Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 18:37

Google nog maar even verder.
Je komt dan vanzelf wel meer voorbeelden tegen.

LeesDIT ook even over Renault (F1) en dan onder EF1 1979-1983
Daar hebben ze het over;
mixed air-water exchanger
Dat is een intercooler/ chargecooler combinatie... :?

Een andere vloeistof als de brandstof zelf inspuiten is tegenwoordig diskwalificatie in de meeste vormen van autosport ( dragrace daargelaten) en volgens mij was dat toen niets anders...

Ik hou in ieder geval niet van oplossingen die op kunnen gaan onderweg. :wink: Ik heb meer vertrouwen in mijn grote intercooler. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 21:15

Google nog maar even verder.
Je komt dan vanzelf wel meer voorbeelden tegen.

LeesDIT ook even over Renault (F1) en dan onder EF1 1979-1983
Daar hebben ze het over;
mixed air-water exchanger
Dat is een intercooler/ chargecooler combinatie... :?

Een andere vloeistof als de brandstof zelf inspuiten is tegenwoordig diskwalificatie in de meeste vormen van autosport ( dragrace daargelaten) en volgens mij was dat toen niets anders...

Ik hou in ieder geval niet van oplossingen die op kunnen gaan onderweg. :wink: Ik heb meer vertrouwen in mijn grote intercooler. :)
1979-1983

With its two small turbochargers, this engine reduced turbo lag considerably. It brought Renault its first F1 race win with a turbo engine (Dijon, 1979). It would undergo a number of significant changes over the years (electronic injection and two-flap air intake in 1982, water injection at air intake in 1983) and its horsepower would gradually increase, eventually reaching 700 hp. In all, it claimed 15 race wins, 30 pole positions and 19 pole positions. It was also supplied to the Lotus team in 1983.
Dit is het stukje dat ik aangaf. Jij haalt het stukje aan wat daarboven stond.
Ik hou in ieder geval niet van oplossingen die op kunnen gaan onderweg. :wink: Ik heb meer vertrouwen in mijn grote intercooler. :)
Zou dat nu niet de reden zijn geweest dat er mee werd gestopt? oplossingen die onderweg op kunnen gaan?
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 21:18

Het boerenverstand spreekt:

Als jullie echt zo overtuigd zijn van de data, show your balls en kom met data zoals whizz aangeeft.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 21:40

Ik heb mijn boeken erop nageslagen, in "Supercharged!" van Corky Bell wordt het zonder meer afgeraden als een lapmiddel om slechte tuning te verhelpen. In het boek "Forced induction performance tuning" van A. Graham Bell is er een heel hoofdstuk aan gewijd maar de conclusie is dat het alleen nuttig is voor bepaalde race klasses en alleen werkt met een door een ECU aangestuurde regelbare pomp en per cilinder een injector, zeer duur dus aan hardware en veel uren op de rollenbank om het goed af te stellen en er zijn betere alternatieven voor.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 21:46

Het boerenverstand spreekt:

Als jullie echt zo overtuigd zijn van de data, show your balls en kom met data zoals whizz aangeeft.
wie is jullie?
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 21:49

Jullie voorstanders? :roll:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 21:55

Jullie voorstanders? :roll:
Ik zal ze het eens vragen.
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 22:10

Jullie voorstanders? :roll:
Ik zal ze het eens vragen.
:thumbs:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

do mar 15, 2012 22:30

Het boerenverstand spreekt:

Als jullie echt zo overtuigd zijn van de data, show your balls en kom met data zoals whizz aangeeft.
Ik had mijn eigen uitdraai al eerder in een ander topic laten zien.
Je ziet helaas dat mijn koppeling aan vervanging toe is.
Ze zit er dan ook al een volle 1,5 jaar in.

De auto is afgesteld door Stephan en bij OBD-Tuning in St-Jansklooster op de bank geweest.
Soortgelijk verschil ook al gemeten bij KleinJan in Nijverdal maar toen was de turbo nog niet aangepast en ging ze steeds in noodloop (met wmi).

Afbeelding
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Water (Methanol) Injectie

za mar 17, 2012 23:04

In anderhalf jaar een koppeling oproken?

