rogier75

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr jul 27, 2007 23:59

Als bestuurder van de zwarte 75 moet ik even een reactie plaatsen!

Bedankt voor de mensen die hun zorgen hebben geuit op dit forum en jammer van de mensen die mij denken te kennen als roekeloos persoon op een HARC dag (die ik overgens nog nooit heb bezocht!!) Mijn vriendin en ik reden de laatse 3 vrij rijden dagen idd samen, puur voor de lol en nooit om ronde tijden neer te zetten. Op de stoel met gordel aan de rechter kant na was er veel aangepast aan de auto.... waarvan het meeste voor de veiligheid en niet voor de snelheid. Spijt van het niet plaatsen van die race kuip rechts heb ik zeker, echter wat ons het meest "gered" heeft zijn de rolkooi en de helmen! De driepunts gordel heeft meer pijn/kneuzingen in het boven lichaam veroorzaakt dan mijn 5 punts gordel. Gezien de impact snelheid van ongeveer 140 km/u heeft ook de 3 punts gordel goed zijn werk gedaan. Ik zou zelf zeker niet meer zonder 5 punts gaan rijden (beide kanten natuurlijk) Maar nog minder zonder kooi en helm!!
Ik zelf heb de auto nog niet "live" gezien, maar zodra dat zo is kan ik misschien een technische vraag daarover beantwoorden.

Groeten Rogier

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

zo jul 29, 2007 12:16

He Rogier, top dat je een reactie plaats :thumbs:

Ben nog wel nieuwsgierig naar de oorzaak; totale fading?
Alfa romeo: The art of the machine!

rogier75

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

do aug 02, 2007 21:38

Ja, van het ene op het andere moment helemaal geen remmen meer! Het schijnt dat de blokken die ik had als kacheltjes werken ná de bocht?!? Heel vervelend als ze geweldig remmen en de bocht erna niets meer doen....ook niet na "pompen"!!

Ben benieuwd of iemand dat ooit ook eerder heeft gehad?

Grtz. R

SlowPoke

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

do aug 02, 2007 23:39

Ws het "snelkookpan" effect (hoge temperatuur en even geen druk).

Volgens mij:
Je bent flink aan het trappen geweest. Op het stuk naar de audi S is de druk van je remsysteem (lang recht stuk), daardoor loopt de temperatuur van je remvloeistof enorm op (de warmte komt uit de remklauwen n de remvloeistof gaat boven het "kookpunt") en als je dan wilt gaan remmen helpt pompen ook niet (heb dat zelf ook een keer met een semi straat Sud gehad).

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr aug 03, 2007 11:05

@ Rogier,

Exact hetzelfde gehad (Spettacolo Sportivo, vorig jaar).
Een aantal rondes prima gereden maar wel stevig met de remmen in de weer geweest.
Voldoende pedaal totdat ik bij de Tarzan aankwam: helemaal niets meer! :shock: :shock: :shock:
Met volle snelheid rechtdoor maar gelukkig was daar de grindbak dus ik kwam er met de schrik af.
Het was nog een geluk dat ik nét om mijn voorligger heen kon sturen.

Daarna andere schijven genomen (gegroefde Brembo's) en betere remolie.
Goedkoop en makkelijk is om de metalen platen die naast de schijven zitten eraf te halen.
Zinloos en houdt veel warmte tegen. Ook makkelijk en effectief is een warmtewerend plaatje tussen het reservoir van de remolie en de nogal hete uitlaatspruitstukken te zetten. Wordt de olie minder snel warm.

Daarna dit probleem nooit meer gehad.
Hoewel da's niet waar, ook in de Audi S vol rechtdoor maar dat kwam door een lekkende remleiding zodat de druk wegviel.. :? :D

Succes en veilige kilometers toegewenst!

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr aug 03, 2007 11:17

@ rogier:

Remolie met een hoger koopunt is een must als je regematig trackdays doet. Op de openbare weg is het natuurlijk ook handig. Ik race met een 75 V6 en heb de platen die geert ervanaf heeft geschroefd, er nog op zitten. Ik heb daar geen problemen met overmatige hitte. Wat wel heet wordt is het reservoir van de remolie dat inderdaad dicht bij het uitlaatspruistuk zit. Ik heb er (goede kwaliteit) tie wraps omheen omdat het wel gebeurt dat de reservoir (dus niet de dop) losspringt met alle gevolgen vandien. Ik rij nog zonder hitteschild tussen spruitstuk en remoliereservoir. 't is wel een aanrader..

Dus:
Remolie met hogerkookpunt DOEN
rest is aan te raden maar facultatief in mijn ogen

Even wat anders; is de auto nog te repareren?

