Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Gechipped of niet, hoe te zien?

di jul 10, 2018 11:46

Mooiste is even op de dyno, bijvoorbeeld op een clubdag of meeting! :idea:
Ook goed. Regel jij even een dyno op ssar? :mrgreen: en voor daarna sprintwedstrijden om te kijken hoe de pk's en Nm's het live doen. :P

Als hij echt helemaal klaar is gaat hij nog wel een keer bij DP op de dyno. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: Gechipped of niet, hoe te zien?

za jul 14, 2018 13:30

Ik heb gewoon de obd stekker beschikbaar, dat is geen probleem. Alleen kan ik zelf niets uitlezen. Vriend van mij kan wel de foutcodes lezen en wissen maar verder kwamen we niet.

Ik heb een adres of drie waar ze me waarschijnlijk wel verder kunnen helpen maar dat zijn allemaal bedrijven. Als mijn ecu nu nog standaard is zou ik het niet zo erg vinden aangezien het dan een groot verschil is voor het geld. Maar als hij nu bv al massimo gechipped is vind ik een beetje finetuning niet echt de moeite/ het geld waard. :oops:

Om dan naar zo'n bedrijf te rijden en dan te zeggen van ' oh, hij is al massimo? Bedankt maar dan laat maar' vind ik ook niet netjes. Naast het feit dat ze niet echt in de buurt zitten.

Als er echter iemand, het liefst een beetje in de buurt van Nijmegen, het kreng uit kan lezen en ook de waardes kan beoordelen zoals hierboven aangegeven wordt dan zou dat een mooie oplossing zijn. :)

Als je me het ECU-type doorgeeft (of evt. het type waar de JTD uitkomt), kan ik kijken welke parameters met mijn SW uit te lezen zijn.

Maar waarschijnlijk zullen de (uitlees)parameters geen directe indicatie geven of - en met welke versie - een eventuele chiptuning is uitgevoerd.

De aangepaste regelkarakteristiek van een getunede ECU zou je (in theorie) kunnen herleiden uit het dynamisch loggen van enkele kenmerkende parameters, maar zelfs dan (nog los van de hoeveelheid werk om dit uit te pluizen) kan je nog niet zeggen of de ECU getuned is, omdat je het origineel niet als vergelijking bij de hand hebt.

Enige wat ik kan bedenken wat direct met standaard software - en dus zonder specifieke programmmeersoftware - een indicatie kan geven of de ECU getuned is, is een door de tuner aangebrachte (kenmerkende) wijziging in het SW nummer/versie en/of programmeringsdatum o.i.d.
Echter ook dit zal beperkingen hebben als de auto bijvoorbeeld terugkomt bij de dealer en de fabrieksdiagnose-apparatuur herkent de 'aangepaste' SW nummer/versie niet bij bijvoorbeeld een geplande fabrieksupdate...

Hier uitlezen kan/mag echter altijd en zit in de buurt (+/- 20km), misschien dat het je toch verder helpt.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Gechipped of niet, hoe te zien?

ma jul 16, 2018 22:38

Je mag gerust een keer langskomen in Nuenen voor een software check. Als dan blijkt dat er al getunede software in zit en je dat al prima vindt; even goede vrienden...
Het lijkt me sowieso al tof een dergelijk project te kunnen bewonderen!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Gechipped of niet, hoe te zien?

di jul 17, 2018 16:49

Dat klinkt goed.. :thumbs: pb..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Gechipped of niet, hoe te zien?

vr aug 03, 2018 13:57

Inmiddels vanmorgen bij JTD Performance geweest en Joël heeft even een log gemaakt. :)

Daaruit was vrij duidelijk dat het tutti originali is allemaal. Er is dus nog een zeer ruime winst te behalen. :P

Als extraatje wist Joël me ook te vertellen dat zowel mijn inlaattemp als mijn dieseltemp vrij hoog zijn. Werk aan de winkel dus...

De uitlaatdemper zit strak langs de tank, daar zal ik een hitteschild moeten gaan plaatsen waar eigenlijk geen ruimte voor is. Of ik haal de demper weg.. :mrgreen:

Inlaattemp wordt gemeten in de lmm. Ik moet zorgen voor een betere afscherming voor het luchtfilter. Hij zuigt nu de hete lucht uit de motorruimte aan.

Maar uiteindelijk komt het goed.. :thumbs:

Pluim voor Joël in ieder geval. Altijd fijn als men ook mee denkt met projecten die buiten het standaard werk vallen. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Gechipped of niet, hoe te zien?

zo aug 12, 2018 15:02

Kijk, dat is dus de moeite dubbel en dwars waard geweest :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Terug naar “Tuning onderwerpen”