Gebruikersavatar
Gino Spider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: za nov 30, 2013 21:44
Locatie: woerden

1.6 TS 120 pk nokkenassen

zo okt 26, 2014 20:31

Ik wou mijn 156 1.6 TS 120 iets leuker maken.

Nu hoorde ik dat er 2 liter nokkenassen in passen, klopt dit? Zoja, wat zou er dan aangepast moeten worden?
Ik laat hem zeker chippen, ik wou graag onderin wat meer vermogen willen....

Nu zie ik ook wel eens katvervangers, help dat ook iets? of merk je daar niet veel van?

Alvast bedankt :wink:

raffaele
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:21

Re: 1.6 TS 120 pk nokkenassen

zo okt 26, 2014 20:45

Ik wou mijn 156 1.6 TS 120 iets leuker maken.

Nu hoorde ik dat er 2 liter nokkenassen in passen, klopt dit? Zoja, wat zou er dan aangepast moeten worden?
Ik laat hem zeker chippen, ik wou graag onderin wat meer vermogen willen....

Nu zie ik ook wel eens katvervangers, help dat ook iets? of merk je daar niet veel van?

Alvast bedankt :wink:
heb je niet toevallig interesse in mijn auto, hier zit een nieuw 2.0 blok in met +- 20.000km, op de teller 200.000km, blok is voorzien van scherpere nokkenassen door martijn goorden, software aangepast door squadra tuning met compleet rvs spaghetti/sportkat uitlaatsysteem en sebring einddemper(goed voor +180pk ) en nog vele extra's. ik rij bijna niet meer in de auto omdat ik met mijn fiets naar het werk ga en de vrouw gaat met de 147, de auto kost me hierdoor te veel aan belasting en verzekering.
je mag hem komen halen voor €1200,-

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: 1.6 TS 120 pk nokkenassen

zo okt 26, 2014 22:40

2.0 nokken in een 1.6 is een bekende upgrade. Vermogenswinsten van 15 pk op topvermogen zijn geen uitzonderingen, maar wel in combinatie met een herprogrammering van het motor management. Het beste is om de nokken niet volgens de calibers af te stellen maar de inlaat nok iets vroeger waardoor je iets aan topvermogen inlevert maar koppel onderin terug wint.

Heb ook eens gelezen dat de 2.0 gasklep groter is waardoor er meer vermogen uit de 1.6 te halen valt. Ook het inlaathuis met de lengte verstelling van de 2.0 past maar daarvoor moet de kabelboom aangepast worden zodat de lengte verstelling aangesloten kan worden, of je zet er een 2.0 kabelboom in. Ook dit moet dan wel geactiveerd worden in het management.

Katvervanger is deze interessant: http://www.alfaholics.com/2010/07/ts-fr ... e-cf3-126/" onclick="window.open(this.href);return false; Hiermee vervang je de 2 prekats in de voorpijp, de grootste restrictie in de uitlaat.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: 1.6 TS 120 pk nokkenassen

di okt 28, 2014 11:14

Van welk bouwjaar is jouw 156? En kilometerstand? Mocht dit al wat hoger zijn, 100k + km, denk ik dat je qua drive-ability een flinke vooruitgang kunt boeken als je de injectoren even laat reinigen, dat scheelt al heel veel (en dan bedoel ik niet in vermogen..) omdat de motor dan lekkerder oppakt.. Reviews over de OBD-tuning van Squadra zijn ook behoorlijk positief, en daarmee vang je 2 vliegen in één klap, namelijk winst in vermogen/koppel én in drive-ability... Je kunt ook de aanzuigbuis van het luchtfilter vervangen voor die van een V6/JTD, dat is gewoon een buis in plaats van een geluiddempend labyrint, en klinkt ook lekker (soort van motor-met-openluchtfilter-lite-klank..) en geeft ook een iets scherpere reactie op beweging van de gasklep... Van die nokkenassen weet ik niet, zag er zo gauw niets over terug op site van Squadra maar ''it does ring a bell''...

Denk dat je een 1.6 vooral op drive-ability moet aanpakken, om hetzelfde vermogen als bijv. een 2.0 eruit te peuteren ben je wellicht goedkoper uit met een ander blok/andere auto?..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: 1.6 TS 120 pk nokkenassen

di okt 28, 2014 11:47

Ook niet onbelangrijk, is het een CF2 of een CF3 ?

Terug naar “Tuning onderwerpen”