Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

HTS-A Circuitdag: Met een Alfa 33! [updated 11-12]

ma nov 13, 2006 17:56

Hallo Forumgenoten!

Zoals velen van jullie vast wel weten studeer ik op dit moment HTS Autotechniek in Arnhem. Traditiegetrouw wordt er elk jaar (in samenwerking met school) een circuitdag op Zandvoort georganiseerd. Voor deze dag kunnen alle studenten zich inschrijven en een dag heerlijk over zandvoort scheuren. Zoals julie vast wel begrijpen zijn dit op een enkeling na geen van alle echt circuitbakken. Ik durf haast wel te zeggen dat het eigenlijk (bijna) allemaal gare bakken zijn die voor een zo laag mogelijk bedrag ergens vandaan gehaald zijn. Niemand heeft een race-licentie en daardoor gaat er zo af en toe nog wel is wat mis.

http://www.circuitdag.nl/agenda/index.php?id=12

Desondanks is dit natuurlijk hartstikke gaaf om aan mee te doen. Tot nu toe heb ik elk jaar toe staan kijken, en dacht ik steeds: waarom zie ik geen Alfa's?! Dit jaar heb ik twee klasgenoten zo gek gekregen mee te doen en hebben we besloten dat er gewoon een Alfa op de baan moet komen. Wij zaten zwaar te denken aan een 33 1.7 16V. Wederom geldt natuurlijk dat het aan alle kanten zo cheap mogelijk moet. Studeren is tegenwoordig reteduur, en voordat jullie denken dat pa en ma alles betalen en we aan de studiefinanciering overhouden <--- tijden veranderen...

Het gaat om een dagje fun, en niet om de beste rondetijd. Bovendien bestaat de kans dat de auto door een andere, niet oplettende bestuurder kort gereden zal worden. Een 33 is goedkoop, snel en makkelijk aan te komen. Natuurlijk zou een 75 leuk zijn maar dat zit er op dit moment even niet in.

UPDATE 1:

Code: Selecteer alles

De eerste 16V was zo rot als een mispel. Bovendien bleek dat de verkoper nog een hele hoop verzwegen had.... Helaas voor ons, maar natuurlijk gaat onze zoektoch gewoon door :)
UPDATE 2:

Code: Selecteer alles

De tweede 16V was beter maar helaas liep de motor knap beroerd, en was een van de dorpels RA aan het rotten. Hierdoor hebben we besloten hem te laten staan.
UPDATE 3:

Code: Selecteer alles

Afgelopen vrijdag ben ik bij Gerben wezen kijken, hij had toevallig nog een 33 16V staan. Zag er goed uit en was met behulp van een brug van alle kanten te aanschouwen. Dit gaat hem dus worden!
@Gerben: Super bedankt! 'T was leuk even bij je langs te komen, al was het maar voor een bak koffie en wat alfa-talk :thumbs: Slicks zijn inmiddels geregeld, de trailer komt ook in orde.


Ons plan tot nu toe:
-Repareren wat noodzakelijk is
-Interieur e.d. eruit, 2 kuipstoelen en vierpuntsgordels er in.
-Bestaande remblokken vervangen voor Ferodo DS2500.
-Nieuwe Dot 5.1 remvloeistof
-Carterpan modificieren
-Luchtfilter vervangen (zelf een air-intake via koplamp o.i.d.)
-Luchtkoeling maken (via mistlampen een buis naar de linker en rechter remschijf)
-15 inch velgen met Yokohama ADVAN (semi)-slicks
-Veren voor en achter vervangen + wielstanden voor veranderen

Het lassen van een kooi is moeilijk (geen van ons kan lassen) bovendien kan je er later dan niets meer mee. Hier wordt nog over nagedacht...

Misschien weten julie nog meer/betere (low budget) aanpassingen die een dagje zandvoort met de 33 ten goede kan komen. Alle tips en trucs zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Speeder op ma dec 11, 2006 23:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de baan..

ma nov 13, 2006 21:20

Belangrijkste waar je om moet letten is dat het blok mooi loopt, fatsoenlijk remt en de bak een beetje schakelt, maar dat kon je zelf ook wel bedenken. Ik heb zelf eens met een 33 meegedaan een 8V dan, maar dat was echt leuk. Hij was gewoon standaard alleen kaal en dan kun je er een boel lol aan beleven.

En gewoon gassen, er zijn wel mensen die je voor gek verklaren want die zijn bang dat je na 2 ronden stil staat, maarja je weet zelf natuurlijk ook wel dat dat niet zomaar gebeurd.

Wij hadden er toen een voor 275 euro gekocht en na de circuitdag heb ik de auto nog gewoon even dagelijks gebruikt.

