Pagina 1 van 4

Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: zo dec 30, 2012 13:46
door spider67
Mijn Spider 4 is na het verwijderen van veel krokantheden bijna geheel gelast

Nu vraag ik me af wat ik motorisch het beste kan doen (heb al wat lopen neuzen):

1) Nord 2L motronic met KAT handhaven en motor voorzien van snelle nokkenassen, vliegwiel afdraaien, Squadra chip en spaghetti/dikke uitlaat en KAT verwijderend? of Twin Spark 8V traject.....(past dit uberhaupt wel in een Spidertje?)

Wat vragen:
Welke nokkenassen zijn te adviseren voor straat gebruik. Hoeveel gewicht kan er van het vliegwiel af en moet het gebalanceerd worden (zo ja wie kan dit)
Graag (tweede hands) adresjes voor uitlaaten (kan nergens spaghetti uitlaat vinden)


Twin Spark:
75 blok of kan 155/164 na ombouw ook?

of hybride oplossing:
Kun je een Twin Spark kop ook op een Nord blok zetten?


Spider67

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: zo dec 30, 2012 14:32
door frankalfa
2.0 Motronic is volgens mij best wat wel te kietelen. Is natuurlijk in opbouw al een 'halve twin spark' (4 bougies minder maar wel inlaatnokkenasverstelling erop) en is idd te chippen.
Als je je huidige blok helemaal laat optimaliseren/blueprinten (zonder extra in de knip te gaan voor andere zuigers en dikke nokken) en daar een squadra chip bij moet je mi toch een fijne vloeiend rijdende S4 aan hebben. Wellicht een uitlaat met wat meer 'free flow' als extra?
Vliegwiel afrdraaien is leuk voor gasrepsons maar word ie niet sneller van, balanceren uiteraard> bij voorkeur in één geheel met koppelingdrukgroep krukas en riemschijfpoelie.

Compleet TS blok kan ook natuurlijk (75 aggregaat is dan de meest eenvoudige oplossing als ik me niet vergis,met t prise as gaatje in de kruk als grootste hobbel. 155/164 basis was meen ik meer werk om aan te passen)

Ts kop een nord onderblok past niet volgens mij.

Kijk anders eens bij Alfaholics.com wat er allemaal leverbaar is.

Los daarvan waar wil je op uitkomen qua vermogen, mi is 140 a 150 pk meer dan zat om je te amuseren met een S4, anders blijf je scheuren in de body dichtlassen... :lol: :wink:

Grtz,fRank

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: zo dec 30, 2012 14:45
door spider67
Hi Frank,
bedankt voor je reactie.
150 PK en wat extra koppel lijkt me een mooi streven zeker als ik die prijzen zie bij Alfaholcis (gave side trouwens!) en dat lassen ben ik ook aardig beu. Schuren, spuiten en weer rijden maar ipv scheuren en weer lassen, slijpen, schuren, spuiten...

Weet je zo wat ik met de KAT kan doen. Ik weet niet of die veel vermogen opeet vs een demper.

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: zo dec 30, 2012 15:08
door hagen111
Check AlfaBB...spider 4 kop is een emissie kop en als zodanig heel veel werk om 'snel' te krijgen. Verre van ideaal als start.

Re: RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: zo dec 30, 2012 17:50
door giuliettaevo
Check AlfaBB...spider 4 kop is een emissie kop en als zodanig heel veel werk om 'snel' te krijgen. Verre van ideaal als start.
Dat heb ik ook gelezen.. :( Je kan beter een oudere kop hebben idd.

Kat kun je er probleemloos onderuit halen. Waarschijnlijk past een oudere uitlaat zonder kat er zo onder. levert wel iets op qua vermogen maar verwacht geen 10 pk. :wink:

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: zo dec 30, 2012 18:48
door vV
Ts kop op een nord onderblok kan wel..alleen niet zomaar, oa moeten de draadeinden waar de kop mee vast zit vervangen worden.
FormulaGT is ook een leuk adres, OKP ook, en zo nog wat, maar onder de streep zit het allemaal dicht bij elkaar.
Nu vind ik persoonlijk een spider niet zo heel geschikt voor een pk beul... Zeker eenntype 4 zit aardig wat torsie in, of is dat met de laswerkzaamheden gelijk okk verbeterd en versterkt?
Met blueprinten en chip heb je denk ik al aardig wat extra. Moet zeggen dat ik de spider 4 die ik gehad heb al prima vond qua pk, wel wat betere wielophanging ondër gezet en fijne remblokjes. En ik vraag mij af of kat ertussen uit geen apk probleem gaat geven..

