Pagina 1 van 2

Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: zo mar 08, 2015 11:00
door chris916
Vorig weekend is mijn giulietta op de testbank geweest. Goede resultaten maar om meer te behalen moet ik mijn luchtfilter installatie veranderen.

Momenteel heb ik door de vorige eigenaar zelf gefabriceerde kelkjes erop zitten. Deze zijn zwaar, te lang en zit een rand in.

Nu ben ik op internet wezen speuren en zie dat er vooral op de "racers" een pipercross filter zit met een plaat erachter en dan een foam filter erom heen. Dit lijkt mij een goed systeem mits je er een slang op richt voor de lucht toevoer. Iemand enige idee waar dit te bestellen is? Of heeft iemand een betere oplossing?

Kom ik gelijk op het volgend. Met mij. Huidige installatie hangen de carbs door het gewicht van de kelken. Nu zijn mijn inlaatrubbers nog goed maar het is een kwestie van wachten tot ook deze zijn doorgescheurd. Heeft iemand hier een mooie oplossing voor? De huidige luchtfilterstang kan ik namelijk niet monteren. Of zou de aluminium inlaatbuisjes een oplossing zijn?

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: zo mar 08, 2015 11:16
door DJ
http://www.biesheuvel.nl/automotive/ond ... oires.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Altijd een carbsteun monteren. Alleen al ivm gewicht van de carb's.
Gewoon lengte van bestaande aanpassen.
Evt instelbaar maken mbv spanschroef oid met linkse en rechtste draad.
Eerlijk gezegd snap ik niet hoe iemand het verzonnen heeft om de boel zonder te monteren.

Gr
DJ

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: zo mar 08, 2015 11:19
door chris916
http://www.biesheuvel.nl/automotive/ond ... oires.html

Altijd een carbsteun monteren. Alleen al ivm gewicht van de carb's.
Gewoon lengte van bestaande aanpassen.
Evt instelbaar maken mbv spanschroef oid met linkse en rechtste draad.
Eerlijk gezegd snap ik niet hoe iemand het verzonnen heeft om de boel zonder te monteren.

Gr
DJ

Maar waar monteer je hem dan aan de carbs? Normaal zit die vast aan het luchtfilterhuis, maar met kelkjes gaat dat niet passen.

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: zo mar 08, 2015 11:21
door chris916
http://www.biesheuvel.nl/automotive/ond ... oires.html

Altijd een carbsteun monteren. Alleen al ivm gewicht van de carb's.
Gewoon lengte van bestaande aanpassen.
Evt instelbaar maken mbv spanschroef oid met linkse en rechtste draad.
Eerlijk gezegd snap ik niet hoe iemand het verzonnen heeft om de boel zonder te monteren.

Gr
DJ

Bedankt voor de link! Ik ga voor een airbox.

http://www.biesheuvel.nl/automotive/ond ... irbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Welk formaat is aan te raden? En dit past gewoon op mijn set dellorto's?

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: zo mar 08, 2015 21:15
door brolli21
Er was ooit iemand hier op het forum die Squadra Airboxen namaakte,misschien dat je er daar 1 van kan begaan?

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: zo mar 08, 2015 22:22
door DJ
http://www.biesheuvel.nl/automotive/ond ... oires.html

Altijd een carbsteun monteren. Alleen al ivm gewicht van de carb's.
Gewoon lengte van bestaande aanpassen.
Evt instelbaar maken mbv spanschroef oid met linkse en rechtste draad.
Eerlijk gezegd snap ik niet hoe iemand het verzonnen heeft om de boel zonder te monteren.

Gr
DJ

Maar waar monteer je hem dan aan de carbs? Normaal zit die vast aan het luchtfilterhuis, maar met kelkjes gaat dat niet passen.
Heb je zgn synchonisatie plaat voor.
Maar kan je kan de carbsteun toch gewoon aan de achterplaat van z'in pipercross filter vastzetten. Ik zie het probleem niet.
Pipercross of soortgelijk met kelken erin en een goede koude luchttoevoer werkt prima.

Gr
DJ

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: do mar 12, 2015 19:52
door chris916
http://www.biesheuvel.nl/automotive/ond ... oires.html

Altijd een carbsteun monteren. Alleen al ivm gewicht van de carb's.
Gewoon lengte van bestaande aanpassen.
Evt instelbaar maken mbv spanschroef oid met linkse en rechtste draad.
Eerlijk gezegd snap ik niet hoe iemand het verzonnen heeft om de boel zonder te monteren.

