Pagina 1 van 1
105 tussenas in 75
Geplaatst: ma jan 17, 2005 21:30
door gtv 105.21
ik vraag me af of je een tussen as van een 105 in een 75 kunt hangen.
dan ben je van twee rubbers af.
is dit wel eens gedaan of geen optie?

RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: di jan 18, 2005 08:01
door vV
volgens mij zijn er allerlei dingen bedacht voor die as t/m carbonversies.
Meestal vrij dure opties/wijzigingen geloof ik.
Wat is eigenlijk de reden van de diverse rubbers ipv kruisstukken?
Want zeker als je extra gaat belasten is dit wel een ellende systeem.
RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: di jan 18, 2005 08:11
door sjoerdb
het verschil tussen een rubbertje of een kruiskoppeling is de speling/flexibiliteit, denk ik?
105 as is directer dan een 75 as met rubbers, of heb ik het dan helemaal mis?
RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: di jan 18, 2005 17:27
door gtv 105.21
wat ik al eens begrepen heb van een duitse tuv meister die ook alfa gek is dat de motor niet haaks in de auto hangt bij de transacksels en dan richting de bestuurder, een transacksel heeft ook 25% verlies op de aandrijflijn terwijl een 105 tussen 10 a' 15% zit.
als iemand hier meer over weet.
de transacksel tussen as vind ik bij hoge snelheden/ sterke motoren erg onstabiel/ zwaberen onder de auto vandaar.
een 105 as een goedkope oplossing?

RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: di jan 18, 2005 19:18
door @lfa@lgra
Ik begrijp zeker niet helemaal over welke "tussenas" het hier gaat.
Toch niet om de aandrijfas??? Die draait nl bij een tranaxle het viervoudige aan toeren, dus dat gaat nooit lukken ivm de balans. Je hebt je bakreductieen eindreductie namelijk aan de achterkant zitten, dus draait de aandrijfas het motortoerental, toch??
EDIT:
Trek je van mij niks aan. ik zit hier maar een beetje domme praat te verkondigen..

RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: di jan 18, 2005 20:05
door Woody34
Volgens mij gaat het over de tussenas van de motor naar de bak bij een 75.
RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: di jan 18, 2005 20:30
door gtv 105.21
als ik in zijn 5 bij een 105 rijd draait de de tussen as meer dan het toeren tal van motor, haha

, en dat kan die ook hebben.
en bij een transacksel draait de as nooit meer dan motor toerental
als dat niet klopt hoor ik het graag.

RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: di jan 18, 2005 23:02
door ravado
het verlies in aandrijflijn zit um in het feit dat de transaxle op de versnellingsbak nog een vliegwiel heeft zitten en de 105 vanf de bak direct het dif. in gaat.
cardanas van een 105 is veel korter dan die van een 75.
Wil je een 75 vervangen door iets met kruiskop. dan moet je voor een M3 as gaan o.i.d. maar dat wordt in ieder geval zelf maken en knutselen.
RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: do jan 20, 2005 17:17
door Romeo
De uitijning is crusiaal, en omdat Alfa motor en bak in rubber heeft hangen kan moet er een soepele verbinding tussen.
En nu is de 75 al niet een auto waarmee je makkelijk soepel rijdt (laat eens een vreemde in je auto rijden

), stel je dan eens voor dat die rubbers vervangen zouden zijn door kruiskoppelingen! Ik denk niet dat je daar op de openbare weg veel plezier aan zult beleven
Porsche heeft bij de 924/944 voor een buis gekozen om de canrdanas, zodat motor en bak in 1 lijn blijven. Trilt nooit. Dus vrot dat onder je transa
Xel Alfa en je bent van het probleem af.
Of je pakt het op de DeVillers manier aan en monteert gelijk een ZF-bak van een E30 M3 aan de motor. Geen trillingen meer, een bak die schakelt als boter en een versnelling extra!
Mario
RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: do jan 20, 2005 17:29
door vV
een E30 M3 (de 4-cylinder) heeft toch een 5-bak??
Maar ook met 5 versn een leuke optie, brengt wel aardige carrosseriewijzigingen teweeg... (tunnel..)
RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: ma feb 28, 2005 10:17
door giuliettaevo
Je kunt aan een 6 cilinder zo de bak van een Alfa Sei schroeven, is bijna dezelfde ZF bak als de e30 m3 heeft, ook een sportbak met de 1 naar achter. verder gebruiken ze in Zuid Afrika vaak de Getrag bakken van oude BMW 535/635/735 modellen, deze zijn wel met een normaal schakelpatroon maar ook gigantisch sterk. Er rijden daar mensen met 24v Biturbo blokken rond met dergelijke bakken. Zelf wil ik dit ook gaan proberen.
In de transaxle vangen de rubbers de klappen op, wat dacht je dat er gebeurt als je de koppeling op laat komen? de hele cardan probeert te torderen doordat aan de ene kant de motor aandrijft terwijl de bak juist afremt. zonder die rubbers zou het zeker geen pretje zijn om te rijden.
RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: di mar 01, 2005 13:05
door ravado
tja dat zou ook kunnen maar daar haal je wel het transaxle principe mee onderuit.....
en daardoor haal je de gewichtsverdeling weer helemaal overhoop........
Ik weet niet of dat zo'n geweldige winst boekt......
RE: 105 tussenas in 75
Geplaatst: zo mar 13, 2005 16:27
door giuliettaevo
Dat klopt, de gewichtsverdeling lijdt er onder. maar ik bedoelde het ook meer als oplossing als je een zwaar opogevoerde motor hebt(veel koppel) en toch een stevige bak wilt hebben. Wat je dan in de bochten verliest pak je op het rechte stuk wel weer terug, bovendien schakel je een stuk sneller.
Als je wel eens een Sei diff in je handen hebt gehad weet je dat dat een zwaar kreng is, weegt niet veel minder als de complete bak van een 75... In hoeverre je dus de gewichtsverdeling om zeep helpt is nog maar de vraag. Er komt wel een versnellingsbak voorin te hangen maar deze hangt al achter de voorwielen.
Zelf ben ik van plan om het te gaan proberen in de toekomst.