_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

zo jan 15, 2006 23:05

Op de foto's kan ik het niet goed zien, maar ik neem aan dat er achter je koplamp een dikke slang zo je LMM ingaat zonder filter? Zet deze constructie druk op je inlaat, en heeft dat een positief effect?
Hier een foto van het gat dat ik bedoel (zou je hem alleen vierkant, of rond moeten maken)
Remco, super deze duidelijke tips! Zodra het weer wat beter wordt ga ik hier eens mee aan de slag.
Heb dit weekend een open lucht filtertje gemonteerd, staat best geinig maar je merkt er weinig van.
SCARB # 4710

Alfa33_blue

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

di jan 17, 2006 23:10

Stel dat je een gat in je bumper maakt, moet je wel een soort kelk-vorm maken zodat de lucht soepel kan instromen. Anders krijg je turbulentie en kun je zelfs een negatief effect krijgen. Veel (super) sportmotoren hebben de luchtinlaten ook op zo'n manier weggewerkt maar de PK-winst is echt niet zo groot. Met speciaal gevormde airbox die dan achter die inlaat zit krijg je op 180 pk zo'n 6 PK winst meen ik. En dat is als je ongeveer 250 km/h rijdt.

Rees Cees

Re: RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

di jan 17, 2006 23:17

Stel dat je een gat in je bumper maakt, moet je wel een soort kelk-vorm maken zodat de lucht soepel kan instromen. Anders krijg je turbulentie en kun je zelfs een negatief effect krijgen. Veel (super) sportmotoren hebben de luchtinlaten ook op zo'n manier weggewerkt maar de PK-winst is echt niet zo groot. Met speciaal gevormde airbox die dan achter die inlaat zit krijg je op 180 pk zo'n 6 PK winst meen ik. En dat is als je ongeveer 250 km/h rijdt.
:jumping: keep on dreaming

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

wo jan 18, 2006 09:30

Stel dat je een gat in je bumper maakt, moet je wel een soort kelk-vorm maken zodat de lucht soepel kan instromen. Anders krijg je turbulentie en kun je zelfs een negatief effect krijgen. Veel (super) sportmotoren hebben de luchtinlaten ook op zo'n manier weggewerkt maar de PK-winst is echt niet zo groot. Met speciaal gevormde airbox die dan achter die inlaat zit krijg je op 180 pk zo'n 6 PK winst meen ik. En dat is als je ongeveer 250 km/h rijdt.
:jumping: keep on dreaming
Uit dit topic is het wel duidelijk dat te wonderen de wereld nog niet uit zijn. 6 PK op 180 PK is zo'n 3%.
Er zijn compressors die maar 10% extra leveren. Nu weet ik weinig van turbo's en compressors, maar daarmee wordt de druk een stuk hoger dan wat je met rijwind kan bereiken. En omdat de druk er bij een turbo of compressor altijd is, en niet alleen bij hoge snelheid, wordt de motor aangepast zodat die druk ook echt benut wordt in de cylinders.

Een open lucht filter leuk staat en leuk klinkt, maar doet weinig. Een procentje (~1 PK) op zijn meest volgens mijn natte vinger. Het standaard inlaattraject van de 33 16v is erg goed doordacht, k&n (het zijn immers amerikanen) hebben daar geen rekening mee gehouden. Wel kan ik me indenken dat je niet op 70 graden warme lucht moet gaan rijden in de zomer, dus een beetje buitenlucht richting een open filter blazen kan geen kwaad.

En nu graag mijn gelul weer verwerpen! :lol:
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

wo jan 18, 2006 16:27

Het standaard inlaattraject van de 33 16v is erg goed doordacht,
wat dat maar zo, dan hoefde we niet s meer aan te doen..........maar helaas :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do feb 02, 2006 11:32

ik zou gaan voor een open lucht filter, in combinatie met een gesloten behuizing waar de luchtslangen in uitmonden. zoals ik het zelf ook heb gedaan.

er zitten echter wel wat nadelen aan:
- als de behuizing te dicht aansluit op je filter, kan ie stationair wat lager in toeren lopen.
- als het vriest, moet je absoluut die slangen even afsluiten want anders bevriest je lmm en dit merk je vanaf ongeveer 70km/h (120km/h is niet te doen). je lijkt dan in een auto te zitten waarvan alle velgen krom zijn... een beetje dat idee zeg maar :P
- het scheelt aanzienlijk in benzine als je een beetje doortrapt.

maar het grote voordeel wat ik merk is dat je gaspedaal veel feller reageert en je acceleert echt sneller. ook op snelweg met 120km/h gaat ie aardig hard als je het gaspedaal vloert.
ook met lage toeren heb je meer trekkracht trouwens.

