als deze een knaf certificaat afgeeft kan daar later nooit discussie over mogelijk zijn, maar daar betaal je dan ook voor.
Als de keurmeester bij bv een remola zelfbouwkooi twijfelt aan bv de gebruikte materialen zou hij de kooi kunnen afkeuren, met een knaf cert zal dit niet kunnen gebeuren. Volgens Remola is er nog nooit een door hem gebouwde kooi afgekeurd, we zullen het wel merken :)

alf_alfa

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

zo jan 21, 2007 22:48

Zo, nu na enige tijd heb toch nog een vraagje......Ik heb sindskort een Alfa 75 met IMSA kooi. Dat wil zeggen, de vorige eigenaar heeft een waaaanzinnig mooie kooi gelast, geheel naar IMSA tekeningen. Volledig CrMo en ook, daar waar nodig -volgens de KNAF-, 2,5 mm dikte. Ik heb nog nooit een zo mooie kooi gezien. Deze loopt ook nog door naar de motorruimte. Als ik Lennart moet geloven ben ik aan gods gratie overgelaten, want de dame bij de KNAF zei ... Maar feitelijk kunnen ze mij sowieso afkeuren, ook al is het een IMSA. Nu heb ik geen enkel keurmerk, maar ga maar eens navraag doen bij de KNAF. Ik ben echter in de Squadra Italia gestapt met het idee dat ELKE kooiconstructie is toegelaten. Tesamen met een brandblusser en helm zouden dat de minste vereisten zijn. Wat zeggen jullie?Lennart?

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

vr jan 26, 2007 12:41

Ja, lastig, als hij volgens de knaf normen is gemaakt zal het toch wel goed zijn, weet niet hoe streng ze voor ZAC zijn.
Normen liggen lager, maar daar weten andere meer van.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

vr jan 26, 2007 12:44

Dit staat in het reglement van SI:

Artikel 13 - Rolkooi

De rolkooi (zie ook ASJ 2006, pp. 517 t/m 524) dient in alle opzichten (model, uitvoering, afsteuning met afsteuningsplaten) tenminste te voldoen aan de voorschriften gepubliceerd in FIA Code Sportif annex J, onder artikel 253 voor de FIA klassen Groep N/A/B/(ST), corresponderend met het (bouw)jaar van de ingeschreven wagen; voor wagens met een bouwjaar van vóór 1993 geldt als minimum de FIA voorschriften die in 1993 voor de groepen N/A/B van toepassing waren.


Uitvoeringen rolkooi

a. Zelfbouw. Deze dient ten aanzien van vorm, uitvoering, afmetingen en materiaal in alle opzichten exact te voldoen zoals in artikel 253, annex J, FIA Code Sportif, onder meer met illustraties is weergegeven. Een vertaling van artikel 253, annex J, FIA Code Sportif 2006 is opgenomen in het Knaf ASJ 2006 op pp. 517 e.v.

b. Vrij ontwerp overeenkomstig artikel 253 lid 8.4, annex J, FIA Code Sportif, met een homologatie door een ASN (Knaf, DMSB, RAC, etc.). Elke modificatie aan een gehomologeerde rolkooi is verboden en maakt de kooi ongeldig (Knaf ASJ 2006, pp.522).


Bevestiging rolkooi

a. Bevestigingsvoeten beugel(s):

Iedere beugel die wordt afgesteund op een chassis/carrosseriedeel dient op de plaats van afsteuning van een bevestigingsvoet te zijn voorzien. Een bevestigingsvoet is een plaat gelast aan de rolbeugelpijp waardoor deze aan het chassis of carrosserie bevestigd kan worden, gewoonlijk op een versterkingsplaat.

b. Versterkingsplaten:

Een versterkingsplaat is een plaat bevestigd aan de carrosserie of het chassis bestemd als montagevoet van de (bevestigingsvoet) rolbeugel om de last over de opbouw te verspreiden. De versterkingsplaat dient minimaal 3 mm dik te zijn, en een oppervlakte te hebben van 120 cm2. De versterkingsplaat moet aan de carrosserie zijn vastgelast (zie tekeningen nr. 253-18 e.v.( ASJ pp.573)

c. Bevestiging:

Met uitzondering van de beugel(s) die achter de hoofdbeugel (dit is de beugel dwars door de auto direct achter de voorstoel) zijn afgesteund, dient de bevestigingsvoet van iedere beugel op een stalen versterkingsplaat te worden bevestigd met tenminste 3 bouten van tenminste M8 grootte, kwaliteit 8.8 ISO norm of beter. Dit zijn minimum eisen. Meer bouten mogen worden gebruikt en de bevestigingsvoeten mogen direct op de versterkingsplaten worden gelast. Het vastlassen van de kooi aan de carrosserie is toegestaan, eventueel met verbindingsstrips of –platen.

(Voor bijzonderheden zie ASJ pp. 449 e.v.; voor KNAF erkende rolkooifabrikanten zie ASJ pp.583)
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Rolkooi zonder KNAF certificaat goed genoeg voor challen

vr jan 26, 2007 13:16

klik ==> FIA Art253 :lol:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Racen - Algemeen”