MikeAR
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 30, 2011 12:21

Wie herkent deze verlagingsveren?

zo mei 20, 2018 15:33

Hoi,

Herkent iemand deze verlagingsveren toevallig? Ik heb ze tweedehands gekocht en zijn nog in goede staat.

Volgens de verkoper zijn het Novitec veren voor een Alfa 156 (Ook in een Novitec doos), maar zover ik weet heeft Novitec alleen witte..

Er staat ook verder geen naam op, behalve de text op de foto's.. En daar geeft Google 0 resultaten op :x

Over de achterveren zitten van die plastic doorzichtige beschermhoesjes bovenaan, de eerste 2-3 bochten ofzo.. (niet op foto, heb ze schoongemaakt)

Wie-o-wie herkent deze?

Thnx! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

ma mei 21, 2018 08:44

Als Google niet weet waar deze veren vandaan komen dan weet ik het ook niet :wink: .
Maar aan de vorm en het aantal windingen te zien lijken ze voor een AR 156 - 147 - GT.
Dan is alleen de vraag nog of ze voor een TS zijn of voor een V6 / JTD (die hebben wat zwaardere voorveren).

Veren voor een 940-Giulietta of een Mito / div. Fiats lijken er ook wel op qua vorm, maar die hebben op de voorveren een paar windingen minder.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

ma mei 21, 2018 10:02

Wat Tonio zegt. Apex had overigens geel als verenkleur vroeger in de transaxle tijd maar weet niet of die ook 156/147/gt spul gemaakt hebben.

Monteren en kijken maar dus... :mrgreen:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

MikeAR
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 30, 2011 12:21

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

di mei 22, 2018 08:56

Als Google niet weet waar deze veren vandaan komen dan weet ik het ook niet :wink: .
Maar aan de vorm en het aantal windingen te zien lijken ze voor een AR 156 - 147 - GT.
Dan is alleen de vraag nog of ze voor een TS zijn of voor een V6 / JTD (die hebben wat zwaardere voorveren).

Veren voor een 940-Giulietta of een Mito / div. Fiats lijken er ook wel op qua vorm, maar die hebben op de voorveren een paar windingen minder.
Thnx :) Maar zijn ze voor de GT/147 dezelfde als voor een 156 dan?

Ben nog nog niet heel veel verder.. Hoop dat iemand ze herkent haha Heb ook maar een mailtje nar Novitec gestuurd :)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

di mei 22, 2018 10:36

De Novitec veren die ik onder de 159 had, waren inderdaad wit.
Zie wel op voorbeeld-plaatjes gele veren van Novitec op hun schroefset zitten.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

di mei 22, 2018 21:46

Wat Frank zegt: Apex veren waren inderdaad geel. En nog steeds.
En zij leveren zo'n verlagingsset voor de 156. Ook heden ten dage nog.
Alleen dat is een kit van vier veren en daar geven ze één artikelnummer 11-7050 voor op.
Dus niet aparte nummers van de voor- en achterveren.

Ondersteldelen van een 156-147-GT zijn zover ik weet gelijk qua vorm en maten.
Dus uitwisselbaar, ook de veren. Het past allemaal, ik denk dat de veren alleen ietsje anders zijn qua karakteristiek vanwege verschillend gewicht of gewichtsverdeling bij die modellen.

(Mijn analyse is gratis, daar mag u mee doen wat u wilt, maar garanties geef ik niet.... :lol: )



.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

di mei 22, 2018 22:22

Nu ken ik deze modellen niet zo goed, maar het zou mij logisch lijken als de V6 en 5 cilinder diesel modellen zwaardere voor veren hadden dan de Twinsparks. En de station zal toch wel weer andere achter veren hebben dan een 147 of gt. De veerconstante is toch een vrij cruciaal verhaal bij verschillende carrosserievormen en GVW

MikeAR
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 30, 2011 12:21

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

wo mei 23, 2018 19:00

Wat Frank zegt: Apex veren waren inderdaad geel. En nog steeds.
En zij leveren zo'n verlagingsset voor de 156. Ook heden ten dage nog.
Alleen dat is een kit van vier veren en daar geven ze één artikelnummer 11-7050 voor op.
Dus niet aparte nummers van de voor- en achterveren.

Ondersteldelen van een 156-147-GT zijn zover ik weet gelijk qua vorm en maten.
Dus uitwisselbaar, ook de veren. Het past allemaal, ik denk dat de veren alleen ietsje anders zijn qua karakteristiek vanwege verschillend gewicht of gewichtsverdeling bij die modellen.

(Mijn analyse is gratis, daar mag u mee doen wat u wilt, maar garanties geef ik niet.... :lol: )



.
Thnx! Maar het zijn geen Apex (ook geen naam erop) het zijn toch Novitecs & KN als ik t goed begrijp.. Die hebben een poosje samen een set gemaakt..

Maar dankje voor je gratis analyse! :D
Nu ken ik deze modellen niet zo goed, maar het zou mij logisch lijken als de V6 en 5 cilinder diesel modellen zwaardere voor veren hadden dan de Twinsparks. En de station zal toch wel weer andere achter veren hebben dan een 147 of gt. De veerconstante is toch een vrij cruciaal verhaal bij verschillende carrosserievormen en GVW
Ja klopt, ik ben er nog niet zo lang geleden achter gekomen dat de SW met sportpakket achter géén sportpakket dempers had (alleen veren) en de sedan beide..

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

wo mei 23, 2018 20:53

Bijzonder, novitec is doorgaans niet vies van een beetje name display op hun produkten... :mrgreen:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

MikeAR
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 30, 2011 12:21

Re: Wie herkent deze verlagingsveren?

wo mei 23, 2018 21:53

Bijzonder, novitec is doorgaans niet vies van een beetje name display op hun produkten... :mrgreen:

Grtz,fRank
Ja klopt, maar er staat een jaartal op de doos 2008 :X haha Misschien was het toen anders?

Volgens mij hebben ze ergens heel lang gelegen.. en een beetje onder een auto gezeten.. ze zijn bijna als nieuw nog..

Terug naar “Tuning onderwerpen”