Gewoon beetje gedult hebben met zoeken, maar er zijn zeker goedkopen 33 te koop, die nog wel goed zijn.
Als je die rooie koopt wil je dan een motorkap, voor en achterbumper ruilen??? :wink: Ik heb namelijk ook een rode en die delen zijn nu net minder mooi.

Rens

Ik heb zelf ook zin om mee te doen met een 33, alleen ik kan geen auto stallen. :(
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de ba

ma nov 13, 2006 21:26

Belangrijkste waar je om moet letten is dat het blok mooi loopt, fatsoenlijk remt en de bak een beetje schakelt, maar dat kon je zelf ook wel bedenken. Ik heb zelf eens met een 33 meegedaan een 8V dan, maar dat was echt leuk. Hij was gewoon standaard alleen kaal en dan kun je er een boel lol aan beleven.

En gewoon gassen, er zijn wel mensen die je voor gek verklaren want die zijn bang dat je na 2 ronden stil staat, maarja je weet zelf natuurlijk ook wel dat dat niet zomaar gebeurd.

Wij hadden er toen een voor 275 euro gekocht en na de circuitdag heb ik de auto nog gewoon even dagelijks gebruikt.

Gewoon beetje gedult hebben met zoeken, maar er zijn zeker goedkopen 33 te koop, die nog wel goed zijn.
Als je die rooie koopt wil je dan een motorkap, voor en achterbumper ruilen??? :wink: Ik heb namelijk ook een rode en die delen zijn nu net minder mooi.

Rens

Ik heb zelf ook zin om mee te doen met een 33, alleen ik kan geen auto stallen. :(
Hey die Rens!

Ik vind het een interessante auto voor een interessante prijs. Bovendien ben ik echt opzoek naar een 16V, en die vind je niet zomaar voor weinig. Als jij er 1 weet houd ik me natuurlijk warm aanbevolen ;) Het probleem bij deze auto is dat er niet mee te rijden is. Geen koppelingsgever en geen versnellingspook...het blok is wel te beluisteren. Echt voelen hoe hij rijd en schakeld is er helaas niet bij :(

Wat zou jij doen? Wachten, een gokje wagen? Voor 200 euro kan je nooit 'echt' een bult vallen toch?

Piet
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de baan..

ma nov 13, 2006 21:29

tja dat is niet het grootste probleem en een andere bak eronder schroeven is niet het meeste werk. Ik zou de gok wel durven te wagen. Het belangrijkste is toch wel dat het blok goed is.

Een buil aan vallen kun je er denk ik niet aan.

Rems
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de ba

ma nov 13, 2006 21:32

tja dat is niet het grootste probleem en een andere bak eronder schroeven is niet het meeste werk. Ik zou de gok wel durven te wagen. Het belangrijkste is toch wel dat het blok goed is.

Een buil aan vallen kun je er denk ik niet aan.

Rems
Dat klopt, maar hoe weet ik of het blok goed loopt als ik er niet mee kan rijden. Ik heb echt 0,0 ervaring met een 16V, met een 8V zou ik het zo weten...
Het is trouwens een 1.7 8V geweest, dus ik hoop wel dat ze met de ombouw ook de remklauwen voor mee veranderd hebben. Hoe zit het eigenlijk met het subframe voor? 16V heeft stabilisator, een 1.7 8v toch ook ?
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer


Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de ba

ma nov 13, 2006 22:02

Hulp nodig?

laat maar weten :mrgreen:
Haha, thnx! :mrgreen: Misschien kan ik je binnenkort tussen het karten door wel e.e.a. vragen ;)
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Rees-Cees

Re: RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de ba

ma nov 13, 2006 22:03

Hulp nodig?

laat maar weten :mrgreen:
Haha, thnx! :mrgreen: Misschien kan ik je binnenkort tussen het karten door wel e.e.a. vragen ;)
ik wat voor jullie doen jullie mij weer helpen :wink:

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de ba

ma nov 13, 2006 22:23

Hulp nodig?

laat maar weten :mrgreen:
Haha, thnx! :mrgreen: Misschien kan ik je binnenkort tussen het karten door wel e.e.a. vragen ;)
ik wat voor jullie doen jullie mij weer helpen :wink:
Lijkt me een strak plan...eerst is ff kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de baan..

di nov 14, 2006 00:31

Ik heb twee jaar terug mee gedaan met een 75 Indy. Op zich leuk maar eigenlijk te langzaam, einde rechte stuk 165 km/u... :roll:

Afbeelding
Afbeelding

We hebben er toen maar 250 euro voor betaald en hij heeft de hele dag geen krimp gegeven. Remmen hadden het er wel moeilijk mee.
Na die dag nog goed kunnen verkopen ook, wat een goede polijst beurt al niet uithaalt 8)

Een 16v lijkt me meer geschikt om mee te rijden, dan kom je automatisch ook in de snellere klasse. Wij zaten met de 75 in de langzaamste.
Als je deze koopt zou ik wel eerst kijken of hij ook de 16v remmerij heeft want die zul je wel nodig hebben.

