Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

vr aug 26, 2011 16:06

check youtube alfa 90 assen en je vindt al mijn filmpje icl. de gta motor op de rollerbank
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

vr aug 26, 2011 17:19

Een 3.0 12v heeft helemaal niets met een GTA (enkel op het feit dat het in basis de zelfde Busso afstammelingen zijn) te maken.

weet dan ook niet waarom je, je 3.0 12v (welke snel is, en nog sneller kan/moet ivm de 12v nokken die je gaat gebruiken) je ook refereerd aan 'GTA' :?
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

vr aug 26, 2011 18:41

de luchtinlaat is 80mm van een gta afgehaald. (zelfde als een 3.2 166)

evenals de injectoren ed

dus het zelfde tot aan de kleppen is hij hetzelfde :D

immers met de standaard lucht massa meter kun je niet veel( officieel max 216pk)
anders loopt de motor boven de 5100toeren kapot.
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

vr aug 26, 2011 18:51

Maar het belangrijkste is dan nog gewoon origineel, namelijk de kelken van kop naar verzamelkamer en de verzamelkamer zelf. :? Als je daar de diameter en totale inhoud van zou vergroten zou je pas echt winst gaan maken. :wink: Kijk maar eens naar het verschil tussen een normale 164 24v en een Qv/Q4, 20 pk enkel in de dikte van de inlaatbuizen. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

vr aug 26, 2011 19:53

Begon met ts bak en hierna is er een 1.6 bak in gekomen om te testen, reed goed hoor, maar nog steeds niet zo levendig als een 155 met 24V.
Ben nog steeds van mening dat een koppelsterke motor (bv 3,5) beter geschikt is voor een transaxle mede door de extra merkbare verliezen in de aandrijflijn en een 24V met juiste 6 bak past beter bij een fwd 155 of 156.
Alhoewel ik een 24V nog steeds prefereer boven een 12v in een 75 als je net even wat meer wil.
6 bak van een 156 2.5 zou perfect passen bij een 75 24V.

Ik vind het overigens een wilde combi: l jetronic met gta injectoren.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

vr aug 26, 2011 19:54

Ik vind het overigens een wilde combi: l jetronic met gta injectoren.
Het is een combi die in ieder geval serieus werk vereist, net als het weglaten van de luchthoeveelheidsmeter.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

vr aug 26, 2011 21:01

Begon met ts bak en hierna is er een 1.6 bak in gekomen om te testen, reed goed hoor, maar nog steeds niet zo levendig als een 155 met 24V...
Ik heb ooit bij lunatic een blokkie om gedaan met jou ex 75 24v toen ik zelf de 156 3.0 had en had in of meer dezelfde indruk. Vond de 75 lekker rijden maar vnl onderin gebeurde een stuk minder dan bij genoemde 156 met de korte 2.5 6-bak.
Meen dat Niek er de ts bak er onder had/heeft?

OT, ambitieuze plannen Rob, ben erg benieuwd. :wink:

Grtz,fRank

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

vr aug 26, 2011 21:53

Begon met ts bak en hierna is er een 1.6 bak in gekomen om te testen, reed goed hoor, maar nog steeds niet zo levendig als een 155 met 24V.
Ben nog steeds van mening dat een koppelsterke motor (bv 3,5) beter geschikt is voor een transaxle mede door de extra merkbare verliezen in de aandrijflijn en een 24V met juiste 6 bak past beter bij een fwd 155 of 156.
Alhoewel ik een 24V nog steeds prefereer boven een 12v in een 75 als je net even wat meer wil.
6 bak van een 156 2.5 zou perfect passen bij een 75 24V.

Ik vind het overigens een wilde combi: l jetronic met gta injectoren.
Om zeker te zijn zou je het moeten testen maar vliegwiel van 75TS is circa 8 kilo en koppeling drager(zonder drukgroep) circa 5 kilo . Totaal dus 13 kilo . Een V6 gaat hier nog eens overheen met een zwaarder vliegwiel.
Ik weet dat een 105 serie een vliegwiel heeft van circa 8,5 kilo (zijn verschillende versies)
Als een 156 of 155 V6 ook een vliegwiel heeft van circa 8 a 9 kilo (wet ik niet, ken ik deze auto's niet goed genoeg voor) kan dat ook een verklaring zijn voor gevoel van tragere respons in een 75/transaxle. Die dingen hebben echt veel en veel te veel roterende massa. Moet je allemaal versnellen en vertragen, vreet vermogen.
Mijn TS racer heeft nu een 5 kilo vliegwiel en een 2.7 kilo alu koppelingdrager. Bij elkaar nog steeds net zoveel als sommige standaard auto's.........Loopt nog steeds heel geciviliseerd stationair (standaard motor) Kan nog wel 1,5 kilo totaal vanaf, meer word lastiger en duurder.

@Rob, is me nog steeds niet helemaal duidelijk waar je die mm's te kort komt, bij de klepbekers omdat de nokkenassen anders niet rond kunnen draaien of als uitsparing in de zuigers ivm kleplicht hoogte van de C&B assen.
Beetje materiaal weghalen bij de klepbekers zou ik geen slapeloze nachten van hebben. Dwz mijn eerst gedachte zonder de situatie echt gezien te hebben. Mm's wegfrezen uit de zuigerbodem zou ik niet snel aan beginnen.
Vraag me overigens nog steeds af of je wellicht niet beter een andere nieuwe set SZ assen had kunnen monteren. Met andere nokkenassen ga je toch karakter van de motor veranderen. En je geeft zelf al aan dat voor jou dagelijks gebruik koppel onderin prettig is. Mijn 75V6 motronic (duitse import) met C&B nokkenassen en CSC spruitstukken vond de standaard america bak maar niks. Kwam pas tot z'n recht met turbobak. TS bak had ik geen zin in, te veel toeren op de snelweg en met groot snelheid bereik/weinig schakelen win je ook tijd, zeker met de schakeltijden van een transaxle.
Maar het kan meevallen. De ene motor/auto is de andere niet. En er is maar een manier om het zeker te weten en dat is proberen.