mijn ervaring is dus om een wat grotere airbox te maken, waarbij de afstand tussen behuizing en filter 3 of meer centimeter is. dit past alleen nauwelijks.

ik wil verder nog even een opmerking maken over het verschil tussen het standaard dichte luchtfilter en een open lucht filter. ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je er met een open lucht filter op vooruit gaat zonder het te voorzien van koude lucht. dus naar mijn mening is het vervangen van een dicht filter door een open filter zinloos, tenzij je het doet voor het geluid.

ps: hier wat foto's van mijn werk bumper filter airbox
33 1.5ie

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do feb 02, 2006 16:48

@Twan:

Tis nog steeds een beetje astmatisch??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do feb 02, 2006 16:56

Twan, of dit gunstig is; weet ik niet hoor ;)
Slangetjes zijn echt wel dun en die kronkels er in doen er ook geen goed aan !

Denk dat ie 't meeste van z'n lucht nou aanzuigt via spleetje tussen motorkap en airbox :wink:
en dat kan nooit gunstig zijn.

Astmatisch dus :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do feb 02, 2006 18:15

dat was ook mijn verhaal. ik zei net al dat je er genoeg ruimte voor moet creeren, omdat het anders niet optimaal werkt.
nou ik merk dus een aanzienlijke winst in acceleratievermogen, hoewel het beter kan.

in de slangen heb ik expres een draai gelegd zodat water geen kans heeft om bij het luchtfilter te komen. en ze zijn misschien niet al te breed, maar het werkt wel zoals ik gewild had. dus kortom, ik ben tevreden over het resultaat, maar het kan beter.
33 1.5ie


Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do feb 02, 2006 19:54

ja heel mooi gemaakt. hetzelfde idee als die van mij alleen heb jij em anders ontworpen.

het voordeel bij jou is meer ruimte, maar nadeel is dat die van jou niet afgesloten is.
mijne ook niet maar wel beter dan die van jou. zonder bot te doen hoor, maar het komt er op neer dat de mijne meer koudere lucht pakt.

het is trouwens wel klote als je bij de olie peilstok moet zijn of de bougies he :p
33 1.5ie

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do feb 02, 2006 20:00

Waarom niet een dikkere slang genomen?? ( Min 120 mm of anders 150 mm)

Hert gaat niet om het aantal slangen maar de oppervlakte van de doorlaat. :wink:

Kzal ff plaatje zoeken hoe het ook kan.....

Kan 't zo niet vinden, maar weet zeker dat iemand em hier heeft. Beetje extreem misschien, maar het geeft aarig een ideetje.
( Knalgele 75 met polyester airbox met inlaat van ca 250-300 mm.......Stond ook op het Spettacolo) Wie heeft daar een plaatje van geschoten en kan dit hier ook nog neerpoten???

Of het rendement nu echt sterk oploopt betwijfel ik persoonlijk, maar tís een kwestie van alle kleine beetjes nietwaar. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do feb 02, 2006 21:26

ik denk dat je deze bedoeld, moet alleen nog effe een foto van de motor zoeken........

http://www.js-racing.net/page44.php
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do feb 02, 2006 21:32

wel gevonden, maar dan van die oranje 75TS van JS

Afbeelding

(wel even een kleine kantekening, dit is geen straat auto en er is wel meer aangepast dan alleen een filtertje...........)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Mobster

Re: RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

vr feb 03, 2006 10:42

ja heel mooi gemaakt. hetzelfde idee als die van mij alleen heb jij em anders ontworpen.

het voordeel bij jou is meer ruimte, maar nadeel is dat die van jou niet afgesloten is.
mijne ook niet maar wel beter dan die van jou. zonder bot te doen hoor, maar het komt er op neer dat de mijne meer koudere lucht pakt.

het is trouwens wel klote als je bij de olie peilstok moet zijn of de bougies he :p

Jouw airbox ziet er ook goed uit. Misschien ook nog een afdichtingsrubber aan de bovenkant voorzien, maar de slangetjes lijken mij in eerste instantie wat klein.

Die oliepeilstok kan ik makkelijk aan hoor, ik heb daarvoor een gaatje voorzien, maar de bougies zitten idd knap lastig, maar dat is in feite ook al zo standaard :wink:
De slangen kon ik niet in een grotere maat verkrijgen, maar nu ondertussen wel... Deze slangen zijn wel glad vanbinnen, in tegenstelling tot stofzuigerslangen, wat het weer makkelijker maakt voor de binnenkomende lucht.

Terug naar “Tuning onderwerpen”