MightyMarcel

racelicentie, hoe zit dat nou ?

wo dec 27, 2006 15:36

(ja, ik weet t, er is een topic, maar dat is toch niet wat ik bedoel en ik wil dat topic niet vervuilen).

soms heb je van die dingen, die je eigenlijk wel wilt, maar geen idee hebt hoe je dat aanpakt. zo zou ik graag een racelicentie halen, vooral voor die ervaring en om af en toe ook eens mee te kunnen racen.

ik heb echter geen flauw idee hoe dat werkt, of t verplicht is voor races, wat je allemaal moet regelen, wat t kost, etc.

vandaar mijn vraag : misschien kan één van de beter geinformeerde alfisten een 'racen voor dummies / racelicentie voor dummies'-uitleg geven ?

(en meteen dan maar een vraag : is een 75 2.0TS geschikt als racewagen ?)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: racelicentie, hoe zit dat nou ?

wo dec 27, 2006 15:46

Dat laatste zonder meer.

Dat eerste is laatst een topic over geweest. Gebruik de zoekfunctie eens :wink: En: Is een racelicentie niet slechts 1 jaar geldig??????
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: racelicentie, hoe zit dat nou ?

wo dec 27, 2006 17:56

En: Is een racelicentie niet slechts 1 jaar geldig??????
Ik meen dat het de motorreeselarij zo is dat je vóór aanvang van het nieuwe seizoen je licentie moet laten verlengen (knmv 1000cc cup). Is uiteraard een knakenkwestie :evil: want een hoop rijders weten in pakweg november nog niet of er begin april gebrommert gaat worden... :?
Geen idee of t in de autosport ook zo werkt?
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: racelicentie, hoe zit dat nou ?

wo dec 27, 2006 20:34

Een racelicentie is een jaar geldig. De KNAF organiseerd licentie dagen in januari door heel het land.
Voor 100 euro heb je in 2007 een nieuwe club licentie. Voor 25 euro laat je dan ter plekke medisch keuren (ivm verzekering)
Met deze club licentie kan je aan nationale races meedoen (en enkele internationale, iig bij de DNRT)
Het race examen doe je één keer, net als bij je rijbewijs. Vervolgens moet je dus jaarlijks (indien je wilt racen, ja kan ook een jaartje overslaan) betalen om te mogen racen (incl. nieuwe licentiepas)
Examen bestaat uit praktijk en theorie. Theorie kan je thuis leren. Praktijk examen evt. vooraf gegaan door een racescursus. Als je al wat circuit ervaring hebt kan je ook evt. zonder cursus proberen je licentie te halen. (zijn meerdere examendagen voor in maart) Examen kostte een paar terug 90 euro. Ik weet niet wat het nu kost.
Dus voor ong 90 euro + 100 euro + 25 euro heb je dan je licentie waarmee je mag racen. Dan moet je nog een auto hebben en een outfit.
Een TS is zeker geschikt om mee te racen. Succes.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

niels.denotter

RE: racelicentie, hoe zit dat nou ?

wo dec 27, 2006 23:18

Weet niet of je mijn topic bedoeld maar heb in ieder geval net mijn examen gehad (en dus een curses achter de rug :) ). Om maar meteen van leer te trekken: afgelopen zomer stond ik voor de keuze ga ik mijn spaargeld stoppen in het inbouwen van een 16v turbo blok in mijn Fiat Seicento of ga ik iets doen waarvan ik eigenlijk van jongs af aan al weet dat ik het wil doen (correct me if Im wrong, maar ben bang dat dat voor bijna 90% van de alfisti hier geld). Enige maar is dat er toch een soort van mystieke waas hangt rond het behalen van een licentie en het doen van een curses.

Ook ik ben nog steeds ontzettend groen vergeleken met ervaren racers als oa. Cees maar kan je wel vertellen hoe ik het "geregeld" heb. In principe is 't enige wat je nodig hebt een redelijke auto met APK en een helm (met redelijk bedoel ik dus motorisch in orde, een goed stel remmen en een knap setje banden.........roest?! dat maakt je echt niet langzamer in het Scheivlak hoor ;) ). Owkee ik vergeet wel even te vertellen dat je dus per curses dag moet rekenen op een volle tank benzine (met vol bedoel ik dus vol terwijl je langs het nationale autosport monument het park oprijdt en niet vol terwijl je vanuit bv. Utrecht vertrekt en verwacht ongestoord rondjes te kunnen rijden op diezelfde tank).