Gr
DJ

Maar waar monteer je hem dan aan de carbs? Normaal zit die vast aan het luchtfilterhuis, maar met kelkjes gaat dat niet passen.
Heb je zgn synchonisatie plaat voor.
Maar kan je kan de carbsteun toch gewoon aan de achterplaat van z'in pipercross filter vastzetten. Ik zie het probleem niet.
Pipercross of soortgelijk met kelken erin en een goede koude luchttoevoer werkt prima.

Gr
DJ
Bedankt! Het moet denk ik wel lukken met de airbox dus zal dat binnenkort eens proberen!

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: wo mar 25, 2015 10:51
door Darkman76
Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb het alles origineel Alfa Romeo op mijn Giulietta. Maar ik heb hier ook al eens naar zitten kijken.

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: do mar 26, 2015 19:48
door GTA287PK
Chris, kijk eens op/scroll ff op:

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... ss#p834047" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor echt lekker merkbaar effect wel weer rollen en de uitlaat in het verhaal meenemen, ben er geen expert in maar je rollenbank-man moet dat wel weten. Ik heb zeer goede ervaringen et Hans Vooijs/ Onixx Starcraft in Lichtenvoorde. Wat een carb-wizzard, die man..

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: za mei 30, 2015 16:37
door chris916
Excuses voor de late reactie.

Momenteel heb ik nog geen andere airbox aangeschaft ivm drukte. Nu sta ik op het punt om bij biesheuvel 1 te bestellen, maar welke moet ik hebben?

Welke raden jullie aan?

http://www.biesheuvel.nl/automotive/ond ... irbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;


@GTA287PK

Heb jij ook een pipercross maar dan zonder de "luchthapper" ?

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: za mei 30, 2015 17:19
door GTA287PK
kijk nog maar even op:

viewtopic.php?f=10&t=32451&p=834047&hilit=pipercross#p834047

Ik heb kelkjes en het schuimrubberen filter erop, géén "airbox". Heb me toendertijd geprobeerd in te lezen/te verdiepen (valt niet mee, als witteboorden krimineel met weinig technische know-how..<grijns> ) in de inlaat materie, en "kelkjes" hebben een bepaalde vrije ruimte om zich heen nodig voor het goede "kelk effect", en dat zag ik met zo'n beschuitbuske niet gebeuren. Het originele luchtfilter/luchtfilterbus van een 105 wordt door menig tuner als bottleneck gezien, dus daar wilde ik van af.

Ik heb op de Giulia Super "koplampen" met luchtaansluiting: vanuit deze aansluitingen slangen naar de hoofdremcylinder voor koeling en, wat je op de foto kunt zien, naar de achterste (deze zit wat "krap" in de luchtstroom tegen het daar schuin lopende schutbord) carburateur. Werkt bijzonder goed ! Blokje gaat hiermee, in combi met de 123 ontsteking, het complete AH RVS uitlaatsysteem en de magische handjes van Hans Vooijs als die spreekwoordelijke brandweer !

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: di jun 02, 2015 19:03
door berlinista
Daron Walker heeft er op FB een boeiend topic over lopen.

Ik zou A de lange alu inlaatbuizen doen, ipv de rubbers, B goede kelken met omgefelste rand. Let op de lengte ivm toepassing.
En C een goede airbox. Met de alu inlaatrubbers geen steun nodig ook. Een airbox hobbybob maken heeft meestal een averechts effect op, zoals Emile meldt, de achterste cilinder. Het is meer meetwerk dan je zo even kan berekenen. Je hebt in een Jet wel de ruimte. Vervolgens uiteraard: rollenbank bij bijvoorbeeld Vooijs.

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: di jun 02, 2015 20:32
door ronald
Ook mijn Jet gaat over twee weken op de rollenbank omdat hij veel te arm loopt. Zeker bij gelijkmatige snelheid is het constant hikken en puffen. Ik zou eigenlijk het originele filter willen houden. Is zo'n vervangend K&N filter een optie of doet dat niks extra's?

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: di jun 02, 2015 22:29
door frankalfa
Je bedoeld zo'n inleg filter? Doet voor je power niks extra.

Grtz,fRank

Re: Gesloten filter, kelkjes? Pipercross?

Geplaatst: di jun 02, 2015 22:45
door ronald
Ja dat bedoel ik inderdaad. Mijn 75 heeft dat ook maar vraag me af of je dat merkt. Nee dan houden we de boel gewoon origineel, dat moet toch ook goed kunnen draaien mits goed afgesteld.

Ik wil daar wel beslagen ten ijs komen eerlijk gezegd. .. klepspeling staat goed, ontsteking op tijd, frisse 2HL's en rotor/kap/kabels... :-k ik ben benieuwd!

Iemand ervaring met Fredriks in Goes?