(zoek Autoweek-artikel erbij)

In 50.000 km een koppeling oproken?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

zo mar 18, 2012 11:43


Ik ben blij dat je er zoveel verstand van hebt en dat wereldwijd duizenden gebruikers en inmiddels tientallen in Nederland het met veel plezier en effect gebruiken maakt kennelijk geen indruk op je.
Ook niet dat er bijna een landelijke dekking is van dealers/inbouwers zijn, waarvan de meesten Alfa Specialisten, is natuurlijk ook allemaal onzin.

Mijn onderschrift is aangepast, nergens zijn linkjes of prijzen te vinden.
Als je die wel in dit topic vindt mag je me er op wijzen.

Puur gestart om vragen te beantwoorden en mijn kennis te delen. That's all.
Er zijn wereldwijd miljarden autogebruikers tevreden zonder dit spul in hun auto, op die "duizenden gebruikers" zijn die toch echt een heleboel meer. Er zijn ook duizenden mensen tevreden met de verklaring van de paus dat je van condooms aids kan krijgen, dat de witte sporen in de lucht van straaljagervliegtuigen "chem trails" zijn en dat de wereld plat is. Dat je mensen kan vinden die spulletjes inbouwen voor geld is ook niet zo raar. Er zijn ook tientallen garages in nederland waar je TLbuizen onder je auto kan laten monteren, gaten in je bumper kan laten zagen voor een Niflisk aansluiting en sportuitlaten kan laten monteren met stuitend onjuiste PK-claims. De personen waar Silvia Millecam heen ging deelden ook hun kennis, maar ze heeft uiteindelijk naar de verkeerde geluisterd, hoewel er ook mensen waren die haar wel de juiste dingen hebben verteld. Met andere woorden, op miljoenen autogebruikers zijn er altijd wel een paar sukkels te vinden die dingen op hun auto laten schroeven als brandstofmagneten en waterstofomvormers. Dat laatste is trouwens een grappig concept, wat aantoonbaar werkt, als je maar een fatsoenlijke hoeveelheid waterstof bijblaast en niet dat zielige kleine beetje wat die e-baykitjes genereert. Ook daar zie je dus een aantal foute aannames, bewijs wat omgekeerd beredeneerd wordt, gecombineerd met halve waarheden en een mooi praatje waar mensen vervolgens geld aan uitgeven.

Jij deelt volgens mij je kennis uitsluitend om een commercieel produkt aan te prijzen. Ik zie je nergens op dit forum enige andere technische kennis delen en je gaat naar anderen om je "tuning" te laten doen, dus ik vraag me af hoeveel van die kennis van jezelf is en hoeveel je uit het foldertje van je produkt overtikt.

Je laat je grafiekje zien van 1 rollenbanksessie met een auto die aan alle kanten getuned is en er zit een turbo op. Hier geef je geen emissiegegevens bij en je vertelt ook niet welke waardes zijn aangepast om meer vermogen te halen met de water/methanolinjectie. Er is geen enkel bewijs dat de auto niet geknepen was voordat je jouw kitje inbouwde en dat je niet nu een zwaar roetend mormel hebt waar kindertjes en lentecrocussen spontaan van omvallen als jij langs komg blazen. Jouw verhaal dat waterinjectie werkt, kan net zo goed gezien worden als het bewijs dat de standaard intercooler die je gebruikt te klein is voor het vermogen wat je van de motor vraagt. Dat is op zich prima te verklaren, want de fabrikant heeft de auto afgesteld met een lager vermogen en hoefde dus geen grotere intercooler te plaatsen dan deze. Jouw lapmiddeltje wat pas nodig is nadat je aan de auto bent gaan "prutsen" is dus totaal geen bewijs dat het nut heeft om uit te voeren, hooguit dat de fabrikant om economische en practische redenen gekozen heeft om geen veel te grote intercooler in een standaard straatauto te plaatsen. Heb je al geprobeerd om een fatsoenlijke maat intercooler te plaatsen, jouw spul uit te bouwen, de auto opnieuw te laten tunen en dan te vergelijken? Zo nee, dan is je verhaal voorlopig verkeerd om geredeneerd.

