Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 00:40

Graag zou ik eens wat tips horen van mensen op het gebied van het tunen van een Alfa 75 motor.
Het betreft een standaard motor.
Ik denk hier dus aan zaken als nokkenassen, (spaghetti) spruitstuk, chip, klepstoters, carburateurs ipv injectie etc.

Het liefst meerdere van deze opties, maar daar gaat mijn spaarvarken zéker niet mee accoord. :roll:
Nu heb ik ook meerdere malen gehoord dat als ik bijvoorbeeld alleen de chip vervang of alleen de nokkenassen het resultaat niet heel merkbaar is.
Dat dat pas het geval is als meerdere zaken tegelijk worden aangepakt.

Zijn er mensen die een goed, betaalbaar (tot ongeveer € 1500) lijstje kunnen opnoemen?

Dank alvast!

Andretti Molletti

RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 10:35

1)Nieuwe zuigers Hoge compressie, +-500 euro?
2)Andere nokkenkassen 700Euro?
3) bij mij brengen 1500 euro... ;)

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 10:58

Oja, even voor de duidelijkheid; het betreft hier een circuit auto.
Mn 75 heeft wel gewoon APK, maar is puur voor circuitgebruik.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 11:02

Hey Geert,

Wat heb je reeds gedaan op het gebied van gewicht van de auto, wegligging en remmen? Ik heb op Zandvoort al 75's zien rijden met een standaard motor maar een uitgebalanceerde auto met een goede wegligging en remmen die toch heel erg hard gaan.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 11:14

Hey Geert,

Wat heb je reeds gedaan op het gebied van gewicht van de auto, wegligging en remmen? Ik heb op Zandvoort al 75's zien rijden met een standaard motor maar een uitgebalanceerde auto met een goede wegligging en remmen die toch heel erg hard gaan.
Hi Theo,

Nog niet zoveel.
Op het gebied van gewicht zal er zeker nog wel meer kunnen.
Ik heb een begin gemaakt met het wegbikken van dat zwarte bitumenspul waar de hele bodem mee is bedekt.
Dit was echter zo'n karwei dat ik dat maar half heb afgemaakt.
Ik wil nog wel de achterdeuren kaal maken van binnen en ook daar alu platen tegenaan poppen.
Verder is de binnenkant wel al kaal.

Ik heb vóór gegroefde schijven gemonteerd, rvs leidingen en Ferodo 3000's.
En dot 5.1 olie.
Achter is alles nog standaard, qua remmen.
Voor: Bilstein schokbrekers, achter: gele Koni's.
Aangezien ik bij iedere hobbel moete uitkijken dat mn uitlaat de grond niet raakt denk ik dat de auto ook wel iets verlaagd zou zijn :)

Camber voor, en toespoor achter staan ook nog op het programma.
Die ben ik vergeten te melden bovenin mn lijstje.
Daar heb ik al contact over gehad met Eric (Turbodelta-116).

Nog tips?

AlfettaQO
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: di mar 29, 2005 20:59

RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 11:45

Aan welk merk nokkenassen zouden jullie dan de voorkeur geven, waarbij de nokkenassen dan ook een aantoonbaar positief effect hebben op het vermogen? Hoeveel vindt ik nu even niet interessant omdat je het toch in combinatie met andere aanpassingen moet zien. Als ik de toelichting van Squadra op 'hun' C&B's lees, leiden de C&B's bij 8V juist eerder tot een verslechtering van de prestaties.

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 12:33

Geert,

Als je de zoekfunctie gebruikt kun je lezen dat er heel wat gesproken is over het tunen van een TS blok. Meestal is de conclusie dat dit niet goedkoop is..., zeker niet als je boven de 165 pk uit wil komen. Er is echter wel veel expertise op het forum aanwezig, ook uit de praktijk met TS motoren, 75's, etc.

Wil je de auto wel op kenteken houden want indien je dit niet doet zijn er nog wel meer mogelijkheden met lexaan ruiten, etc.

Je kunt ook gebruik maken van een kortere eindoverbrenging uit een 1.6 versenllingsbak, dit geeft je aanzienlijk meer mogelijkheden bij het uit accelereren van bochten...

