Pagina 1 van 2

Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: wo sep 17, 2014 11:40
door arri_50
Ik heb een mito qv en wil graag de open uitlaat 70 mm van Gtech installeren. dus zonder katalysator en demper. Kan dit kwaad voor de motor?

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: wo sep 17, 2014 15:03
door Alfissimo
Hier is hem toch :thumbs:
Of dat veel kwaad kan weet ik niet, lijkt mij niet echt gevaarlijk te zijn.
Stel u ook even voor op de site he :wink:
Grtz Maarten

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: wo sep 17, 2014 16:45
door giuliettaevo
Ik vermoed dat je een foutmelding gaat krijgen van de ecu.

Als jouw originele uitlaat zowel een lambdasensor voor als na de kat heeft zitten zoals de meeste moderne auto's kun je niet straffeloos de kat weglaten. De 2e controleert dan namelijk de werking van de kat. Dit is in de meeste gevallen door een goede chiptuner wel uit te programmeren.

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: wo sep 17, 2014 18:12
door Terence Q4
Maatje van mijn heeft op zijn grande punto 1.4 t-jet .

Heb hier laatst een volledig razzagon uitlaatsysteem onder gezet .
Vanaf de turbo tot einddemper zonder kat en tussendemper hierbij werd een klein verloopje geleverd voor de 2e lambdasonde , hier lijkt een mini katalysator in te zitten .
Tot nu toe geen meldingen gehad betreft motorstoring o.i.d .
Alle hitteschilden ook weer terug gemonteerd waardoor het icm de onderplaat voor de apk keurmeester heel moeilijk te controleren is of er daadwerkelijk een kat onderzit .
Aangezien auto's na 2007 voor apk uitgelezen moeten worden , zul je hier eigenlijk niks over horen met een apk keuring.

Oohja en het geluid is werkelijk fenomenaal.

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: vr sep 19, 2014 11:36
door arri_50
ja zeker hier ben ik :p

ik heb ondertussen al gehoord dat dit blijkbaar helemaal niet goed is omdat je turbo geen tegendruk krijgt

ik heb nu deze gevonden: http://www.italo-tuning.de/gtech-kom...2-p-13384.html" onclick="window.open(this.href);return false;
deze lijkt mij interresant. 1 katalysator in de middenpijp en geen demper
maar ze hebben ook deze: http://www.italo-tuning.de/gtech-kom...2-p-13380.html" onclick="window.open(this.href);return false;
deze heeft de katalysator in de downpipe en een einddemper

heeft er iemand een idee wat het verschil is?

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: vr sep 19, 2014 12:18
door giuliettaevo
Dat het niet goed zou zijn omdat je turbo geen tegendruk krijgt is de grootst mogelijke onzin. :?

Een turbo heeft geen tegendruk nodig om zijn werk te doen. Een atmosferische motor is gebaat bij iets van tegendruk om te voorkomen dat er teveel vers mengsel de uitlaat in stroomt gedurende de tijd dat er klepoverlap is.

Bij een turbo motor heb je juist geen behoefte aan tegendruk in de uitlaat, hoe beter jouw uitlaatgassen weg kunnen stromen hoe beter de turbo op kan spoelen en hoe meer vermogen je kunt halen. Daarom zijn de meeste aftermarket uitlaten voor turbomotoren ook meestal groter in diameter als de originele. Dit heeft wel enkel nut als het direct vanaf de turbo is, ook de doorstroming van katalysators en dempers moet zo open mogelijk zijn.

Als men vol blijft houden dat je tegendruk nodig hebt dan moet je ze even vragen hoeveel tegendruk ze denken dat de turbo zelf oplevert aan de motor. Dat is namelijk veel meer als bij een atmosferische motor. Het turbinegedeelte waar de uitlaatgassen nu doorheen geperst moeten worden is veel kleiner als de uitlaat van een atmosferische motor namelijk.

