Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Oliekanalen boren hoofdlagers #2 en #4 2.0 TS/Nord blokken

ma jun 19, 2017 14:38

Wie heeft er ervaringen met het aanboren van de Hoofdlagers #2 en #4 zoals beschreven in onderstaand topic op AlfaBB:
http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... rings.html

Groeten Floris

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Oliekanalen boren hoofdlagers #2 en #4 2.0 TS/Nord blokken

ma jun 19, 2017 14:40

wanneer je oliepomp voldoende opbrengst heeft (is iets anders dan alleen hoge druk..) , en dat heeft ie, tenminste als je erin zet wat ik denk, hoeft het niet echt. Geen enkel raceblok van mij heeft het , en die houden het op dat punt gewoon goed vol, onder racecondities. zelfde pompopzet. je kan het doen maar volg dan de adviezen van RJ mbt aanpassing, mi.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Oliekanalen boren hoofdlagers #2 en #4 2.0 TS/Nord blokken

ma jun 19, 2017 17:39

Geen ervaring, maar ook niet gemist.
Na 4 a 5 seizoenen racen achter elkaar met mijn standaard TS blok ligt motor ligt nu open. Preventief. Drijfstanglagers zaten eraan te komen. (mag het na zowel wedstrijden?) verder alles gesleten maar netjes.
Standaard motor, netjes degelijk opgebouwd met goede standaard spullen en juiste toleranties. Begrenzer op 7200rpm. Toerental 90% van de tijd boven 5000.
Kijk wel goed naar je klepveren. Die zijn vaak ingezakt.
Nieuwe klepveren en evt nieuwe ( standaard ) drijfstangbouten lijkt mij stuk zinniger investering.
En oliepomp goed nalopen.
De overstort en aan aanzuigzeeg heeft spruell motorsport mooi setje voor.
Zeker in geval van overstort zinnig, boring in de pomp tbv overstort mooi glad maken.

Gr DJ

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Oliekanalen boren hoofdlagers #2 en #4 2.0 TS/Nord blokken

ma jun 19, 2017 21:34

wanneer je oliepomp voldoende opbrengst heeft (is iets anders dan alleen hoge druk..) , en dat heeft ie, tenminste als je erin zet wat ik denk, hoeft het niet echt. Geen enkel raceblok van mij heeft het , en die houden het op dat punt gewoon goed vol, onder racecondities. zelfde pompopzet. je kan het doen maar volg dan de adviezen van RJ mbt aanpassing, mi.
Yup die gaat erin! Goed om te horen dat het geen must is, kan het geld goed ergens anders aan besteden.
Geen ervaring, maar ook niet gemist.
Na 4 a 5 seizoenen racen achter elkaar met mijn standaard TS blok ligt motor ligt nu open. Preventief. Drijfstanglagers zaten eraan te komen. (mag het na zowel wedstrijden?) verder alles gesleten maar netjes.
Standaard motor, netjes degelijk opgebouwd met goede standaard spullen en juiste toleranties. Begrenzer op 7200rpm. Toerental 90% van de tijd boven 5000.
Kijk wel goed naar je klepveren. Die zijn vaak ingezakt.
Nieuwe klepveren en evt nieuwe ( standaard ) drijfstangbouten lijkt mij stuk zinniger investering.
En oliepomp goed nalopen.
De overstort en aan aanzuigzeeg heeft spruell motorsport mooi setje voor.
Zeker in geval van overstort zinnig, boring in de pomp tbv overstort mooi glad maken.

Gr DJ
Overstortje en zeef van Spruel heb ik bij de pomp meebesteld.
Klepveren moet ik nog uitzoeken, maar gaan nieuwe stijvere in, net als nieuwe klepbekers ivm de nieuwe RJR nokkenassen.
Jullie rijden met de standaard lagers neem ik aan of zijn dat andere?

Ik heb een nieuwe krukas met lagers gekocht, maar deze hebben kleurtjes, iets wat de oudere assen volgens mij niet hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Ik neem aan dat je dan niet zomaar een King XP Racing lagersetje kunt bestellen ivm de verschillende maatvoeringen van de lagers?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Oliekanalen boren hoofdlagers #2 en #4 2.0 TS/Nord blokken

di jun 20, 2017 09:16

Ik had standaard lagers.
Ligt nu een setje andere klaar op advies revisiebedrijf.
Maar de oude standaard lagers hebben het dus ook 4 of seizoenen volgehouden.

Voor alles anders dan flat out racen zou ik rustig die mee geleverde lagers gebruiken als ze er verder goed uitzien,

Wel als controle plastigauge gebruiken met monteren. Als je juiste gereedschap hebt kan je krukastappen eens opmeten en vergelijken met maten uit werkplaatshandboek.



Gr
DJ

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Oliekanalen boren hoofdlagers #2 en #4 2.0 TS/Nord blokken

di jun 20, 2017 15:11

Ik had standaard lagers.
Ligt nu een setje andere klaar op advies revisiebedrijf.
Maar de oude standaard lagers hebben het dus ook 4 of seizoenen volgehouden.

Voor alles anders dan flat out racen zou ik rustig die mee geleverde lagers gebruiken als ze er verder goed uitzien,

Wel als controle plastigauge gebruiken met monteren. Als je juiste gereedschap hebt kan je krukastappen eens opmeten en vergelijken met maten uit werkplaatshandboek.



Gr
DJ
As en lagers zijn splinter nieuw en af fabriek gecodeerd, dus zou goed moeten zijn. Ik zal op de zaak de boel nog wel even nameten.
Plastigauge zal ik gebruiken.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Oliekanalen boren hoofdlagers #2 en #4 2.0 TS/Nord blokken

ma jul 03, 2017 09:47

Mijn 75ts compressor motor had het ook niet nodig.

Terug naar “Tuning onderwerpen”