Goed bezig in ieder geval Geert.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 13:32

Motortuning is niet de belangrijkste verandering om je rondetijden te verbeteren.

1. Gewicht
2 wegligging verlagen, dempers, camber en toespoor (voor en achter)
3 overbrenging (vliegwielen afdraaien, korte bak en sper)
3. remmerij

Er zit ook best wel wat verschil in de TS motoren van voor het KAT tijdperk, je kan dus beter zo;n oud blokkie hebben.

Als je dit voor elkaar hebt kan je al lekker snelle rondjes draaien.

Succes
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 14:13

Geert,

Als je de zoekfunctie gebruikt kun je lezen dat er heel wat gesproken is over het tunen van een TS blok. Meestal is de conclusie dat dit niet goedkoop is..., zeker niet als je boven de 165 pk uit wil komen. Er is echter wel veel expertise op het forum aanwezig, ook uit de praktijk met TS motoren, 75's, etc.
Was inderdaad al veel tegengekomen en het was al vrij snel duidelijk dat dat nogal prijzig is.
Vandaar dat ik me afvroeg wat er met een beperkt budget mogelijk is.
En wat de meest verstandige keuze is om mn geld aan uit te geven.
Wil je de auto wel op kenteken houden want indien je dit niet doet zijn er nog wel meer mogelijkheden met lexaan ruiten, etc.
De auto moet wel op kenteken blijven, want ik heb geen ander vervoer om m naar het circuit te brengen.
Dat soort aanpassingen zullen dus niet gaan lukken.
Ik heb nu al een ingreep gedaan die niet apk-waardig is: de stoelen zijn vastgelast..
Je kunt ook gebruik maken van een kortere eindoverbrenging uit een 1.6 versenllingsbak, dit geeft je aanzienlijk meer mogelijkheden bij het uit accelereren van bochten...
Daar hoorde ik Jaco van JSRacing ook al over.
Maar daar was moeilijk aan te komen als ik het goed begreep..
Ik ben daar volgende week weer even en zal hem eens naar de mogelijkheden vragen.
Of kijken of ik een dergelijke operatie zelf uit kan voeren.
Goed bezig in ieder geval Geert.
Thanks!
Ik doe m'n best :)

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 14:19

Motortuning is niet de belangrijkste verandering om je rondetijden te verbeteren.

1. Gewicht
Ik zal zeker nog gaan kijken welke overbodige kilo's eruit kunnen.
Binnen de apk normen natuurlijk.
Nog tips?
2 wegligging verlagen, dempers, camber en toespoor (voor en achter)
Wat betreft de wegligging verlagen; zijn er nog andere dingen behalve de schokbrekers die ik aan kan pakken?
Camber en toespoor is iets dat ik sowieso ga laten doen.
Daar is al contact over geweest met Erik..komt goed.
3 overbrenging (vliegwielen afdraaien, korte bak en sper)
Korte bak zal ik ook even gaan uitzoeken binnenkort.
Meer sper gaat Jaco nog op terugkomen, waar mijn 75 momenteel staat voor een v-bak reparatie die vorige keer niet gelukt is zelf uit te voeren.. :?
4. remmerij
Remmen zijn dus aangepakt.
Achter wil ik ook nog doen, maar ik begreep dat die niet heel veel bijdragen.
Er zit ook best wel wat verschil in de TS motoren van voor het KAT tijdperk, je kan dus beter zo;n oud blokkie hebben.

Als je dit voor elkaar hebt kan je al lekker snelle rondjes draaien.

Succes


Is een 88'er eentje van voor het kat tijdperk eigenlijk?
Dat weet ik niet eens..

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 22:00

Ik volg dit topic met veel interesse, omdat ik ook een 75 TS voor op het circuit heb. Motorisch issie standaard op een spagetti spruitstuk na. Aan wegligging is ook genoeg gedaan (lekker laag, koni's rondom, dikke stabi voor en powerflex rondom). Alleen remmen zijn nog standaard op blokken na. Welke schijven heb jij ? Die wil ik namelijk samen met stalen slangen en 5.1 olie vervangen. En gewicht besparen : Aan de zijkanten lexaan en deuren lekker leeg zagen scheelde mij 25 kg. En wat is het gewichts voordeel van dat betuumspul weghalen en waar zit het allemaal ???