Gr, DJ

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

vr aug 26, 2011 21:58

DJ, een 166 3.0 vliegwiel doet bv ruim 14eneenhalve kilo :shock: , schwungrad van een 2.5 156 zo'n 8.6kg, gok eens welke ik er aan gehangen heb toen..? :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

vr aug 26, 2011 23:14

we kunnen het altijd proberen, de nokken.

mijn vliegwiel is 2,3 kilo lichter, weet eigenlijk niet hoeveel hij nu totaal weegt... :(

gezien ik toch andere klepveren moet monteren en alles dus helemaal uitelkaar moet, kan ik dan pas goed zien wat er allemaal wegmoet worden gehaald.

ik denk ook dat de manier van gasgeven veel doet met je motor karakter.
\
lang gelee had ik een 75 ts gekocht met snellere nokkenassen. standaard spruitstuk, topsnelheid 200km/h...
na 4 maanden liep hij 223km/h. en, nee mijn teller was niet kapot..

het lag echt aan de manier van gasgeven.
ik snap dan ook niet dat de meeste 75 3 liters voor geen meter lopen! en dat terwijl de bestuurders pleitten 1 op 7 te rijden..
maar goed. dit was niet het tropiconderwerp.

als het morgen alfaweer is zijn jullie welkom voor een bakkoffie en pakken we gelijk een technische meeting eraan vast. de koppen liggen op de werkbank en ga mijn 75 aan de voorzijde verlagen.
vandaag achterkant gedaan en weer mijn zenders erop. :P
ben nog wel op zoek naar progressieve veren voor mijn vriendin d'r 90.. (de witte van sam v lingen?)
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

vr aug 26, 2011 23:21

Lol ik zou graag eens een cursusje gasgeven willen hebben!
Scheelt op de Nordschleife dus al snel een seconde of 10! 8)
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

za aug 27, 2011 10:39

Lol ik zou graag eens een cursusje gasgeven willen hebben!
Scheelt op de Nordschleife dus al snel een seconde of 10! 8)
Denk niet Rob specifiek jou bedoeld.
Toch bestaat er wel degelijk zo iets als luie auto's en slecht ingereden motoren.
Slecht inrijden valt volgens mij niet ze veel meer aan te doen achteraf maar een luie motor kan je soms wel weer los rijden.
Hoeveel je daarmee terug wint zal van geval tot geval verschillen.
Met een TS van 200 naar 230 denk ik ook dat er toch meer factoren in het spel zijn geweest. (wind mee/tegen vals plat, oude benzine, ik noem maar wat op)

@Rob: post tzt het resultaat nog eens aub Liefst met uitdraai van rollenbank. En welk type C&B as gaat het eigenlijk om (type nr)
In mijn 75V6 zaten 6C 272S 111 als ik me niet vergis. Niet zelf gemonteerd maar bij mijn weten pasten die er zo een op een in. Totaal ander motorkarakter dan standaard.

Gr DJ

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

za aug 27, 2011 12:56

deze nokkenassen komen uit zwitserland. maar staat geen nummer op..
had gemeten en vergeleken op de C&B site. lift 11,8 geloof ik. moet ik nog nakijken.

nu eerst mijn turbo klaar maken voor 4 september, ga sport en toer rijden..

ciao
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

zo apr 01, 2012 21:51

Jij zegt dat de lift 11,8 mm bedraagd dit zou 0,85 mm meer zijn dan de sz nokstokken, er vanuitgaande dat dit de inlaat is, kan je ook aangeven wat de nominalelift is dus zonder de overbrengverhouding van de uitlaten dit zou ongeveer 7,50mm of meer zijn.
De stokken die jij hebt kan je niet meer met standaard kleppentrein bedienen m.i., als de compressie dan ook nog verhoogd is zullen waarschijnlijk de klepzittingen weer op hoogte gezet/bewerkt moeten worden, dit gaat een groot klusje worden.
Ben benieuwd wie de handschoen oppakt voor jouw, en wat dit gaat brengen op gebied van vermogen.
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

ma apr 02, 2012 08:46

Jij zegt dat de lift 11,8 mm bedraagd dit zou 0,85 mm meer zijn dan de sz nokstokken, er vanuitgaande dat dit de inlaat is, kan je ook aangeven wat de nominalelift is dus zonder de overbrengverhouding van de uitlaten dit zou ongeveer 7,50mm of meer zijn.
De stokken die jij hebt kan je niet meer met standaard kleppentrein bedienen m.i., als de compressie dan ook nog verhoogd is zullen waarschijnlijk de klepzittingen weer op hoogte gezet/bewerkt moeten worden, dit gaat een groot klusje worden.
Ben benieuwd wie de handschoen oppakt voor jouw, en wat dit gaat brengen op gebied van vermogen.
Ik zou zelf zuigers laten maken die goed passen in dat geval. Kleppen wil je opnieuw zetten, grotere, 3 hoeken slijpen, enzovoorts enzovoorts. Sowieso, lees het boek van Jim Kartalamakis over de V6, daar staat "alles" in wat je wilt weten om ook met deze nokkenassen een mooi snel blok te bouwen.

Terug naar “Tuning onderwerpen”