henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Hoe ?afstellen van vering/demping?

vr jan 13, 2012 23:22

wie weet hoe je optimaal een onderstel af kunt stellen?
Moet je eerst de veren kiezen en dan de demping er bij zoeken?
Hoeveel kg veren?
Of ander volgorde?

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 00:14

Wie van de techneuten kan het uit de doekjes doen?
Wat is de goede procedure? :?
Laatst gewijzigd door henk116 op za mar 03, 2012 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 08:53

Zoals in de racers-sectie al is gezegd hangt dat heel erg af van je persoonlijke voorkeur...

Maar volgens mij begin je met veren en maak je het af met dempers. :wink:

En hoeveel kg hangt er helemaal vanaf wat voor een auto het is en wat je er mee wilt doen.

Iemand kan je hier wel een recept geven maar dat hoeft niet jouw smaak te zijn. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 10:20

Je zult eerst moeten bepalen wat je nu onder de auto hebt zitten ter referentie.
Daarna vind ik dit (klik) wel een aardige weergave van hoe het samenspel van demper en veren werkt.

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 12:35

Je zult eerst moeten bepalen wat je nu onder de auto hebt zitten ter referentie.
Daarna vind ik dit (klik) wel een aardige weergave van hoe het samenspel van demper en veren werkt.
Kijk dit is wel een leuk verhaal om iets mee te kunnen.
Het gaat me niet zo zeer om een afstelling van een bepaalde auto, meer hoe ik dingen kan beinvloeden en wat doet precies wat.

Mensen met intrax onderstel gesproken en zijn vol lof over het comfort en strakke wegligging voor sportief weggedrag.
Het hoeft blijkbaar niet zo knetterhard te zijn voor sportief weggedrag.
Hetgeen meestal wel gedaan wordt.
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 14:28

Het hoeft zeker niet knetterhard. Zelf verkeer ik meer in de rallywereld dan de racewereld. Daarmee is de toepassing wel iets meer vergelijkbaar met de openbare weg. Om te kijken of de auto niet te hard is geveerd, is er een heel simpele check. Gewoon even op een hoek van de auto duwen om te kijken of deze inveert. Zonder al te veel kracht moet de auto dan veren. Uiteraard bij het weer uitveren zal hij snel gedempt moeten worden zodat hij niet blijft deinen. Moet je een deuk in het plaatwerk duwen voor enige beweging, dan is het geheel te stug.
Om helemaal terug te gaan naar de basis zal ik mijn geheugen nog verder moeten opfrissen. Een paar maanden geleden ook nog het een en ander opgezocht, maar een snel overzicht kon ik niet vinden. Wel de lange versie. In het kort komt er op neer dat je begint met het bepalen van de gewichtsverdeling. Hoeveel weegt de auto op elke hoek/wiel? Aan de hand daarvan is de veersterkte te berekenen. Tussen de demping en de veersterkte zijn er ook weer vaste verhoudingen. Dit heeft met eigenfrequentie en dergelijke te maken. Hiermee bereken je de dempingsfactor.
Vervolgens zul je bij de achteras van deze verhoudingen iets moeten afwijken om te voorkomen dat de auto in een kadans kan raken. Uiteraard maak je bij de veren en demping ook een keuze tussen comfort en wegligging. De wisselwerking hier tussen kun je lezen in de link die ik plaatste. Heb je zowel de basisvering en demping juist gekozen, dan zou je bij verstelbare vering en demping ongeveer in het midden van het regelgebied zitten. Je kunt dan twee kanten op fijntunen.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 14:53

Het gaat me niet zo zeer om een afstelling van een bepaalde auto, meer hoe ik dingen kan beinvloeden en wat doet precies wat.
Toch heeft het type auto wel degelijk te maken met wat precies wat doet. Een voorwielaangedreven auto reageert heel anders op bepaalde aanpassingen als een achterwielaangedreven auto. Ook de gewichtsverdeling speelt een belangrijke rol waardoor een aanpassing op de ene auto wel en een andere auto niet werkt.

Je noemen de verhaal alleen veren en dempers. Dat zijn hele belangrijke onderdelen maar bij een goed onderstel komt meer kijken, stabilisatoren, veerpootbruggen zijn erg belangrijk maar ook bijvoorbeeld de manier waarop de draagarmen aan de koets vastzitten (rubber, powerflex, uniballs).