Ja, je kan vermogen pakken door water/methanol te injecteren bij een turbomotor. Dat vermogen pak je ook door een grotere intercooler te gebruiken, of de inlaatlucht op een andere manier af te koelen. Ook een atmosferische motor die veel te hete inlaatlucht krijgt door een fout (meestal "getuned" ) inlaattraject zal er wel wat vermogen op terugwinnen. Dit spul inbouwen is alleen pas interessant als je een motor hebt die onder hele moeilijke omstandighedem moet werken zoals hoog in de lucht in een vliegtuig, of als je het uiterste er uit gaat halen, zoals bij een dragrace. Op dat moment wordt vanaf het allereerste ontwerp ook al rekening gehouden met deze techniek en kan je de rest van je ontwerp er op maken dat je zo min mogelijk last hebt van de neveneffecten van de injectie. Op een straatauto zijn er prima andere methodes te verzinnen die niet de nadelen hebben van je waterinjectie, zoals een bot grote tank achterin de auto of regelmatig "tanken", de verhoogde corrosie van je inlaat door een veel hoger percentage alcohol dan waar de fabrikant op heeft gerekend en de hele verbranding van de brandstof in de verbrandingskamer die er niet op is ingesteld.

Sowieso zou ik me zelf nooit willen wagen aan het verkopen van een produkt dat is gebaseerd op het injecteren van methanol in straatauto's van particulieren of bedrijven. Als het percentage methanol hoog genoeg is, is het spul brandbaar en krijg je te maken met aansprakelijkheidsclaims als er brand uit breekt. Als de motor stuk gaat door corrosie door teveel alcohol, ben je ook aansprakelijk te stellen. Ik vind het nogal een risico om te nemen.

Als de belastingdienst er achter komt, krijgen de klanten een naheffing omdat er geen accijns is afgedragen op de alcohol. Dat geldt voor elk percentage alcohol wat je injecteert boven de 1.2%, als het verbrand, is het brandstof en moet je er accijns op afdragen. Ook dient de installatie gekeurd te zijn en moet hij bij de RDW zijn aangemeld als "alternatieve brandstof", net zoals CNG(aardgas) auto's. Daar geldt ook een ander belastingtarief voor, waar die mensen waar je in laat bouwen een dikke naheffing voor kunnen krijgen.

Iets zegt me dat jullie niet aan de veiligheidseisen kunnen voldoen die tegenwoordig voor een alternatieve brandstofombouw gelden met jullie kitje met een paar slangetjes en een ruitensproeierpompje Je moet namelijk voldoen aan exact dezelfde eisen als die voor een LPG-installatie, want je hebt een alternatieve injectie naast de bestaande gezet. Als je ethanol aan de benzine toevoegt is er niets aan de hand, maar als je het los er naast gaat injecteren, is het een alternatieve brandstofombouw en gelden de regels voor LPG. Er is geen noodafsluiter, er zit geen dampafvanginstallatie op en het zal me verbazen als jullie tankjes en slangen de juiste brandwerende keur hebben. Hetzelfde geldt voor eisen aan doorboring, beschadiging en dergelijke. Ik hoop voor je dat je al je klanten daar voor waarschuwt?

Samengevat: Er mag absoluut geen druppel alcohol bij, of je bent zwaar strafbaar bezig in een straatauto.

Als je me niet gelooft, lees dan eens de wet op de accijns, artikel 25.2, of vraag het na bij de Douane (die innen accijnzen), de belastingdienst en de RDW. Dat zijn de mensen die jouw klanten kunnen pakken dus neem het vooral niet van mij aan, maar van een autoritieve bron. Of geloof je mensen op hun mooie blauwe ogen en een vlot verhaaltje, net als jouw klanten ook doen?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Water (Methanol) Injectie

zo mar 18, 2012 12:20

Duidelijk verhaal en precies zo als ik het ook zie... :thumbs:

Ben wel benieuwd wat hier het weerwoord op is. :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

RE: Water (Methanol) Injectie

ma mar 19, 2012 15:16

Dat Wizzman geen voorstander is van het systeem moge overduidelijk zijn. Dat heeft hij ook al elders geventileerd.

Maar de hele posting ademt een mate van vijandigheid en ze is bijzonder kleinerend.
Het gebruik van verkleinwoorden als pompjes en kitjes en slangetjes bevestigd dit.