Dit jaar heb ik helaas de centen er niet voor, maar wat een lol op zo'n dag, echt super!
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de baan..

di nov 14, 2006 09:46

Er staat ook nog een 75 Indy met een TS blok zonder kenteken te koop op het forum.
Dat lijkt me ook een prima voertuig voor een hoop lol.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de baan..

di nov 14, 2006 13:18

Het blijft toch een kwestie van geluk hebben met de auto. Ik heb het afgelopen jaar meegedaan aan de reunie circuitdag met een sierra en daar trapte ik een drijfstang het blok uit. Dus als zo'n oerdegelijk ding kapot kan dan kan een 33 16v ook best heel blijven.

Ik zou niet voor een achterwielaandrijver gaan als je daar weinig ervaring mee hebt. Voorwielaandrijving is misschien wat minder spectaculair maar wel makkelijker te controleren als je hard wilt gaan.

Daarnaast zou ik proberen om met z'n tweeen te rijden. Je hebt maar 4 heats en ik kan je verzekeren na je eerste heat dan wil je echt graag nog een keer.

De low-budget aanpassingen die wij deden:
- interieur eruit
- verlagen (voorveren afslijpen, achterveren in laten zakken met de gasbrander)
- laatste demper(s) vervangen door een rechte pijp
- open luchtfilter
- rolkooi erin lassen
- verven en er wat moois van maken!

en als je nog wat budget hebt is een kuipstoel een grote aanrader, dat rijdt echt veel prettiger dan dat je je aan het stuur vast moet houden.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de baan..

di nov 14, 2006 14:15

@Thijs-arnhem:
Twee jaar geleden heb ik jou inderdaad zien rijden! Als ik het goed heb reed er toen ook een zilvere CRX die door een fadende sierra in elkaar gereden werd :roll: Ik doe het samen met een maatje, dus dit jaar zijn de kosten nog wel te overzien. Vorig jaar wilde ik ook met een 33, maar is het uiteindelijk een Golf 2 GTI geworden. Met dat klote ding stond ik op de weg naar Zandvoort al stil...dat NOOIT meer!

@_Pieter_:
Ik had hem inderdaag zien staat! Leuke auto, maar zonde om te gebruiken voor onze circuitdag. Bovendien zijn ze volgens Thijs niet snel genoeg :lol:

@Huib:
Je moet inderdaad een beetje geluk hebben! De low-budget opties die jij opnoemt komen overeen met onze ideeen. Over de kooi heb ik nog wat info nodig, want als we daar aan beginnen moet hij natuurlijk ook wel functioneel zijn. De kuipstoel heb al staan :D Morgen gaan we trouwens kijken bij de 16V, ik hoop dat die nog goed genoeg is om als basis te gebruiken.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

Re: RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de ba

di nov 14, 2006 14:25

@_Pieter_:
Ik had hem inderdaag zien staat! Leuke auto, maar zonde om te gebruiken voor onze circuitdag. Bovendien zijn ze volgens Thijs niet snel genoeg :lol:
Maar die heeft dus een 2.0 TS blok, die van ons de standaard 1.8 met 250000 km....

En verlagen door de veren heet te stoken vind ik te link. Ze breken dan i.p.v te veren..
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: HTS-A Circuitdag: Dit jaar MOET er een alfa op de ba

di nov 14, 2006 14:45

@_Pieter_:
Ik had hem inderdaag zien staat! Leuke auto, maar zonde om te gebruiken voor onze circuitdag. Bovendien zijn ze volgens Thijs niet snel genoeg :lol:
Maar die heeft dus een 2.0 TS blok, die van ons de standaard 1.8 met 250000 km....
Ja, en een 1.8 eindoverbrenging dus plenty snel, met die brede sloffen eronder maak je 33 16v's gek hoor.
Vooral in het uitaccelereren van sommige bochten zit je in een 33 16v van 2 naar 3 te hameren, terwijl een TS er in de 3 op koppel er veel soepeler (en sneller) uittrekt.
Ik had op het SSAR behoorlijk last van TSjes die net ff harder reden dan ik, terwijl ik redelijk hard mijn best aan het doen was :twisted:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Algemeen”