Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

105 tussenas in 75

ma jan 17, 2005 21:30

ik vraag me af of je een tussen as van een 105 in een 75 kunt hangen.

dan ben je van twee rubbers af.

is dit wel eens gedaan of geen optie?




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 105 tussenas in 75

di jan 18, 2005 08:01

volgens mij zijn er allerlei dingen bedacht voor die as t/m carbonversies.
Meestal vrij dure opties/wijzigingen geloof ik.

Wat is eigenlijk de reden van de diverse rubbers ipv kruisstukken?
Want zeker als je extra gaat belasten is dit wel een ellende systeem.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: 105 tussenas in 75

di jan 18, 2005 08:11

het verschil tussen een rubbertje of een kruiskoppeling is de speling/flexibiliteit, denk ik?

105 as is directer dan een 75 as met rubbers, of heb ik het dan helemaal mis?
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: 105 tussenas in 75

di jan 18, 2005 17:27

wat ik al eens begrepen heb van een duitse tuv meister die ook alfa gek is dat de motor niet haaks in de auto hangt bij de transacksels en dan richting de bestuurder, een transacksel heeft ook 25% verlies op de aandrijflijn terwijl een 105 tussen 10 a' 15% zit.

als iemand hier meer over weet.

de transacksel tussen as vind ik bij hoge snelheden/ sterke motoren erg onstabiel/ zwaberen onder de auto vandaar.

een 105 as een goedkope oplossing?


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: 105 tussenas in 75

di jan 18, 2005 19:18

Ik begrijp zeker niet helemaal over welke "tussenas" het hier gaat. :?:
Toch niet om de aandrijfas??? Die draait nl bij een tranaxle het viervoudige aan toeren, dus dat gaat nooit lukken ivm de balans. Je hebt je bakreductieen eindreductie namelijk aan de achterkant zitten, dus draait de aandrijfas het motortoerental, toch??

EDIT:

Trek je van mij niks aan. ik zit hier maar een beetje domme praat te verkondigen.. :oops: :biggrin:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op wo jan 19, 2005 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: 105 tussenas in 75

di jan 18, 2005 20:05

Volgens mij gaat het over de tussenas van de motor naar de bak bij een 75.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: 105 tussenas in 75

di jan 18, 2005 20:30

als ik in zijn 5 bij een 105 rijd draait de de tussen as meer dan het toeren tal van motor, haha :P , en dat kan die ook hebben.

en bij een transacksel draait de as nooit meer dan motor toerental :oops:

als dat niet klopt hoor ik het graag.





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: 105 tussenas in 75

di jan 18, 2005 23:02

het verlies in aandrijflijn zit um in het feit dat de transaxle op de versnellingsbak nog een vliegwiel heeft zitten en de 105 vanf de bak direct het dif. in gaat.

cardanas van een 105 is veel korter dan die van een 75.
Wil je een 75 vervangen door iets met kruiskop. dan moet je voor een M3 as gaan o.i.d. maar dat wordt in ieder geval zelf maken en knutselen.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: 105 tussenas in 75

do jan 20, 2005 17:17

De uitijning is crusiaal, en omdat Alfa motor en bak in rubber heeft hangen kan moet er een soepele verbinding tussen.
En nu is de 75 al niet een auto waarmee je makkelijk soepel rijdt (laat eens een vreemde in je auto rijden :shock: ), stel je dan eens voor dat die rubbers vervangen zouden zijn door kruiskoppelingen! Ik denk niet dat je daar op de openbare weg veel plezier aan zult beleven :wink:
Porsche heeft bij de 924/944 voor een buis gekozen om de canrdanas, zodat motor en bak in 1 lijn blijven. Trilt nooit. Dus vrot dat onder je transaXel Alfa en je bent van het probleem af.
Of je pakt het op de DeVillers manier aan en monteert gelijk een ZF-bak van een E30 M3 aan de motor. Geen trillingen meer, een bak die schakelt als boter en een versnelling extra! 8)

Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 105 tussenas in 75

do jan 20, 2005 17:29

een E30 M3 (de 4-cylinder) heeft toch een 5-bak??
Maar ook met 5 versn een leuke optie, brengt wel aardige carrosseriewijzigingen teweeg... (tunnel..)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 105 tussenas in 75

ma feb 28, 2005 10:17

Je kunt aan een 6 cilinder zo de bak van een Alfa Sei schroeven, is bijna dezelfde ZF bak als de e30 m3 heeft, ook een sportbak met de 1 naar achter. verder gebruiken ze in Zuid Afrika vaak de Getrag bakken van oude BMW 535/635/735 modellen, deze zijn wel met een normaal schakelpatroon maar ook gigantisch sterk. Er rijden daar mensen met 24v Biturbo blokken rond met dergelijke bakken. Zelf wil ik dit ook gaan proberen.

In de transaxle vangen de rubbers de klappen op, wat dacht je dat er gebeurt als je de koppeling op laat komen? de hele cardan probeert te torderen doordat aan de ene kant de motor aandrijft terwijl de bak juist afremt. zonder die rubbers zou het zeker geen pretje zijn om te rijden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: 105 tussenas in 75

di mar 01, 2005 13:05

tja dat zou ook kunnen maar daar haal je wel het transaxle principe mee onderuit.....
en daardoor haal je de gewichtsverdeling weer helemaal overhoop........
Ik weet niet of dat zo'n geweldige winst boekt......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 105 tussenas in 75

zo mar 13, 2005 16:27

Dat klopt, de gewichtsverdeling lijdt er onder. maar ik bedoelde het ook meer als oplossing als je een zwaar opogevoerde motor hebt(veel koppel) en toch een stevige bak wilt hebben. Wat je dan in de bochten verliest pak je op het rechte stuk wel weer terug, bovendien schakel je een stuk sneller.

Als je wel eens een Sei diff in je handen hebt gehad weet je dat dat een zwaar kreng is, weegt niet veel minder als de complete bak van een 75... In hoeverre je dus de gewichtsverdeling om zeep helpt is nog maar de vraag. Er komt wel een versnellingsbak voorin te hangen maar deze hangt al achter de voorwielen.

Zelf ben ik van plan om het te gaan proberen in de toekomst.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”