Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

To FMIC, or not to FMIC

vr sep 27, 2013 15:45

Hey allemaal,
Ben nieuw op dit forum dus zal me even voorstellen: mijn naam is Steven en ik woon in België.
Ben al een hele tijd fan van Alfa Romeo en kan me sinds een dik jaar trotse eigenaar van een GT Q2 noemen.
De auto is nu 6 jaar jong en heeft net 70dkm gelopen.

M'n Bella is bijna volledig standaard, maar is zo volledig naar mijn smaak...
Maar als er nu één ding is dat je niet genoeg kan hebben, is het wel vermogen...
Dus heeft ze dit voorjaar een massimo kuur gekregen bij Squadra, welke super goed bevallen is.

Wat is volgens jullie het interessantste om m'n GT nog wat meer vermogen te geven?
Zelf was ik aan een Front Mounted InterCooler aan het denken, is niet al te duur en relatief simpel.

Nog wel enkele kanttekeningen: de auto is m'n daily, dus betrouwbaarheid mag er niet onder leiden.
Ook moet ik ieder jaar naar de autokeuring, en als ze daar een hoop toeters en bellen onder de motorkap zien hangen komt het niet goed...

Benieuwd naar jullie antwoord!

Nog even een foto:
Afbeelding

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr sep 27, 2013 15:57

Bedenk wel dat je aandrijfassen, differentieel en versnellingsbak zo ook hun beperkingen kennen. Het staat nu al op de grens afgesteld, laat staan als je zelf het vermogen nog verder op gaat voeren. Zie de Squadra-site:

"Nieuw is het kunnen beperken van het koppel per ingeschakelde versnelling. De JTD 16v heeft standaard zo veel koppel dat dit in de 1e versnelling tot dramatisch ingrijpen van het ASR kan resulteren. Tevens worden de krachten op differentieel en aandrijfassen zo groot dat een beperking op z'n plaats is. En dat hebben we naar eigen inzicht dan ook gedaan. In de eerste versnelling hebben we het maximale koppel zelfs iets lager gezet dan standaard. In de 2e versnelling zijn we tussen het standaard en het getunede koppel gaan zitten. Vanaf de 3e versnelling is het volledige het koppel beschikbaar."

Ik zou denk ik maar tevreden zijn met wat je hebt. :wink:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr sep 27, 2013 18:55

Heb een soort gelijke GT en waar ze echt leuker door geworden is, is door een ander downpipe, zeker voor wat het maar kost.

FMIC gaat hier misschien ook wel nog op een dag komen, maar is toch pak meer werk en hogere kost. Ook weet ik niet of je alles wel mooi weg kan werken.

Je moet maar eens hier kijken naar zo'n downpipe http://www.js-tuning.nl/
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

Re: RE: To FMIC, or not to FMIC

vr sep 27, 2013 20:10

@ GT 75V6:
Daar heb je inderdaad gelijk in, technisch zou de koppeling het zwakste punt zijn...
Echter is dit niet de reden dat het vermogen 'slechts' 175pk is:
"Bij deze motor komen we eenzelfde "nadeel" tegen als bij de 110 en 115 pk 1.9 JTD 8v versies. De turbo is niet voorzien van een waste gate. Dit betekent dat er een grens aan het vermogen van de motor wordt gesteld."
Waar ik dus vanuit afleid dat het ontbreken van een waste gate de beperkende factor is.
Weet inderdaad dat al de techniek er harder voor moet werken, maar stoplichtsprintjes zijn niet zo echt mijn ding.
Zou graag wat extra nm's hebben voor tussenacceleraties, autosnelweg, ...

En moest de koppeling het begeven, zou ik er een verstevigde in willen steken...
Heb een soort gelijke GT en waar ze echt leuker door geworden is, is door een ander downpipe, zeker voor wat het maar kost.
Dit is iets waar ik ook al lang over twijfel, heb ook al veel gelezen dat het leuker rijden is.
Dit zorgt er voor dat de turbo sneller op toeren komt, wat kan ik me daar in de praktijk bij voorstellen?
Neemt het vermogen wat toe of niet?
Levert het i.c.m. de massimo software een nog beter resultaat?
Ik vindt de motor nu al heel snel reageren, quasi geen turbo-lag ofzo...

JS-tuning heeft ook een FMIC (http://www.js-tuning.nl/fmic-alfa-p-130.html), maar is idd de vraag of je al de pijperij zo kan wegfoefelen voor de autokeuring

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr sep 27, 2013 20:29

Turbo komt er iets sneller in, gaat allemaal net wat vlotter. Voor zen geld een top upgrade zo'n downpipe.
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

zo sep 29, 2013 20:14

@ n0sTRa: heb jij ook de massimo chip van squadra?

Lees op iets oudere topic's dat er wel eens foutcodes volgen op combi JTDm euro4 massimo + downpipe...

