Gebruikersavatar
chris916
Member
Member
Berichten: 145
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 20:38

Tuning 1750 blok

do mar 24, 2016 22:15

Hoi!

Momenteel ligt mijn cilinderkop bij een revisie bedrijf om alles weer vers te maken. Maar nu ik alles toch "los" heb liggen vraag ik mij af wat er mogelijk is om meer vermogen te krijgen.

Ik heb al op het forum wezen speuren maar kom dan voornamelijk "tuning info" tegen voor een 2.0.

Wat ik tot nu toe weet mbt het "snel" tunen van de 1750 is datje het volgende nodig heb :

Snelle nokkenassen (weet iemand dan ook welke?)
HC zuigers (weet iemand welke?).

Natuurlijk had ik het idee om de kop maximaal te vlakken alleen vraag ik mij af hoe je dan uitkomt met de ketting en met de afstand van de zuigers naar de kleppen?

Het is voor mij dus nog redelijk onbekend wat er allemaal mogelijk is met deze motor, dus hoop ik dat iemand mij meer helderheid kan brengen.

Ps. Het is niet de bedoeling dat het een circuit auto word.
Alfa Romeo Spider Turbo
Alfa Romeo Giulietta 1.8 (116)

Gehad:
Alfa Romeo Giulietta 1.6 (116)
Alfetta 1.6 1977
Fiat Seicento Abarth Turbo

Gebruikersavatar
chris916
Member
Member
Berichten: 145
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 20:38

Re: Tuning 1750 blok

za mar 26, 2016 09:17

Niemand ervaring mee?
Alfa Romeo Spider Turbo
Alfa Romeo Giulietta 1.8 (116)

Gehad:
Alfa Romeo Giulietta 1.6 (116)
Alfetta 1.6 1977
Fiat Seicento Abarth Turbo

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Tuning 1750 blok

za mar 26, 2016 10:09

Ben je in het bezit van het boek van Jim K?
Daat staat een schat aan informatie in, precies wat je zoekt denk ik.

Alfa DOHC Tuning heet het uit mijn hoofd.

Floris

Gebruikersavatar
Lon
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: Tuning 1750 blok

za mar 26, 2016 11:48

Nee geen ervaring mee, maar wat ik zomaar beredeneer is het volgende:
Je wil HC zuigers, dus je compressie verhouding gaat een stukje omhoog (bv naar 11:1) en de afstand die overblijft tussen kleppen en boven kant zuiger wordt al kleiner.
Dan wil je nog eens je kop maximaal vlakken, dus nog minder afstand en een nog hogere compressie (bv. 11.5:1).
Mijn vermoeden is dat als je bij een zelfde krukas blijft en dus de slag niet kleiner maakt je een diesel effect krijgt en de vulling last heeft van ongecontroleerd pingelen door de hoge druk ( als je dan niet oppast loop je ook de kans dat de boel op hol slaat ).
Oh ja en die andere nokkenassen helpen ook om de uiteindelijkge eind druk te verhogen, dus zou je best eens een cylinder in tweeen kunnen vinden in je blok :S
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6202
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Tuning 1750 blok

za mar 26, 2016 14:18

Een benzine motor gaat niet op hol slaan door een te hoge compressie, die loopt gewoon kapot. Grote kans op een gat in een zuiger bv.

Maar wat is te hoog? Met goede andere aanpassingen kun je best hoog gaan namelijk.

Boek van Jim kartalamakis is zeker een aanrader om aan te schaffen. How to power tune the alfa romeo twin cam engine.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
chris916
Member
Member
Berichten: 145
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 20:38

Re: Tuning 1750 blok

za mar 26, 2016 16:21

Een benzine motor gaat niet op hol slaan door een te hoge compressie, die loopt gewoon kapot. Grote kans op een gat in een zuiger bv.

Maar wat is te hoog? Met goede andere aanpassingen kun je best hoog gaan namelijk.

Boek van Jim kartalamakis is zeker een aanrader om aan te schaffen. How to power tune the alfa romeo twin cam engine.

Bedankt. Ik ga dat boek zeker is aanschaffen. Maar aangezien de cilinderkop nu bij het revisiebedrijf ligt.. Is het dan al handig om aanpassingen te laten doen? Of beperkt het aanpassen van de cilinderkop zich alleen met het wijzigen van de nokkenassen?
Alfa Romeo Spider Turbo
Alfa Romeo Giulietta 1.8 (116)

Gehad:
Alfa Romeo Giulietta 1.6 (116)
Alfetta 1.6 1977
Fiat Seicento Abarth Turbo

Gebruikersavatar
Lon
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: Tuning 1750 blok

za mar 26, 2016 19:02

Wat je laat doen aan de kop is afhankelijk van wat je wilt bereiken.
Je kunt de kop laten flowen, blueprinten, grotere kleppen erin, aangepaste kleppen, etc... begin bij het boek zou ik zeggen.
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Tuning 1750 blok

za mar 26, 2016 20:29

revisie bedrijf zal het je kunnen vertellen/aanraden , wat iig. te doen, en wat mogelijk is .. :wink:

bij HC zuigers Arese/OKP eens horen..zou ik niet teveel laten vlakken.

als je meer wilt doen,brandstof/ontsteking/in&uit-laat traject/vliegwiel, moet je er echt induiken, of vaak handiger om het bij iemand te laten doen/kopen, die weet wat hij doet.

en idd. het boek van Jim K. ligt hier ook, lekker leesvoer :mrgreen:

als je het een veranderd, moet je andere zaken ook veranderen, omdat je afstellingen zullen moeten mee veranderen :!:

wel leuk om te doen
Nu:
Giulia 2000 Ti '70
Giulia 1750 super '72
Berlina 1750 '71
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
vV
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4982
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

Re: Tuning 1750 blok

zo mar 27, 2016 20:39

is niet iets om mee te gaan prutsen als je er geen kennis van hebt. Eerst inlezen. Er is al veel te doen met alleen wat vlakken, goede nokkenassen (Richard Jemison USA zou ik zeggen) en goede koppreparatie wat niet eens heel veel hoeft voor te stellen ervan uitgaande dat je een leuk rijdbaar straatblok wilt en geen full race .
Ik zou mij eens inlezen op AlfaBB , en dan mn het technische topic van Alfer7 (Richard Jemison) opzoeken. Schat aan info wat je zo kan doorspelen aan revisiebedrijf. Nokkenassen bestellen bij hem zit wel even levertijd op. Hij is een eigenwijze &*^%$ maar heeft wel een staat van dienst die hem dat recht geeft mi.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

Re: Tuning 1750 blok

di apr 05, 2016 09:06

klepbekers uit laten kotteren dan KUN je iig dikke nokkenstokken monteren.

Ik ga meestal voor de sportnokkenassen van OKP. Goede ervaringen mee.
160 pk te doen.
Kop gewoon normaal vlakken, deze nokken, goede electronische ontsteking, goede uitlaat bv, van OKP of CSC en blok bj opbouw blueprinten, Alles klaar dan op de vermogensbank 100% afstellen.

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Tuning onderwerpen”