wie weet hoe je optimaal een onderstel af kunt stellen?
Moet je eerst de veren kiezen en dan de demping er bij zoeken?
Hoeveel kg veren?
Of ander volgorde?
Kijk dit is wel een leuk verhaal om iets mee te kunnen.Je zult eerst moeten bepalen wat je nu onder de auto hebt zitten ter referentie.
Daarna vind ik dit (klik) wel een aardige weergave van hoe het samenspel van demper en veren werkt.
Toch heeft het type auto wel degelijk te maken met wat precies wat doet. Een voorwielaangedreven auto reageert heel anders op bepaalde aanpassingen als een achterwielaangedreven auto. Ook de gewichtsverdeling speelt een belangrijke rol waardoor een aanpassing op de ene auto wel en een andere auto niet werkt.Het gaat me niet zo zeer om een afstelling van een bepaalde auto, meer hoe ik dingen kan beinvloeden en wat doet precies wat.
Wat is wieldruk dan? Ik heb niet zoveel letters gevreten maar ik versta er het gewicht waarmee de auto via de wielen mee op de weg drukt onder of denk ik dan verkeerd?Een blok hout (lees een extreem zware veer voor een zware auto) of een veer uit een balpen maakt niet uit? Natuurlijk maakt dat uit. Is gewoon te berekenen aan de hand van de wieldruk (=standaard mechanica.)
Ah gelukkig maar.Dat klopt wel.
Ik zie nu dat mijn eerste reactie niet juist was op jouw opmerking. Wieldruk is inderdaad niet afhankelijk van de veer......