Er is wat mij betreft niet mogelijk om dmv een algemeen verhaal de afstelling voor een bepaalde auto te bepalen. Je hebt er denk ik veel meer aan om het verhaal te beginnen op basis van de auto waar het over gaat. Van de meeste Alfa's zal er hier wel iemand rondlopen die er al heeft mee zitten experimenteren die kennis van dat bepaalde type auto zou ik proberen te gebruiken ...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 15:31

OK , maar heb ook wel eens iemand gesproken die zei dat er een vuistregel als basis is op grond van wieldruk. Van daaruit kan je dan finetunen afhankelijk vd gewichtsverdeling en de aandrijving etc.
Volgens mij moest je dan eerst de veren bepalen en dan de demping er bij aanpassen op die vering
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 16:40

Mi heeft een veer geen invloed op de wieldruk? Op de 4 wielen van de auto rust een bepaald gewicht, vóór meer dan achter doorgaans. Maar of dat nu met houten blokken ertussen is bij wijze spreken :wink: of met spiralen dat maakt mi niet uit?

Ik denk, wat Jeroen al zegt, dat eea makkelijker praat als er over een specifiek type gesproken wordt. Uitwegen van een auto bv is belangrijk om te weten waar je meeste en minste gewicht zit, uiteraard kun je van daaruit bepalen of je een sterkere dan wel slappere veer wilt monteren ed.

Of hoe je te werk moet gaan om dat gewicht te verplaatsen (en ik denk hier bij even voor t gemak aan een 75 v6: redelijk zware neus) > accu naar binnen plaatsen bv, kunststof plaatwerkdelen vooraan, zware bumper vervangen door een lichtere, dat soort werk)

Denk ik... :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 17:37

Een blok hout (lees een extreem zware veer voor een zware auto) of een veer uit een balpen maakt niet uit? Natuurlijk maakt dat uit. Is gewoon te berekenen aan de hand van de wieldruk (=standaard mechanica.)

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 17:37

Het is ook belangrijk wat het chassis doet, als je een chassis hebt wat van zichzelf al erg stijf in de kont is, dan kun je de dempers daar een stuk zachter zetten dan aan de voorkant om toch een beetje een neutraal weggedrag te krijgen. Verder is stugger zeker niet altijd sneller, als je bijvoorbeeld de voorkant van een te stug maakt dan krijg je een auto die elke bocht rechtdoor schuift. Met stabi's is het ook erg oppassen, hier is ook een stuggere stabi zeker niet altijd beter. Het is allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur en van wat het chassis van zichzelf doet.

Een auto uitwegen op de weegbrug doe je door de wagenhoogte te verstellen. Hier is het zaak om vooral het zogenaamde crossweight op of zo dicht mogelijk bij de 50% te krijgen.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 18:12

Een blok hout (lees een extreem zware veer voor een zware auto) of een veer uit een balpen maakt niet uit? Natuurlijk maakt dat uit. Is gewoon te berekenen aan de hand van de wieldruk (=standaard mechanica.)
Wat is wieldruk dan? Ik heb niet zoveel letters gevreten maar ik versta er het gewicht waarmee de auto via de wielen mee op de weg drukt onder of denk ik dan verkeerd?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 18:26

Dat klopt wel.

Ik zie nu dat mijn eerste reactie niet juist was op jouw opmerking. Wieldruk is inderdaad niet afhankelijk van de veer. De veer echter wel van de wieldruk.

Het wiel kan ten opzichte van de carrosserie bewegen. De wielophanging heeft draaipunten en tussen het wiel en de carrosserie zit de veer. Het gewicht van de auto komt op het wegdek, maar loopt ook door de veer. Actie is reactie wordt vaak gezegd. Zelf heb ik het liever over krachten-evenwicht. Bij evenwicht beweegt er dus niks. Zo gauw je in de auto gaat zitten, neemt het gewicht van de auto toe. Dat extra gewicht loopt weer door de veer naar het wegdek. Hierdoor zal de veer opnieuw in evenwicht moeten komen. De vervorming van de veer is afhankelijk van de afmetingen. Als je een heel dikke veer hebt, zal de veer minimaal vervormen. Heb je een dunne veer, dan zal de veer meer vervormen voordat hij weer in evenwicht is. Mogelijk komt er één winding bovenop de onderliggende winding te liggen. Dan is de auto weer in evenwicht.
Tijdens het rijden krijg je extra krachtwerking doordat je bijvoorbeeld over een steen rijdt. De veer geeft deze kracht naar boven weer door aan de carrosserie, maar de veer zal ook vervormen. De carrosserie gaat daardoor minder omhoog dan het wiel. Om te voorkomen dat het lang duurt voordat er weer evenwicht is, zorgt de demper er voor dat de snelheid van de beweging omhoog en omlaag wordt gedempt.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

za mar 03, 2012 19:19

Dat klopt wel.

Ik zie nu dat mijn eerste reactie niet juist was op jouw opmerking. Wieldruk is inderdaad niet afhankelijk van de veer......
Ah gelukkig maar. :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Hoe ?afstellen van vering/demping?

zo mar 04, 2012 11:17

uitwegen, en de rest is zo ontzettend persoonlijk...zeer afhankelijk van rijstijl en gevoel, kan je niet alleen zuiver theoretisch benaderen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Tuning onderwerpen”