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: zo dec 30, 2012 19:50
door spider67
Heeft iemand ervaring met montage van Twin Spark kop op een gewoon 2L Nord blok? Kan de Motronic/ecu van de 155 dan ook gebruikt worden?
Zou mooi zijn , kan ik op zoek naar ene donor auto.

150 PK moet de Spider toch wel kunnen hebben.....

Nog meer tips?

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: ma dec 31, 2012 09:29
door bralfa
Voor het plaatsen van een ts kop is wel meer aanpassing nodig... Je zult iig ook het distributiedeksel ook mee moeten wisselen. Ik denk dat je er ook niet aan ontkomt om andere zuigers te plaatsen. een ts heeft een heel andere vorm verbrandingskamer. Ik garandeer je dat je dan duurder uit bent dan een complete ts motor te kopen.

Als de kop van een S4 idd anders is om aan de emissieeisen te voldoen... ga dan op zoek naar een ouder type kop compleet met nokkenassen en begin daar mee.

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: ma dec 31, 2012 10:32
door vV
Vergeet niet dat ie voor de apk nog steeds aan die emissie-eisen moet voldoen... Ik vind een spider 4 met de hier geldende regels niet de auto van eerste keus om dit mee te doen. Dan gewoon een complete ts erin met eventueel chip, is relatief de goedkoopste en meest effectie aanpassing. Koppen gaan prepareren , andere nokkenassen, en dan de rest nog... Denk duurder dan ts ombouw.

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: ma dec 31, 2012 17:33
door leuv
Nord motorblok heeft meer olie kanalen naar de cylinder kop dan de TS motor.
Denk niet dat een TS kop op een Nord onderblok gebruikt kan worden.
Je kunt wel een TS motor voorzien van een brede (vleugel ) carterpan

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: ma dec 31, 2012 18:45
door vV
Ken meerdere nords met ts kop, oa Bob vd Sluis had er een in de rode bert, ik meen gebouwd door Marcel Violier, en zo niet weet ik in ieder geval dat Marcel er wel minstens 1 gebouwd heeft. Maar zoals gezegd, is niet een appeltje- eitje klusje..denk ook niet dat je die weg wil gaan voor een spidertje.

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: ma dec 31, 2012 20:29
door leuv
Walter de motor in de Bertone van B vd S was ook een TS onderblok met een Vleugel pan.

Heb deze meegemaakt op de Nurnburg ring 2j geleden en gereden door de zoon van H vd P

Heb zelf ook met een TS motor in mijn Bertone geraced

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: di jan 01, 2013 11:38
door vV
Ik bedoel het blok wat erin zat bij start trofeo, dus zeg maar midden jaren 90. Met de beste wensen voor 2013 trouwens!
Ik zou even oude fotos moeten opzoeken. Staat toch op mijn lijstje....

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: di jan 01, 2013 20:04
door dragon
http://www.youtube.com/watch?v=YJcSGPAF ... sults_main

volgens mij dus elke alfa motor passend te maken?! :shock:

auto's voor 93 hebben toch geen kat verplichting?! alleen de emisie eis blijft altijd.

RE: Spider TYPE 4 SNELLER MAKEN- Twin Spark of Nord

Geplaatst: di jan 01, 2013 21:12
door vV
als de aanwezigheid van de kat op kenteken vermeld is moet ie bij de apk er ook opzu=itten. ik meen code U9 op kentekenbewijs? correct me if I am wrong, niet zoveel verstand daarvan...
was ook het probleem met legaal een injectieblokmet kat op carbs zetten meen ik.