Gebruikersavatar
BeeJay
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 17:02
Locatie: Echt

Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

za jul 19, 2014 14:35

Hallo

Ik wil graag meer weten over hoe ik mijn 156 1.8 kan upgraden motorisch gezien.
Wat kan ik er maximaal uitkrijgen met welke onderdelen of chip?
#1 AR 146 1.4 TS - opgeknapt, verkocht
#2 AR 146 1.4 TS - donorauto, gesloopt
#3 AR 145 1.6 TS - opgeknapt, verkocht
#4 AR 156 1.8 TS - in bezit
Afbeelding

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

za jul 19, 2014 18:04

Welk budget heb je .

Goedkoopste lijkt mij een chipje, mag het wat meer kosten kun je motorombouw, nokkenassen, uitlaatlijn, ... veranderen.

Je moet maar eens kijken bij H&S Corse, zelf heb ik daar erg goede ervaringen mee, hebben mijn 1.8 omgetoverd naar een zeer leuke 2.0 Evo blokje. Dit met een strak onderstel en dikke remmen geeft je een zeer leuke wagen.
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

za jul 19, 2014 18:10

Een GTA kopen? ben je in 1 klap klaar en heb je meer vermogen en koppel dan je ooit uit een 1.8je zult kunnen peuteren....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

za jul 19, 2014 18:29

Maar dan wordt je dit terug gewoon en komt er een topic "GTA upgraden. What to do?"
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

za jul 19, 2014 20:28

Maar dan wordt je dit terug gewoon en komt er een topic "GTA upgraden. What to do?"
Rotrex blower erop met frontmount intercooler etc. En vervolgens wil je een auto die daar weer mee overweg kan... :lol:

Grtz,fRank

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

za jul 19, 2014 20:44

... en als je dan de auto gevonden hebt, nog een chauffeur vinden die ermee overweg kan :shock:
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
BeeJay
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 17:02
Locatie: Echt

Re: RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

za jul 19, 2014 22:42

Welk budget heb je .

Goedkoopste lijkt mij een chipje, mag het wat meer kosten kun je motorombouw, nokkenassen, uitlaatlijn, ... veranderen.

Je moet maar eens kijken bij H&S Corse, zelf heb ik daar erg goede ervaringen mee, hebben mijn 1.8 omgetoverd naar een zeer leuke 2.0 Evo blokje. Dit met een strak onderstel en dikke remmen geeft je een zeer leuke wagen.
Ik ga dan eens informeren bij h&s corse.. gezien de alfa daar al vaker is geweest. Ik heb geen flauw benul over wat voor budget ik moet denken.
Vandaar dat ik hier vraag wat voor opties er zijn
#1 AR 146 1.4 TS - opgeknapt, verkocht
#2 AR 146 1.4 TS - donorauto, gesloopt
#3 AR 145 1.6 TS - opgeknapt, verkocht
#4 AR 156 1.8 TS - in bezit
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

za jul 19, 2014 23:23

UItvoering met een lichtere motor tunen zie ik het nut niet zo van in. tenminste niet meer als een chip oid.

Als je echt meer vermogen wilt kun je dan beter gewoon een uitvoering met zwaardere motor kopen of alles ombouwen naar een zwaardere motor. Op die manier heb je mee rvermogen maar toch uit een standaard motor met een standaard levensduur... Een kleinere motor tunen zodat je net zoveel vermogen krijgt als een grotere motor kost veel geld en als de motor atmosferisch blijft ( dus zonder turbo of compressor) krijg je een piekerige motor met relatief veel vermogen bovenin maar onderin weinig waardoor het niet altijd fijn gaat rijden.

voordeel van een zwaardere uitvoering is dat ook remmen e.d. aangepast zijn aan het grotere vermogen. En als je zelf geen sleutelaar bet is het wel makkelijk om je auto origineel te hebben zodat een garage er ook aan wil sleutelen. Een hobbyproject met diverse aanpassingen aan de motor is vaak voor een garage geen pretje, zij moeten dan gaan gokken wat voor onderdelen ze moeten hebben.

Als je heel gehecht bent aan je 1.8 zou ik niet verder gaan als hem chippen en misschien een goed luchtfilter en spruitstuk. En anders zou ik gaan kijken voor bv een 2,5 v6.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

zo jul 20, 2014 10:23

Chipje, sportuitlaatje, open luchtfilter, inlaat nokkenas latten stellen en je hebt een leuk klinkende en wat fijner lopende 156.