Er worden geen vragen in gesteld maar aannames gedaan.
Ook de manier waarop op de uitdraai wordt gereageerd is vreemd.
Een gerespecteerd tuner die zeer goed bekend staat in de racerijwereld en veel heeft te verliezen bij valse gegevens gaat toch geen dyno uitdraai manipuleren.
Ik vind dat een zeer kwalijke zaak.

Daarnaast wordt er maar steeds gehamerd op 'jullie' en 'klanten' terwijl ik duidelijk heb gemaakt dat ik hier geen reclame ga zitten maken maar daar wel op wordt aangesproken.
Dit topic was geopend om vragen te beantwoorden over de werking en het systeem.

Vragen over de werking en de voordelen van een dergelijk systeem wil ik graag beantwoorden.
Voor veiligheidseisen en allerlei bedrijfsmatige zaken verwijs ik je graag naar de fabrikant of de leverancier.
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Water (Methanol) Injectie

ma mar 19, 2012 16:22

De auto is afgesteld door Stephan en bij OBD-Tuning in St-Jansklooster op de bank geweest.
Soortgelijk verschil ook al gemeten bij KleinJan in Nijverdal maar toen was de turbo nog niet aangepast en ging ze steeds in noodloop (met wmi).
Heb wel wat vragen over het systeem, metname over bovenstaande uitspraken:

waarom springt hij in noodloop met WMI? (iets zegt mij, dat het dus niet een ideaal systeem is, maar hoor graag je reactie)

moet je na het systeem je auto nog opnieuw af laten stellen door Stephan?
(bedoel je Stephan van squadra tuning?)
-> zo ja, waarom moet de auto opnieuw afgesteld worden? Is de winst van een squadra chip met WMI nog groter?

Wat moet er nog aan de turbo worden aangepast (kan dat nergens vinden)?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member
Berichten: 326
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 10:16
Locatie: Twello

Re: RE: Water (Methanol) Injectie

ma mar 19, 2012 17:04

Krijgen we dit verhaal nou alweer? De vorige keer dat jullie met je ruitensproeierpompjeswinkel het probeerden te pluggen hebben we het hele verhaal hier al ontkracht, laatst probeerde iemand dat topic ook weer op te rakelen.

Dubbelblinde tests bij een onafhankelijke instantie als TNO, RDW, of TuV aub, inclusief emissietesten volgens de volledige Euro6 methodiek. Die geloof ik, niet een of andere rollenbank met 1 auto waar jullie 1 run hebben gedaan en je op de foto's en het filmpje al kan zien dat er veel meer aan die auto gedaan is dan alleen een vloeistofinjectiesysteem er bij geklust.

Geleuter dat het bij een zwaar overblazen dragracer werkt, of op turbo auto's in het algemeen hebben we genoeg gehad. Als het nuttig en practisch was, hadden autofabrikanten het al lang op hun auto's gezet. Je wilt niet weten hoeveel moeite ze doen om de huidige emissie en verbruiksnormen te halen en als je met een ruitensproeierpompje en drie knaken aan klein materiaal zoveel verbetering kan boeken hadden ze dat al lang gedaan. Het verhaal "Saab heeft het gedaan, maar consumenten waren er niet klaar voor, maar het is superieur" heb ik laatst in dat opgerakelde topic al commentaar op gegeven. Saab kwam er achter dat het een nodeloos complex systeem was wat vaak stuk ging en een intercooler was veel minder kwetsbaar, vereiste minder onderhoud en werkte minstens net zo goed.
Hey Wizz, jij weer? haha.

In overleg met het bestuur is dit topic geopend en geen enkele vorm van pluggen, zoals jij zegt, is aan de orde.

Ik ben blij dat je er zoveel verstand van hebt en dat wereldwijd duizenden gebruikers en inmiddels tientallen in Nederland het met veel plezier en effect gebruiken maakt kennelijk geen indruk op je.
Ook niet dat er bijna een landelijke dekking is van dealers/inbouwers zijn, waarvan de meesten Alfa Specialisten, is natuurlijk ook allemaal onzin.

Mijn onderschrift is aangepast, nergens zijn linkjes of prijzen te vinden.
Als je die wel in dit topic vindt mag je me er op wijzen.

Puur gestart om vragen te beantwoorden en mijn kennis te delen. That's all.
Dit is puur reclame maken, :evil:
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

Terug naar “Tuning onderwerpen”