Lieuwe
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 21:03
Locatie: Oost Groningen

Re: RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 12:55

Bedenk wel dat je aandrijfassen, differentieel en versnellingsbak zo ook hun beperkingen kennen. Het staat nu al op de grens afgesteld, laat staan als je zelf het vermogen nog verder op gaat voeren. Zie de Squadra-site:

"Nieuw is het kunnen beperken van het koppel per ingeschakelde versnelling. De JTD 16v heeft standaard zo veel koppel dat dit in de 1e versnelling tot dramatisch ingrijpen van het ASR kan resulteren. Tevens worden de krachten op differentieel en aandrijfassen zo groot dat een beperking op z'n plaats is. En dat hebben we naar eigen inzicht dan ook gedaan. In de eerste versnelling hebben we het maximale koppel zelfs iets lager gezet dan standaard. In de 2e versnelling zijn we tussen het standaard en het getunede koppel gaan zitten. Vanaf de 3e versnelling is het volledige het koppel beschikbaar."

Ik zou denk ik maar tevreden zijn met wat je hebt. :wink:
Valt wel mee, ik rij nu zelf met ong. 182pk rond, alles is volledig standaard en houdt het prima!
FMIC kan net het beetje extra geven zodat je veiliger op 180-185pk zit (afhankelijk wel type turbo je hebt, ja er zit verschil tussen de 16v's).
Hier een grafiekje met temp verhoging (Copyright JS JTD):
Afbeelding

Zelfde soort grafiekje, alleen dan de luchtmassa, door de koelere lucht komt er gewoon veel koelere en dus meer lucht binnen ;).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 14:44

Hey Lieuwe bedankt voor het posten van de grafiekjes, heb ze ooit al eens tegengekomen op een forum en herinner me dat het verschil inderdaad groot is.
Hoe groot zou het verschil in vermogen zijn met / zonder fmic?

Hoe ben jij aan 182pk geraakt?

Denk dat ik mezelf voor kerstmis een downpipe cadeau ga doen en die fmic wil ik nog wat verder uitzoeken hoe de piping moet komen, of er plaats voor is, ...

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 14:44

dubbel gepost :oops:
Laatst gewijzigd door Hoppy op vr nov 15, 2013 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Lieuwe
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 21:03
Locatie: Oost Groningen

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 15:10

Plaats is er zeker wel, het lastige is misschien mbt de belgische keuring. Maar je kan de intercooler en buizen misschien zwart spuiten zodat het minder opvalt.
Het meer vermogen dan squadra massimo heb ik behaald door zelf te programmeren en iets meer op de limiet te gaan zitten. Plus dat Stephan een chip maakt voor alle auto's dus niet de fitheid van iedere auto meeneemt (de een heeft een aardig verstopt inlaatspruitstuk en de ander een schone, verse, zit nogal wat verschil in).
Downpipe staat ook bij mij het hoogste op het lijstje en na de downpipe een fmic. Alleen de fmic is redelijk prijzig.

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 15:30

Was aan het denken zo veel mogelijk de originele aansluitingen te gebruiken die in het zicht liggen en de overige delen nieuwe stukken te gebruiken.
Dus moet ergens een intercooler vinden en dan proberen aan te sluiten
Als jij er een plaatst laat het me zeker weten wil graag foto's zien!

Voor die downpipe kunnen we misschien overgaan tot een groepsaankoop lol :D

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 17:17

Probleem van in noodloop komt eerder voor bij het plaatsen van zowel de downpipe en een kat vervanger.

Bij Massimo en downpipe heb ik nog nooit problemen gehad en ik veronderstel dat ik al genoeg tot het uiterste gegaan ben.

Deze winter komt bij mij een rechte pijp er onder en alleen nog een einddemper. Dan zal ik ook de turbo laten reinigen en modificeren zodat ze niet meer in noodloop kan gaan. Waarschijnlijk moet dan de software ook herzien worden, dit moet dan nog besproken worden met squadra.
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 17:49

Ik denk dat eerder het koppel de beperkende factor is max 380nm, PK's doen niet zo'n aanslag op de bak .
Gesinterde koppelingsplaat evt. met enkelmassa (alu ?) vliegwiel biedt nog meer marge mogelijk ?
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 18:03

Ok is goed want heb geen zin om foutmeldingen te krijgen of noodloop... turbo aanpassen is me net een brug te ver maar lees graag je ervaringen :)

Het koppel piekt rond 2000tpm en is voldoende, maar bovenin was meer punch is leuk en kan inderdaad minder kwaad voor je onderdelen.
Op de site van JS-tuning staan stage 1 en 2 koppelingsplaten, zulke zie ik wel zitten...
Dacht eerst om bij een versleten koppeling over te stappen naar een enkelmassavliegwiel maar las in een oud topic van JS das hij daar toch niet zo tevreden van was.
Hij biedt het ondertussen ook niet meer aan op zijn site, maar heb op andere sites al wel eens een versterkt dubbelmassavliegwiel tegengekomen :wink:

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 18:04

Van waar ergens ben je?
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Terug naar “Tuning onderwerpen”