Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 19:25

Noorden van de provincie Antwerpen, waarom?

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: To FMIC, or not to FMIC

di okt 01, 2013 19:43

Ik zie dat jullie al een heel eind zijn in de discussie.
Lieuwe bedankt voor het plaatsen van de grafieken, hoef ik het niet meer te doen. :)
Met de standaard 16v turbo (en dan met name de euro 3 140pk versie) kun je inderdaad al vrij snel tegen de vnt regellimiet lopen.
Iedere aanpassing aan de uitlaatzijde die de flow verbeterd versterkt dat effect, omdat de turbo dan gemakkelijker druk maakt en dus sneller de softwarematige foutcode grens van 2500 mbar bereikt.
Een fmic doet het omgekeerde; door afkoeling van de lucht moet de turbo meer luchtmassa verpompen voor dezelfde turbodruk, hiermee schuif je de grens naar boven.
Zou je dus voor het hoogst mogelijke vermogen gaan binnen de regellimiet van de standaard turbo, dan moet je alleen de fmic nemen.

Echter, de downpipe geeft een dusdanige verbetering in driveability dat deze zeker ook aan te raden is, daarnaast ontlast het de turbo. Uit ervaring kan ik zeggen dat driveability/vermogensafgifte doorgaans een waardevollere verbetering is voor dagelijks gebruik dan puur topvermogen.
Een combinatie FMIC / downpipe geeft de goede effecten van beide.

Tot slot kan ik nog melden dat de JTDm turbo's een 20% hogere VNT leidschoepunit hebben en daarom dus een hogere uitlaatflowlimiet.
Deze zijn 1 op 1 uitwisselbaar met de oude units. Beste is natuurlijk een aanzienlijk grotere turbo zodat uitlaatgasflow geen belemmering meer is.

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr nov 15, 2013 10:30

Een fmic is geen probleem voor de keuring. Dit gaf geen opmerking op het keurings attest. (had hem wel zwart gemaakt)
Al ken ik iemand die de opmerking kreeg van open luchtfilter :roll:

Wat betreft de koppelling ik heb nu op mijn 16v een stage 1 van js enkel massa vliegwiel en koppeling.
Volstaat zeker tot 200 pk! en de drive abillatie is te vergelijken met een dual massa vliegwiel met versterkte koppeling.
Is zeker heel fijn en doseerbaar.
Al volstaat deze boven de 200 pk niet meer bij mij, dus heb ik nu een hybride koppeling van js klaar liggen.

Dus jij kan zonder problemen je standaard vliegwiel behouden icm een versterkte koppeling.
Of gaan voor een stage 1 enkel massa vliegwiel en koppeling set kiezen.

Bak is bij jou zeker en vast geen probleem omdat je een q2 hebt. Aandrijfassen heb ik ook geen last van.

Zo zag het er uit onder de kap van mijn 8v. Vergelijkbaar met de 16v die ik nu heb.
Afbeelding
Afbeelding
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr nov 15, 2013 11:30

Ja de keuring in belgie is echt balen...
Was van plan alles er gewoon op te schroeven en als het binnen anderhalf jaar tijd is voor de keuring te zien hoe alles er aan toe is.
hoop dat de intercooler dan al wat mat geworden is zodat hij wat meer standaard lijkt en niet in het oog springt.
Het laatste deeltje piping naar de motor toe wil ik het origineel voor gebruiken dan.
Wil de auto zo maken dat alles netjes is en ik er ieder jaar zo mee naar de controle kan rijden zonder er eerst vanalles uit te halen.

Ging jij trouwens zo naar de controle?
En een opmerking op de controle, is daarom nog niet afgekeurd?

De foto's lijken wel een beetje op m'n 16v, maar bij mij zit compressor uitlaat horizontaal vooraan onderaan het blok.

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr nov 15, 2013 11:45

Ik ging zo naar de keuring. Ik had er trouwens geen opmerkingen op het keuningsbewijs.
Een opmerking is geen afkeur, het stond bij de kennis gewoon als modificatie luchtfilter of zoiets op de "tununggsattest"

De fmic kan je zwart spuiten, heb ik ook gedaan. Laatste stuk kan je idd gewoon een stuk
originele turboslang voor gebruiken.

Dit waren nu wel foto's van mijn 8v , zal eens kijken of ik er kan maken van mijn 16v.