Beterschap gewenst aan je vriendin

Mark Roffelsen

PS: Als je stalen remleidingen hebt/gaat monteren: niet alle remolie is daarvoor geschikt. Even checken dus.
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Gebruikersavatar
Slinger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 567
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 16:36
Locatie: Alkmaar

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr aug 03, 2007 14:30

Zondag 5 ben ik er, proefrijden met een Squadra Giulia.
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr aug 03, 2007 14:43

@Slinger: Squadra van jezelf? Vertel en plaats foto's!!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Slinger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 567
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 16:36
Locatie: Alkmaar

Re: RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr aug 03, 2007 14:46

@Slinger: Squadra van jezelf? Vertel en plaats foto's!!
Nee niet van mezelf, me vader wil weer gaan racen en heeft er nu een gevonden die voldoet aan ze wensen dus daar wordt zondag even een paar rondjes mee gereden. Hoop zondagavond misschien foto's te plaatsen uiterlijk maandag.
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

rogier75

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr aug 03, 2007 15:35

Thanx voor de tips!

De race olie met het hoogste kookpunt had ik al evenals de stalen gevlochten remleidingen. Hitteschildjes bij de remmen niet weggehaald omdat je er evt grind of zand in kan krijgen. Hiervoor nooit echt veel last van de hitte gehad!

Auto helaas niet te repareren, zo krom als een banaan...

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr aug 03, 2007 16:05

Hmm..dat is zuur ja, maar een risico van het circuitrijden.
Gelukkig dat jij en je vriendin er naar omstandigheden nog goed uit zijn gekomen.
Dat is het belangrijkst.

Wat ook nog een tip is, mocht je weer een volgende auto gaan prepareren, is de mistlampen uit de voorbumper.
Flexibele buis eraan en de rijwind op je remschijven richten. Scheelt ook een hoop.

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

za aug 04, 2007 15:50

@ Rogier: hij zag er idd niet echt reparabel meer uit.. Laatste vraag nog: heb je de remolie regelmatig laten verversen? oude remolie is ook niet goed :cry:

succes met het vinden van een nieuwe trackcar..
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Andretti Molletti

RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

vr aug 31, 2007 23:14

HARC dag op de 7e september CPZV


Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

Re: RE: VRIJ RIJDEN DAGEN 5 augustus Zandvoort

za sep 01, 2007 11:19

Thanx voor de tips!

De race olie met het hoogste kookpunt had ik al evenals de stalen gevlochten remleidingen. Hitteschildjes bij de remmen niet weggehaald omdat je er evt grind of zand in kan krijgen. Hiervoor nooit echt veel last van de hitte gehad!

Auto helaas niet te repareren, zo krom als een banaan...
Hoi Rogier,
Een hitteschild zoals in de turbo's zat helpt om stralingswarmte naar de HRC (hoofdremcilinder) te voorkomen.
Wat je volgens mij mee hebt gemaakt (totaal pedaal tot de bodem) heb ik een paar keer in mijn racer gehad (hockenheim voor de Spitzkehre en Zolder Bianchibocht). Zonder echte waarschuwing echt je hele pedaal weg. Ik kon op Hockenheim de uitloopzone voldoende benutten (asfalt) en de auto in een slip gooien. Op zolder kwam ik er achter dat remmen voor de bianchi niet heel erg nodig was. Dat is dus geen fading bij de remklauwen (dat leidt alleen maar tot een sponzig pedaal en voel je 'langzaam' aankomen en door zachter en eerder te remmen zou je het normaal op het circuit nog lang kunnen uithouden.
Wat er waarschijnlijk aan de had is is dat je HRC van binnen niet heel fris meer is geweest. Er zitten twee zuigers in, de eerste neemt de andere mee. Als nu de eerste al heel lang lek is, dan rem je dus alleen met de laatste. Als je dan lekker aan het trappen bent in een 75V6 komt er van de spruitstukken erg veel stralingswarmte af. Die koel je niet met een slangetje lucht weg, daar is echt goed warmtewerend materiaal voor nodig. Op dat stuk naar Audi S ga je voluit, staan dus die spruitstukken lekker te gloeien, en dus de HRC kookt geheel of gedeeltelijk. Doordat ook nog maar een van de zuigers werkt is inéén keer alles weg. Hop pedaal op de bodem en daar ga je. En daarom helpt pompen ook niet (sterker nog, bij mij bleef het pedaal zo ongeveer op de bodem liggen, weet niet hoe dat bij jou was).

DUS: Frisse HRC is een must en een hiitteschild (ook bij TS-en) een must bij circuitgebruik, doordat de spruitstukken op zo'n ontzettend aardige plek zitten.
Alfa romeo: The art of the machine!

Terug naar “Racen - Algemeen”