Rees Cees

Re: RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 22:15

En wat is het gewichts voordeel van dat betuumspul weghalen en waar zit het allemaal ???
13 emmers vol zooi bij een 33 en het zit overal. succes met schoonmaken.

zoals turbomarc al zei: gewicht en remmen. is vaak belangrijker dan 10 pk meer (en een paar duizend armer)

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 22:25

Ik volg dit topic met veel interesse, omdat ik ook een 75 TS voor op het circuit heb. Motorisch issie standaard op een spagetti spruitstuk na. Aan wegligging is ook genoeg gedaan (lekker laag, koni's rondom, dikke stabi voor en powerflex rondom). Alleen remmen zijn nog standaard op blokken na. Welke schijven heb jij ? Die wil ik namelijk samen met stalen slangen en 5.1 olie vervangen. En gewicht besparen : Aan de zijkanten lexaan en deuren lekker leeg zagen scheelde mij 25 kg. En wat is het gewichts voordeel van dat betuumspul weghalen en waar zit het allemaal ???
Ah leuk, nog een soortgenoot! :D

Hoe heb jij 'm verlaagd?
Wat kost zo'n stabi stang voor, en is dit eenvoudig te bevestigen?
En wat is powerflex?

Schijven heb ik van National.
Dubbelgehard staal en gegroefd:
Afbeelding

Rvs leidingen en 5.1 remolie dus.

Ramen kan ik helaas niets aan veranderen.
Lexaan achter lijkt mij namelijk iets te inbraakgevoelig..

Dat betumen spul zit inderdaad overal.
Ook in de achterbak en tegen de zijkanten.
Ik ben begonnen binnenin, maar verkijk je er niet op, het is nogal een karwei.
Mijn opbrengst was tot nu toe bijna een hele Albert Heijn tas vol, dus ik ben al aardig op weg.
De rest ga ik nog wel een keer doen als ik weer wat tijd heb.

Suc!

Rees Cees

Re: RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 22:35


Dat betumen spul zit inderdaad overal.
Ook in de achterbak en tegen de zijkanten.
Ik ben begonnen binnenin, maar verkijk je er niet op, het is nogal een karwei.
Mijn opbrengst was tot nu toe bijna een hele Albert Heijn tas vol, dus ik ben al aardig op weg.
De rest ga ik nog wel een keer doen als ik weer wat tijd heb.

Suc!
Ja uh het is wel de eerste winst naar een snellere auto. en ja het is veel werk (3 weken iedere avond bezig geweest met 2 man)

Afbeelding

gewoon beginnen

en kijk het resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Tunen van een Alfa 75 2.0 TS voor het circuit

zo jan 08, 2006 22:38

Raceauto bouwen is natuurlijk een neverending story...

Enkele onderstel tips die nu bij me opkomen:

castorstangen, rubbers vervangen door polyurethaan of kogels van 105 serie
rubbers van schokdempers vervangen door polyurethaan (powerflex of www.performatek.com ) of nylon
stabi voor vervangen (RS of soortgelijk, wellicht een holle voor gewichtbesparing)
rubbers van stabi vervangen voor en achter (performatek)
rubbers bovenste draagarmen vervangen voor bussen (evt. nylon)
SZ kogel in de dionas
watt stangen aanpassen of vervangen (rod ends ipv rubbers) dan kan je de lengte aanpassen (ivm verlagen)
rubber uit vlinder (weet niet hoe het heet) waar de watt stangen aan zitten vervangen voor bus (nylon of metaal)
stevigere rubbers monteren op overbrenging stabi achter op dedion as

Dan moet je nog het rubber vervangen van de achterste motorsteun en van de achterste bakophanging

voorlopig weer even zoet 8)
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Terug naar “Tuning onderwerpen”