Goedkope pk's kan je ook nog verkrijgen met wmi injectie. En bijkomend voordeel is dat het
je inlaat reinigt, en daarna schoon houdt. Alle drap eruit is wel fijn om genoeg zuurstof in de motor te laten gaan.
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

di dec 10, 2013 20:05

Blijkbaar was Sinterklaas nog wat vergeten, want vanmorgen kwam dit via de post :

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hoppy op wo dec 11, 2013 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: To FMIC, or not to FMIC

di dec 10, 2013 21:16

:jumping:

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr dec 13, 2013 14:48

Na 3 dagen in m'n garage te hebben gewoond, I proudly present:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb nog niet uitgebreid kunnen testen, maar de volumeknop van de motor is al zeker een tandje omhoog gegaan :)

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: To FMIC, or not to FMIC

za dec 14, 2013 07:29

Jij moet braaf geweest zijn :)
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: To FMIC, or not to FMIC

za dec 14, 2013 08:26

Goed werk! =D>

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

RE: To FMIC, or not to FMIC

wo dec 18, 2013 21:50

Mooie upgrade!! 8)
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr dec 20, 2013 16:01

Ondertussen niet stil gezeten...had hier en daar wat lekken in de tubing van/naar intercooler.
Probleem was dat het pas fitte boven 1 bar turbodruk...
Dus een pvc dop daar waar de turbo normaal zit aangesloten en een zelfgemaakt schijfje met fietsventiel bij de aansluiting op de motor.
Dan wat druk er op en overal waar het fitte onder de 2 bar aangedraaid...

Afbeelding

Dan de eerste katalysator vervangen door de downpipe.

Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je waarom de katalysator de flow wat tegenhoud.

Afbeelding

Dan eens testgereden en alles toppie, maar hoorde wel een beetje geblaas aan de downpipe.
Heb hier en daar eens gevoeld maar vind niet recht een lekje, heb het zelfs eens afgezeept maar zonder resultaat.
Zou het misschien kunnen dat dit normaal is bij het plaatsen van een downpipe?
Heb een filmpje gemaakt voor het geluid, negeer die traktor op de achtergrond maar :P

View My Video

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr dec 20, 2013 17:38

Is lastig te horen moet ik zeggen. Hoor je dat bijgeluid ook tijdens rijden?

Wat belangrijk is bij het plaatsen van de downpipe is dat de flens van de turbo niet teveel roetaanslag heeft. De downpipeflens moet hier strak tegenaan zitten, zonder zichtbare opening.
Aan de andere kant kun je kijken of de pakking goed afsluit, maar dat is eigenlijk nooit een probleem.

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

Re: RE: To FMIC, or not to FMIC

vr jan 03, 2014 13:53

Ondertussen al wat meer gereden, ben echt heel tevreden over het resultaat.
Vooral onderin de toeren is de motor vloeiender geworden, geweldig voor dagelijks gebruik!
Als je wat sneller rijdt valt het extra motorgeluid wel op, denk dat dit vooral te danken is aan de modificatie van de luchtfilter.
Zou m'n bella graag eens op de testbank zetten, benieuwd hoeveel paardjes er onder de kap wonen :-)
Weten jullie een goede testbank zijn regio antwerpen / zeeland?

Ondertussen toch ook al wat naar een andere turbo aan het zien geweest onder het motto: veel is goed, meer is beter :-D
Koppel hoef ik niet extra meer, maar zou graag meer topvermogen hebben.
Een vlakke of (licht) stijgende koppelkromme is het doel...

Een veel grotere turbo (denk JS-pretpakket) lijkt me het meest ideaal, maar een turbo mod is veel goedkoper.
Dan zal ik ook de turbo laten reinigen en modificeren zodat ze niet meer in noodloop kan gaan.
Kan je hierrond wat meer details geven? Ben wel benieuwd...
Dit waren nu wel foto's van mijn 8v , zal eens kijken of ik er kan maken van mijn 16v.


Nog steeds zeer benieuwd naar je foto's! :D

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: To FMIC, or not to FMIC

vr jan 03, 2014 20:18

Goed om te lezen dat de fmic en downpipe goed bevallen!

Je wil graag meer topvermogen, maar is de software al aangepast na plaatsing van de fmic? Want daar is ongetwijfeld nog een aantal pk's en Nm's mee te behalen.

Of de turboaanpassing ook op een euro 4 turbo zinvol is, valt te betwijfelen. Mocht er na tuning ongecontroleerde turbodruk ontstaan, dan is er nog wel wat te doen met de actuatorafstelling.

Terug naar “Tuning onderwerpen”