Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

zo jan 05, 2014 18:16

Ah ik dacht dat de turbo aanpassing was om meer vermogen mogelijk te maken...

Het plaatsen van een FMIC was naar mijn idee het weghalen van een hardwarematige 'begrenzing', maar heb voor de zekerheid toch maar eventjes geinformeerd bij squadra.
Deze wist me te vertellen dat meer koppel niet kan omdat de koppeling te zwak is, en meer pk gaat ook niet omdat de turbo geen puf meer heeft.

Met andere woorden, dit zijn nu de begrenzende factoren naar vermogen toe...

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: To FMIC, or not to FMIC

ma jan 06, 2014 13:01

Ah ik dacht dat de turbo aanpassing was om meer vermogen mogelijk te maken...

Het plaatsen van een FMIC was naar mijn idee het weghalen van een hardwarematige 'begrenzing', maar heb voor de zekerheid toch maar eventjes geinformeerd bij squadra.
Deze wist me te vertellen dat meer koppel niet kan omdat de koppeling te zwak is, en meer pk gaat ook niet omdat de turbo geen puf meer heeft.

Met andere woorden, dit zijn nu de begrenzende factoren naar vermogen toe...
De FMIC verplaatst de VNT regellimiet naar boven. Dus in principe moet er nu marge beschikbaar zijn om extra pk's te programmeren.
Als je zelf kan dataloggen is dat te controleren.

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

ma jan 06, 2014 13:36

Neen kan niets uit z'n brein peuteren :-(
Maar zou het heel graag kunnen, wat heb je daar allemaal voor nodig??

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: To FMIC, or not to FMIC

ma jan 06, 2014 14:48

Neen kan niets uit z'n brein peuteren :-(
Maar zou het heel graag kunnen, wat heb je daar allemaal voor nodig??
Een kabeltje van 2 tientjes, een laptop en de gratis te downloaden versie van MultiEcuScan.

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

RE: To FMIC, or not to FMIC

di jan 07, 2014 23:55

Hij heeft een GT Q2 , die hebben volgens mij 170 pk standaard?
Dus zou het in principe de zelfde turbo moeten zijn als de 147 ducati corse.

Die is een al wat volwassener turbo. Die heeft een groter vermogensbereik en hoeven we hier niet
te praten over de beperkingen een gt met de "gewone" 16v turbo denk ik.

Dus als het klopt moet er software matig wel nog power uit te halen zijn met de nu uitgevoerde
aanpassingen zonder te praten over noodloop en grotere turbo's.
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: To FMIC, or not to FMIC

wo jan 08, 2014 10:15

Hij heeft een GT Q2 , die hebben volgens mij 170 pk standaard?
Dus zou het in principe de zelfde turbo moeten zijn als de 147 ducati corse.
Nee die heeft ook 150 pk, echt alleen die Ducati versie heeft 170 pk omdat daar ook andere injectors bijhoren.
Turbo zal hoogstwaarschijnlijk wel hetzelfde zijn.
Die is een al wat volwassener turbo. Die heeft een groter vermogensbereik en hoeven we hier niet
te praten over de beperkingen een gt met de "gewone" 16v turbo denk ik.

Dus als het klopt moet er software matig wel nog power uit te halen zijn met de nu uitgevoerde
aanpassingen zonder te praten over noodloop en grotere turbo's.
Vanaf de JTDm euro 4 motoren is de turbo al vergroot. Ik had op mijn 147 JTDm 16v Squadra Massimo tuning (175 pk) met een downpipe en dat was geen probleem.
Dus met een FMIC erbij moet dat alleen maar beter worden.

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

RE: To FMIC, or not to FMIC

do jan 09, 2014 11:40

Dan moet hij vlug naar squadra en zijn bevindingen hier neerzetten :D
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: To FMIC, or not to FMIC

do jan 09, 2014 12:38

Dan moet hij vlug naar squadra en zijn bevindingen hier neerzetten :D
Misschien is het handig toch even te dataloggen vooraf, zodat we weten hoeveel marge erin zit.

