ik zou gaan voor een open lucht filter, in combinatie met een gesloten behuizing waar de luchtslangen in uitmonden. zoals ik het zelf ook heb gedaan.
er zitten echter wel wat nadelen aan:
- als de behuizing te dicht aansluit op je filter, kan ie stationair wat lager in toeren lopen.
- als het vriest, moet je absoluut die slangen even afsluiten want anders bevriest je lmm en dit merk je vanaf ongeveer 70km/h (120km/h is niet te doen). je lijkt dan in een auto te zitten waarvan alle velgen krom zijn... een beetje dat idee zeg maar
- het scheelt aanzienlijk in benzine als je een beetje doortrapt.
maar het grote voordeel wat ik merk is dat je gaspedaal veel feller reageert en je acceleert echt sneller. ook op snelweg met 120km/h gaat ie aardig hard als je het gaspedaal vloert.
ook met lage toeren heb je meer trekkracht trouwens.
mijn ervaring is dus om een wat grotere airbox te maken, waarbij de afstand tussen behuizing en filter 3 of meer centimeter is. dit past alleen nauwelijks.
ik wil verder nog even een opmerking maken over het verschil tussen het standaard dichte luchtfilter en een open lucht filter. ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je er met een open lucht filter op vooruit gaat zonder het te voorzien van koude lucht. dus naar mijn mening is het vervangen van een dicht filter door een open filter zinloos, tenzij je het doet voor het geluid.
ps: hier wat foto's van mijn werk
bumper filter airbox