jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Van ABS naar onbekrachtigd remsysteem 75

vr jul 13, 2018 18:39

Ik ben momenteel bezig met de revisie van het complete onderstel van mijn 75 en probeer tegelijkertijd de auto zo basic mogelijk te maken. Stuurbekrachtiging heb ik al omgebouwd naar onbekrachtigd, nu het remsysteem nodig. Onder het motto van: hoe minder je hebt, hoe minder er kapot kan gaan.

Het idee is dus om het complete abs systeem uit te bouwen en vervolgens een systeem op te zetten zonder bekrachtiging. Ik heb de hoofdremcilinder en alles wat er aan vast al even losgehaald en geleken hoe het zit. Ik heb nu een gat in het schutbord met 4 tapeinden. Mijn idee is om een adapter te maken waar je een basic hoofdremcilinder op kan monteren. Die moet dan vervolgens worden bevestigd aan het pedaal, maar dat moet wel lukken. Het soort hoofdremcilinder die ik wil gebruiken moet er een zijn met een dubbel circuit. Dus een circuit voor de voorkant en een voor de achterkant. Als je naar onbekrachtigd gaat kan je dacht ik het beste een hoofdremcilinder kiezen met een kleine diameter, zodat het minder kracht kost om te remmen. Ook kan je het bevestigingspunt op het pedaal iets verhogen zodat je een grotere arm heb bij het intrappen vanhet pedaal. Tot zover moet het wel gaan lukken. Maar hoe ik vervolgens de remdruk aan de voor -en achterkant op de juiste manier kan verdelen, loop ik een beetje vast. Iemand die ervaring heeft met een dergelijke modificatie? Alle tips zijn welkom!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Van ABS naar onbekrachtigd remsysteem 75

vr jul 13, 2018 19:34

Voor grotere klauwen als achter, instelbare remdrukverdeler ertussen (wilwood ofzo) en dan als die niet toerijkend is, kun je nog met de compound van de remblokken spelen

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Van ABS naar onbekrachtigd remsysteem 75

vr jul 13, 2018 20:18

Voor zitten er in principe al grotere klauwen dan achter bij een standaard Twin Spark. Die remdrukverdeler van wilwood heb ik gezien inderdaad. Maar daarmee reduceer je in principe de remdruk aan de achterkant. Dat is iets anders dan verdelen toch? Of zie ik dat verkeerd.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Van ABS naar onbekrachtigd remsysteem 75

vr jul 13, 2018 20:46

Ik heb op een standaard (nieuw/gereviseerd) TS remsysteem de originele verdeler vervangen door een OBP instelbare. Remt echt goed, banden zijn de beperkende factor en hard pedaal

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Van ABS naar onbekrachtigd remsysteem 75

vr jul 13, 2018 22:02

Ja dat is inderdaad de beste optie. Net geleerd dat een dergelijke remdrukverdeler in normale situaties alle druk door de remleiding dooraat, maar op een bepaald punt (instelbaar) gaat reduceren zodat de achterwielen niet blokkeren. Voorwielen moeten altijd eerder blokkeren dan de achterwielen ivm veiligheid.

Jij hebt nog wel een servo dan zeker?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Van ABS naar onbekrachtigd remsysteem 75

za jul 14, 2018 08:42

Gewoon complete pedalenbak inclusief bekrachtiger, remcilinders, remdrukverdeler etc etc van een 75 zonder ABS erin hangen.

Als het een straatauto is waarmee je af en toe eens trackday pakt zou ik niet weten waarom je rem en stuurbekrachtiging zou willen dumpen.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Van ABS naar onbekrachtigd remsysteem 75

za jul 14, 2018 12:22

Rembekrachtiger zou ik ook niet laten vervallen. Heb ik laatst noodgedwongen in mijn giulia ook gedaan en dat was niet prettig.

Overigens kun je gewoon alles van een uitvoering zonder abs pakken en dat gebruiken. Met of zonder bekrachtiger maakt niet uit voor de rembalans.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”