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

ma jan 13, 2014 11:51

na een langdurige ziekteperiode van m'n pc ben ik er weer!
Een kabeltje van 2 tientjes, een laptop en de gratis te downloaden versie van MultiEcuScan.
oeps dubbel gevraagd was niet goed wakker :-p
Hier ga ik eens werk van maken, wat moet ik precies 'loggen' om te zien of er marge is?

Hopelijk zitten er nog wat paardjes onder de kap! :driving:

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: To FMIC, or not to FMIC

ma jan 13, 2014 12:43

Volgens mij moet je kijken of er door het hele toerenbereik een nog marge is in de maximale hoeveelheid ingespoten brandstof, en vooral de maximale luchthoeveelheid... als er meer lucht naar de motor gaat dan wat het motormanagement kan terugvinden in de software, in het kenveld voor Max Air Flow, dan loopt-ie zoals men dat in ''monteurstaal'' noemt ''buiten zijn bereik''... ligt het er ook nog aan wat het meetbereik van bijv. de luchtmassameter en de turbodruksensor is. Maar als dit bereik voldoende is, echter, de motor ECU heeft geen gegevens in zijn software om de hogere waarden die je nu met deze set-up bereikt te kennen, dan herkent de ECU de meetwaarden niet meer. Zie een kenveld maar net als een Excel-sheet... Hoe je dit in praktische zin met de eerder aangegeven diagnose-software moet meten, en hoe je daarbij ook kunt nagaan waar de grenzen van de kenvelden in huidige software liggen, dat weet ik niet. 'T is eigenlijk net als bij een simpele digitale multimeter, als je een hogere waarde meet dan waar je het bereik van de multimeter op ingesteld hebt, dan geeft het display een ''oneindige'' waarde aan, en zo gaat het volgens mij ook met motorsoftware..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: To FMIC, or not to FMIC

ma jan 13, 2014 14:57

Volgens mij moet je kijken of er door het hele toerenbereik een nog marge is in de maximale hoeveelheid ingespoten brandstof, en vooral de maximale luchthoeveelheid... als er meer lucht naar de motor gaat dan wat het motormanagement kan terugvinden in de software, in het kenveld voor Max Air Flow, dan loopt-ie zoals men dat in ''monteurstaal'' noemt ''buiten zijn bereik''... ligt het er ook nog aan wat het meetbereik van bijv. de luchtmassameter en de turbodruksensor is. Maar als dit bereik voldoende is, echter, de motor ECU heeft geen gegevens in zijn software om de hogere waarden die je nu met deze set-up bereikt te kennen, dan herkent de ECU de meetwaarden niet meer. Zie een kenveld maar net als een Excel-sheet... Hoe je dit in praktische zin met de eerder aangegeven diagnose-software moet meten, en hoe je daarbij ook kunt nagaan waar de grenzen van de kenvelden in huidige software liggen, dat weet ik niet. 'T is eigenlijk net als bij een simpele digitale multimeter, als je een hogere waarde meet dan waar je het bereik van de multimeter op ingesteld hebt, dan geeft het display een ''oneindige'' waarde aan, en zo gaat het volgens mij ook met motorsoftware..
Nee, dat is niet het probleem.

@Hoppy:
Je moet de aansturing van de turbodrukregeling (boost control solenoid) gaan loggen. Dat is een percentage tussen de 20 en 80%.
80% is maximaal, vanen volledig gesloten, 20% minimaal volledig open.

Doel is om boven de 20% aansturing te blijven, zodat de ECU nog controle heeft over de turbodruk. Anders gaat de turbodruk van de doelstelling weglopen en grijpt de ECU uiteindelijk in.

Dus, download MES:
http://www.multiecuscan.net/

Kabeltje kan ik evt. verzorgen a 15 euro.

Als je zover bent dat je dat hebt, kan ik je precies wijzen hoe en wat verder.

Terug naar “Tuning onderwerpen”