Joozz

Alfa 75 1.8 turbo BOV + remmen vraag

vr sep 02, 2011 20:26

Hallo iedereen,

Ben nieuw hier. Heb sinds kort een alfa 75 1.8 turbo. Moet nog even een beetje onderhanden worden genomen, 9 jaar stil gestaan.
Nu wil ik daar een BOV op bouwen, maar ik kan hier nergens wat van vinden.

Kan iemand mij hier verder mee helpen, b.v. Waar het beste te plaatsen, welk merk, type etc.
Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die waterinjectie hebben gemonteerd op het turbo blok ?

Ben benieuwd.

Groet Joost
Laatst gewijzigd door Joozz op zo sep 04, 2011 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

vr sep 02, 2011 20:59

Afbeelding

Is volgens mij niet standaard iets voor de 75, dus je zult het zelf moeten maken.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Joozz

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

vr sep 02, 2011 21:22

Helemaal mooi, super locatie.
Heb deze nog liggen, ga morgens eens kijken of hij op dezelfde plek kan zitten.

Afbeelding

Bedankt !

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

za sep 03, 2011 01:01

Waarom zou je waterinjectie willen? Zolang jij geen extreme dingen met het blok gedaan hebt heb je het echt niet nodig hoor. Als je iets goeds wilt doen met je blok moet je overstappen naar een programmeerbaar management systeem zodat je de motor eens goed kunt mappen. Het standaard systeem is bagger.. :(

Jammer dat die HKS dumpvalves zo spuuglelijk zijn. :( Zijn hele goede (en dure) dumpvalves maar waarom moeten ze eruitzien als een of ander ding uit StarWars? :evil: Ik zou hem ver uit het zicht monteren in ieder geval. :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Joozz

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

za sep 03, 2011 02:26

Waterinjectie zou ik willen omdat ik dan op een simpele manier de luchtinlaat temperatuur naar beneden krijg met de standaard interkoeler (die niet in de rijwind hangt, maar lekker suf in de hete motorruimte :( ) . Dat is voor het behoud van de motor toch ook goed ?
Aangepast motormanagement zit/zat ik ook aan te denken. Heb een ander turbo projectje in mijn garage staan, waar ik deze BOV nu tijdelijk van leen, daar zit een DTA60PRO in. Dat is inderdaad hoogstwaarschijnlijk de betere manier om er maximale pk's uit te krijgen.
Heb een andere standaard computer van iemand overgenomen met een aangepaste Chip. Die heb ik er nu in zitten en merk al een gigantisch verschil.

Snap alleen die opmerking over spuuglelijke dumpvalve niet. Waarom zou je ze uit het zicht willen monteren, rij toch met de kap dicht ?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

za sep 03, 2011 08:38

Maar als dan de kap opengaat zie je ineens die alien op je motor zitten... :twisted:

Die waterinjectie kan ook geen kwaad alleen zou ik eerder overstappen op een andere intercooler die altijd lagere temperaturen garandeert als op een tank met water die opgaat. :wink: Het enige dat ik in een motor wil inspuiten is benzine. :lol:

DTA is een goede inderdaad. :D Wat voor een ander turboproject is dat?? :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Joozz

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

za sep 03, 2011 08:59

Dit is een ander project, ben ik al wat langer mee bezig (zal wel het verkeerde merk zijn....)

http://keversite.nl/forum/viewtopic.php ... &start=120

Ben trouwens benieuwd naar of er 75 turbo projecten zijn met DTA ECU's ?
Ook ben ik wel benieuwd naar andere intercooler oplossingen. Wordt maar weinig mee geexpirimenteerd, via Google kan ik er maar weinig van vinden.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

za sep 03, 2011 17:12

Merkgebonden ben ik niet hoor. :wink: En een luchtgekoelde VW is zeker wel gaaf 8) , ook al is zo'n 412 niet echt mijn favoriete model. :lol: Die turbomotor gaat voor wat verbaasde blikken zorgen denk ik als hij klaar is. 8) Die R32 met HGP setje zal ook wel aardig lopen gok ik. :) Vriendin van mij heeft een Golf 1 cabrio met een R32 motor erin en die is nu aan het kijken voor een compressorsetje. :)

De meeste 75 turbo's worden denk ik vandaag de dag origineel gehouden. Maar er zijn er wel aangepaste te vinden. op het forum van www.alfagtv6.com vind je er ook nog wel wat info over. Jim Kartalamakis ( van het boek 'how to power tune the alfa twin cam engine") is daar ook regelmatig te vinden en die heeft zelf ook twee van deze auto's en weet er het nodige over te vertellen. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

za sep 03, 2011 19:13

En X-Fighter hier op t forum heeft een front mounted intercooler op zijn 75 turbo:

http://www.forum.alfaclub.nl/viewtopic. ... &start=630

En ik ook maar dan wel op een 3.0v6:

http://www.forum.alfaclub.nl/viewtopic. ... &start=300

De route van de inlaat buizen kan ongeveer gelijk zijn bij de 75 turbo. Als je alu kan lassen iig.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Joozz

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

za sep 03, 2011 22:03

Dank jullie voor de input, zal snel eens gaan kijken.

Groet Joost

Joozz

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV vraag

zo sep 04, 2011 22:43

Weet iemand of je GTA remmen op een 1.8 turbo 5x98 kunt zetten zonder ingrijpende aanpassingen ?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV + remmen vraag

zo sep 04, 2011 22:59

De 305 mm remmen in ieder geval niet. :( Met de 330mm is het makkelijker. Het probleem zijn de bevestigingsoren van de fusees waar de remklauwen aan bevestigd worden. Bij de 305mm schijven heb je niet genoeg ruimte voor een adapter, dan moet je gaan lassen aan je fuseestuk. :?

Voor mijn eigen Alfetta GTV heb ik 330x32 mm schijven gebruikt met aangepaste Alfa 166 v6 Brembo klauwen( 4mm verbreed ivm dikkere schijf, 166 schijf is 28mm dik). Kijk hier maar eens. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Joozz

Re: RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV + remmen vraag

zo sep 04, 2011 23:27

De 305 mm remmen in ieder geval niet. :( Met de 330mm is het makkelijker. Het probleem zijn de bevestigingsoren van de fusees waar de remklauwen aan bevestigd worden. Bij de 305mm schijven heb je niet genoeg ruimte voor een adapter, dan moet je gaan lassen aan je fuseestuk. :?

Voor mijn eigen Alfetta GTV heb ik 330x32 mm schijven gebruikt met aangepaste Alfa 166 v6 Brembo klauwen( 4mm verbreed ivm dikkere schijf, 166 schijf is 28mm dik). Kijk hier maar eens. :wink:
Mooi topic duidelijke uitleg.

Wat is eigenlijk de steekmaat van die 2 bevestigingsgaten van de remtang ?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV + remmen vraag

ma sep 05, 2011 00:15

76,2 mm in de tekening van de adapter die ik gemaakt heb. :wink: De 166 klauwen hebben steek 150 en de GTA klauwen volgens mij steek 120 of 140.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Joozz

RE: Alfa 75 1.8 turbo BOV + remmen vraag

vr sep 09, 2011 22:31

De BOV zit erop, hij blaast mooi af.
Gezien de turbo vrij laat inkomt, blaast hij ook alleen af als je hem doortrekt.

Zijn er in dit forum ook mensen die met andere turbo's geexpirimenteerd hebben, die wat sneller opspoelen ?

groet Joost

Terug naar “Tuning onderwerpen”