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: ma sep 22, 2014 09:51
door arri_50
Skytune (helemaal niet vriendelijk) in België zegt dat dit het slechtste is wat je kan doen. een reden geven ze niet.

ik heb al op verschillende forums gaan kijken. ofwel de uitleg van tegendruk ofwel dat het geen probleem is.
H&S Corse zegt ook dat het geen probleem is.

Gtech schrijft in hun prijslijst dat je voor de monte carlo uitlaat je auto moet laten mappen

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: di sep 23, 2014 07:56
door GTA287PK
Stel je nu héél simpel ff met gesloten ogen voor hoe zo'n "stroomschema" van een turbomotor er uit ziet. Of zoek even een duidelijk plaatje op. Dan snap je dat Remco en H&S gelijk hebben hoor ! Maar dan inderdaad alles vanaf de turbo aanpakken, anders krijg je zo'n mooi bewijs van dat een ketting net zo sterk is als de zwakste schakel.

Als Skytune inderdaad zo'n antwoord zonder enige motivatie geeft: best, gewoon met een wijde boog omheen gaan. Dat moet je sowieso altijd doen, of het nu over auto's gaat of niet.. 8) (Race) motoren gaan doorgaans stuk door smering/olie druk problemen en ontstekingsproblemen (mengsel/detonatie).

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: di sep 23, 2014 10:51
door arri_50
volgens mij is zonder ook beter maar ik krijg altijd 2 antwoorden. Het is ofwel zeer slecht ofwel zeer goed

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: wo sep 24, 2014 21:00
door Het-Licht
Heel simpel voorbeeld op mijn oude 145 Novitec.

Standaard Novitec 54mm downpipe met standaard kat: 192 pk en turbo's gaan nogal eens stuk vanwege hitteproblemen.

Custum build 63 mm downpipe en 100cell Magnoflow racekat: 220+ pk en een turbo die trackdays en Nurburgring overleefd.

Dat zijn wat mij betreft gewoon harde feiten. Zie het zo :
Als de uitlaatgassen eenmaal door de turbo zijn wil je zo snel mogelijk kwijt zodat er geen 'opstopping' ontstaat waardoor de turbo tegengewerkt wordt en heter wordt. 2 dingen die je niet wilt om topvermogen te halen.

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: wo sep 24, 2014 21:16
door giuliettaevo
Als je door een rietje hard probeert uit te blazen krijg je ook een rooie kop. :lol:

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: wo sep 24, 2014 21:19
door Het-Licht
Neehoor, een rood spruitstuk! :lol:

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: do sep 25, 2014 09:01
door arri_50
dat lijkt mij ook zo

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: ma sep 29, 2014 12:14
door mark156
Volgens mij is het bij turbo-motoren, mbt de uitlaat, zo dat de diameter van de uitlaatpijp goed gekozen moet worden, want je wilt dat de stromingssnelheid van het uitlaatgas tot aan de eindpijp zo hoog mogelijk blijft, maar ook gelijkmatig.. een te dunne pijp resulteert in tegendruk, denk inderdaad aan het rietje omdat het gas word afgeremd, maar een te grote diameter gaat hem ook niet worden omdat het uitlaatgas dan teveel kan uitzetten waardoor dit sneller afkoelt en de stromingssnelheid afneemt, dit zou in mijn ogen dan ook resulteren in tegendruk omdat je dan een ophoping van uitlaatgas verderop in de uitlaat krijgt, en in ieder geval te weinig doorstroming. Althans, dat is wat ik mij zo even zit te filosoferen....

Re: Mito qv met Gtech 70 mm

Geplaatst: ma sep 29, 2014 13:08
door Geert-Jan
Misschien even contact opnemen met EPS uitlaten (wel te vinden via google). Ik gok zomaar dat zij jou ALLES kunnen vertellen over uitlaten. Een zeer professioneel bedrijf met veel ervaring.

Gr. Geert-Jan