Dit opgeteld bij de curses kosten van ongeveer 1500 euro maken een curses bij de Rensport School Zandvoort absoluut niet onbereikbaar. Dus geen auto met racemotor, rolkooi, proflex dempers, FIA-keur stoelen en H.A.N.S. systeem. Kan allemaal wel maar kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je met je zuur verdiende Alfa 33 dergelijke auto's tijdens een curses-raceje weet af te troeven dan geeft dat een onbeschrijfelijk gevoel. Dit samen met de inspirerende briefings van mensen als Huub Vermeulen of Frank Kerseboom en de zeer ervaren instructeurs (toch wel leuk als een drift held als Remmo Niezen of een Europees Megane trophy kampioen als Jaap van Lagen naast je komen zitten) maken een racecurses tot overgetelijk 'iets'.

Kan eigenlijk maar een ding zeggen, FUCK IT! Gewoon doen zo'n curses ;) !

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: racelicentie, hoe zit dat nou ?

do dec 28, 2006 09:52

Bij mijn weten is het wel zo, of was het zo, dat je minimaal een wedstrijd per jaar moet rijden om je licencie te behouden.

Maar kijk eens op de site van de knaf zou ik zeggen en bel ze eens op als je daarna nog vragen hebt. Zij geven de licencie uit dus dat is DE infobron lijkt mij om je vragen te stellen.

Vwb de auto waar je de cursus mee doet. M'n dagelijkse auto zou ik er toch niet snel meer aan wagen (ik heb vaak op circuit gereden met m'n dagelijkse 75V6) Is een behoorlijke afstraffing voor de techniek en blijft als je nog geen ervaring hebt toch altijd redelijke kans op schade. Zelf ook paar keer geluk gehad, 0.5 mtr voor de vangrail tot stil stand komen enzo...
Hangt natuurlijk ook van de staat van je dagelijkse "hok" af.

Gebruik in ieder geval een auto die technisch echt in orde is, niet allleen voor de veiligheid maar vooral ook om te voorkomen dat je halverwege langs de kant staat met een kapotte auto. Zonde van je cursus geld.

En ik zou serieus overwegen toch in een rolkooi investeren. Een FIA schoefkooi is er voor E600 of zo iets (zie site biesheuvel, autosportcompany, remola, autosportparts etc etc) voor een 75TS een evt kan je hem later doorverkopen als je er niet mee doorgaat.

O ja en een technisch frisse 75TS, liefst van voor 1990 zonder kat, is uitstekende cursus auto met wat betaalbare aanpassingen (verlagen, castorkogels, dikkere stabi, fatsoenlijke scholdempers, goed uitlijnen, remblokken, remslangen, remvloeistof, accu naar achter, stuurbekrachtiging eraf, goede kwaliteit motor en v-bak olie)

O ja het is al gezegd, als je echt altijd al wil racen. Gewoon een cursus gaan doen!!!!!!!! Beleef je meer plezier aan dan aan een nieuwe home cinema set of weet ik veel wat anders. Gaaaaan met die 75TS.

Mzzl,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op do dec 28, 2006 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: racelicentie, hoe zit dat nou ?

do dec 28, 2006 16:48

Bij mijn weten is het wel zo, of was het zo, dat je minimaal een wedstrijd per jaar moet rijden om je licencie te behouden.
als je eenmaal een internationale licentie hebt niets aan de hand. en een jaartje pauze af en toe ook niet.
(heb ooit eens een jaar de licentie niet opgehaald omdat ik zoiets had doe ik wel opneiuw examen, kreeg het opvolgende jaar gewoon weer een nieuwe mee.)
Als je gelijk na 1 jaar stopt denk ik dat ze iets strenger zijn ja. Maar is dat erg? kosten van opnieuw examen doen zijn zo hoog niet, en je spaart de licentiekosten uit als je zeker weet dat je toch niets ermee doet.

ik heb hem telkens toch maar opgehaald, je weet nooit waar je een stoeltje aangeboden krijgt tenslotte.
(kreeg ik dus in het jaar dat ik hem niet opgehaald heb, voor een 1-uurs race!)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Racen - Algemeen”