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

ma jul 21, 2014 22:10

Chipje, sportuitlaatje, open luchtfilter, inlaat nokkenas latten stellen en je hebt een leuk klinkende en wat fijner lopende 156.
Euh, bedoel je de inlaat nokkenas een andere timing geven? :?:
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

raffaele
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:21

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

di jul 22, 2014 17:45

Mijn auto kopen en alles omgooien

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... highlight=

heb je een hele goede basis en +180 pk, voor dat geld wat je er zo aan uit moet geven is die van mij een goedkopere oplossing, technisch is die van mij 100% in orde, maar optisch niet.
Als je de onderdelen van die van mij op die van jou zet, heb je een hele mooie wagen en de prijs kunnen we nog over praten

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

di jul 22, 2014 18:09

Wat wil je met de auto doen? Wat wil je dat-ie kan, beter gezegd?
-Wil je dat-ie sneller optrekt in een rechte lijn bijv.?
-Of wil je dat je met de auto sneller over een bochtige weg kunt rijden?

In het eerste geval kun je inderdaad je eens laten informeren over de mogelijkheden om de motor op te voeren. In het tweede geval, naar mijn mening om er een snellere all-rounder van te maken, zou ik eerst mijzelf eens buigen over onderstelaanpassingen, zoals andere veren, stuggere schokdempers, misschien een dikkere stabilisatorstang? Echter, ik ben van mening dat je in het eerste geval al snel zult merken dat je aanpassingen van het tweede geval wil, gewoon om profijt te hebben van (extra) PK's... je moet ze ook op de weg kunnen krijgen, toch?
Persoonlijk vind ik de 1.8 TS een hele fijne stuurmansauto, een 156 met een ''zwaardere'' motor vind ik ook letterlijk zwaarder in de neus en heel eerlijk gezegd vond ik de rechtuitstabiliteit bij vol accelereren niet het sterkste punt van een 156. Zelfs een 2ltr.-blok is, als ik me niet vergis, zwaarder omdat deze motor over balansassen beschikt.. een 1.8TS vind ik qua balans fijner, maar dat is misschien een beetje mierenn...rij?...

Serieuze (en dus goede) motortuning kost ook serieus centen, althans, in mijn beleving want dat is natuurlijk afhankelijk van je financiele situatie... Mijn advies, samengevat, denk ik dat je voor minder geld veel méér plezier hebt van je huidige 144pk door eerst te beginnen met het onderstel, en wellicht ook de remmen aanpassen..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

di jul 22, 2014 19:01

Een 1.8 zal nooit een keientrekker worden. Beter gelijk een zwaardere versie kopen en deze erop inruilen
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

raffaele
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:21

Re: RE: Alfa Romeo 1.8 TS upgraden. What to do?

di jul 22, 2014 19:25

Wat wil je met de auto doen? Wat wil je dat-ie kan, beter gezegd?
-Wil je dat-ie sneller optrekt in een rechte lijn bijv.?
-Of wil je dat je met de auto sneller over een bochtige weg kunt rijden?

In het eerste geval kun je inderdaad je eens laten informeren over de mogelijkheden om de motor op te voeren. In het tweede geval, naar mijn mening om er een snellere all-rounder van te maken, zou ik eerst mijzelf eens buigen over onderstelaanpassingen, zoals andere veren, stuggere schokdempers, misschien een dikkere stabilisatorstang? Echter, ik ben van mening dat je in het eerste geval al snel zult merken dat je aanpassingen van het tweede geval wil, gewoon om profijt te hebben van (extra) PK's... je moet ze ook op de weg kunnen krijgen, toch?
Persoonlijk vind ik de 1.8 TS een hele fijne stuurmansauto, een 156 met een ''zwaardere'' motor vind ik ook letterlijk zwaarder in de neus en heel eerlijk gezegd vond ik de rechtuitstabiliteit bij vol accelereren niet het sterkste punt van een 156. Zelfs een 2ltr.-blok is, als ik me niet vergis, zwaarder omdat deze motor over balansassen beschikt.. een 1.8TS vind ik qua balans fijner, maar dat is misschien een beetje mierenn...rij?...

Serieuze (en dus goede) motortuning kost ook serieus centen, althans, in mijn beleving want dat is natuurlijk afhankelijk van je financiele situatie... Mijn advies, samengevat, denk ik dat je voor minder geld veel méér plezier hebt van je huidige 144pk door eerst te beginnen met het onderstel, en wellicht ook de remmen aanpassen..
daarom is mijn auto ook een goede basis, niet alleen de motor is goed aangepakt, het onderstel is hierop ook aangepast met een verstelbaar billstein schroefset en de remmerij zorgt ervoor dat je ook tijdig stilstaat zonder dat alles kromtrek

Terug naar “Tuning onderwerpen”